Cum va suna muzica in viitor

articol de Marian Costache

Noile device-uri cum ar fi RjDj si MXP4 sunt gata sa transforme felul in care ascultam in prezent muzica. De la pasiv la interactiv, de la simplu ascultator la cineva care vrea sa interactioneze intr-un fel sau altul cu artistul chiar in timp ce asculta muzica. Cel putin asa se arata intr-un articol al celor de la Telegraph.

pjimage

In ciuda evolutiilor in materie de ascultat muzica din ultimii 30 de ani, industria, in linii mari, a ramas cam aceeasi. Anul trecut, industria sarbatorea a 100-a aniversare a “albumului”, care impreuna cu single-ul au constituit principala constanta in materie de muzica.

Doar ca acum, se vrea mai multa interactivitate. MXP4 de exemplu e un soft care permite utilizatorilor sa-si mixeze piesele preferate cum vor ei. Pot adauga tobe, pot scoate instrumentalul sau pot combina 2 cantece diferite. Pana acum muzica a 70 de artisti face parte dni platforma proaspat lansata.

RjDj este o alta aplicatie care merge pe cartea interactivitatii, doar ca e pentru iPhone. Aplicatia face ca muzica sa fie influentata de diferiti stimuli externi, de exemplu sunetele din jurul ascultatorilor sau viteza cu care merge userul in timp ce o asculta. Ambele aplicatii dau posibilitatea userilror sa impartaseasca experienta lor imediat pe Twitter.

pjimage (1)

Saptamana trecuta, in cadrul unei conferinte dedicata muzicii in era digitala, un nou tip de fisier muzical a fost anuntat: MusicDNA. E capabil sa include versuri, clipuri, artwork si posturi de blog. Va fi lansat in primavara si multi spun ca e concurenta directa a iTunes.

E clar ca toate acestea se adreseaza celor care inca mai cumpara muzica, si nu celor care au uitat déjà cum arata un cd. Ramane de vazut in ce masura aceste device-uri vor reusi sa suscite interesul pentru cumpararea de muzica in era torentilor.

3 răspunsuri »

  1. Simpatica idee, dar cum ziceau si cei de la telegraph in articol, e o chestie nisata, pentru fanii adevarati.
    Cred ca pe undeva se exagereaza cu interactivitatea asta, asa cum se intampla cu orice moda. Adica sunt convins ca treaba cu mixatul piesei de catre utilizator se poate dovedi fun pentru vreo 5 minute. Dar pana la urma noutatea dispare si revii la a asculta muzica asa cum e ea. La fel si cu gaselnita RjDj.. distractiv pentru cateva momente, dar dupa o sa vrei sa ascult muzica adevarata, nu prelucrata de un program stupid. Ma indoiesc sa rezolve asa ceva problemele industriei muzicale.
    Problema cu interactivitatea e ca e un buzzword ce a devenit un fel de formula magica. Lumea se asteapta ca interactivitatea sa rezolve orice problema, fara sa fie foarte clar de ce anume ar trebui sa se intample asta.
    Plus ca prea multa interactivitate se poate dovedi suprasolicitanta. Cata energie sa ai ca sa interactionezi cu fiecare prostie care iti iese in cale, fie ca e site, muzica, film, samd? Cred ca pe termen lung vor ramane in picioare doar ‘interactivitatile’ care acopera o nevoie reala a oamenilor. Facebook, Youtube, Flickr… lucruri de genul asta. Idei BIG, simple si cu utilitate clara.

  2. @ Mihai,

    Interactivitatea este intr-adevar „buzzword”.
    O miza la fel de mare, insa, mi se pare ca ar fi „user generated content-ul”. Practic soft-urile astea permit si asa ceva, pe langa posibilitatea de a-ti personaliza o sursa de divertisment. Adica, daca a iesit ceva ce-ti place il poti prezenta lumii intregi.

  3. E complicat rau si cu ugc. In ce priveste cazul particular al muzicii, una dintre functiile sale sociale de baza este sa creeze o comuniune, o experienta si o emotie impartasita la nivel de grup. Cum mai functioneaza asta in momentul in care ascultam versiuni diferite ale aceleiasi piese? Greu de zis.
    Oricum, pe ansamblu eu sunt cam sceptic cu privire la toata nebunia web 2.0. Peste 10 ani cred ca o sa ramana doar cateva servicii si modele care se vor institutionaliza (gen Youtube, daca nu cumva renunta Google la el din lipsa de profitabilitate), iar restul o sa dispara usor-usor. Apropo, si asta e o problema mare cu ugc, partea cu monetizarea.
    Pana la urma cred ca tot continutul creat de profesionisti este cel capabil sa starneasca interesul maselor largi. Daca ar fi fost asa usor sa faci muzica, film, literatura samd, din capul locului n-ar mai fi aparut profesionisti in domeniu, nu?