Incubatorul de suflete, la a treia aniversare

articol de Marian Costache                                                                                  Foto: Cezar Cazan

O statistica trista vorbeste despre copiii Romaniei, care cresc in centre de plasament. Conform acesteia doar unul din 40 ajunge sa se angajeze legal, la parasirea acestor centre. Motivele sunt multiple: cei mai mulți dintre tineri nu au o calificare sau o educație consolidată, nici abilități sociale dezvoltate, în condițiile unei piețe a muncii competitive și ale lipsei de încredere din partea angajatorilor.

Pe baza acestei carente majore de sistem a luat nastere in urma cu trei ani Asociatia The Social Incubator (ATSI). Afland ca fac o treaba absolut minunata, am acceptat cu placere invitatia lor, la evenimentul aniversar de saptamana trecuta.

 

Intr-adevar trei ani de activitate pentru The Social Incubator au insemnat pentru foarte multi tineri un ajutor imens. Peste 320 dintre ei, provenind din orfelinate, au fost indrumati in programul de inserție socială iar 82 dintre acestia au fost si angajați de catre companii. Sigur ca a fost vorba de companii conduse de oameni care in marea lor majoritate au simtit ca rezoneaza la povestile acestor copii, care sunt adesea poate demne de roman dar totodata a fost vorba de branduri si companii care au inteles sa duca CSR-ul la un alt nivel. Da, responsabilitatea sociala poate insemna mai mult decat niste cifre intr-un tabel.

 

Munca acestor oameni minunati, pe care am avut sansa sa-i cunosc, este imensa in conditiile in care adesea lucreaza cu adolescenti institutionalizati, plasati in centre situate in opt regiuni geografice – Constanța, Bistrița-Năsăud, Covasna, Vaslui, Prahova, Vâlcea, Timișoara și București-Ilfov. Tinerii beneficiază de consiliere vocațională și psihologică, participă la ateliere de dezvoltare personală, urmează cursuri și stagii de pregătire profesională și merg în vizite la companii din diverse domenii. Fiecare dintre adolescenții implicați în programul The Social Incubator este mai apoi ajutat să își găsească un loc de muncă, după finalizarea perioadei de pregătire educațională și profesională.

IMG_7600

“Dincolo de eforturile noastre, tinerii cu care lucrăm sunt cu adevărat remarcabili. Sunt puternici, determinați, dornici să învețe și să își construiască un drum în viață. Robert, de exemplu, are 19 ani și lucrează deja ca bucătar. Suntem alături de el din 2014. Am reușit să îi găsim un internship de o lună la o firmă de catering, însă el s-a descurcat atât de bine încât a fost imediat angajat. Cu fiecare an care trece, poveștile fericite ale copiilor cu care lucrăm devin tot mai numeroase”, povestește Ionuț Pascu, președintele Asociației The Social Incubator.

 

Pe lângă programul principal, asociația gestionează și patru întreprinderi sociale — un atelier de croitorie și unul de tâmplărie, un atelier de reciclare și o școală de training. Toate veniturile obținute se îndreaptă exclusiv către programul de integrare socială a tinerilor instituționalizați.

În 2017, Asociația The Social Incubator a fost aleasă de către compania Coca-Cola HBC România pentru a coordona și implementa un nou program de responsabilitate socială al companiei, “La TINEri este Puterea”, al cărui obiectiv este creșterea șanselor de angajare ale tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, din categoria NEET (Not Employed, in Education or Training).

Stitched Panorama

Asociația The Social Incubator este o organizație non-profit lansată în 2014 de către un grup de profesioniști și prieteni care și-au dorit să creeze o platformă pentru inițiativele cu impact social semnificativ în viața persoanelor aflate în dificultate, fie că este vorba despre tineri din centre de plasament, vârstnici, femei în situații de risc sau alte categorii marginalizate economic sau social. Misiunea organizației este integrarea socio-profesională a persoanelor aflate în dificultate prin ateliere de instruire și soluții de antreprenoriat inovative.