Realitatea Virtuala, o „noutate” inca noua

articol de Gabriel Andrei

Pe 15-16 iunie la Baneasa a avut loc cel mai mare festival de digital iCEE.fest. Am asteptat cu mare nerabdare iCEE.fest in acest an, pentru a descoperi noutatile in materie de VR sau cel putin viziunea unor oameni veniti din cu totul alte zone ale Europei, zone care au ceva avans fata de noi in ceea ce priveste implementarea tehnologiei in advertising.

Sesiunea despre VR a fost programata in ultima parte a festivalului, asa ca am avut timp sa vizionam in prima zi si alte prezentari care ni s-au parut destul de interesante din punct de vedere al creativitatii si inovatiei. Nu mica ne-a fost surprinderea cand am auzit de la speaker-ii prezenti ca vorbesc printre altele de “tehnologiile nou aparute: VR si AR”. Poate ca cei 3 ani de cand am luat contact cu acest domeniu au trecut pentru noi mai greu si noua ni se pare ca stim de el de o vesnicie.

POZa 1

Oricum, ritmul de dezvoltare al acestor tehnologii, hai sa le spunem “noi”, este foarte rapid. Daca acum 3 ani vorbeam despre casca Oculus Rift DK1 si/sau DK2 si despre cele cateva proiecte dezvoltate pentru ele, acum avem zeci de terminale pentru vizualizarea continutului VR si foarte multe companii care investesc in soft si hardware pentru acest domeniu. Revenind la festival, ma bucur ca vorbim inca de noutate si consider ca vom vorbi despre acest gen de proiecte ca fiind noi si peste 2-3 ani si asta pentru ca realitatea virtuala nu isi doreste sa inlocuiasca media traditionala, ci doar sa fie complementara ei.

Ca orice tehnologie noua si cu componente inovative, dar mai ales pentru ca este una care este menita sa schimbe cu totul perspectiva din care vedem lucrurile, VR-ul nu este usor adoptat de piata. Insa noi credem ca si in RO lucrurile au mers in aceiasi pasi precum in pietele internationale. De fapt suntem inca in faza de early adoption a acestei  tehnologii revolutionare.

Untitled-1

In ultimul an de altfel au inceput sa apara si la noi ceva mai multe campanii care au componenta pe zona de VR si tot mai multe companii care au inteles ca interactiunea “client to person” este mult mai benefica pentru brandul lor, deoarece genereaza mult mai rapid engagement. Poate ca este nevoie cateodata sa uitam de datele de masurare si sa incercam metode noi de promovare care vin la pachet cu memorabilitate, entuziasm, dar mai ales cu dorinta clientilor de a interactiona cu brandul tau. Cu o campanie bine pusa la punct de promovare a proiectelor prin VR si cu un mecanism de comunicare in social media chiar din timpul proiectului, cred ca putem vorbi si de eficienta si de o viralizare a proiectului la o scara mult mai mare.

Ce am descoperit nou la ICEE.fest despre VR? Invitatii nu mai vorbesc doar despre proiecte inovative, ci despre impactul pe care il vor avea VR si AR in advertising. Daca pana acum stiam ca VR poate sa faca minuni cu brandurile, acum avem confirmarea si in cifre.

VR poza 2

Conform celor de la JAUNT VR, in 2016, s-a estimat o piata “virtuala” la nivelul de 1.8 miliarde dolari (~ 6.3 milioane utilizatori), urmand ca pana in 2020 sa avem 300 milioane utilizatori si o piata de ~ 108 miliarde dolari. Cum sa nu creasca aceasta piata daca trei dintre cele mai importante companii (chiar “motoarele” comunicarii digitale) Facebook, Google si Apple au anuntat investitii majore in VR?!

Toti vedem impactul si utilitatea VR. A trecut vremea cand cu totii eram super incantati de aceasta tehnologie, ce insemna pentru noi doar o alta varianta de entertainement. A venit momentul sa folosim aceasta tehnologie pentru lucruri serioase. Medicii salveaza lumea cu ajutorul camerelor 360⁰ si a aplicatiilor VR care ne ajuta sa scapam de anumite fobii, industria auto foloseste 3D printing-ul pentru a produce mai rapid componentele unor masini, educatia poate cunoaste o alta evolutie prin aplicatiile VR si AR. De asemenea, industria aeronautica foloseste deja VR pentru antrenamentele astronautilor si exemplele ar putea continua.

Va depinde de noi sa folosim aceste noi “jucarii” asa cum trebuie atat in viata de zi cu zi cat si in comunicare, iar in comunicare nu trebuie sa ne aruncam cu capul inainte. E bine sa existe niste analize  bine structurate ale campaniilor deja implementate, precum si strategii ale unor campanii viitoare, plecand de la intrebari precum cele puse de Adrian Leu CEO @Inition.

1

Sentimentul cu care am inchis acest eveniment a fost acela ca ne bucuram sa fim de 3 ani in aceasta piata noua, inovativa. Pentru noi nu au fost informatii  total noi, au fost abordari interesante ale unor subiecte pe care le-am aprofundat deja destul de mult. Ne bucuram insa ca astfel de evenimente reusesc cu succes sa educe piata. Vedem si simtim ca piata se maturizeaza si putem incerca sa tinem ritmul cu aparitia noilor tehnologii. Noi la Virtual Reality Studio vom incerca in continuare sa venim cu proiecte profesioniste in acest domeniu, lasandu-ne purtati de pasiunea de a descoperi in fiecare zi un domeniu absolut minunat, in care tehnologia se impleteste cu viata.

Gabriel Andrei este specialist in comunicare, cu o experienta in advertising de peste 15 ani, iar din 2014 fondator al Virtual Reality Studio. Acest business de VR a luat nastere dupa o perioada de incercari si dupa un studiu amanuntit al fenomenului. Primele proiecte au fost implementate cu ajutorul ochelarilor Oculus Rift si s-au desfasurat pentru Banca Transilvania, Sun Plaza, Gran Via, Bergenbier, Beck’s, Augsburg International, clienti deschisi catre idei cu-adevarat inovative dar totodata adaptate proiectelor lor.

In prezent, Virtual Reality Studio poate acoperi o plaja mare de solutii “virtuale” pentru o comunicare atractiva a brandurilor catre clientii lor. Ne referim aici la entertainment, transmisii live in 360⁰, filmari 360⁰, creare de continut sau adaptarea unor aplicatii VR pentru a se conforma conceptului propus de brand.

 

 

 

2 răspunsuri »