Loredana Popasav : „Agentiile de publicitate ar fi mult mai eficiente si productive daca modelul de leadership si cultura organizationala ar fi orientate catre o energie pozitiva a echipei si a muncii”

Cu peste 20 de ani de experienta in publicitate in piata din Romania, Loredana Popasav a revenit in Bucuresti in 2019, in calitate de trainer transformational, activist pentru șanse egale si co-fondator al The Human Potential Academy, un ONG creat la Praga si focusat pe promovarea sanatatii mentale. Desfasurat 12-13 iunie la Hilton Athenée Palace “Understanding Human Mind” a adus pe scena 15 profesionisti internaționali de prestigiu care au vorbit despre potentialul nebanuit al mintii noastre, atat in viata de zi cu zi, cat si in business. 

Am participat la eveniment si am avut ocazia sa am o discutie fata in fata cu Loredana si sa vorbim despre inceputurile ei in publicitatea din Romania,cum s-a schimbat domeniul in ultimii ani, precum si ce crede ea ca ar trebui sa se transforme in comunicare.

 un interviu de Romanita Oprea

UHM 2018

Ce a insemnat pentru tine sa lucrezi in publicitate?

Adrenalina, creativitate, spontaneitate. Cunostinte dezvoltate despre diferite industrii, branduri, companii sau oameni. O experienta diversa.

Care ai spune ca erau aspectele cele mai frumoase ale domeniului cand ai inceput tu?  

The work. Initial, sa vezi produsul creativ, campania, in piata. Cred ca asta e un moment favorit pentru orice publicitar.  Pentru mine, rezultatele clientilor mei. Publicitatea e menita sa determine o crestere a vanzarilor pe termen scurt si mediu.

Oamenii. Am avut sansa de a lucra cu oameni energici, motivati si talentati si au fost destule momente cand abia asteptam sa vad ce “vraji” a mai facut echipa de creatie.

Care a fost prima campanie/brand pentru care ai lucrat si ti-a marcat cariera?

Brandul care mi-a marcat cariera este probabil brandul pentru care am lucrat cea mai lunga perioada de timp – HP. Cu HP am facut pionierat in online, am invatat marketing, am invatat tehnologie si am avut acces la profesionisti excelenti, atat intern, cat si international. Cu HP am invatat ca poti face lucruri misto, campanii si proiecte foarte creative, chiar daca nu faci spoturi TV. Cu HP am luat si primele premii. Cand au venit cu conceptul de think out of the box, eu m-am intrebat „dar pana acum ce credeti ca am facut? :-))”

Pe de alta parte, toate brandurile cu care am lucrat m-au educat si mi-au oferit sansa de a explora mai multe fete ale publicitatii.

Cum ti se pare ca s-au schimbat si oamenii in publicitate de-a lungul timpului,nu doar industria?

La cum vad eu lucrurile, industria de publicitate duce o lupta disperata pentru a se schimba. Aceasta este o conversatie la nivel global, nu doar o poveste romaneasca. Modelul si modul de operare al agentiilor este depasit, iar stilul de management/leadership dominat de “old white men”, care fac “ce fac demult” – este complet defectuos. Sunt multi profesionisti adevarati in industrie, care muncesc din greu si care livreaza un produs excelent. Ei nu merita un sistem defectuos.  Am vazut cu totii scandalurile din industrie, vezi Martin Sorell, sau marele fiasco cand doi gigantici ai industriei s-au unit ca sa se desparta in mai putin de un an intr-o lupta a orgoliilor.

Ce cred eu, cred ca industria ar beneficia de pe urma unor leaderi moderni, educati nu doar in marketing si advertising, dar mai ales in leadership, ar beneficia de un grad mai mare de diversitate (mai multe femei in top management ar fi un inceput bun) si o mai buna definire a valorilor pe care le reprezinta. Publicitarii au nevoie de un mediu de lucru in care sa se simta in siguranta, sa fie fericiti si productivi, pentru a putea sa produca rezultate extraordinare. Asta ar fi, din punctul meu de vedere, viziunea pentru o noua generatie.

In alta ordine de idei, publicitarii au evoluat, ca orice alta industrie. A evoluat nivelul de educatie, de expertiza si experienta. Experienta celor care au lucrat in alte tari, alte culturi, a ajutat la cresterea perspectivei pe alocuri.  Am vazut modele de leadership exemplare in tarile in care am lucrat.

Din punctul tau de vedere, care au fost cele mai importante momente ale carierei tale de publicitar si de ce?

Momentul in care clientii mei ieseau numarul 1 in industria lor. Pe bune! Atunci cand clientii mei m-au ascultat, au avut incredere in mine si m-au invitat sa fiu parte din echipa, iar ceea ce am facut impreuna a creat rezultate. Am aceeasi filozofie si acum ca si coach. Cel mai important moment este atunci cand cei cu care lucrezi fac performanta, au o viata frumoasa si armonioasa si sunt fericiti.  Asta inseamna ca mi-am facut treaba cum se cuvine.

De asemenea new business-ul. E foarte fain sa inveti lucruri noi, despre industrii noi, produse noi – pot sa va spun despre multe industrii, de la calculatoare, imprimante si servere, la paine, lapte, iaurt, caramizi, banci, asigurari, medicamente, retail, colectarea gunoiului, telefoane mobile, bere etc.

Cat de greu a fost sa iei decizia de a renunta la publicitate?

In momentul in care am realizat ce vreau sa fac, a fost, de fapt, foarte usor sa renunt. Interesant este ca pana in acel moment nu ma gandisem sa schimb industria. Credeam ca asta voi face mereu. In momentul in care am avut primul insight in mintea umana, am stiut ca asta vreau sa fac, ca vreau ca oamenii sa stie ca au sanatate mintala. Nu m-am suparat pe publicitate, am plecat pentru ca am vazut ceva care merita sa fie vazut si inteles.

Perspectiva este un fenomen uimitor. Cred ca multi oameni, ca mine pentru o perioada, nu isi acorda ragazul de a se opri, pentru o secunda, sa se gandeasca la ce fac si de ce fac ceea ce fac. Mark Twain spunea ca – “sunt doua zile importante in viata ta. Cand te nasti si cand afli de ce.”

Care au fost aspectele de care ti-a fost cel mai dor si de ce?

Entuziasmul de a vedea pentru prima data o lucrare creativa, de a fi martor pe platoul de filmare la creatia unui spot, de a vedea apoi rezultatele unei campanii bine facute in cresterea unui brand.

Ai avut un mentor/un om care sa iti ghideze cariera sau pe care sa il apreciezi foarte mult? De ce? 

Am avut sansa de a intalni multi oameni minunati care sa ma indrume. Ar fi nedrept sa nominalizez doar o persoana, pentru ca de-a lungul a 19 ani de media si publicitate am avut cativa oameni pe care i-am considerat mentori. Ii asez cronologic oarecum – Raluca Moianu, pentru blandete si intelegere in comunicare; Erich Chirea, pentru suport, educatie in marketing si compasiune; Teddy Dumitrescu, pentru incredere, profunzime si umanitate; Andreea Mihai, pentru intelegerea potentialului nelimitat al femeilor si iubire. Si, mai ales, Grant McKenzie, pentru bun simt, gentilete, perspectiva si viziunea globala.

Care au fost cele mai mari provocari pe care le-ai intampinat in publicitate?

Cultura organizationala neproductiva. Agentiile de publicitate ar fi mult mai eficiente si productive daca modelul de leadership si cultura organizationala ar fi orientate catre o energie pozitiva a echipei si a muncii. Insa, in prea multe situatii este vorba despre insecuritatea si ego-ul leaderilor. Rezultatul unei astfel de culturi organizationale este un mediu cu un consum emotional ridicat, unde increderea in cei din jur foarte scazuta si nivelul de stres este extrem de ridicat. Organizatiile moderne si de succes recunosc beneficiile energiei pozitive, inclusiv si profesionalismul in management si cultura companiei.

Ce inseamna creativitatea pentru tine?

Creativitate este din ce suntem facuti. Noi insine suntem o creatie. Creativitatea e energia vietii, e aluatul din care cream fiecare secunda a vietii noastre. E energie fara forma care capata forma.

Ce te-a ajutat cel mai mult din acea perioada in momentul in care ai decis sa incepi cariera in coaching?

Comunicarea, intelegerea si lucrul cu mai multe industrii m-au ajutat sa operez si sa ma adresez unui numar divers de industrii. In acelasi timp, printre primii mei clienti au fost agentiile de publicitate si echipele de marketing. Stiam deja cu ce se confrunta si aveam un limbaj comun cu ei, oriunde in lume. E o vorba – “you go with what you know’, adica “faci ce stii”. Am inceput cu ce stiam si am avut clienti in publicitate in 4 tari – Romania, Cehia, Slovacia, Marea Britanie.

Cum iti gasesti inspiratia?

In momentul prezent. Inspiratia e parte integranta din noi. Cand sunt prezenta in viata mea si nu in gandurile mele, inspiratia vine singura.

Daca traiesti in trecut devii deprimat, daca traiesti in viitor devii anxios. Inspiratia e peste tot in jurul nostru si in noi. Trebuie doar sa ne oprim din gandit si sa ne deschidem ochii.

Ce sfaturi ai da unui om care isi doreste sa devina acum coach?

Asigura-te ca faci asta din iubire fata de oameni si din dorinta de a-i ajuta! Aceasta este o meserie menita sa ajute oameni, ceea ce nu e intotdeauna usor, dar daca asta este ceea ce iti doresti sa faci, vei ajunge acolo.

Nu ai incerca sa te faci avocat fara sa studiezi indeaproape dreptul, sau contabil fara sa studiezi contabilitate. Coachingul este la fel – educatia, invatarea, specializarea sunt necesare si permanente daca vrei sa faci performanta si sa fii platit pentru asta. Studiez si practic de 7 ani, am probabil 3000 de ore de studiu personal, seminarii, conferinte, examene, culminand cu recunoasterea ca primul Supercoach roman certificat de Michael Neill, leader international recunoscut in coaching, autor de bestsellers si coach al starurilor.

Ai organizat primul eveniment in Romania – Understanding Human Mind. Cu ce gand ai pornit la drum inainte de conferinta? 

Am vrut sa aduc aceasta intelegere si in tara mea. Stiu ca functioneaza, am vazut rezultatele, cred ca poate sa ajute si in Romania ca peste tot in lume. A fost primul eveniment despre cele 3 Principii si Intelegerea Mintii Umane din Romania.

Fiecare speaker este atent ales. Spune-ne te rog de ce fiecare dintre ei?

Toti speakerii pleaca de la aceeasi intelegere asupra mintii umane si impartasesc ce stiu despre asta din experienta lor. Asadar, fiecare speaker a spus acelasi lucru din perspectiva lui. Din intelegerea lui si din practica lui. Fiecare om cauta sa inteleaga ceva despre viata lui sau a ei. Asadar, am avut un cocktail de oameni care lucreaza in mediul de business, lucratori sociali care activeaza in sistemul penitenciar, lider in psihologie si psihiatrie, specialist in relatiile de cuplu, in lucrul cu copiii, lider in nanotehnologie, dar si antrenori de minti in sportul de performanta, etc.

Cum functioneaza ascultarea activa in business?

In practica mea, prefer ca oamenii sa inteleaga ascultarea in esenta ei, sa se joace cu ea, fara trucuri si fara tehnici. Ghidez oamenii spre a intelege diferenta intre a asculta ce spune persoana din fata noastra si propriile ganduri despre ce spune persoana din fata noastra, spre faptul ca Gandirea si Ascultarea nu sunt complementare, nu le poti face in acelasi timp, si inspre beneficiile pe care ascultarea le are in bunul mers al echipelor, al comunicarii cu clientii si chiar al comunicarii cu familia sau persoanele apropiate. Cand oamenii se simt ascultati se calmeaza, discursul lor este unul fluid, spontan si creativ. Pe acest fond de calm ei pot la randul lor sa asculte.  Daca oamenii se asculta, se inteleg, stiu ce asteapta unii de la altii, afla ce au de facut, intalnirile se scurteaza, oamenii performeaza mai bine.

Care sunt principalele probleme cu care vin catre tine oamenii de business care apeleaza la consultanta? 

Leaders say…..Oamenii vor ca business-ul pe care il conduc sa fie mai profitabil, echipele sa functioneze si sa performeze si oamenii sa fie fericiti.

In acelasi timp, oamenii vin pentru ca isi doresc cresteri in cariera si nu inteleg ce ii opreste. Unii dintre cei care vin la mine spun ca nu au nimic de invatat, dar descopera in scurt timp ca au multe lucruri de luat in considerare, mai ales atunci cand colegii lor au fost atat de dornici sa ii trimita sa lucreze cu un coach. Ca in gluma cu batranelul care este trimis sa dea examen din nou pentru permisul de conducere “Nu inteleg de ce sunt aici pentru ca nu am avut niciun accident… cei din jurul meu par sa aiba probleme.”

Organizezi workshop-uri inclusiv pentru agentii de publicitate. Pentru acestea pe ce se bazeaza workshop-urile? 

Workshop-urile pentru agentii sunt la fel cu cele pentru alte industrii si sunt bazate pe realizarea sanatatii mintale si intelegerea celor 3 principii care stau la baza psihologiei: Mintea, Constienta si Gandul.  Experienta in industrie, atat din interior, cat si din exterior, ma ajuta in discurs si in exemplele pe care le folosesc.