Aer de 50 de milioane de euro

articol de Marian Costache

Bogdan Enoiu, General Manager McCann Erickson Group, vorbeste destul de rar in public, de aceea a fost o placere sa vad ca a deschis Ziua de Media & Marketing de la Zilele Biz 2019.

In 1991 Bogdan Enoiu a devenit antreprenor in lumea publicitatii, infiintand agentia Clip Advertising, afiliata din 1996 la reteaua McCann. McCann Erickson este una dintre cele mai premiate agentii din Romania, la renumite festivaluri internationale, de la Cannes la Golden Drum. In 2012 a castigat 9 trofee la festivalul de la Cannes, cu campania “Noul ROM”. Este prima agentie romaneasca care a castigat un Golden Lion, la Cannes, si este parte din Grupul McCann, unul dintre cele mai mari din piata, format din MRM, McCann PR si agentia de media. Cifra de afaceri in 2018 a fost de aproximativ 50 de milioane de euro, din media si creatie.

Pot sa va confirm ca o negociere cu Bogdan este mereu neasteptata si plina de tot felul de proiectii, majoritatea dintre ele foarte inspirate. Ei bine, la fel a fost si discutia sa cu Marta Usurelu, Owner Biz, din care redau mai jos pasaje.

 “In’89 sau in anii de dinainte produceam la IMGB rotoare pentru chinezi, pentru barajul Tridam (Barajul Celor Trei Guri – n.e.). Dupa 25 – 30 de ani am ajuns sa vorbim de platforme facute de ei. Chinezii au venit sa ne retehnologizeze reactoarele III si IV de la Cernavoda, intre timp au cumparat Kandu, una dintre cele mai mari uzine de energie nucleara, cam asa se scrie istoria. Eu ma ocup sa vand aer…” – Bogdan Enoiu

“Este frumos sa vinzi aer de 50 de milioane de euro, in acelasi timp este o performanta, pentru ca Bogdan a implinit pe 13 Noiembrie 28 de ani de antreprenoriat” – Marta Usurelu

“Trebuie sa fii foarte prezent la tot ceea ce se-ntampla. Ambitia noastra la McCann este sa ajungem si noi primii in lume. Sa vedem daca putem. La creativitate cred ca e un obiectiv pe care-l putem atinge.” – Bogdan Enoiu

“Inginerii sunt cei mai creativi! N-o sa te duca niciodata pe Marte un avocat, un PR-ist sau altceva.” – Bogdan Enoiu

“Din pacate, in timpul scolii e foarte greu sa gasesti un profesor, care sa inteleaga despre ce e vorba cu stiinta si sa prezinte stiinta in mod holistic, adica nu doar Matematica, Fizica, Biologie, predate separat. Pentru ca toate au o logica.” – Bogdan Enoiu

Cum vezi tu viitorul Publicitatii, asta din urmatorii 5 ani?

Trebuie sa facem ce e bine pentru clienti, ceea ce-i pastreaza in business.

Clientii stiu ce vor?

Unii da, altii nu, depinde. Sau afla pe parcurs, nimeni nu le stie pe toate. E un “work in progress” intotdeauna. Capacitatea oamenilor de-a intelege ceva e dictata de experienta de pana atunci, de gradul de corelari, de inteligenta, s.a.m.d..

Cum ai descrie McCann?

O agentie cu fata umana. Ce e frumos este ca, in timp, femeile care au lucrat la McCann, cu diversi barbati care au lucrat la McCann sau nu, au facut in jur de 150 – 180 de copii. Asta e de fapt cea mai mare realizare, sa vezi oameni care si-au cladit o viata in jurul agentiei.

Ai oameni care sunt langa tine inca de la inceput?   

Da. Cel cu care am inceput ii strezeaza si acum pe oameni pe-acolo. Avem oameni care lucreaza in agentie de peste 20 de ani. Lavinia, care sta in primul rand, are 16 ani in agentie.

Ce fel de manager esti?

“Hands on”, la ceea ce cred ca ar trebui sa fiu. Incerc sa interactionez cu oamenii precum un coach. Eu sunt un executiv, mie-mi place sa fac lucruri. Nu sunt “marele manager”, eu nu cred in chestiile astea. Get the job done! Asta este, prin orice mijloace.

“Avand in vedere ca din bugetul familiilor se aloca doar 0,5% pentru educatie arata de fapt unde ne pozitionam fata de alte natiuni. Nu poti sa faci un PIB mai mare, daca n-ai mai multi oameni destepti. Nu exista shortcut la treaba asta.

Cum ajungi sa produci mai multi oameni destepti? Cheia e la profesori. Inca n-am reusit sa inventam mijlocitorul intre cunostinte si cel care trebuie sa le dobandeasca. Inca este misiunea profesorului, pentru asta. Cheia este cum ii motivezi pe cei mai buni sa devina profesori si despre cum ii ridici si pe cei din rural.” – Bogdan Enoiu

20191114_101906

“Fiecare meserie e la un moment dat in trend. Publicitatea a ramas oarecum constanta ca meserie pentru tineret, este una din cele mai tinere industrii, inca. Media de varsta in agentii e undeva pe la 28 – 30 de ani. La clienti e putin mai sus dar inca e o meserie de la care poti pleca catre alte meserii.” – Bogdan Enoiu