Mastering the Music Business, la a III-a editie

interviu de Marian Costache

In perioada 20-22 Martie, in sala Aula a Ministerului Culturii si Identitatii Nationale, din Biblioteca Nationala, situata in Bd. Unirii Nr. 22, va avea loc conferinta Mastering the Music Business. In perspectiva acestui eveniment international, important pentru toata industria muzicala romaneasca, am stat de vorba cu Anca Lupes – fondator si unul dintre organizatorii conferintei. Am vrut sa-nteleg modul in care creatia muzicala se impleteste, din perspectiva ei, cu publicitatea si brand-urile, si nu ma refer aici doar la cele din industria muzicala. Am avut sansa sa aflu, poate pentru prima oara, de unde e mai ieftin sa cumperi muzica pentru reclame si cum pot fi descoperite compatibilitati intre partituri muzicale, brand-uri si consumatori. Am simtit ca am invatat ceva de pe urma discutiei cu Anca, sunt absolut convins ca si conferinta va fi cel putin la fel de interesanta!

Cine este Anca Lupes si cum a aparut evenimentul Mastering the Music Business?

Am intrat in industria muzicala in momentul in care industria muzicala nu stia ca exista si nici ca se numeste asa. Nici eu nu stiam, este foarte adevarat. Am inceput prin a fi jurnalist muzical si intrand in culisele concertelor, usor-usor am descoperit ca ma intereseaza ce se-ntampla acolo cu mult mai mult decat ce se-ntampla in sala, ca spectator. Deci perspectiva ca spectator nu ma multumea, era mult mai interesanta bucataria interna a concertului. Asa am inceput sa aflu despre existenta de dincolo de scena a artistilor, si asa a inceput totul.

Dupa ce n-am mai fost jurnalist, am intrat intr-o companie care organiza concerte si am avut norocul sa fac scoala cu niste evenimente uriase, de genul RockMania ’95, pe Stadionul National, cu Eros Ramazotti, Joe Cocker si Rod Stewart si anul urmator in ’96, asa cum imi place mie sa spun, “a doua descalecare” a lui Michael Jackson in Romania.

Evident ca lucram foarte mult cu echipe internationale ale acestor artisti si am invatat de la ei, am absorbit ca un burete toate informatiile care veneau in calea mea. Dupa ce am lucrat vreo 7 ani in domeniul acesta al organizarii de concerte, si am bifat cateva sute, am continuat intr-o casa de discuri, ca Director de Marketing. Am lansat in perioada 1997-2005 mai multi artisti, dintre care cateva proiecte de mare succes la vremea respectiva iar in final, in 2005, m-am decis ca e momentul sa plec pe drumul meu, si am fondat, impreuna cu partenerul meu Zoli Toth, firma Star Management, care exista pana in ziua de astazi.

Am inceput la un moment dat sa predau cursuri de Music Business, prin 2006. Am predat cursuri de Organizari de Spectacole si Impresari Artistici si la un moment dat am simtit nevoia sa stiu si eu mai mult. Am descoperit ca celebra Berkeley College of Music, din Boston USA, incepuse sa faca niste cursuri online, pentru Master, asa ca m-am inscris.

Dupa ce am terminat Masterul am vazut lumea cu alti ochi. Mi-am dat seama cam cat de empiric se-ntampla lucrurile in Romania, si ca una din cauzele principale a frustrarii pe care o au artistii romani, ca ei nu ajung afara niciodata, este si din faptul ca le lipseste aceasta rigurozitate profesionala, pe care trebuie s-o aiba oricine doreste sa faca succes, in orice domeniu.

M-am reapucat de predat cursuri in 2015, si mi-am dat seama ca ar fi cazul sa avem si noi o conferinta dedicata industriei muzicale, in primul rand pentru ca mi-am spus ca daca noi nu ne dam importanta, atunci nimeni n-o s-o faca, si ca majoritatea oamenilor din exteriorul industriei muzicale o vad foarte superficiala, asa cum este ea prezentata in mass-media.

Asta nu este corect deoarece si in acest moment in industria muzicala din Romania sunt multi profesionisti si e pacat ca nu se stie despre ei, si am vrut sa le ofer un cadru in care sa se intalneasca, sa poata sa discute, sa afle lucruri noi si sa evolueze profesional. Asa a aparut in 2016 Mastering the Music Business, conferinta dedicata industriei muzicale, care se apropie acum de cea de-a treia editie.

Cum vezi legatura dintre artisti si branduri?

Exista dintotdeauna o apropiere benefica intre muzica si alte branduri, din orice alt domeniu. Imi aduc aminte ca in 1995 am vazut un concert Rolling Stones la Budapesta si am remarcat la momentul respectiv, la noi nu era foarte clara treaba asta cu sponsorizarea, am remarcat la momentul acela ca stadionul era tapetat cu diverse modalitati de expunere a logo-ului Volkswagen, sponsorul turneului. Voodoo Longe cred ca se numea turneul respectiv. De fapt, ce mi-a atras atentia foarte tare a fost ca, fix inainte sa intre in scena trupa, toata pavoazarea sponsorului a fost data jos de pe stadion, si m-am intrebat un timp de ce.

Realizam dupa aceea ca erau mai multe pachete de sponsorizare si ca probabil ar fi insemnat niste bani in plus ca branding-ul sponsorului respectiv sa ramana la vedere si in timp ce Rolling Stones evoluau pe scena.

La noi, in anul ala, daca prindeai un sponsor pentru un concert, si-ar fi dorit ca inclusiv lenjeria intima a artistului sa fie brand-uita cu logo-ul firmei. Lucrurile au evoluat, oamenii au inceput sa inteleaga, pe masura ce au trecut anii, ca treaba nu sta chiar asa.

Apoi, in 1996 cand a venit Michael Jackson la Bucuresti, am avut de-a face cu branding-ul Pepsi, pentru ca ei erau partenerii lui traditionali, si au si ramas asa pana la un anumit punct, cand imaginea lui a avut de suferit.

In sfarsit, citind foarte mult despre industria muzicala si mergand mai apoi la scoala, sa-nvat despre ce e vorba, mi-am dat seama care sunt rigorile asocierii de imagine intre un brand si un artist. Tin minte ca in anii 2000 lansasem, cu casa de discuri la care lucram, un proiect de mare succes in randul tinerilor la momentul acela. Era vorba de o trupa, se numea Animal X.

Ei creasera o isterie la modul cel mai clasic, nu puteau sa mai iasa pe strada singuri, fara sa fie brusc inconjurati de o mare de fani. Incercam atunci sa fac asocieri de imagine cu diverse brand-uri, pentru trupa respectiva. Cineva din publicitate mi-a explicat la momentul respectiv ca este destul de riscant pentru un brand sa se asocieze cu o trupa tanara, despre care nu se stie mare lucru, si despre care nu se stie cum va evolua in timp.

Aceste asocieri de imagine functioneaza in continuare insa foarte bine. Anul trecut la Mastering the Music Business am avut trei prezentari de campanii ale unor branduri mari, care au fost facute in stransa legatura cu muzica. Unul dintre brand-uri a fost Pepsi, care a avut la un moment dat o activare de mare succes, in legatura cu trupa Vama. Au organizat un concert intr-un club din Bucuresti. La jumatatea concertului Tudor Chirila s-a oprit si a zis “cum ar fi sa continuam noi cantarea asta la Mare?!” Publicul a fost neincrezator la inceput, dupa aceea el le-a spus “sunt trei autocare care va asteapta, putin mai incolo. Veniti?”

Surpriza mare a fost nu doar ca s-au umplut cele trei autocare dar ca oamenii au venit si cu masinile proprii si toata lumea a plecat val-vartej la Vama Veche, unde astepta o scena gata montata. Artistii s-au urcat pe scena, au continuat concertul, s-a terminat, s-a facut o baie si toata lumea s-a imbarcat in masini si s-a intors la Bucuresti. Ne-a placut foarte mult campania respectiva, asa ca l-am avut invitat pe Calin Clej in cadrul Conferintei.

Cea de-a doua campanie, despre care s-a vorbit in cadrul Conferintei, a fost cea facuta de oamenii de la Grolsch. Ei au facut o platforma care se numeste Experimentalist.ro, si fac acolo tot felul de lucruri cu trupe din zona de rock alternative. Cea de-a treia campanie apartine celor de la J&B. Campania se numeste J&B Blending Spirits, ei au facut niste experimente dragute imbinand artisti din underground si artisti din main stream, care sa cante impreuna piesele lor. Toate acestea trei au fost campanii de succes, deoarece au fost premiate la Effie.

Noi urmarim sa explicam artistilor ce-ar trebui sa faca pentru a fi alesi de brand-uri si sa fie inclusi in campaniile lor de promovare, pentru ca exista niste rigori, niste cerinte pe care artistii trebuie sa le-nteleaga, ca nu orice artist se poate asocia cu orice brand, pentru ca ei trebuie sa se potriveasca din anumite puncte de vedere. Asocierile de imagine sunt importante, mai ales intr-o perioada in care veniturile artistilor din vanzarile de muzica sunt in continua scadere.

Vorbeste-mi putin, te rog, despre lineup-ul de speaker-i de la eveniment

Intotdeauna ne straduim ca in conferinta sa aducem in discutie metodele de lucru ale celor din international. Anul acesta pentru prima data ne-am concentrat mai mult pe partea de productie muzicala. Vom avea un posesor de Grammy, intre speaker-ii conferintei, un producator muzical de mare anvergura, care a lucrat cu o lista foarte lunga si extrem de sonora de artisti, printre care as numi: Adele, Robbie Williams, U2, The Who, Mumford & Sons, Amy Winehouse.

Va fi insa pentru prima data in conferinta un reprezentant al unei meserii, care este din ce in ce mai cunoscuta si mai bagata in seama, in afara granitelor Romaniei, care a inceput sa aiba propriile ei conferinte. Meseria este cea de Music Supervisor si o traducere foarte simpla in limba romana ar fi aceea de ilustrator muzical. Music Supervisor-ul este omul care decide ce muzica se potriveste cel mai bine pe un anumit gen de imagini, fie ca este vorba de un spot publicitar, de un film, de un serial, de o emisiune TV sau de un videogame.

Il vom avea alaturi de noi pe Adam Balasz, care este cel care a lucrat impreuna cu trupa Byron la crearea coloanei sonore pentru serialul “Ramai cu mine”, difuzat de HBO. El lucreaza foarte mult pentru HBO, a si scris muzica pentru serialele HBO si lucreaza foarte mult si cu producatorii de Hollywood.

Partea asta de sincronizare, asa cum ii spunem noi in industrie, “sync”, de suprapunere a unei coloane sonore muzicale pe niste imagini, constituie o sursa de venit ce incepe sa se dezvolte tot mai mult la nivel global. Cifrele industriei de inregistrari muzicale la nivel global arata o crestere din zona de Sync. Deci este foarte important ce muzica alegi sa pui pe un spot publicitar si evident costurile de licentiere a acestei muzici, pentru un spot publicitar, difera foarte mult de notorietatea artistului.

Apropierea asta atat de mare, intre industria publicitatii si cea muzicala, crezi ca ajuta chiar pe toata lumea?

Exista mai multe cazuri in care spoturi publicitare au folosit muzica artistilor din zona indie alternativ si este o solutie foarte buna pentru ca toata lumea eficientizeaza bugetele in modul acesta. Nu de putine ori, din astfel de colaborari, s-au nascut si hit-uri, pentru ca piese care au fost folosite ca si coloane sonore in spoturi publicitare au ajuns mai tarziu sa fie foarte cunoscute si difuzate.

Sunt foarte multe zone in care muzica, publicitatea si brand-urile se pot intalni si pot colabora cu mare succes. Asa cum spuneam si mai devreme, au fost multe campanii premiate cu Effie, deci totul a functionat foarte bine.

Sunt foarte multe platforme online, care apar din ce in ce mai des, care vin in ajutorul artistilor. Exista una, care se numeste Bandcamp, care pune la dispozitia utilizatorilor niste date foarte importante si anume ce gen de branduri consuma fanii unui anumit artist. Exista acolo pe pagina lor chiar si cateva exemple. Unul care mi-a ramas mie in minte a fost acela legat de fanii Barbarei Streisand, care sunt in proportie de 90% susceptibili de a fi milionari.

Asta e un subiect foarte interesant, din pacate nu ajungem sa-l tratam cu seriozitatea care merita, sunt foarte multe date care se pot extrage din online, din activitatea artistilor in online, care sa le arate brandurilor foarte exact cu ce artist ar fi cel mai bine sa se asocieze.

Ce alte atractii mai sunt in conferinta?

Pe lista noastra de speaker-i sunt mai mult de 30 internationali si in afara de cei pe care i-am mentionat deja mai exista cateva persoane importante. De exemplu avem un reprezentant al IMMF (International Music Management Forum). Aceasta este o asociatie care aduna toate asociatiile locale ale managerilor artistici din intreaga lume. Avem un reprezentant al WIN (World Independent Network). Aceasta este o asociatie care aduna toti reprezentantii caselor independente de discuri, din toata lumea, deoarece exista o dezvoltare fara precedent a zonei independente, de aceea si conferinta noastra este comunicata in special ca adresandu-se artistilor independenti.

In aceasta editie vom prezenta prima platforma, de origine romaneasca, care se adreseaza artistilor independenti si caselor de discuri majore sau independente. Este vorba de o plarforma unde acesti oameni se pot intalni, indiferent de tara din care provin si pot face schimb de servicii si de muzica, pot folosi muzica in domeniile fiecaruia dintre ei. Suntem si noi nerabdatori sa aflam despre aceasta noua platforma.

Avem o invitata din partea The Orchard, care este unul dintre cei mai mari distribuitori digitali de muzica, la nivel global, si lista continua in sectiunea destinata speaker-ilor, pe site-ul nostru https://masteringthemusicbusiness.ro/speakeri-2018/ .

Biletele sunt puse in vanzare tot pe acelasi site, acolo avem o sectiune separata, avem diverse pachete si elevii si studentii au reduceri chiar de 50%. Incercam sa ajutam pe toata lumea sa ajunga la aceasta conferinta, pentru ca dincolo de toate informatiile pe care le vor primi de la profesionistii romani si internationali, care vor fi prezenti pe scena evenimentului, exista si aceasta oportunitate, extrem de importanta, de a relationa cu ei.

Mai exista un moment important, in premiera, ma refer aici la sesiunile de auditii, in care producatorii muzicali invitati in conferinta vor asculta piese pe care participantii le pot trimite catre noi si le vor da sfaturi fata in fata, in direct, chiar in timpul conferintei.

Mi se pare foarte important, ganditi-va cat de greu este sa ajungi la un producator muzical de talia lui Matt Lawrence, castigatorul de Grammy pe care-l avem in eveniment, si sa-l intrebi “uite, asta e piesa mea, ce parere ai?”

Toti invitatii nostri sunt foarte deschisi, majoritatea vor sta la Bucuresti pe toata durata conferintei, deci exista posibilitatea sa va intalniti cu ei, in oricare din cele trei zile. Sunt foarte interesati si ei sa cunoasca artisti din Romania, si profesionisti din Romania, si sa inceapa colaborari noi, sa deschida piete noi.

Sa nu uitam si de muzica live. O fi asta o Conferinta de Industrie Muzicala, axata pe business, pe informatii si pe tehnologii dar nu putem sa uitam muzica, pentru ca de-acolo porneste totul. Pe 20 si pe 21 Martie seara, in Club Expirat, trupe tinere din Romania si din alte cateva tari din Europa, vor fi prezente in recitaluri, pentru publicul doritor sa faca cunostinta cu artisti noi, cu sound-uri si nume noi.

Cam astea ar fi in linii mari cele mai importante lucruri despre Mastering the Music Business. Site-ul nostru este www.masteringthemusicbusiness.ro si evident ca avem si o pagina de Facebook, dedicate  evenimentului, pe care o gasiti foarte usor. Va asteptam!

2 răspunsuri »