Abort The Safe Mode!

Interviu realizat de Marian Costache cu Teodora Migdalovici, despre prezentarea la ultima editie Golden Drum

Teodora Migdalovici, Ambasador Cannes Lions in Romania, a fost invitata recent ca speaker la cea de-a 23-a editie a Golden Drum. A ales sa vorbeasca curajos si despre tarele industriei in Europa de Est. Am rugat-o sa ne acorde un interviu si sa detalieze putin despre aceste tabuuri, din aceasta perspectiva.

poza-1-teodora-migdalovici

Ai fost speaker la Golden Drum. Cum a fost experienta?

Ca in atitea alte imprejurari, frumusetea experientei a inceput cu lucrul la prezentare. Ce metafore vizuale sa aleg, ce grafica si ce case study-uri care sa ilustreze, expresiv, mesajele.

As zice ca la aceasta editie, 23, mi-am “facut” majoratul de festival hunter.

Primul eveniment in afara tarii, la care am mers, pe vremea cand eram inca studenta, a fost exact Golden Drum, in urma cu peste 18 ani. Aici m-am pricopsit cu virusul explorator si aici am prins gustul descoperirii altor culturi creative.

poza-2

Despre ce-a fost prezentarea ta si cum ti-ai ales tema?

Golden Drum are un nou management de festival, se fac eforturi ca nivelul intregii experiente sa fie superior editiilor anterioare. Tema a fost aleasa impreuna – initial mi-ar fi placut sa vorbesc exclusiv despre “Ladies First” – e cel mai proaspat si mai aplaudat proiect al meu, inclusiv la cea mai recenta editie a Cannes Reps Meeting, unde multi dintre ambasadorii festivalului in alte tari au zis ca merita replicat modelul si-n comunitatile lor. Am si inceput discutiile in acest sens, de altfel. Desi #LadiesFirst a fost prima optiune pentru prezentarea de la Golden Drum, stand de vorba cu organizatorii si povestindu-le despre marile provocari pe care cred ca le are industria si despre acele lucruri care o impiedica sa evolueze la nivelul potentialului ei, am optat impreuna, in cele din urma, pentru abordarea unor subiecte aproape “tabu”, dar extrem de actuale. Asa ca am vorbit despre politizare, despre double standard, despre postura excesiv reverenta pe care o au Est-Europenii fata de Vest si o sabotare a pionierilor din propria cultura, despre ego-ul agentiilor (caci printre ele sunt si playeri care inscriu case-uri decorative, dar fara acoperire in realitate sau nu neaparat originale), despre diferenta majora dintre advertising si creativitate.

Exista diferente intre advertising si creativitate?

Da.In advertising oamenii inca fac eforturi imense sa genereze continut pentru competitorii din alte agentii sau pentru clientii naivi, intr-o formula de tipul “uita-te la mine, ce smart sunt”, in vreme ce in teritoriul creativitatii focusul e pe inteligenta cu care rezolvi o problema, de la A la C, eficient, memorabil, cu efect si, mai ales, cu atentia distribuita intre clientul final si clientul tau. Moda in care agentiile fac campanii pentru alte agentii, intr-o etalare de muschi si de penet, pe modelul Paunasul Codrilor s-a cam dus. Suntem in epoca in care, daca ai setarile corecte, poti impacta cultura, societatea si viata indivizilor intr-un mod remarcabil, facand si niste business onorabil in proces. Trebuie sa si vrei.

Conteaza din ce in ce mai mult ce fel de om esti – daca esti un disperat dupa like-uri, vei continua sa pedalezi pe constructia de ambalaj, ignorand continutul. Daca esti preocupat sa lasi ceva sanatos, bun, memorabil in urma ta, se vor alinia si ideile din aceasta serie si vei reusi “sa si vinzi”. Din pacate sunt agentii pe lumea asta care livreaza inca discursul “clientul e prost, nu pricepe” si ca sa aratam ce talentati suntem, mai bine facem un social. Sunt bune si socialurile, daca intr-adevar livreaza ce promit. Dar ce te faci cu socialurile care mint de ingheata apele? Cata “creativitate” mai au ele si cata impostura?

Personal cred in clientii inteligenti, care vor impact la scara sociala, vor un business crescut sanatos si nu ignora sansa de a se face remarcati in competitii internationale. Dar ordinea trebuie sa fie asta. Orice alta versiune e un furt de caciula si o frectie la picior de lemn. De fapt, tu stii, via “Cannes for Clients” – eu pledez pentru clienti bine informati, care nu sunt usor de dus de nas cu idei reasamblate, pentru clienti curajosi, care aleg cauze importante pentru lumea in care functioneaza, care stiu ca e o legatura evidenta intre creativitate si eficienta si stiu sa miroasa diferenta intre o idee cu potential de livrare si o idee care doar simuleaza efectul.

poza-3

Care a fost stilistica prezentarii si ce fel de feedback ai primit ?

Cam toate subiectele sunt relevante pentru regiune si, punctual, la scara globala. In ilustrarea topicurilor abordate nu am folosit nume de agentii si de campanii, pentru ca ele sunt, la urma-urmei, irelevante. Periculoase sunt fenomenele. In plus, cred mult in mantra lui “Razand indreapta moravurile”. Asa ca in ilustrarea temelor am ales metaforele unor case-uri care au facut istorie in creativitatea globala, multe dintre ele vechi de peste 15 ani. Din nou, optiunea a fost facuta intr-un gest de celebrare a experientei de “festival hunter’, ajunsa la varsta maturitatii.

A fost o bucurie sa descopar ca oameni din regiune, care ma mai auzisera ca speaker la Media Weekend – un eveniment similar, cu focus pe industrie, care are loc in Croatia – mi-au spus c-au venit special sa-mi vada prezentarea si s-au declarat incantati si de modul in care a fost construita – vizual plus teme.

Au mai fost si alte prezentari in aceeasi cheie?

Surprinzator, cred ca invitatia la luciditate a fost un fel de fir rosu pentru intregul festival. Cu o zi inaintea mea a fost pe scena Folker Wrage, CEO Havas Switzerland, cu o prezentare superba, care s-a chemat: The benefits of virtue – and how to deal with the asshole factor.

poza-4

In esenta, el a tratat cazul celor pe care ii numeste “brilliant jerks”, personaje toxice care pot distruge prin comportament, atitudine, actiuni si mentalitate, agentii sau industrie.

Este incredibil cat de “in aceeasi linie” au fost prezentarile noastre, la el cu mai mult focus pe “individ”, care fie sfinteste locul, fie otraveste totul in jur, la mine pe metehne generice si solutiile la ele.

poza-5

Tot despre sabotori si atitudini care impiedica marile idei sa-si faca drum, dar si despre natura de “ghimpe” pe care trebuie s-o ai, daca vrei sa razbesti si sa performezi in medii cu exigenta maxima, a vorbit Eduardo Marques, Executive Creative Director at 180LA si creatorul catorva campanii absolut memorabile (Airbnb ‘Birds’, Airbnb Solving #Sochiproblems, Coke Happiness Refill, Whopper Face for Burger King).

Una peste alta, un privilegiu sa imparti scena cu oameni de calibrul lor si sa-ti dai seama ca esti, definitiv, in acelasi film.

Un gold de Cannes, de pe vremea cand erau 5-6 categorii si nu 17 cate sunt astazi!