Antreprenor vs. Antrenor, de Nutritie, la Start

Nutritionistul Serban Damian in interviu cu Marian Costache, in preziua Semimaratonului International Bucuresti 2017

Am discutat cu Serban Damian in Sambata dinaintea Semimaratonului, intre electrocardiogramele si spirometriile pe care le facea gratuit la standul Ro Club Maraton, de la Maraton Expo. Am vrut sa-nteleg cum ar trebui sa arate niste activari reusite in categoria suplimente nutritive, pentru ca din punctul nostru de vedere in aceasta zona comunicarea este mai mult bazata pe display si mai putin pe experienta.

Intai de toate esti medic dar succesul n-ar fi aparut daca nu reuseai ca antreprenor. Cum ti se pare acum nisa pe care ai construit-o?

Este o nisa interesanta si utila. Vorbesc aici despre nutritia sportiva si mai nou despre testarile pentru sportivi. In strainatate exista de ceva timp. Practic fiziologia sportiva a inceput sa creasca in urma cu 30-40 ani, iar nutritia sportiva cam cu 20 de ani in urma. Cred ca am avut avantajul sa prind anii de inceput, atat in lume, cat mai ales in Romania, unde nutritia sportiva nu prea exista in momentul in care a inceput sa ma preocupe pe mine si sa o studiez. Acum deja lucrurile stau altfel, avem mai multi specialisti preocupati de domeniu, conferinte, publicul a inceput sa inteleaga importanta.

Privind din alt unghi, cel al productiei si importului de produse de nutritie sportiva, de asemenea am prins anii de inceput in Romania. La cativa ani dupa Revolutie a aparut si la noi un producator local de suplimente nutritive, apoi au intrat tot mai multe firme care au adus de afara diverse produse. Aproape cu toti acestia am avut tangente. Nisa cea mai recenta este cea a testarilor fizilogice pentru sportivi, care este si mai recenta pe piata mondiala. Partea buna este ca echipamentele au devenit accesibile si pentru micii investitori, pentru ca pana de curand se pretau doar pentru centre de cercetare, clinici mari etc.

Cum a aparut implicarea ta in lumea sportului si cum ti-a modificat evolutia profesionala?

La mine a fost mai intai pasiunea pentru sport, care s-a suprapus peste formarea mea medicala. Probabil ca daca nu eram interesat de sport, acum eram un medic prin spital sau prin vreun cabinet. Deci pot sa zic ca mi-a modificat radical evolutia profesionala. Habar nu aveam ca o sa fac asta si nici nu imi propusesem. Visul meu era sa lucrez in spital, asta parea la momentul respectiv singura si cea mai buna optiune. Iata ca fac cu totul altceva si nu regret absolut deloc, ba din contra sunt foarte incantat de ceea ce fac si de interactiunea cu sportivii. Ma pasioneaza domeniul, il inteleg, il simt.

Stiu ca ajuti sportivi de la mai multe discipline. Cum explici totusi dragostea pentru alergare? Cat te-a ajutat in antreprenoriat/business?

Eu sunt pregatit sa consiliez orice tip de sportiv. Iar daca ma simt nesigur, pot oricand sa ma documentez si sa il ajut. E adevarat ca am o aplecare ceva mai mare catre sporturile de anduranta, asta pentru ca si eu practic unul dintre ele, alergarea la maraton. Dragostea mea pentru alergare a inceput oarecum intamplator, insotind pe cineva la o cursa Ironman, in strainatate, prin 2005. Am fost impresionat de ce am vazut acolo si am decis sa incerc sa alerg si eu un semimaraton. Apoi la ceva timp a venit maratonul.

Chiar luna aceasta implinesc 10 ani de la primul maraton si in acest interval am alergat 34 de maratoane si o multime de alte curse mai scurte. Este o parte foarte importanta din viata mea. Evident ca m-a ajutat si in afacere. In afara de rolul de disciplinare pe care il are sportul, cred ca mi-a dat si mai multa credibilitate in randul clientilor si partenerilor. Una e cand vorbesti doar din carti, dar tu esti un sedentar, si altceva cand poti sa vorbesti aceeasi limba cu un client, sa simta ca il intelegi cu adevarat, ca ii pretuiesti eforturile si te intereseaza sa ii fie bine.

Stiu ca esti implicat si in partea de comunicare (endorsement) pentru anumite brand-uri de nutritie. Cum reusesti sa imbini totul? Ma refer aici la cabinetul de nutritie, la munca la echipa nationala si nu in ultimul rand la pasiunea pentru alergare.

Lucrurile se leaga destul de armonios. E adevarat ca timpul liber devine mult mai redus si sa nu uitam ca sunt si tata, ceea ce este un job mai important decat toate. Am incercat sa creez un echilibru. Imi fac antrenamentele dimineata, in restul zilei sunt pe la cabinet sau rezolv diverse, apoi sunt cu familia. Cu echipa nationala de fotbal ma vad doar cand avem convocari pentru meciurile importante, deci nu e un job permanent.

Uneori tinde sa ma ocupe prea mult si incep sa obosesc sau sa fiu frustrat ca nu reusesc sa le fac pe toate, insa cred ca pana acum m-am descurcat multumitor. Am invatat sa pot spune “nu“ si sa refuz anumite propuneri, pentru ca nu te poti intinde la infinit, mai ai nevoie si de timp personal, de timp de studiu sau pur si simplu sa nu ma mai gandesc la indatoriri. Partea buna este ca aproape tot ce fac imi place si imi aduce satisfactii, deci nu le resimt ca pe o corvoada.

Cum iti alegi brand-urile pe care le sustii?

In primul rand trebuie sa imi placa produsele lor. Daca eu le-as folosi cu incredere, atunci am curajul sa le recomand si altora. Nu trebuie sa contravina principiilor mele. Adica nu as promova un produs cu care nu ma impac la nivel etic, moral (gen fast-food, sucuri etc.). Ma intereseaza calitatea produselor, cui se adreseaza, atitudinea companiei respective, modul cum comunica si nu in ultimul rand, oamenii din firma cu care interactionez.

Cercetarile pe care le faci cu ajutorul sportivilor te ajuta sa selectezi mai usor brand-urile de nutritie cu care colaborezi?

N-as putea spune ca fac cine stie ce cercetari, in sensul de studii clinice. E foarte greu sa faci asa ceva in Romania, mai ales pe cont propriu. Insa ma intereseaza ca brandurile sa aiba studiile lor si sa vina cu niste argumente sustinute stiintific. M-am ferit de orice produse care nu au argumente stiintifice in spate si exista o multime in acest sens, pentru ca este un domeniu in care poti sa ambalezi cu usurinta apa chioara sau praf de creta si sa spui ca face si drege (sigur, exista legislatie, insa limitele sunt destul de largi la nivel de comunicare). Sportivii ma ajuta sa ma orientez catre un brand sau altul prin preferintele lor. E clar ca un brand merita mai multa atentie daca este preferat de mai multi sportivi si mai ales de unii de top.

Ce planuri de viitor ai? Ne-am putea astepta la programe  nutritive brandat-e, accesibile publicului larg sau iubitorilor de sport in general sau poate chiar la o gama de suplimente nutritive sub semnatura ta?

Nu m-am gandit inca la asta. Poate o voi face daca voi gasi ceva cu adevarat relevant. Sa intri cu un produs nou sau cu o linie noua pe o piata deja destul de aglomerata, mi se pare dificil si trebuie sa ai putere financiara si o strategie foarte buna. Eu raman in continuare pasionat de partea clinica si in aceasta directie as vrea sa ma dezvolt. Probabil voi sustine in continuare cateva branduri de calitate.

Dr. Serban Damian este nutritionist sportiv acreditat CIO si totodata nutritionistul echipei nationale de fotbal a Romaniei, presedintele Ro Club Maraton si alergator de maraton. In puteti gasi la Centrul de nutritie Superfit.