“Daca 2019 ar fi fost o creatura, ea ar intruchipa un unicorn alergat de un White Walker”

Agentia de relatii publice si comunicare, The Public Advisors, si-a extins anul trecut portofoliul cu o divizie integrata de marketing. Aceasta completeaza aria de servicii oferite clientilor. In primul an de activitate, The Public Advisors a gestionat campanii de marketing externalizat pentru clienti din FMCG, real estate, automotive și sectorul nonguvernamental. Ne-am dorit sa aflam mai multe despre cum a functionat acest an, despre legatura dintre marketing si PR, despre industria de anul trecut si cea de acum, precum si despre impactul pandemiei, asa cum l-au simtit membrii agentiei. Prin urmare, am vorbit cu Raluca Mihalachioiu si Simona Dan, managing partners, si am venit cu informatii fresh pentru voi.  

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

The Public Advisors_Managing Partners_Simona Dan si Raluca Mihalachioiu

Ce v-a determinat sa lansati divizia dedicata serviciilor de marketing? 

Divizia s-a nascut din evolutia naturala a solicitarilor clientilor agentiei. Cererile lor indica, de asemenea, si maturizarea brandului The Public Advisors. Mai mult decat atat, suntem in epoca experientei oferite consumatorului, ceea ce a generat la client nevoia de a face un twist in marketing. Noi credem ca prin integrarea serviciilor de PR cu cele de marketing cream o fuziune perfecta intre date si creativitate.

In plus, cei 13 ani petrecuti activ in piata de comunicare alaturi de companii din cele mai diverse industrii, ne ofera capacitatea de adaptabilitate la orice tip de business si, totodata, de identificare rapida a nevoilor clientilor astfel incat sa devenim un partener de incredere pentru derularea intregului proces de marketing.

Cu ce teluri ati pornit? 

Intentia cu care am pornit la drum acum un an a fost ca divizia de marketing sa furnizeze o treime din fee-urile agentiei. Cand am stabilit acest obiectiv, ne-am bazat pe capacitatea de cross-sale a echipei de new-business. Trimestrul doi al acestui an a fost insa atipic, nu l-am anticipat cand ne-am stabilit obiectivele. Cu toate acestea, lead-urile stabilite anul trecut au dat roade si acum suntem in grafic din punct de vedere – pondere servicii de marketing – in valoarea totala a fee-urilor agentiei.

Care a fost feedback-ul pana in prezent?

Ni se pare interesant si de apreciat faptul ca feedback-ul clientilor a fost la baza deciziei de imbogatire a organigramei The Public Advisors. Din punct de vedere operational, am implementat un sistem de feedback structurat din doua directii: client si echipa, ambele la fel de importante, cu frecventa lunara. Acum, la un an de la infiintarea noii divizii, am putut centraliza datele culese si trage primele concluzii.

Cateva insight-uri s-au repetat la mai multi clienti: focusul mai mare pe proiecte, rapiditate in livrare, eficientizare costuri, calitate crescuta pe livrabile. Faptul ca avem acces la mai multi parteneri cu care deja am lucrat ne permite sa recomandam echipa potrivita in functie de complexitatea proiectului si de buget. De asemenea, resursele agentiei adesea depasesc resursele cu care era obisnuit clientul si de aici vine focusul pe obiectivele proiectului si rapiditatea in livrare. In multe situatii, specialistul intern de marketing era one-man show, acum clientul are acces la specialisti diferiti, reuniti in functie de nevoi, de aici saltul in calitate.

Colegii din The Public Advisors care au ales sa faca parte din aceasta divizie au fost atrasi de doua aspecte: autonomia 100% pe proiecte ample, cu responsabilitatea aferenta, learning de business in calitate de membru in echipa de top a clientului.

Ati spus ca oferiti implementare 360 de grade si posibilitatea de relocare temporara a unui expert in-house. Spuneti-ne mai multe despre acest aspect si cum functioneaza. 

Implementare 360 se refera la mixul de marketing, respectiv la faptul ca avem parteneri numerosi pe fiecare arie de servicii, pe care ii putem alterna in functie de complexitatea proiectului si specificul clientului. O alta particularitate a serviciului este ca am gasit reteta prin care sa se micsoreze perioada de induction, prin relocarea unui specialist, dupa un program agreat, la sediul clientului. In acest fel, are acces nemijlocit la resurse, informatii, echipa si procese interne, intelegand mai rapid si mai usor structura business-ului si nevoile de marketing. Ne-am confruntat in acest an cu situatii foarte diferite. De pilda, am avut un proiect in care era nevoie de inputul a sase oameni de decizie pentru a demara o actiune de marketing. Acomodarea parerilor tuturor stakeholder-ilor e un exercitiu in sine, pe care un om de agentie il gestioneaza zilnic, cu lejeritate.

Cat de importanta considerati ca este coordonarea intre departamentele de marketing si PR si daca aceasta situatie s-a schimbat /evoluat in timp sau nu? 

Aceste doua domenii au fost dintotdeauna „partners in crime”, insa in ultimii ani am simtit din partea clientilor o si mai mare nevoie de a le fuziona.

Chiar si la nivel international, sunt multe voci de experti care subliniaza acest lucru: relatia dintre PR si marketing va deveni mult mai fireasca si va contribui definitoriu la eficientizare. Dupa o perioada cu multe provocari pentru bugetul de marketing, campaniile au reinceput sa apara dincolo de cele pentru produse esentiale avand chiar si executii adaptate noii realitati in offline.

Cum ati caracteriza anul 2019 pentru agentie, dar pentru industrie? 

Spuneam candva ca daca 2019 ar fi fost o creatura, ea ar intruchipa un unicorn alergat de un White Walker. A fost frumos ca am putut face campanii educationale, cu impact in vietile oamenilor pentru organizatii precum HOSPICE Casa Sperantei, Teach for Romania, APAN, ACTIV.

Un alt lucru pentru care suntem recunoscatoare lui 2019 este faptul ca am cladit relatii trainice si sanatoase in interiorul echipei si cu partenerii nostri, clienti sau furnizori.

La nivel de industrie, 2019 a fost anul activismului civic, al continutului video si al efervescentei jurnalismului independent, de buna calitate.

Ce asteptari aveati de la 2020? 

La inceputul anului, anticipam cateva mantre ale lui 2020: incredere, transparenta, grupuri de suport, strategii de continut si tehnologiile emergente. In ciuda pandemiei, previziunile nu au fost departe de adevar. Increderea s-a dovedit a fi unul din pilonii comunicarii, alaturi de gestionarea vitezei si a volumului de informatii si explorarea de noi modalitati de creare si distribuire de continut. Cea mai importanta schimbare pe care a adus-o pandemia a fost generalizarea digitalizarii. Unde erau domenii in care internetul era considerat diavolul insusi nu mai departe de doi ani in urma, pe noul drum toti romanii vom merge pe bits. Mai toate business-urile au fost obligate sa-si schimbe modelul si sa imbratiseze intru totul tehnologia digitala, daca nu o facusera deja. Aceasta a fost o resursa de supravietuire in perioada de criza si va ramane un asset post-pandemie pe care nu l-am fi dobandit alminteri.

Cum a fost agentia afectata de pandemie? 

Agentia este un pion intr-un lant de business destul de complicat. Stabilitatea noastra depinde de stabilitatea industriilor pe care le deservim. Primele semne ca se ingroasa gluma au aparut relativ repede: la jumatatea lunii martie, sub forma suspendarii catorva contracte de servicii de PR & marketing. Am anticipat asta pentru ca era vorba de industrii grav afectate in liniile lor de business. Ne-am folosit de moment si pentru a reorganiza portofoliul de clienti in functie de capabilitatile din echipa. Practic am facut curatenie generala. Am renuntat la clientii si proiectele neprofitabile pentru a ne concentra pe cei alaturi de care putem creste pe termen lung.

Cum v-ati adaptat, care au fost primele decizii pe care le-ati luat? 

Schimbarea principala a avut legatura cu health and safety: lucru de acasa full-time (pentru a minimiza riscul de imbolnavire). Aveam si putin antrenament inca de dinainte de criza, avand in vedere faptul ca oricare dintre noi avea posibilitatea de a lucra cateva zile pe luna din intimitatea caminului sau sau de oriunde altundeva. Modelul nostru de business axat pe o echipa de consultanti autonomi, cu multa experienta, a ajutat si el.

banner2 v2b

Cum credeti ca va fi impactata industria de comunicare locala pe viitor? 

Avem semnale pozitive de la clienti. Companiile inteleg acum mai mult ca oricand cat de importanta este comunicarea bine facuta.

Cat despre impactul in industria comunicarii, putem mentiona doua niveluri.  Primul este despre fluxul intern si are legatura cu modul de lucru in cadrul agentiilor. Acesta nu pare sa fie specific noua, ci are o manifestare cross-domenii, dar este esential: ne referim la integrarea sistemului de work 100% from home. Pe acest palier este hranita increderea si scazut controlul, leadership in defavoarea managementului, ca sa vorbim doar de un prim efect benefic.

Cel de-al doilea nivel vizeaza stakeholderii. Aici au aparut deja niste schimbari de atitudine, tot legate de incredere. Interactiunile dintre agentie si clienti din ultima perioada au fost caracterizate de o noua abordare: increderea se pierde, nu se castiga. Relatia este astfel mai deschisa din ambele parti generandu-se rezultate mai rapide si mai eficiente.

Care ati spune ca sunt in acest moment cele mai mari provocari ale industriei si de ce? 

Fiecare om va fi inclinat sa spuna ca meseria lui e vitala post pandemie din “t” motive, dar actiunile de PR chiar sunt dintre cele mai benefice pentru o companie sau un brand in noua lume. Motivul: relatiile publice contribuie decisiv la constructia atributului cheie de care vorbeam mai sus – increderea.

Provocarile industriei vin din zona limitarii in organizarea de evenimente, in general o sursa importanta de venit pentru agentiile de PR.

Care ar fi cele mai mari invataminte ale acestor 13 ani de antreprenoriat?

Am invatat sa calibram corect asteptarile de ambele parti atunci cand incepem un nou parteneriat.

Am invatat ca faptele bune se rasplatesc si ca un ajutor dat unei organizatii in nevoie se intoarce cand te astepti mai putin.

Am invatat ca e bine sa cultivi armonios plusurile fiecarui om din echipa in loc sa incerci sa adaptezi personalitatile diferite in roluri standard.

Am invatat cum sa facem ca balanta dintre vietile personale si profesionale sa stea in echilibru.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.