Cum poate creste un brand pe timp de criza

Business Magazin a scris recent despre o serie de companii care au izbutit in ultimul an sa castige cota de piata, macar cu o singura cifra, in conditiile in care domeniile lor fie au scazut, fie au stagnat, ca doar suntem in plina criza.

Printre acestea, Ursus Breweries, cel mai mare berar din tara, si-a majorat cota de piata cu 4 procente, ajungand la 32%. Compania a castigat cele 4 % in conditiile in care piata berii a scazut cu aproape un sfert, mai exact cu 24 % fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Danone a ajuns anul acesta cel mai mare producator de lactate de pe piata romaneasca, cu o cifra de afaceri de 102,5 milioane de euro. Vanzarile Danone au crescut cu 3%, pe fondul cresterii consumului de lactate proaspete.

Pe o scadere mai dramatica a pietei adezivilor de constructii, marca Ceresit de la Henkel a crescut, inregistrand doar o usoara scadere a volumelor vandute.
Ar fi interesant sa aflam care au fost exact parghiile de comunicare care au dus la cresterea acestor branduri, si cat la suta a insemnat comunicarea neconventionala in aceste cazuri.

De exemplu, McKenzie, vicepresedintele de marketing al Ursus Breweries spune ca in urma cu circa un an se gandeau la mediul digital cam 2% din timp.
Acum 20% din timpul de lucru este dedicat ideilor pentru acest mediu, iar pentru unele marci bugetele dedicate digitalului sunt chiar mai mari decat pentru mediile traditionale.

M-am uitat pe net sa vad cum s-au descurcat marcile despre care am vorbit mai sus pe neconventional. Cate dintre ele au reusit sa iasa din tiparele clasice ale reclamelor, pentru o abordare mai sub centura a pietei.

Daca Danone a avut un proiect special în unele clădiri de birouri din Bucureşti, printr-un sampling neconventional in care a fost oferit iaurtul Cremoso, Ursus a avut o initiativa care i-a adus cu siguranta awareness in randul tinerilor, tocmai prin originalitatea ideii.

Site-ul www.drumultau.ro a reusit sa stranga profilele mai multor tineri care trebuiau sa-si exprime printr-o fotografie si cateva vorbe drumul pe care si l-au ales in viata. Cu niste ambasadori de brand pe masura, printre care Moisescu si Dragos Bucur, Ursus a reusit sa depaseasca cliseele comunicarii clasice.

Pe de alta parte, daca in 2008 Ceresit organiza caravane special pentru muncitori, in care acestia se puteau relaxa in timpul pauzei de lucru, anul acesta nu am mai vazut actiuni de gen, probabil si din cauza ca banii s-au imputinat, chiar daca publicitatea neconventionala nu e nici pe departe cea mai scumpa din piata.