Katharina Scheidereiter (Kaufland România): „Implicarea noastră merge mai departe de susținerea materială”

Kaufland România și Clubul GTC Motorsport au derulat înainte de Crăciun campania Umanitară Off-Road de Crăciun, în cadrul căreia au ajutat sute de bătrâni și copii din satele izolate de munte din zona Nehoiu-Brăești, județul Buzău.Un impresionant convoi off-road format din 70 de mașini 4×4 a purtat nu mai puțin de 160 de voluntari. Ajutoarele oficiale ale lui Moș Crăciun au ajuns la 200 de bătrâni și 250 de copii din familii defavorizate și școlari cu peste 15 tone de alimente, produse de igienă personală, electronice și electrocasnice, materiale de construcții, jucării, haine și încălțăminte. Despre această campanie deosebită, dar și despre restul activităților de CSR ale Kaufland România am discutat cu Katharina Scheidereiter, CSR Managerul companiei.

 un interviu de Romanita Oprea

Anna Katharina Scheidereiter (3)

Cum ati hotarat sa realizati aceasta campanie? (Ati avut ideea si ati cautat colaboratorii potriviti sau ei au venit catre voi?)

Acțiunile umanitare organizate de GTC Motorsport în preajma Crăciunului sunt deja o tradiție, iar colaborarea cu Kaufland România a ajuns la a patra ediție și a fost, practic, o întâlnire la mijloc de drum.

Multe dintre proiectele noastre au ca scop implicarea socială. Sprijinim în mod constant acțiuni umanitare care ajută la dezvoltarea noilor generații și la ușurarea suferinței bătrânilor din zone defavorizate din România.

Derulăm campania Umanitara Off-Road în preajma sărbătorilor de Paște și de Crăciun și suntem bucuroși că putem ajuta oamenii aflați în nevoie, cu atât mai mult în satele izolate, unde realitatea este foarte diferită de ce vedem de obicei în jurul nostru. Însă implicarea noastră merge mai departe de susținerea materială: ne strângem împreună cu colegii să ajutăm cot la cot cu partenerii noștri la pregătirea pachetelor, la asamblare, la împărțirea lor.

Cum a evoluat ideea în timp?

De la an la an, ne-am mobilizat, cu toții, în număr cât mai mare, pentru a aduce bucurie de Sărbători acestor bătrâni și copii din sate izolate de la munte. În 2018, pe 15 și 16 decembrie, am ajuns la un număr record de mașini și oameni implicați în Umanitara Off-Road de Crăciun. Un impresionant convoi off-road format din peste 70 de mașini 4×4 a purtat nu mai puțin de 160 de persoane inimoase – voluntari Kaufland România și ai clubului GTC Motorsport – în 18 sate izolate din zona Nehoiu – Bozioru – Ploștina, jud. Buzău. Ajutoarele oficiale ale lui Moș Crăciun au ajuns la 200 de bătrâni și 250 de copii din familii defavorizate și școlari ai unităților de învățământ din Lunca Priporului și Brătilești.

 Care au fost criteriile în urma cărora ați ales beneficiarii campaniei?

Scopul Umanitarei Off-Road de Crăciun este susținerea bătrânilor și copiilor din zone izolate, identificați și sprijiniți prin serviciile de asistență socială din județ sau asociațiile de profil din zonă și a școlarilor și preșcolarilor din unitățile de învățământ alese.

Cum se încadreaza campania în întreaga strategie Kaufland?

Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.270 de magazine în 7 țări și o rețea de 120 magazine în România.nSuntem și printre cele mai implicate companii când vine vorba de susținerea comunității, iar responsabilitatea socială este parte din ADN-ul business-ului nostru.

Chiar recent, Kaufland România a obținut titlul de Cea mai responsabilă companie, conform analizei Romania CSR Index 2018, ce a evaluat peste 600 de companii din țară. Am avut cel mai mare scor din retail, cu un total de 94 de puncte din 100.

Avem o strategie bine definită privind responsabilitatea socială și susținem cei mai importanți piloni în dezvoltarea societății: sănătate, educație, cultură, sport și viață sănătoasă, protecția mediului și proiecte sociale. Alături de ONG-uri sprijinim 200 proiecte pe an.

Prin urmare, Umanitara Off-Road de Crăciun s-a potrivit ca o mănușă strategiei Kaufland. Și mă bucur că am putut să aducem bucurie, de Crăciun, celor 450 de suflete, cărora le-am dăruit peste 15 tone de alimente, produse de igienă personală, electronice și electrocasnice, materiale de construcții, jucării, haine și încălțăminte. 

Care sunt caracteristicile brandului Kaufland și cum evoluează comunicarea de la an la an?

Educația, sănătatea, cultura, societatea și protecția mediului rămân piloni cheie în strategia de CSR Kaufland România. Urmărind acești piloni, răspundem proactiv nevoilor (prin construcția de locuințe, prin donarea de

echipamente medicale sau prin oferirea de ajutor punctual), dar ne concentrăm și pe proiectele care garantează nu numai prezentul, ci și viitorul: educarea copiilor în ceea ce privește protecția mediului, educarea clienților în direcția consumul responsabil, susținerea orașelor în combaterea poluării, precum și sprijinirea comunităților și a elevilor din medii defavorizate în vederea prevenirii abandonului școlar.

2018 a fost un an în care implicarea socială a Kaufland România a devenit în sine un pilon fără de care compania noastră nu ar fi ceea ce este astăzi: o entitate dispusă să ajute, să susțină și să schimbe vieți. Încercăm să fim acolo unde oamenii au nevoie, să simtă că facem eforturi, că ne pasă.

Evoluția comunicării se înscrie pe aceeași direcție: punem accent pe proiectele care au continuitate și care pot avea un impact pozitiv în rândul comunității.

Ce importanță are pentru companie sustenabilitatea și susținerea comunității din care face parte?

Responsabilitatea și sustenabilitatea sunt parte din ADN-ul companiei Kaufland pe orice piață în care ne aflăm, având un angajament față de oameni, comunități și mediu. Înțelegem că avem un rol important în dezvoltarea economică și socială a țării. Compania noastră este o organizație deschisă, transparentă, al cărei obiectiv este să depășească cerințele legislative minime și să atingă sau să depășească cele mai bune practici existente în prezent la nivel internațional. Aplicăm acest principiu în mod special în ceea ce privește sustenabilitatea, care este o parte integrantă a modelului nostru de business.

Luăm decizii cântărind cu atenție impactul nostru asupra mediului înconjurător, asupra comunităților în care ne desfășurăm activitatea, asupra lanțului de furnizori, a clienților și a angajaților noștri, pentru că avem un rol esențial în comunitate. Suntem aici pe termen lung și vrem să ne dezvoltăm sustenabil împreună cu România.

Ce alte campanii de susținere / intrajutorare ați mai avut in acest an?

Menționez doar câteva dintre cele peste 200 de proiecte pe care le susținem în fiecare an.

În luna martie a acestui an am lansat programul de finanțare care a oferit ONG-urilor din România granturi nerambursabile în valoare totală de 1 milion de euro, pe parcursul anului 2018. Denumit #ÎNSTAREDEBINE, programul a ajutat organizațiile din toată țara să deruleze proiecte sustenabile pentru România și care răspândesc în comunitatea lor și aduc beneficiarilor „starea de bine”.

Programul s-a adresat tuturor asociațiilor, fundațiilor și federațiilor care dezvoltă proiecte în domeniile cultură, sport și viață sănătoasă, valoarea maximă a finanțării acordate pentru un proiect fiind de 235.000 lei (aproximativ 50.000 euro). O atenție specială în finanțare a fost  acordată proiectelor pentru zonele rurale. Aplicațiile s-au putut depune online, în cadrul a trei sesiuni: în aprilie, iunie și august 2018.

Am continuat, de asemenea, proiectul ,,Grădinescu”- prima rețea de grădini urbane comunitare, dezvoltată în parteneriat cu Institutul de Cercetare în Permacultură din România, lansând o nouă campanie cu scop educațional: ,,Save the bees”și inaugurând alte două noi grădini: la Școala nr. 136 din București, cartierul Ferentari și la Alba Iulia, cu prilejul Centenarului.

Kaufland România este și partenerul principal al inițiativei Let`s Do It, Romania!, prin care anual sunt curățate sute de tone de deșeuri în țara noastră. Suntem alături de Let`s Do It, Romania! de opt ani, iar în 2018 am susținut inițiativa de curățenie World Cleanup Day, care a mobilizat într-o singură zi, pe 15 septembrie, câteva sute de mii de români, în cea mai ambițioasă acțiune civică de până acum.

Recent, Kaufland România și Asociația Climb Again au deschis primul centru din România de terapie prin escaladă și sport pentru copiii nevăzători sau cu dizabilități. Centrul Climb Again din București găzduiește o sală de escaladă și aventură, săli de antrenament și spații de terapie pentru tinerii beneficiari. Prin deschiderea acestui Centru, capacitatea operațională a Asociației Climb Again – care oferă sesiuni gratuite de terapie prin escaladă, kinetoterapie și consiliere psihologică pentru copii și tineri cu deficiențe – crește semnificativ. Astfel, peste 2.000 de copii cu deficiențe vor putea beneficia anual de sprijin terapeutic integrativ.

Un alt proiect despre care aș vrea să vă vorbesc este Big Build 2018. În primele zile ale lunii octombrie, Kaufland România, ca partener strategic al organizației Habitat for Humanity România, a contribuit la construirea a 8 case pentru 8 familii cu venituri reduse din comuna Cumpăna, jud. Constanța. Demersul este parte a evenimentului de construire accelerată și voluntariat Big Build 2018, iar compania a susținut proiectul Big Build 2018 cu peste 250.000 de euro. Totodată, peste 100 de angajați ai Kaufland România au participat, ca voluntari, la ridicarea locuințelor.

Tot în toamna anului 2018 am lansat împreună cu Organizația Salvați Copiii proiectul Primul Zâmbet, prin care oferim mamelor din întreaga țară sprijin încă din primele clipe de viață ale nou-născutului: 30 de maternități din România au primit cutii complete cu lucruri necesare bebelușilor, esențiale pentru primele săptămâni de viață – și care pot însemna un sprijin major pentru părinții din comunități vulnerabile. Proiectul cutiilor Primul Zâmbet vine în beneficiul a 3000 de proaspete mămici și are la bază conceptul cutiei finlandeze (The Finnish Box). În Finlanda, cutia e oferită de guvern tuturor mamelor însărcinate în ultimul trimestru și conține diverse lucruri necesare primelor zile din viața nou-născutului.

Un alt proiect important este și MagicHOME, pe care compania noastră îl susține de peste trei ani, în calitate de sponsor principal. Din 2019, centrul MagicHOME, localizat în București în apropierea unităților de tratament va oferi găzduire gratuită, suport și alte facilități familiilor cu copii diagnosticați cu cancer sau alte afecțiuni grave.

Susținem, de asemenea, Proiectul social Donorium, realizat de Asociația Smart Society, Fundația Donatorilor Benevoli de Sânge, o aplicație care interconectează în timp real nevoile centrelor de transfuzii cu disponibilitatea donatorilor și facilitează comunicarea dintre donatori și centre. Sprijinind Donorium și donarea responsabilă de sânge, ne dorim să contribuim la creșterea nivelului de securitate transfuzională din România și la salvarea oamenilor a căror viață depinde de transfuzia de sânge la timp.

Și, nu în ultimul rând, în 2018 am lansat primul Raport de sustenabilitate Kaufland România, care prezintă realizările companiei și impactul activității noastre. Raportul face parte dintr-un amplu proces de investiții în sustenabilitate demarat de companie. Acesta ne-a adus primul loc în topul celor mai responsabile companii din țară, obținând 94 de puncte din 100, cel mai mare scor din domeniul retail, conform analizei celei de-a treia ediții Romania CSR Index 2018.

Ce vă doriți să realizați în acest sens în 2019?

Avem multe planuri frumoase și pentru 2019. Evident, vom continua proiectele devenite, deja, o tradiție, precum MagicHOME, Grădinescu, Big Build, programul #INSTAREDEBINE iar acestora li se vor alătura și altele. Despre planurile de viitor aș vrea să vă povestesc, însă, mai mult atunci când se vor materializa. Tot ce pot să vă spun acum este că vom continua să ne implicăm în numeroase acțiuni sociale, de ajutorare a copiilor, a persoanelor defavorizate sau de protejare a mediului înconjurător și multe altele.

Investim anual peste șase milioane de euro în comunitate, prin proiectele derulate împreună cu ONG-uri, iar programele de responsabilitate socială reprezintă o componentă cheie în strategia companiei.

Cum se poziționează Kaufland diferit fata de concurență pe piața din România?

Din perspectiva mea, în calitate de CSR Manager, cred că suntem diferiți. Este o atmosferă unică în companie. Ne place să credem că Implicarea face diferența – îndemnul sub care se desfășoară toate campaniile noastre de responsabilitate socială.

Ne plac faptele bune. Ne place să fim de ajutor, să lăsăm ceva în urmă. Credem că odată ce începi să faci bine, trebuie doar să nu te oprești, să continui.

În ansamblu, avem un stil de business care îl pune pe primul loc pe celălalt –  fie că este client, fie că sunt angajați, fie că sunt cei din jur – comunitatea.

Modul Kaufland România de a-și pune amprenta asupra dezvoltării economice locale este și prin încurajarea achizițiilor de la producători români, prin promovarea de practici transparente și responsabile în relațiile cu partenerii de afaceri, prin susținerea și grija acordată angajaților, dar și prin contribuția pe care o aduce la creșterea gradului de conștientizare a temelor precum consumul responsabil, grija față de mediu și susținerea comunităților locale. 

Care ar fi caracteristicile care fac diferită piața din România de alte piețe în care este prezent brandul Kaufland? 

În ceea ce privește activitatea de CSR, pot spune că legislația din România încurajează implicarea companiilor în comunitate. Așa că anual desfășurăm un număr considerabil de proiecte ce se bazează pe pilonii noștri de dezvoltare comunitară. Activitatea este conturată în baza strategiei de grup, care este urmărită de toate piețele în care este Kaufland prezent, însă ne ghidăm și după rezultatele cercetărilor de piață pe care le-am desfășurat la nivel național pentru a ne asigura că răspundem într-o măsură cât mai mare stakeholderilor noștri.

 Cum vă adaptați comunicarea la publicul roman?

Atunci când vine vorba despre ajutarea semenilor, publicul român este foarte receptiv și dornic să se implice. Românii sunt săritori, sunt inimoși și voluntarii noștri au dovedit-o, de fiecare dată când am avut nevoie de implicare.

Adaptăm tipul de comunicare proiectelor în care ne implicăm, oamenilor cărora ne adresăm. Ținem seama de nevoile și așteptările celor cu care lucrăm, direct sau indirect. Fiecare în parte reacționează la proiectele care îi sunt aproape. Dacă avem o cauză bună, reală, oamenii vor rezona, întotdeauna.

Ce trenduri vedeți pentru anul 2019?

În ceea ce privește compania noastră, ne vom implica, la fel ca și până acum, în proiecte de sustenabilitate, pentru că luăm toate deciziile cântărind cu atenție impactul asupra mediului înconjurător și asupra comunităților în care ne desfășurăm activitatea.

Ca trenduri, foarte multe organizații, cu profiluri diferite, trag semnale de alarmă cu privire la situația mediului înconjurător, în mod special la cantitățile uriașe de deșeuri din plastic, care au consecințe nefaste asupra aerului, faunei și florei.

Lupta împotriva plasticului de unică folosință ajunge tot mai sus pe agenda publică, iar Kaufland își asumă faptul că industria de retail are un rol cheie în această chestiune. Compania noastră a adoptat în 2018 o amplă strategie de 360 grade în privința plasticului. În cadrul acesteia, compania a definit clar principiile evitării consumului de plastic, de îmbunătățire a reciclabilității și de susținere a adoptării ambalajelor ecologice.

Vom continua, și în anii următori, lupta împotriva plasticului. Kaufland va reduce consumul de plastic în toate țările cu cel puțin 20%, până în anul 2025, și va asigura reciclabilitatea în proporție de 100% a ambalajelor din plastic folosite pentru mărcile proprii.

Vom continua să fim printre cele mai implicate companii în CSR, sperând, în același timp, că tot mai multe companii să înțeleagă, să creadă, așa cum credem și noi, că Implicarea face diferența.

Cum ați descrie anul 2018 pentru Kaufland în doar câteva cuvinte?

Pentru mine, ca reprezentant al departamentului de CSR, 2018 a fost un an bogat, pentru că ne-am implicat în multe proiecte și am ajutat, astfel, un număr mare de oameni să treacă peste greutăți, să aibă ce pune pe masă, să se bucure de Sărbători și să vadă o rază de soare.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.