Pandemia, dezastru sau oportunitate?

Traim o premiera, traim o pandemie, care poate fi privita ca un dezastru, asa cum a si fost pentru foarte multi oameni si pentru foarte multe business-uri, sau poate fi vazuta ca o oportunitate, de reinventare. Din aceasta perspectiva am stat de vorba zilele trecute cu Dan Petre, Partener @ D&D Research si cu Dio Boaca, Managing Director @ Phoenix Media.

un interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

20200121_132032

Dio Boaca

Dio, tu ai avut o atentie foarte mare pe trafic, ai si comunicat foarte mult, pentru ca-l masori in foarte multe locuri, din Bucuresti si nu numai. Fa-ne, te rog, o scurta trecere in revista si explica-ne ce spune asta despre publicul de Outdoor.

Dio Boaca: Am facut masuratorile, pentru ca le faceam de ani de zile, si-atunci ne-a fost foarte usor. Impreuna cu D&D Research am scos si un studiu, despre ce s-a intamplat pana pe 8 Mai, in toata perioada asta de pandemie. Trebuie sa tragem concluziile din povestea asta si sa vedem cum ne regrupam cu totii.

Legat de partea de trafic, noi masuram cu peste 80 de camere, altfel baietii de la D&D nu luau datele de la noi, ca sa se apuce sa faca un studiu, daca nu era o chestie foarte obiectiva. Daca masori niste puncte inainte de COVID si apoi masori fix aceleasi puncte dupa COVID, n-ai cum sa ai marje de eroare.

SLIDE 6

Bucuresti – date generale medii

Ai vazut ca am avut un “-36%”, media pe Bucuresti. Mie mi-au mai retinut atentia niste lucruri fantastice, legate de anumite intersectii din Bucuresti. Faptul ca pe centrul Bucurestiului ai scadere de peste 50%, iar pe anumite cartiere scaderea este de 5%, asta e altceva. Pe mine m-a ambitionat faptul ca vad in presa tot felul de opinii, de genul “am iesit pe strada, toata lumea e pe strada!” “Si tu cat te-ai uitat, te-ai ridicat deasupra Bucurestiului, ca o drona?”

Noi avem un ecran in intersectia de la Beller, catre Sala Floreasca. Acolo scaderea a fost de peste 70%. Parcul inchis, trafic ioc, putine case si blocuri, nu era nimic, zero! Acolo era ca in imaginile alea de la Wuhan. Logic ca daca te duci langa un supermarket sau intr-o zona comerciala, cu foarte multe blocuri si foarte mult rezidential, n-o sa mai vezi acelasi lucru.

D&D va reveni cu un studiu in Iunie dar eu simt de pe-acum concluziile. Noi nu depasim 95%. Avem o medie de 92-93% din trafic si cred c-o sa mergem pe asta multa vreme de-acum inainte. De ce? Tocmai datorita acestui work-from-home.

Oamenii nu se vor mai imbulzi pe strada. Gandeste-te cate office building-uri sunt goale acum, goale complet. Pentru ca nu poti sa ai o strategie de despartire sociala corecta, in niste open space-uri de 1000mp.. Este imposibil!

De aceea se fac scenarii, cum sa vina oamenii la birou. Din punctul meu de vedere, chestia asta cu traficul se va mentine in urmatoarele 2-3 luni. Nu vom mai avea acel 100%, decat in clipa in care vom scapa putin de COVID, si poate nici atunci.

Dan Petre Business Review redus

Dan Petre

Dan, cum crezi ca a modificat criza asta sanitara comportamentele oamenilor si comportamentele companiilor?   

Dan Petre: Eu as imparti in doua directii. Odata niste lucruri generale, care se intampla, ca niste principii. S-au schimbat regulile jocului, mai mult lucru de acasa, oamenii sunt mai speriati, incearca sa-si controleze cheltuielile, incearca sa-si controleze contactele sociale, deci foarte mult pe control, pe retragere, pe internalizare. Asta ar fi una dintre directii, o alta este consumul exploziv, in zona de OnLine si de Digital. In fine, sunt mai multe, dintre principii, si altele care sunt mai de suprafata.

Din punctul meu de vedere, apropos de trafic, una dintre concluzii este ca Bucurestiul este format din mai multe “orase”. Bucurestiul nu este un oras unitar si de aceea eu chiar ajung la concluzia ca este foarte greu sau e mai putin corect sa dai date agregate pe Bucuresti, e mai bine sa le dai pe bucatele, cum a facut Dio. Pentru ca ai media (-36%) dar ai un Bucuresti cu o scadere de (-76%) si un Bucuresti cu o scadere de (-5%).

Aceasta crestere a granulatiei si a da informatii pe portiuni mai mici ale Bucurestiului devin extrem de importante, pentru ca in zona de Nord, de pilda, sunt artere si zone puternic rezidentiale, unde traficul a scazut foarte putin sau mult mai putin decat ne asteptam, si altele in care a scazut foarte mult. Deci, ce cred ca va avea valoare in perioada urmatoare, inclusiv pentru branduri, este sa foloseasca tactic aceste informatii, de pe harta Bucurestiului. Asta inseamna atat geografie, cat si fluxurile acestea.

Bucurestiul, in afara de trafic, mai are ceva foarte specific, fata de alte orase din tara, nu fata de alte orase din lume. Anume e si impartit pe caracteristici psihografice si socio-demografice. Noi am facut, impreuna cu Dio, pentru valurile precedente, si niste monografii ale anumitor zone. Vezi diferente foarte mari in acele zone, din punct de vedere al accesului la resurse, tipurile de joburi pe care le au oamenii respectivi. Acestea sunt studii de tip Sociologie, pe care le faci separat, nu pe datele pe care le culeg camerele lui Dio, ci din contactul direct cu oamenii, rezidenti din anumite zone, dupa care le suprapui. Ai doua layer-e si ai astfel o bogatie mult mai mare de informatii, pentru fiecare dintre ele.

Ca sa fac o mica paranteza, datele pe care le ofera camerele lui Dio sunt precum studiile acelea de reactie, care nu pot fi controlate, versus studiile cu declaratii ale oamenilor. De exemplu, in studiile de Neuromarketing oamenii nu-si pot controla emotiile pe care le simt si felul in care ele sunt exprimate pe fata dar pot sa-si controleze ceea ce spun. Datele lui Dio mi se par extrem de valoroase pentru ca sunt brute, sunt primare, ele n-au cum sa minta pentru ca sunt masurate direct, ca si cum ai face niste analize, versus a face o interpretare printr-un esantion reprezentativ.

Ca sa inchid toata aceasta paranteza, opinia mea e un pic mai nunantata, eu cred ca romanii si bucurestenii vor reveni destul de repede la valori, si de trafic si de consum, este o “foame” foarte mare. Este “legea pendulului”, el a fost foarte mult impins catre izolare si catre restrictive, s-a acumulat multa presiune si acum eu cred ca se va duce in directia cealalta. Probabil ca va fi un pic oprit de Valul 2, care este inevitabil, este parte din statistica, ingrijorarea mea este mai mult legata de efectele asupra Economiei. Mai degraba efectele asupra Economiei vor duce la scaderea valorilor, pentru ca o Economie puternica presupune oameni si bani, care sunt tot timpul in miscare. Daca Economia incetineste, atunci si miscarea oamenilor si a businessurilor incetineste.

Dio, tu ai o convingere despre care noi am discutat de mai multe ori, aceea ca de data asta lucrul de-acasa va prinde. De ce crezi ca lucrul de-acasa va prinde pentru companii?

Dio Boaca: Eu observ ca noi suntem la doua luni si ceva, de cand a fost Pandemia asta, am stat doua luni acasa si in continuare foarte multi vor sa aplice fix ce s-a intamplat inainte de Pandemie, cu singurul plus, pe care l-au invatat ei in ultimii 10-15 ani, “da’ cat e discount-ul?” E ca aia cu “cat e halatul?”, a lui Naumovici.

Bai frate, trebuie sa se trezeasca toti, si clientii si agentiile si toata lumea, si sa-nteleaga ca ne schimbam. Chiar si traficul ala de 92-93%, despre care eu iti spuneam ca va ramane in continuare, ca medie pe Bucuresti, fata de ce-a fost, reprezinta o schimbare. Chiar si faptul ca nu mai cheltuim atat este o schimbare. Toate schimbarile astea angreneaza alte schimbari. Eu iti spun cu certitudine ca real estate-ul de office va fi in colaps.

Din calculele de bun simt, un angajat consuma cam 3 mp. + mentenanta celor 3 mp. + curent + internet + biroul + scaunul + server-ele, ca sa tina miile de angajati + spatiile comune   + alte chestii. Un angajat costa minim 100 de euro/luna.

Oamenii din companiile mari si mai ales partea de IT, care au inchiriate toate aceste office building-uri uriase, din Bucuresti, observa ca oamenii pot munci la fel de bine si de-acasa. Un angajat este 100 de euro, 1000 de angajati sunt 100.000 de euro pe luna. Pe an inseamna 1.200.000 de euro. Profit, nu venit! Banii aia se iau si se baga in EBITDA companiei. Ei ca sa mareasca EBITDA cu 1.200.000 de euro trebuie sa vanda de 8-10 milioane de euro. Cine are o crestere de atatea milioane, la o firma care are 1000 de angajati? Sunt putine! E un calcul basic, din care poti sa te duci mai departe. Deci se va renunta la birouri.

In situatia in care mai multi salariati lucreaza de-acasa, angajatorul nu are responsabilitate, pentru ca si asta va conta foarte mult. In situatia in care vine cineva bolnav de COVID, asimptomatic, si-i infecteaza pe ceilalti, atunci lucrurile vin in casacada si antreneaza raspunderea companiei.

Dio Boaca: Avem anunturi foarte clare, de la foarte multe companii mari, cu mii de angajati. Unii au spus ca revin pe 15 Septembrie, unii nu mai revin niciodata, unii revin la sfarsitul anului. Toti vor sa vada ce se va intampla. Sa nu uitati! Anul acesta vor mai fi livrati inca 2-300.000 de metri patrati de office building. Sunt niste proiecte in constructie, care n-au cum sa se opreasca. Deci segmentul asta va suferi foarte tare.

Dan, mai departe de comportamente de consum, din punct de vedere psihologic, crezi ca treaba asta cu lucratul de-acasa a-la-longue va naste modificari in felul in care percep oamenii un job? Crezi ca va naste modificari in eficienta lor ca si salariati ai unei companii? 

Dan Petre: Se vor intampla toate aceste lucruri, eu cred ca schimbarea se va produce dar ea nu va fi dramatica. Daca pana acum cei care lucrau de-acasa erau maxim 5% din angajati, si in principiu din industriile acestea de tip “gulere albe”, acum proportia va fi de peste jumatate din oameni, care vor lucra de-acasa. Dar nu cred ca se va ajunge ca 80-90% din oameni sa faca lucrul acesta, pentru ca sunt si niste efecte pe care noi nu le putem lua in calcul in acest moment si anume efecte asupra culturii organizationale, asupra felului in care oamenii relationeaza, asupra felului in care oamenii percep brandul companiei si valorile companiei respective.

Se va produce o teraformare a tuturor acestor lucruri si companiile nu-si pot permite sa faca asta. Acum este o situatie de urgenta, in care se adopta lucrul asta, si este si un experiment. Sa stiti ca in unele companii experimentul a reusit, in altele nu. Nu au eficienta atat de mare, pentru ca depind foarte mult de specificul activitatii, de procesele pe care le aveau implementate pentru a lucra.

Dio Boaca: Si de cat de pregatita era compania sa faca asta.

Am un comentariu si o intrebare, de la colega mea Andreea Timofte.

Sunt categorii de profesii pentru care “work from home” a fost mereu o solutie (in special in domeniie creative, dar nu numai). Dar pentru majoritatea oamenilor, definirea clara si delimitarea spatiilor pe responsabilitati (profesional vs. personal) e inca importanta pentru o buna igiena a muncii.

Perioada asta a fost si inca este pentru multi, o provocare de gestionare eficienta a tuturor responsabilitatilor. Care sunt competentele pe care ar trebui sa le dezvoltam (si pe care sa le aiba in vedere inclusiv companiile pentru angajatii lor), in asa fel incat work from home sa ramana o solutie eficienta?

Dan Petre: Depinde foarte mult, la nivel fizic, de dotarile pe care le are compania respectiva si de nivelul de bani, pe care-i baga in infrastructura pentru lucrul de la distanta. Asta inseamna servere, computere, conexiune la internet, etc.., dar mai inseamna ceva, o schimbare, nu doar o transformare, a modului de lucru, a proceselor, a felului in care se desfasoara activitatea si a felului in care este evaluata eficienta angajatilor si a business-ului. Exista si niste transformari la nivelul modului in care este gandita structura afacerii.

In Romania, eficienta muncii este mult mai scazuta decat in alte tari din lume si este evaluata in principal dupa criterii cantitative, iar prezenta la munca si numarul de ore la birou sunt mai importante decat closure-ul pe care-l are pe anumite activitati. Asta functioneaza mai mult si mai bine pe anumite industrii, de exemplu in industriile creative, care sunt mult mai bine construite pe infrastructura de business si organizationala de Vest vs. industrii care sunt mai autohtone sau care au crescut organic.

De exemplu, in antreprenoriat e foarte greu sa faci aceasta schimbare, corporatiile au o eficienta mai mare si le este mai usor sa faca lucrul asta. In productie este mult mai greu. Se va face o distinctie foarte clara intre industriile de tip “gulere albe”, in care se pune foarte mult accent pe Digital, pe OnLine si pe lucrul de acasa, si industriile analogice, in care e nevoie de prezenta fizica si specificul activitatii presupune ca oamenii sa fie acolo.

Si e nevoie de o pregatire a acestei tranzitii. Nu se poate brusc, de azi, harsht!      

Dan Petre: Nu se poate. Exista o intreaga industrie a consultantei, pentru companiile care vor sa faca aceasta transformare digitala. Companiile mari trec printr-un proces, care dureaza in cel mai fericit caz 1 an. De cele mai multe ori dureaza 2-3 ani.

Ce s-a intamplat acum este o reactie supravietuire, in care cei care sunt mai agili, care au resurse si care inteleg lucrul acesta, o fac cu disperare, iar acestia vor avea mai multe sanse.

Eu n-am experienta in corporatii, am insa un prieten care mi-a spus ca in foarte multe multinationale 3 zile din saptamana sunt pentru socializare, doua zile de munca efectiv, si asta e.

E genul e opinie pe care l-am mai intalnit si la Dio, acum ceva vreme, cand am mai stat de vorba. Ai spus atunci Dio ca pana acum s-a lucrat de-acasa in gluma sau oamenii s-au facut ca lucreaza de-acasa…

Dio Boaca: Acum chiar trebuie sa lucreze de-acasa, iar majoritatea companiilor se vor focusa si-si vor schimba obiectivele, exact cum a spus Dan mai devreme. O sa ne uitam mai mult la task-uri.

Pana acum work-from-home-ul asta a fost luat la categoria “nice to have”, imprumutat de pe-afara. S-a implementat la noi, ca noua ne place sa fim cool, trendy. Tot ce zboara ne place, ca sa fim misto. Dar era la misto, pentru ca erau tone de oameni, care-si luau ca zi de lucrat de acasa Vinerea, cum implementasera unele companii, inainte de COVID, si ei erau cu bicicleta pe munte, alergau prin parc. N-aveau nicio treaba cu work-from-home. Dadeau doua mail-uri, unul dimineata si unul seara, ca sa dea bine. Mai dadeau unul la pranz si aia era.

Acum, daca intri pe task-uri, nu prea mai poti sa faci asta si am foarte multi prieteni care-mi spun “muncesc mult mai mult de-acasa”.

Dan Petre: Dio, vreau sa adaug o idee, apropos de ceea ce ai spus tu, si anume ca mai ai un strat, si anume munca in echipa. Intalnirile face-to-face, de tipul brainstorming sau faimoasele sedinte, pierdeau timp prin faptul ca nu erau eficiente dar salvau timp, pentru ca erau toti odata si comunicarea era suprapusa. Oamenii isi rezolvau totul in timp real.

Acum toate acestea trebuie rezolvate cumva secvential, unele dupa altele. Nu e vorba numai de cat munceste omul in task-ul lui, ci si cum se integreaza munca oamenilor dintr-o echipa mare, astfel incat task-ul echipei sa fie bine incheiat, la finalul deadline-ului respectiv, ceea ce presupune mult mai multe dificultati.

Dio Boaca: E mai greu, tine de obisnuita, nu eram obisnuiti sa lucram asa. Toti oamenii sunt confortabili intr-un fel, toti oamenii au stereotipuri, fac anumite lucruri, cu care ei se simt linistiti. Se schimba toate astea.

Cu cat oamenii sunt mai deschisi la schimbare si accepta schimbarile astea, cu-atat mai simplu va fi pentru ei. Cu cat se-mpotrivesc mental “ia uite, trebuie sa fac asta. Pai eu n-o faceam!” Daca-ti spui asta de 10 ori pe zi, normal ca te duci cu capul si este mult mai greu ce faci acum, decat ce faceai inainte.

Poate nu e asa, poate e doar obisnuita. Una peste alta, work-from-home-ul asta se va dezvolta, lucrurile nu se vor mai intoarce, asa cum au fost inainte de COVID. In concluzie, ca sa venim la inceputul discutiei noastre, traficul se va micsora! Asta este parerea mea clara si nu vom mai ajunge la valori mai mari, decat in anumite imprejurari, dar mediile vor fi sub ceea ce am avut inainte de COVID.

Asta inseamna ca suntem la un 95%, pentru ca in carantina totala ai avut o scadere medie de 36%, deci sunt categorii intregi de joburi, pe care n-ai cum sa le faci cu work-from-home.

Ca sa revin la ce ne roade pe noi, trebuie ca toata lumea sa se trezeasca si sa accepte schimbarile. Daca eu as face acum o campanie de Outdoor, as lua studiul acela pe care l-a facut Dan si m-as uita la strazile acelea, dupa care as astepta o luna si le-as mai cere inca un studiu, ca sa vad cu cat au crescut strazile alea. S-ar putea sa vezi ca, chiar daca am crescut in 95%, anumite zone tot au ramas in 70-80%. Atunci nu m-as mai duce acolo, m-as duce in zonele in care am fluxul mult mai mare.

Trebuie schimbata strategia, agentiile trebuie sa fie strategi. Ca sa fii strateg, trebuie sa intelegi. Ai date, ai documente, spune o poveste clientului, ca sa-l readuci in mediul in care el a fost obisnuit.

Outdoor-ul nu are cum sa dispara, el va creste din nou. Oamenii sunt pe strada. A avut cea mai mare scadere, cum spuneau cei de la Publicis, datorita faptului ca ai avut o carantina. Practic, s-a luat audienta Outdoor-ului. Imagineaza-ti ca maine 60% din Glob nu mai are Internet. Oare va scadea Digitalul?

Screenshot_2020-05-26 UPDATE Agenția Publicis, greșeală de estimare Acum, online-ul e pe plus și piața TV a scăzut de zece [...]

Cum credeti ca va trebui sa ne reinventam, pentru a livra rezonabil catre un public la un nivel mai scazut, iar interactiunea noastra cu conturile va fi prin intermediul unor agentii, care este posibil sa aiba mai putini oameni?   

Dio Boaca: Eu n-am auzit ca agentiile sa aiba mult mai putini oameni. Ma rog, au niste mici chestii, dar oamenii sunt inca acolo. Lucreaza de-acasa cu totii, nu s-a intamplat ca oamenii sa fie dati afara.

Trebuie sa spunem povesti, trebuie sa venim cu povesti credibile, cu povesti clare, care au in spatele lor niste materiale, care sa explice oamenilor ca nu impresiile lor conteaza.

Mi-aduc aminte, acum 5-6 ani Dan a masurat demografic panoul pe care-l avem la McDonald’s Pipera. Eu ma asteptam ca toti bogatii planetei sa fie acolo. Cand cautam persoane cu venit de peste 4000RON, acolo credeam ca sunt peste 50%, ca ma gandeam la Pipera. Cand am vazut datele, iar astia erau vreo 4-5%, am crezut ca studiul e gresit. Asteptarea din mintea mea era una, el a venit cu ceva foarte jos. 80% dintre ei aveau salarii medii si au intre 18 si 35 de ani.

Dan mi-a spus atunci ca mi-am creat despre Pipera o anumita imagine, ca o zona foarte high, despre care gandesc ca exista o gramada de oameni cu bani, dar am uitat de cei 250.000 de oameni, care lucreaza in jurul acelei intersectii.

Cu cifrele, cu datele, cu strategiile pe care am putea sa le facem, bazate pe ce studii avem in momentul asta, trebuie sa li se explice clientilor strategii noi. Dar asta trebuie s-o faca agentiile, nu noi! Si nu este vorba doar de Digital Outdoor, sa ne-ntelegem, e vorba de tot Outdoor-ul.

Phoenix si cu D&D Research au pus niste studii la bataie, fara sa tinem cont ca noi suntem Digital Outdoor si ceilalti sunt Outdoor. Am facut-o pentru toata lumea. Interesul este sa revina toata piata si asta se va si intampla, numai ca trebuie sa dam curaj clientilor. Ca sa dam curaj clientilor, trebuie sa le explicam.

Dan Petre: Experienta crizei precedente, din 2007 – 2012, in Romania dar nu numai a aratat ca revenirea s-a produs pe rezultate. Adica prima reactie a fost ca au taiat bugete, prima reactie a fost de comprimare pentru salvarea a ceea ce e mai important de salvat, dupa care au revenit pe masurare. Au inceput sa investeasca bugetele in primul rand in zonele care aveau o certitudine mai mare de ROI. Pe masura ce lucrurile au inceput sa se deblocheze, sa fie mai multi bani, bugetele s-au dus si spre nice-to-have, si spre alte zone trendy sau cool.

Eu cred ca la fel se va intampla si acum, anume clientii vor reincepe sa porneasca cheltuiala de la zonele pe care cred ca pot avea masurare pe ROI. Dupa parerea mea, aici este avantajul cel mai mare al Outdoor-ului Digital si anume faptul ca ofera clientului masurare si control, in timp real asupra bugetului.

De aceea cred ca si OnLine-ul si Digitalul vor avea o preeminenta, in perioada urmatoare.

Dio Boaca: Si TV-ul, fara doar si poate!

In incheiere, am o intrebare pentru fiecare dintre voi. Sunteti optimisti sau nu, in ceea ce credeti ca ne va invata aceasta criza? Credeti ca ne va invata sa ne reinventam si sa ne rescalam business-ul pe alte directii si alte baze, care ne vor duce din nou catre succes sau dimpotriva?

Dan Petre: Eu sunt pesimist moderat, pentru ca eu cred foarte mult in consecventa naturii umane. Exista un soi de “termostat” al naturii umane, si cred ca schimbarile se produc lent si au nevoie de socuri mari, ca sa se produca. Este un soc mare dar schimbarile dramatice se vor resimti doar la anumite segmente de industrii si doar la anumite segmente de populatie.

Sunt foarte multe segmente de industrii si de oameni, care nu s-au prins ce li se-ntampla. Adica ei nu au constientizat ca lumea deja s-a schimbat si se asteapta ca dupa ce Guvernul anunta ca s-a incheiat carantina, “gata, hai sa ne planificam vacantele, hai sa vedem unde mergem, hai sa ne reincepem viata, asa cum era, atunci cand am lasat-o acum doua luni.”

Pentru acesti oameni schimbarea nu va fi atat de accentuata, ci va fi mai mult din exterior. Adica vor fi fortati sa se adapteze, iar altii vor face asta din interior. Deja au inceput sa se schimbe.

Dio Boaca: E o oportunitate in mod clar! Trebuie sa te reinventezi, noi facem asta de ani de zile. Ne si place sa facem asta si credem ca asta e cheia succesului. Automat ca partea de tehnologie, din orice domeniu ar veni ea, asta va schimba lumea. Cine vrea sa se adapteze va castiga mai mult decat celalalt care se va adapta mai greu, asta legat de ce a spus Dan mai devreme, despre oamenii care inca nu-si dau seama ce se-ntampla si vor sa-si reia viata asa cum au lasat-o. Viata deja se schimba!

Daca ma-ntrebi din punct de vedere industrie, Outdoor-ul se va schimba in 3 ani cam cat s-ar fi schimbat in urmatorii 10. Adica vor aparea din ce in ce mai multe ecrane digitale, vom trece in partea de Digital Signage, vom accentua aceasta dinamica de dezvoltare a Outdoor-ului Digital, pentru ca este deosebit de simplu sa faci Outdoor Digital. Nu ai postere, nu ai postare, totul e la nivel de buton.

Vorbeati de Valul 2. Eu nu cred ca vine neaparat Valul 2, dar voi spuneti ca vine. Ma apuc sa fac o campanie si nu stiu cand vine Valul 2, ce fac? Produc 10.000mp. de materiale, ca sa le pun sus, si dupa 4 zile anunta astia ca vine Valul 2 si mai stam 20 de zile acasa?! Ce fac cu alea? Pana se termina cele douazeci de zile, competitia mea vine cu un alt mesaj.

Toata lumea doreste sa aiba un mediu flexibil, toti ne dorim asta. D-asta s-a dezvoltat acest Digital, d-asta se dezvolta Internetul. Aceasta Pandemie este o oportunitate pentru companiile de Outdoor sa se transforme, sa vina si ele spre Digital Outdoor, iar asta cred ca vor si face.

Noi suntem in aceasta industrie de ceva vreme, noi Phoenix n-o sa ne oprim din dezvoltare, in continuare vom monta locatii, pentru ca acolo va trebui sa ajungem. Toate sunt mult mai usoare, in partea de Outdoor Digital. Deci eu vad o oportunitate in toata povestea asta si intr-adevar unii o sa se trezeasca mai usor, altii mai greu. Nu pot eu sa zic “aia care nu se transforma, mor!” Nu. Doar ca eu cred ca aceia vor avea mai mult de suferit. Noi trebuie sa stam cu COVIDu’ asta, multa vreme! Nu se va schimba maine. Au trecut doua luni si o saptamana. E un nimic, mai avem luni de zile. Nu stim ce se va-ntampla, trebuie sa fim flexibili, trebuie sa stam tot timpul “cu pusca la picior”, s-o luam usurel dar sa fim gata pentru schimbare.

Dan Petre: Vreau sa adaug ceva de trafic, mi-am adus aminte un trend care pare paradoxal si care va trebui luat in calcul cumva. Asa cum arata datele, va scadea traficul pe mijloacele de transport in comun dar va creste cel pe automobile si pe cele alternative, bicicleta, trotineta electrica, pentru tineri si pentru cei din industriile mai “cool”.

Foarte multi oameni, iar asta pare paradoxal, si-au exprimat intentia de a achizitiona automobile, in perioada urmatoare, daca se va prelungi aceasta situatie, pentru ca automobilul este o continuare a bulei de protectie, pe care o ai acasa. Esti mult mai sigur in masina ta, decat in mijloacele de transport in comun. S-ar putea sa avem niste efecte si acolo. Nu a fost masurat ceva, pentru ca deocamdata este la nivel de intentie. Pentru moment vanzarile auto au scazut spectaculos, vreo 40-60%, dar este posibil ca trendul sa se inverseze in perioada urmatoare, daca aceasta situatie se prelungeste, pana apare un tratament sigur, pana apare un vaccin sigur. Este deci posibil sa avem din nou valori mai mari de trafic si din aceasta perspectiva.