O discutie cu Victor Dobre despre Neconventional si Proiecte Speciale in contextul actual

2013 este un an in care se-ntampla lucruri in piata de Publicitate, legislativ vorbind. Am stat de vorba cu dl. Victor Dobre, Director Executiv IAA, despre contextul in care se deruleaza zilele acestea, business-urile din zona de Neconventional si Proiecte Speciale.

6

M.C.: Salut Victor!

V.D.: Buna!

M.C.: Ma intereseaza sa aflu de la tine, Victor, care crezi ca este perspectiva in care ar trebui sa se pozitioneze cei care fac Neconventional OffLine. Pentru ca in clipa in care ne gandim la Neconventionalul OnLine si la Proiectele Speciale OnLine, acolo sunt deja operatori mari, care sunt grupati in diferite trusturi… Nu zona aia e interesanta pentru noi, pentru ca acolo lucrurile sunt mult mai stabile.

Ce se-ntampla cu cei mici care fac Proiecte Speciale si Neconventional, avand in vedere ca o gramada de lucruri s-au modificat si s-au reasezat in ultima perioada? Au aparut cel putin doua reglementari legislative. Deci in perspectiva acestor reasezari si a acestei redefiniri a cadrului, ce crezi ca ar trebui sa faca?

Ce-ai face tu daca ai avea un business in zona de Neconventional si Proiecte Speciale? Un business mic, sa zicem cu 10-20 de salariati, un business de cateva sute de mii de euro pe an…

V.D.: Dupa 5 ani de criza, un business cu 20 de salariati nu mai e demult un business mic! Asta ca schimbare de paradigma…

Asa cum le spune numele, “Proiecte Speciale”, ele nu sunt neaparat incluse intr-un standard si indiferent de schimbarile care au fost sau care vor fi pe piata audio-vizualului din Romania, Proiectele Speciale vor exista in continuare si vor rezista, atata vreme cat ideea o sa fie una extraordinara.

M.C.: Adica vor mai fi bugete?

V.D.: Sigur ca da! Adu-ti aminte acu’ vreo 3-4 ani cand s-au facut primele dusuri stradale pentru Lipton IceTea…

M.C.: Si se tot fac.

V.D.: Si de-atunci incoace dusuri stradale se fac pentru orice.

(http://weinvent.ro/2013/07/14/dusurile-nivea-oaze-de-racoare – n.r.)

M.C.: Bere Ciuc, Nivea lapte de corp…

V.D.: Problema este ca sunt mult prea putine idei creative si cu-adevarat originale, care s-ajute la constructia brandului si desi li se spune “Proiecte Speciale” ele copiaza sau urmeaza un pattern, pe care l-au stabilit unii. Problema nu-i de buget la Proiecte Speciale, pentru ca ele au fost speciale prin faptul ca se diferentiau ca idee creativa. Solutia creativa era extraordinara si surprinzatoare si se faceau pe un buget relativ redus.

M.C.: Nu toate…

V.D.: Sigur ca nu toate dar majoritatea sunt pe un buget decent, nu se compara cu o campanie in orice alt mediu sau cu o campanie clasica in media. Asa au si luat nastere, din lipsa de buget sau din puterea ideii, din frumusetea ideii, pe care cineva si-a dorit foarte tare s-o implementeze.

M.C.: Ma rog, poate si din dorinta de a-si diferentia comunicarea in cadrul aceleiasi categorii.

V.D.: Proiecte Speciale exista in toata lumea si-or sa existe in continuare fara niciun fel de probleme, indiferent daca cumpararea de media se va face altfel decat s-a facut pana-n ziua de astazi sau daca panourile vor fi mai multe sau mai putine pe strazi.

M.C.: Ok. Hai s-o luam putin pe rand. Sa ne uitam putin si la clienti si la agentii. Ce s-a-ntamplat anul asta cu clientii din cate stii tu? Ei sunt in continuare deschisi pentru a comunica Neconventional? Au atentia in alta parte?

V.D.: Clientii, indiferent care va fi modalitatea practica, procedura prin care se achizitioneaza spatiu publicitar sau orice alta procedura din domeniu, ei vor cumpara audienta. Clientii vor fi interesati de audienta si de impact si-aici discutia se cam termina. Daca proiectul respectiv, indiferent ca e Special sau un outdoor clasic in orice alta campanie, daca asigura audienta respectiva raportata in mod decent la bugetul campaniei, nu vad de ce n-ar exista.

M.C.: Da da’ uite, daca eu sunt un client mare, o companie multinationala sa zicem.

V.D.: Da.

M.C.: … si stiu ca mi s-au schimbat regulile dupa care cumpar TV, zilele astea si mi-e mult mai greu sau e mult mai scump sau e mult mai complicat. Imi mai arde mie sa-mi mai pun brand managerii sa gandeasca un Proiect Special?

V.D.: Da. Acum lucrurile sunt dificile. Ne va lua ceva timp pana vom trece, pana ne vom adapta la noile schimbari. Momentele astea de tranzitie vor avea si ele un sfarsit. N-o sa stam tot timpul intr-o tranzitie. Se vor aseza lucrurile intr-un fel sau altul si viata va continua ca si-nainte. N-o sa ne oprim acum in drum, dintr-o data, pentru ca statul ne obliga sa facem contracte directe intre clienti si televiziuni. Au existat si pana acum contracte directe, vor mai exista. Exista si contracte tripartite. Sigur ca ordonanta de care vrei sa vorbim…

M.C.: 25…

V.D.: … ordonanta 25 are foarte multe efecte negative. Pe termen scurt produce blocaje, produce intarzieri la plata, confuzii, imposibilitatea la client de-a urmari consumurile lunar pe fiecare statie, la statii pe fiecare client in parte. Sigur ca implica o birocratie mare. Noi am demonstrat ca face rau pentru toata lumea si-am spus-o in toate ocaziile.

(http://www.mediafax.ro/politic/basescu-cere-reexaminarea-legii-privind-achizitionarea-de-spatiu-publicitar-televizat-11127013 – n.r.)
Insa daca lucrurile vor ramane asa cum sunt si daca textul ordonantei nemodificat va deveni parte din Legea Audio-Vizualului, ne vom obisnui si cu asta.

M.C.: Am inteles.

V.D.: Si-atunci fie ca TV-ul va deveni mai scump, fie ca banii pentru TV vor fi mai putini sau mai multi, pentru Proiecte Speciale intotdeauna va exista un buget si va exista deschidere. Proiectele Speciale asta fac. Sunt speciale si atrag audienta intr-un mod neconventional…

M.C.: Te scot din multime.

V.D.: Te scot din multime, aduc brandul in contact direct cu consumatorul intr-un mod care nu deranjeaza si care nu intrerupe. Astea, asa cum istoria a dovedit, se fac pe bani relativ putini fata de o campanie conventionala si n-au legatura cu bugetul sau cu legislatia, au legatura mai degraba cu creativitatea si cu deschiderea clientilor spre lucruri mai indraznete.

Sigur ca daca TV-ul va deveni mai scump. TV-ul e principalul furnizor de audienta in ziua de astazi.

M.C.: Da.

V.D.: Dar in paralel cu asta si outdoor-ul se va reaseza pe niste noi principii. Aici iarasi repet, clientii cumpara audienta, e absurd sa crezi ca daca-ti pui un panou intre alte 25, lumea-l va vedea si va-ntelege. Cred cu toata sinceritatea ca a fost si e nevoie in continuare de putina ordine in expunere…

M.C.: Adica Legea asta… stai sa ma uit, sa vad ce numar… 185.

(http://www.iqads.ro/a_26516 – n.r.)

V.D.: Legea 185 cu outdoor-ul, pentru clienti va avea un efect pozitiv imediat!

M.C.: Pai, vor creste preturile!?

V.D.: Sa stii ca lumea va prefera sa plateasca mai mult pe ceva cuantificabil si pe ceva care poate fi evaluat si masurat mai usor. In ziua de azi outdoor-ul, am auzit foarte multe voci si tind sa le dau dreptate, outdoor-ul e-o “gaura neagra”. Platesti niste bani si nu stii ce se-ntampla. Nu stii care-ti sunt efectele in campanie.

M.C.: Stai sa-l sunam pe Bogdan Vasile si sa-i spunem ca gestioneaza o “gaura neagra”!

V.D.: Campaniile masurabile sunt cele care sunt exclusiv pe outdoor. Pentru ca atunci stii ca n-ai dat banii pe altceva, daca ai sesizat o crestere in indicatori inseamna ca s-a datorat acelei expuneri.

M.C.: E de-acolo…

V.D.: Sigur! Da’ varianta asta de campanie e o exceptie mai degraba. I-am spus si lui Bogdan si-am spus tuturor, clientii ar trebui sa fie multumiti pentru treaba asta. Stiu ca de principiu ei ar accepta sa plateasca mai mult pentru un lucru mai de valoare, mai cuantificabil, mai masurabil si mai ordonat asezat in planul urbanistic.

M.C.: Da’ preturile vor fi o mare problema. Dar in fine, sa vedem cate panouri vor mai ramane.

V.D.: Da. In primul rand vor disparea cele neautorizate! Dar alea neautorizate n-ar fi trebui sa existe de la bun inceput. Hai sa fim seriosi! Iar faptul ca dispare ceva ce e ilegal ar trebui sa ma bucure, nicidecum sa ne intristeze. Faptul ca va exista o ordine, vor exista zone de protectie, vor exista zone in care nu se va putea face orice, iarasi e un lucru foarte bun! Cu ocazia asta se vor putea implementa studii de trafic, studii de audienta.

Stiu ca cei care nu-si frang mainile, plangandu-si de mila, acum discuta cu BRAT tot felul de sisteme, care odata puse-n aplicare ar putea sa favorizeze cuantificarea si intelegerea acestui mediu, care de douazeci si ceva de ani incoace s-a dezvoltat extensiv, cateodata chiar haotic.

Daca vrei sa fiu si putin carcotas…

M.C.: Da!

V.D.: Problema pe care o vad eu vis-à-vis de aceasta lege consta in faptul ca ea va trebui aplicata. Vor trebui sa apara norme metodologice, regulamente si decizii ale autoritatilor locale din fiecare…

M.C.: Din 8 Iulie, in 60 de zile. Cam asa spune legea…

V.D.: Problema cu care ne confruntam pana acuma nu era ca nu aveam regulamente. Regulamente existau si pana acuma, vreo 4. Problema era ca nu voia nimeni sa-si asume monitorizarea si supervizarea lor. Asta era totul…

Acum avem alte reglementari. Pentru ca treaba e proaspata, lumea nu vorbeste decat despre asta. Hai sa vedem cum se va-ntampla pana la urma la implementare.

M.C.: Nu stiu daca sa cred ca va veni cineva prea curand cu macaraua, sa le dea jos p-alea… Nu. Nu cred ca exista bani pentru asa ceva…

V.D.: Chiar daca va exista o reducere cu 20-25% a numarului de panouri…

M.C.: Mda, din pacate primele vor cadea cele mai bune, din cate stiu eu.

V.D.: Pai de ce sa cada cele mai bune?

M.C.: Ca si locatii, pentru ca alea sunt exact sub incidenta legii. Eu m-am uitat nitel…

V.D.: Adica in 100m fata de intersectii?

M.C.: Da, alea din intersectii sunt problema.

V.D.: Pai daca alea sunt cele mai bune si sunt amplasate ilegal, inseamna ca cele amplasate legal, la distanta regulamentara, vor deveni alea cele mai bune.

M.C.: Da, da…

V.D.: Deci practic disparand astea ilegale, cele mai bune vor deveni altele.

M.C.: Deci pentru clienti…

V.D.: Deci, eu cred sincer ca trebuie sa privim lucrurile din perspectiva asta: clientii cumpara audienta PUNCT! Nu panouri sau minute.

M.C.: Mda.

V.D.: Lucrurile vor merge spre bine. Pe de-alta parte, iarasi, cred ca Proiectele Speciale au o sansa in plus! Pentru ca sunt relativ ieftine comparativ cu orice alta campanie si-acolo totul depinde de idee si de puterea contactului dintre brand si consumator.

Sigur, si-acum pot sa am contact cu diverse branduri pe strada dar ma lasa rece, pentru ca sunt facute intr-un mod…

M.C.: Ieftin?! Ieftin intre ghilimele?

V.D.: Ieftin intre ghilimele ca si gandire, nu neaparat ca implementare, ca nu-mi dau seama cati bani costa o structura d-aia. Majoritatea sunt fara rezultate, sunt bani aruncati.

Daca ideile vor fi geniale, cu siguranta…

M.C.: Si daca ma va costa mai mult sa fiu pe strada, pe mine client, probabil ca ma voi gandi sa fac si memorabila cu-adevarat, prezenta mea acolo.

V.D.: Cu siguranta!

Stii ca daca resursele sunt mai putine, cu-atat solutiile de comunicare cu acele resurse trebuie sa fie cat mai creative. Atunci tinand cont ca obiectivele clientilor vor ramane tot alea sau vor creste, bugetele vor ramane la fel sau se vor reduce, atunci vorbim doar despre puterea ideii si despre eficienta. Nu mai putem vorbi despre “carpet bombing”, cum se-ntamplau lucrurile acum 15 ani, cand toata lumea venea si face mega campanii TV cu outdoor, cu radio, cu print si le numeau integrate si acopereau o tara-ntreaga. De ceva vreme lucrurile se-ndreapta spre o zona calitativa, nu neaparat cantitativa. Solutiile trebuie sa fie originale, creative, de impact.

M.C.: Firmele de productie, cele mici, care sunt implicate in proiectele speciale, in realizarile de structuri, in confectia volumetriilor, etc., sunt relativ ingrijorate acum de reglementarile din outdoor, pentru ca-si inchipuie ca nu vor mai avea la fel de lucru.

V.D.: Noi romanii suntem o natie infricosata de schimbare. Din structura noastra genetica, nu vreau sa caut neaparat explicatii…

Dar nu toate schimbarile sunt in rau. Pana la urma si proverbul “ un sut in fund, un pas inainte”, e foarte adevarat. Evolutia nu se poate face fara durere. Cine-si inchipuia ca outdoor-ul putea ramane in halul acesta “forever”, gresea fundamental.

Firmele mici care fac productie si care colaboreaza cu firmele de outdoor, nu vad de ce si-ar face o problema din faptul ca legea spune ca vor exista mai putine panouri, pentru ca tot ei le vor produce.

M.C.: Mai scump, probabil.

V.D.: Probabil ca mai scump! Cu siguranta, in alte conditii tehnice si de calitate. Sigur, lucrurile se vor reaseza si-acolo.

M.C.: Inteleg.

V.D.: Nu mi-as face griji. Legislatia outdoor-ului afecteaza pe termen scurt si aparent afecteaza companiile de outdoor pentru ca le va obliga sa renunte la o parte de panouri, sa-si regandeasca reteaua, sa refaca o parte. Sigur ca sunt niste costuri tehnice imediate care trebuie suportate.

M.C.: Da. Sigur!

V.D.: Dar nu sunt de netrecut. Pentru ca, repet, lucrurile se vor aseza in normalitate si-atunci discutia cu clientii va fi in cu totul alte conditii, putand livra masurabilitate, putand livra eficienta, putand livra previzibilitate, vis-à-vis de campaniile care sunt in curs de planificare.

Daca va fi nevoie de crestere de pret pe panou sau pe proiect, cu siguranta la nivel de campanie, “overall”, bugetele nu se vor modifica fundamental, pentru ca probabil vei plati mai mult pentru mai putine panouri dar vei avea rezultate inzecit mai mari, pentru ca nu te vei mai vedea intre alti 20, ci te vei vedea intre alti 2-3 care …

M.C.: Asta din punct de vedere al clientilor.

V.D.: Din punct de vedere al clientilor. Cu siguranta! Pentru ca, in perspectiva, bunastarea firmelor de care vorbesti tu dar si bunastarea agentiilor, depind de bunastarea clientilor. Pentru ca pe “lantul trofic”, ei dau banu’.

In momentul in care clientii nu vor mai avea bani, atunci va fi dezastru pentru noi toti!

Atat timp cat clientii vor avea niste bugete si in schimbul acestor bugete vor putea obtine rezutatele pe care si le doresc ei, mai usor si mai masurabil, lucrurile vor sta foarte bine pentru toata lumea.

Asta inseamna ca ei vor avea rezultate, vor avea vanzari si, probabil, la anu’ vor exista si cresteri de bugete.

M.C.: Asta ar fi intr-o piata ideala…

V.D.: Toata lumea ar trebui sa se preocupe de rezultate, inclusiv Guvernul inainte sa dea ordonanta, ar fi trebuit sa se preocupe mai atent, de punctul de vedere al clientilor. Stii?!

M.C.: Da.

V.D.: Pentru ca de-aici traim cu totii. Ei sunt cei care genereaza PIB-ul, ei sunt cei pentru care noi livram in continuare lucruri.

M.C.: Am vazut zilele trecute un articol pe Pagina de Media, cu un overview asupra activitatii agentiilor. Erau niste cifre colosale acolo si rezulta foarte clar ca fiecare agentie cu nume sonor se-ntrece in rezultate financiare, care de care mai bune. In timp ce clientii, dupa cum spui, motorul…

V.D.: Motorul industriei, da!

M.C.: … n-o duc foarte bine. Se bat intre ei ca “chiorii”, ii preseaza marcile proprii ale magazinelor, le e foarte greu, pierd share, cifrele lor n-arata bine… Agentiile pe de alta parte prospera, e drept ca pe profitul facut cu TV-ul, pentru ca acolo sunt banii…

(http://www.paginademedia.ro/2013/07/bilant-media-principalele-agentii-de-media-afaceri-de-300-de-milioane-de-euro-si-aproape-toate-pe-profit – n.r.)

V.D.: Prospera?! Ca sa spui despre cineva ca prospera trebuie sa te uiti istoric, cum evolueaza. Daca crezi ca agentiile au avut o crestere in ultimii 5 ani, crestere de la an la an, atunci da, poti sa spui ca prospera. Dar faptul ca au reusit sa faca profit intr-o margine absolut ridicola, nu-mi arata mie mare prosperitate.

Pe de alta parte, stii ca agentiile se mandresc cu doua lucruri, cu puterea lor financiara si cu capacitatea creativa. Cu premii si cu rezultate. Premiile fiind o masura a rezultatelor.

Au existat foarte multe topuri in tara asta, unele facute de companii straine. Advertising Age, celebra revista care an de an, din anii ’99-2000 pana prin 2005, a tot elaborat topuri din astea, dupa cifra de afaceri. Dupa care a renuntat.

De ce crezi c-a renuntat sa se mai preocupe de asa ceva?

Pentru ca raportarile agentiilor erau din ce in ce mai incredibile. Si-atunci.

M.C.: Tare!

V.D.: Si-atunci au incetat sa mai faca lucrurile astea. Sigur ca daca cineva, Petrisor sau altcineva, vrea sa scoata niste rezultate declarate, de la Registrul Comertului si sa-si bata capul cu ele si constata ca agentiile au facut profit, nu poate decat sa se bucure. Asta insemna ca in continuare cineva plateste taxe si impozite la stat.

M.C.: Mda.

V.D.: Si-n continuare, daca o sa ne doara capul o sa avem unde sa ne ducem la un spital, pentru ca daca toata lumea o duce prost.

M.C.: Mda, ma rog. Asta e tot asa, un capitol asupra caruia as vrea ne oprim putin, sa-mi explici cum vezi lucrurile. Deci, din informatiile pe care le am, sa zicem ca agentiile n-o duc atat de bine precum spun, dar exista si-si deruleaza activitatea. 80-90% din ceea ce castiga provine din volume mari, facute cu TV-ul.

In situatia in care le va fi mai greu sa se tina, datorita ordonantei 25, cum crezi ca vor mai avea timp, atentie si oameni, sa se mai duca catre partea de Proiecte Speciale, sa se mai puna la curent si cu schimbarile care vin pe partea de outdoor? Cum crezi? Pentru ca ele sunt acum sub o mare, mare presiune, din doua directii.

V.D.: Presiunea in piata este reala, exista. Insa nu e permanenta, nu e vesnica. Da, probabil ca raportul veniturilor intr-o agentie va suferi niste transformari. Nu se vor mai finanta din TV, ceea ce va echilibra balanta vis-à-vis de celelalte medii, ca si sursa de venituri.

Cu siguranta vor exista agentii care se vor inchide. Cu siguranta vor …

M.C.: Cineva-mi spunea, apropo de chestia asta, ca-n Franta acum nu stiu cata vreme a fost o lege similara si care a-nchis mai mult de juma’ din piata.

V.D.: A fost. A fost Legea Sapin in Franta, care este folosita drept precedent si de Guvern in motivarea ordonantei, insa lumea pierde din vedere un lucru esential. Legea Sapin in Franta a fost facuta la initiativa industriei. Industria a fost cea care a sesizat autoritatile ca e cazul sa elimine niste intermediari, care functionau in afara principiilor pietei de advertising. Impreuna cu autoritatile si-au asumat niste pierderi dar au dat aceasta lege, ca sa taie din radacina o zona foarte evazionista si foarte imprevizibila, care afecta in egala masura pe toata lumea, adica si mediul privat si statul.

M.C.: Da.

V.D.: Acolo a fost o nevoie de asanare imediata, toata lumea si-a asumat niste pierderi, au suferit cativa ani, dupa care lucrurile au reintrat in normal, ca bugete, si ca nivel de comisioane. In cativa ani de la implementarea legii si-au revenit, intrand intr-o zona rezonabila de profitabilitate, cu totii.

M.C.: Deci si agentiile romanesti, crezi ca…

V.D.: De data asta, ce s-a-ntamplat la noi a fost un abuz! Statul a intrat cu “cizmele” intr-un mediu 100% privat. N-a-ntrebat pe nimeni.

M.C.: Acuzand evaziune, cand nu era de fapt evaziune…

V.D.: Sigur. Acuzand evaziune cand totul era la vedere. Rebate-ul despre care se face atata tapaj este pe factura, Chiar daca e la sfarsitul anului, se-ntampla pe factura. Se impoziteaza, se plateste TVA.

Mai mult decat atat, el este transparent, il stie si clientul, se-mparte cu clientul in 95% din cazuri. Agentiile nu sunt revanzatori de spatiu, nu-si pun markup. Ei cumpara cu un pret, vand cu exact acelasi pret pentru clientul respectiv. Singura lor sursa de venit fiind acel comision sau discount, care se platea 2% la inceput si 2-3% la sfarsit. Nu e niciun secret aici.

Faptul ca ei si-au dorit ceva si au realizat de fapt altceva, ma pune pe mine pe ganduri fata de cat de serios au analizat ei piata si procedurile si jucatorii. Faptul ca nu s-au consultat cu noi, nici macar in ceasul al 12-lea, cand le-am demonstrat efectele, n-au acceptat amendamentul nostru…
Noi n-am avut nicio problema cu rebate-ul. Rebate-ul era ultima noastra grija, dat fiindca el e cunoscut, transparent si-asa mai departe. Problema noastra in privinta acestei ordonante a fost despre interzicerea dreptului clientilor de a-si alege partenerii contractuali.

Asta este un drept constitutional se inscrie in libertatea economica, nu putem sa ne batem joc de asta cand si cum vrem noi!

Ordonanta pune Guvernul in situatia sa vina intr-o piata libera si sa spuna tu nu mai ai voie sa faci contract cu cine vrei tu, te oblig eu sa faci cu X-ulescu! Asta este ceea ce pe noi si pe toata lumea deranjeaza!

Asta e ceea ce produce efecte.

M.C.: Inteleg.

V.D.: Uita-te, fata de ce vorbeam mai devreme, vis-à-vis de profitabilitate/cifra de afaceri. Agentiile, dupa 5 ani de criza continua, sunt cat de cat profitabile.

M.C.: Mda.

V.D.: La outdoor e o “gaura neagra” ca si efecte, ca masurabilitate. Nu se pot izola efectele unei campanii… Stii cat ai platit pe ea dar nu stii ce primesti inapoi.

M.C.: Mda. Si agentiile vor trece si ele peste…

V.D.: Agentiile vor trece si ele peste chestia asta. Sigur ca-si vor reorganiza departamentele, sigur ca exista pericolul pierderii unor locuri de munca, ca vor avea mai putine venituri. Cu siguranta se vor adapta pietei si cu siguranta se va redistribui cota de atentie.

M.C.: Am inteles.

V.D.: Si-atunci nimeni nu va pierde din vedere celelalte medii. Daca TV-ul va scadea, atunci si atentia lor va trebui sa creasca…

M.C.: Uite, gandeste-te, te rog, la o agentie reprezentativa, fara sa-i dai numele, si spune-mi cati oameni are la TV, cati are la outdoor, cati are pe online…

V.D.: Asta n-am de unde sa stiu. Nu am cum sa-ti spun cum sunt alocati oamenii. Nu stiu nici macar cu exactitate cati oameni au in general.

M.C.: Eu stiu agentii mari care au au 1-2 oameni la outdoor, au 2-3 pe online si cred ca au mai mult de 5 sau aveau mai mult de 5 la TV.

V.D.: Adica sa fi fost dublu…

M.C: Da. TV-ul e cat toate celelalte la un loc! E drept ca si banii care vin de-acolo sunt mai multi decat cei care vin din toate celelalte, pana la urma, da’…

V.D.: Probabil se va schimba distributia asta, vor disparea o parte din oamenii alocati pe TV, nu pot sa spun neaparat ca vor fi redistribuiti pe alte medii, ci probabil ca vor pleca de tot si doar procentual aportul TV-ului va deveni altul. Cred ca in continuare agentiile isi vor optimiza mereu modelul de business, in asa fel incat sa ramana pe plus.

M.C.: Concluzionand si fara sa fortam, stiu eu, optimismul, chiar daca pentru moment – la ce schimbari sunt – foarte putini mai au timp sa se gandeasca la Proiecte Speciale…

V.D.: Eu cred ca asta este exact momentul in care lumea ar trebui sa se gandeasca la Proiecte Speciale, sa se gandeasca la eficientizare si la optimizare! Eficientizarea si optimizarea poti sa le obtii cu o idee brilianta, cu un Proiect Special facut nu neaparat pe bani multi.

M.C.: Fie ca e vorba de online sau offline…

V.D.: Exact! Online sau offline, nu conteaza. Exact in momentele astea de restriste, de reorganizare, de reasezare a principiilor unei piete care a functionat, exact in momentele astea nu trebuie “sa-l cauti pe cel viu printre cei morti”! Sa-ncerci sa resuscitezi niste lucruri la care ai pierdut deja. Mai bine te-ntorci si cauti solutii pentru brandul tau si pentru audienta in zona asta de Proiecte Speciale, de Neconventional, de ambient, de tot ceea ce inseamna interactiunea consumatorului cu brandul intr-un mod care nu intrerupe, care nu deranjeaza, ba din contra face placere si-l readuce in zona aia de univers al brandului.

M.C.: Inteleg.

V.D.: Cei mari vor supravietui cu totii, cei mici vor avea de suferit, probabil ca unii vor disparea, asa cum si-n criza unii au disparut sau a trebuit sa se reinventeze.

Asta, din pacate, nu e o criza naturala asa cum a fost celalta. Aceea a fost o criza la care am fost pur si simplu expusi odata cu toata Europa. De data asta e o criza pe care puteam s-o oprim, puteam s-o prevenim.

M.C.: Am inteles.

V.D.: Guvernul a tinut neaparat sa schimbe modul de lucru in industrie, sigur ca asta va genera o criza mai departe. Va avea efecte, va trece insa si ea si viata-si va urma cursul fara niciun fel de probleme.

M.C.: Esti foarte optimist!
V.D.: Pai daca n-as fi fost optimist in 20 si ceva de ani de Publicitate, renuntam. De regula, industria asta e condusa de optimism si cu optimism si nu faci nimic daca-ti pui pledul in cap si-ncepi sa bocesti, “vai, vai, vai, ce mi-a facut cutare sau Guvernu’”.

Tre’ sa vezi lucrurile cu pozitivism. Sigur c-o sa ramana mai putine agentii, o sa ramana mai putine panouri.

M.C.: Da’ preturile vor creste…

V.D.: Preturile vor creste daca vor avea un substrat real pentru care sa creasca. Daca nu, nu vor creste. Sigur ca si televiziuni mici vor disparea, sigur ca de-aici pericolele sunt cu totul si cu totul altele, ce vin din zona de concurenta si monopol, consecinte firesti ale implementarii textului ordonantei 25.

M.C.: Inteleg. Iti multumesc mult pentru timpul acordat si pentru si pentru ideile interesante si mai revin si alta data.

V.D.: Cu multa placere, oricand!