“Poate ne-ar trebui o Zmeura de Aur a publicitatii”, interviu cu Valentin Lica, copywriter

L-am prins pe Valentin Lica la o bere la gradina Verona, intr-o dupa-amiaza calduroasa. Biroul lui e gard in gard cu crasma, asa ca intre 2 campanii mi-a spus care mai e treaba prin agentii. L-am intrebat daca are vreo problema cu mancatul la KFC si mi-a zis ca “Nu e panica, man”. Restul, in discutia de mai jos.

Interviu de Andrei Hategan

A.H.: Cum te-ai apucat de copywriting?

V.L.: Eram in anul I de facultate cand, Ioana, profa mea de comunicare a venit la mine intr-o pauza si mi-a propus sa ma fac copywriter. Wow! Am fost mega incantat. Apoi m-am intalnit cu Fane si cu Sega si mi-au dat primul brief, pe Mandy. Si am venit cu cele mai proaste idei din lume. Dar mi-au oferit o sansa si m-au angajat la Starlink. Aici, primul meu job pe bune a fost sa fac un flyer la Romstal. Si-atunci m-am pus pe citit despre tevi, coliere si centrale termice si l-am facut cum am stiut si eu mai bine. La putin timp dupa asta, filmam primul meu spot, o campanie anticoruptie unde niste copii se jucau de-a doctorii si politistii si isi dadeau spaga. Bine, na, asta era acum 10 ani.

A.H.: Apropo de asta, cum era atmosfera acum 10 ani prin agentii si cum e acum?

V.L.: Parea mai misto atunci! Dar poate ca eram eu mai mic si ma fascina tot ce se intampla? Cred ca da. Cred ca la 20 de ani cauti altceva. Oricum, parca era mai multa veselie si mai multa distractie, nu? Adica, nu erau foarte multe partyuri de agentie? Erau. Erau partyuri care incepeau in agentie, continuau in oras si se terminau tot la birou. Bine, stiu vreo doua agentii care fac asta si acum. Dar stii ce era interesant? Ca aveam Ad’Or si AdPrint.

A.H.: Parca si reclamele sunt mai plictisitoare de cativa ani incoace, nu?

V.L.: Bai. cred ca au fost mereu reclame plictisitoare. Si vor mai fi. Diferenta e ca acum sunt plictisitoare si pe Facebook sau YouTube, nu doar pe TV. Poate de-asta. Poate de-asta ne-ar trebui o Zmeura de Aur a publicitatii. Cum ar fi sa fii agentia anului la Zmeua de Aur? Poate fi interesant si poate sa schimbe ceva. Tot la Ateneu, tot cu sponsori, tot cu juriu, tot la Eden sau la Energiea dupa. Si cand nu vor mai fi castigatori in nicio categorie, atunci inseamna ca s-a produs schimbarea.

11266661_375825935949434_60532880_n

Valentin, in cautare de idei la Piata Obor

A.H.: Pentru ce brand ai lucrat cel mai intens?

V.L.: In fiecare companie lucrezi cu mai mult drag pentru unele branduri. La Graffitti au fost Romtelecom si un pic de Tuborg, la Leo au fost Bergenbier si Samsung. Acum sunt KFC si Pizza Hut. Dar mie mi-e drag si cand scriu un newsletter intern pentru Sprite sau cand nimeresc un headline in franceza pentru Paul.

A.H.: Nu ai o problema atunci cand trebuie sa promovezi un produs care nu e chiar cel mai sanatos lucru de pe piata?

V.L.: Asa, in timp, am avut de promovat unele evenimente care nu sunt tocmai misto dintr-un anumit punct de vedere. Pe de alta parte, jobul e job. Facem.

A.H.: Cat timp stai de obicei pe o idee?

V.L.: Pff. Stii si tu cum e. Depinde de la caz la caz. De multe ori poti sa ai IDEEA inca din briefing.

A.H.: Cat vrei sa mai stai in publicitate, e genul de job for life?

V.L.: Mult. E job for life, da. Plus ca, acum, e mult mai interesant ce se intampla.

A.H.: Cel mai misto headline din ultima vreme?

V.L.: Trec pe langa MiniPrix in fiecare dimineata si acolo am vazut cel mai misto headline din ultima vreme. Au ei o tablie pe care scriu si deseneaza ofertele cu creta. Nu stiu cine le face. In fine. Oferta era ca ai -30% la blugi. Si headline-ul era “Ia-ti blugi ieftini pe care sa ti-i rupi pe urma cum vrei tu”. E tare! Mult mai tare decat celebrul “Bucura-te de oferta!”