Paul Bulencea: „Cel mai bun design de experienta este experienta care nu necesita design deloc”

Autor premiat, educator si antreprenor care se concentreaza pe producerea de experiente inedite care starnesc transformarea umana. Paul Bulencea este un designer experimentat, co-fondator si CEO al The College of Extraordinary Experiences, una dintre conferintele de design de top din lume si o comunitate globala de immersive experience designeri, precum si co-autor al Gamification in Tourism: Designing Memorable Experience.

Paul Bulencea este speaker in acest week-end la Tedx Bucharest.

de Romanita Oprea

Paul Bulencea1

La absolvirea masterului in turism la Salzburg University of Applied Science ai primit titlul de Best University Graduate din partea Camerei de Comert a Austriei. Cum ti-a influentat acest aspect cariera?

In afara de faptul ca m-a facut mai atractiv pe piata muncii nu cred ca m-a ajutat foarte mult. Am primit oportunitati de angajare in Austria pe care le-am refuzat. Cred ca acest titlu a influentat-o cel mai mult pe mama mea. Ea s-a bucurat cel mai mult si a fost o experienta de care este mandra. Prin prisma ei m-am bucurat si eu.

Simti ca tu ai ales tehnologia sau ea te-a ales pe tine?

Cateodata cele mai bune raspunsuri sunt intrebari. Aceasta intrebare mi-a adus aminte de ceva ce a intrebat Yuval Noah Harari: Credeti ca noi am domesticit graul sau graul ne-a domesticit pe noi?

Care crezi ca sunt cele mai importante trenduri in gamification in 2019-2020?

De fiecare data cand aud cuvantul trend simt nevoia sa il citez pe Mark Twain – Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to pause and reflect.

Piata doreste din ce in ce mai mult „immersive experiences” – experiente gandite sa creeze o stare de prezenta prelungita a participantilor.

Cred ca acest trend a crescut pe fondul unei crize de prezenta si spiriualtitate; lipsa relatiilor bine dezvoltate si a unui scop definit in viata. Acolo trebuie sa lucram de fapt.

Ce a reprezentat pentru tine si cariera ta faptul ca ai fost ales sa faci parte din topul Forbes „30 Under 30”?

Nu consider ca s-au schimbat foarte multe pentru mine si cariera mea care sa aiba legatura directa cu Forbes 30 under 30.

Am legat doua prietenii cu persoanele din top. Labelul 30 under 30 poate ajuta uneori sa comunice pentru persoanele care nu ma cunosc ca stiu ceva despre antreprenoriat sau domeniul meu de expertiza.

Care consideri ca au fost momentele cheie in cariera ta cand deciziile pe care le-ai luat atunci ti-au influentat radical parcursul profesional. De ce?

Lucrul ca instructor de snowboard timp de patru sezoane. A fost primul job in care cream experiente transformationale.

Voluntariatul in AIESEC. Am reusit sa lucrez la proiecte si sa invat de la o comunitate internationala foarte devreme in viata. M-am dezvoltat ca public speaker si am facut primii pasi in leadership by failing to lead.

Dupa prezentarea lucrarii de dizertatie la World Travel Market in Londra am fost abordat de un membru al publicului, Steven Klimek, sa vorbim mai multe despre engagement design. Am ramas in Londra pentru trei saptamani si am lucrat impreuna zi de zi. Am lansat un start-up cu el.  Cu pornirea si inchiderea primului start-up (www.sideview.us) am invatat cum functioneaza o echipa si cum functionez eu intr-un mediu plin de nesiguranta.

Alegerea unui mentor, Roman Egger,  in mediul academic, Am scris impreuna „Gamification in Tourism: Designing Memorable Experiences” (www.gamification-in-tourism.com). Cartea m-a catapultat in lume ca fiind expert in domeniu meu. Dupa lansarea cartii am ajuns sa lucrez imediat cot la cot pe mega-proiecte cu world-class experts.

La o conferinta in Slovenia  unde am fost invitat ca speaker l-am cunoscut pe Claus Raasted – un inovator gloal care crea experiente tip live action roleplay. M-a invitat la o experienta immersive, creata de compania lui, numita College of Wizardry . Aici, timp de patru zile am jucat rolul de student la o scoala de magie. Participarea in aceasta experienta a schimbat tot pentru mine. Atunci mi-am dat seama ca tot ce am scris in carte despre „memorable experience design” a existat in aceasta experienta. Din acel moment am inceput sa colaborez cu Claus la crearea de zeci de experiente pe tot globul si lucram impreuna pana astazi.

Implementarea primului proiect immersive in Abu Dhabi impreuna cu Claus si compania lui Legends of Arabia. A fost momentul cand mi-am dezvoltat abilitatile de producator. Si acest proiect a pus bazele unei colaborari de lunga durata cu Claus.

Angajarea primei persoane, Phlipp Jacobius. Dupa patru ani a ajuns sa fie partener principal in business.

Entuziasmul lui Mark Ordesky (producator executiv Lord of the Rings), Jane Flemming (producer The Quest) si a lui Joe Pine (co-author The Experience Economy) pentru a ne ajuta pe mine si Claus sa lansam The College of Extraordinary Experiences. Interesul si entuziasmul lor ne-a dat un boost pentru acest proiect care astazi a ajuns la cea de-a cincea editie.

Calatoritul in medie cam in 4-5 tari pe luna in ultimii patru ani m-a ajutat sa particip in diferite roluri (consultant, producator, participant, speaker, facilitator, etc.) in foarte multe experiente. Una dintre cele mai intense a fost sa fiu participant intr-o experienta de formatie de rock staruri. Eu eram parte din anturajul unei formatii „faimoase” in tur in Statele Unite si aveam concerte in timp ce eram in acest rol. Timp de o saptamana am cutreierat Route 66 din Chicago pana in Los Angeles si am avut sase concerte diferite. Oamenii de la concert nu au stiut niciodata ca noi jucam un rol (https://www.roadtrip.productions/). Toate aceste experiente m-au ajutat sa devin un designer mai bun si sa invat niste lucruri esentiale despre viata.

Un burn-out. Cred ca aceasta experienta m-a ajutat sa cresc cel mai mult. Am invatat ca extraordinarul se afla in fiecare moment si ca cel mai bun design de experienta este experienta care nu necesita design deloc. M-am inconjurat de mentori si relatii bazate pe vulnerabilitate, imi dedic foarte mult timp pentru activitati artistice si nu mai sunt dur cu mine orice s-ar intampla. Noua mantra in aceasta etapa a vietii a devenit: finding the extraordinary in the ordinary and love of missing out.

Scrierea cartii despre Guding Transformations cu Dr. Barbara Neuhofer. Scrisul acestei carti ma ajuta foarte mult in primul rand sa imi dau seama cum doresc sa imi traiesc viata si cum pot sa aplic ce am invatat intr-un context mai mare.

La ce sa ne asteptam de la noua ta carte scrisa cu Dr. Barbara Neuhofer ?

O carte care exploreaza ce inseamna transformarea psihologica si cum se realizeaza ea. Cartea abordeaza adevarata calatorie asa cum o defineste Marcel Proust: The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes.

Cum se pozitioneaza pe piata  The College of Extraordinary Experiences si cum ti-a venit ideea ?

The College of Extraordinary Experiences se pozitioneaza ca o experienta incredibila care te ajuta sa creezi experiente incredibile. Ideea s-a bazat pe faptul ca prea multe conferinte in lume se bazeaza pe consumul pasiv al informatiei. Dorinta de a schimba paradigma de la cosumatori la participanti se afla la baza ideii de start.

Cum ai defini o experienta transformationala si ce reprezinta ea pentru tine?

Adevarata experienta transformationala trebuie sa se intample doar o singura data. Experienta reprezinta un moment declansator intr-o noua etapa a viettii. O etapa de pace interioara. Munca importanta nu se afla in experienta declansatoare de transformare ci in mentinerea si cimentarea transformarii declansate. Lucru ia forma de ritualuri/obiceiuri zilnice.

Cum ar arata pentru tine designul perfect si de ce?

Design-ul perfect se realizeaza atunci cand designer-ul de experienta ajunge sa isi dea seama ca totul este perfect in orice moment al vietii. Antoine de Saint-Exupéry a spus ca ce este esential este invizibil ochiului. Atunci cand reusim sa simtim lucrurile esentiale o sa devenim designerii perfecti.

Ce iti doresti cel mai mult din punct de vedere profesional?

Sa capat cea mai inteleapta abordare asupra timpului investit in proiecte.