In 2017 ori faci design pentru oameni, ori dispari

articol de Marian Costache

Cand se schimba anul, se schimba si obiceiurile publicitare. E bine sa stam cu un ochi pe ce se intampla in lume, iar daca dai peste un mini oracol pe 2017 care-ti vorbeste despre trendurile din design, poate merge dat share.

marina-willer-portraitfoto: pentagram.com

Marina Willer e unul din partenerii Pentagram Design Londra, dupa cum scrie la ei pe site, “the world’s largest independent design consultancy”, realizatoare de filme, iar anul viitor va juriza la  D&AD Professional Awards si intr-un articol din Creative Review a subliniat cateva puncte interesante de avut in vedere in 2017.

07_overlooked_launch_2

Rolul designerului se schimba. Se duce era eroului singuratic care sta nopti intregi si lucreaza la logo-ul perfect, ca asa i se pare lui. Lucrul asta nu mai merge azi, pentru ca principalele atribute ale unui design bun trebuie sa fie versatilitate, capacitatea de schimbare si adaptare la cerintele userilor. Adica, mai arunca un ochi la ce se intampla in jurul tau, vezi cum se folosete si se schimba tehnologia si du-te catre ea. Vechile retete mai merg doar daca le asezonezi cu mult prezent. Nu mai e loc pentru inca un Beatles. Nu mai exista “brandul si noi”, exista brandul prin noi, iar felul in care reactionam la schimbarile de design influenteaza mult mai repede si deciziile brandului, nimeni nu mai are timp sa astepte sa treaca “mandatul” ca sa revina la ceva mai bun.

Marina schiteaza cel mai bine imaginea ei despre design in 2017: nu poti fi constrans sa folosesti mereu Helvetica, pentru ca asa scrie la manualul de brand, permite-ti sa fii diferit si mai mulat pe ce e pe piata in momentul ala si ai sanse mai mari sa ramai in mintea oamenilor. Ea militeaza pentru design participativ, dand exemple si din campaniile pe care a lucrat ea, in care identitiatea anumitor institutii capata alte forme, cu ajutorul userilor. Intr-un cuvant, “connection thru beauty”, nu doar frumusete de dragul designului. Asta nu inseamna negarea totala a guidelines-urilor, ci doar fortarea granitelor un pic mai mult decat inainte, in conditiile in care lumea din jur se schimba si ea mai repede decat inainte.

pentagram-libreria-08

Referitor la ce s-ar putea premia la D&AD, ea spune clar: lucrarile care sunt facute in primul rand pentru oameni, nu pentru juriu. Vremea festivalurilor in care se premiaza agentiile intre ele pentru lucrarile lor minunate sau a micilor gelozii dintre retele ar trebui sa apuna, in schimb ar trebui sa se puna focusul pe ideile care au adus intr-adevar o schimbare vizibila pentru cei din jur si care faciliteaza schimbarile sociale prin care trecem. .