Tereza Tranakas (Oxygen): „In antreprenoriat este mult trial and error, iar intuitia joaca un rol important”

Recent, Oxygen s-a repozitionat ca agentie de comunicare full service si are o noua identitate de brand. Fondata in urma cu aproape 12 ani ca agentie de relatii publice si prezenta cu birouri in Bucuresti si Cluj-Napoca, Oxygen a preluat grupul de advertising si digital Frank, devenind astfel agentie integrata de comunicare. Cu aceasta ocazie agentia beneficiaza si de o noua identitate vizuala si un nou website.

Am vorbit cu Tereza Tranakas Managing Partner Oxygen, despre inceputurile ei in cariera si pe cont propriu, despre decizia repozitionarii agentiei, sediul de la Cluj-Napoca, pandemie si evolutia industriei de comunicare la nivel local si global. 

interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Cum ai luat decizia de a porni pe cont propriu?

La inceputul carierei mele, am avut sansa sa lucrez printre antreprenori mai mult sau mai putin cunoscuti cum ar fi Elon Musk, Eric Andersson, Peter Diamandis, Mark Shuttleworth. Primul meu job a fost pentru o agentie de PR & Public Affairs in Washington DC, condusa de o femeie puternica si plina de energie. De la ei m-am inspirat si mi-am propus sa pornesc ceva pe cont propriu. Corporatia insa a fost si ea o scoala foarte buna, ma bucur ca am acumulat experienta si in companii de tip start-up si in unele mai mari precum grupul Telekom. 

Care au fost cele mai dificile momente pana in prezent si cum le-ai depasit?

Tereza Tranakas Managing Partner Oxygen

Un moment dificil a fost chiar cu lansarea mea in antreprenoriat in anii de criza 2008-09. A fost greu, provocator, am lucrat enorm si fara sa castig prea mult. Socul e mare cand treci dintr-o companie mare, unde totul este foarte bine organizat si ai la dispozitie resurse umane si financiare, in propria afacere. Aici, cel putin la inceput, trebuie sa faci business development, strategie, client service, implementare, si on top, mai sunt si partile administrative. Momentele mai grele le-am depasit construind alaturi de mine o echipa de aur, ca sa zic asa, si lucrand neostenit. Norocul si-a spus si el cuvantul, pentru ca am reusit sa atrag in primul an cativa clienti de talie mare precum Heineken, Garanti, Cinema City – care ne-au ajutat sa ne dezvoltam frumos. Si acum parcugem cu totii un moment dificil pentru industrie, pe care am incredere ca il vom depasi de asemenea. 

In antreprenoriat, este mult trial and error, trebuie sa fii flexibil sa te adaptezi si sa te reorganizezi, iar intuitia joaca un rol important. Nu am toate raspunsurile, sunt 12 ani de cand sunt pe cont propriu, si inca mai fac greseli si invat. Il am alaturi de mine pe sotul meu care ma sprijina in deciziile grele si importante, si o echipa de management de incredere pe care ma pot baza. 

Daca ar fi sa te poti intoarce in timp ai schimba ceva? Daca da, ce anume si de ce?

N-as schimba nimic, viata mi le-a adus pe toate asa cum trebuie la momentul lor, fie ele provocari sau oportunitati. 

Care crezi ca au fost pana in acest moment deciziile care s-au dovedit cele mai inspirate si de ce?

Decizia legata de alegerea oamenilor core din Oxygen – oameni cu care merg la drum lung si greu si plin de peripetii, cred ca a fost si este cea mai importanta. De asemenea, as zice si faptul ca am avut in plan sa diversificam serviciile si sa investim in crearea si solidificarea unor departamente, ne-a ajutat sa crestem in piata, sa avem clienti diversi din industrii variate, si sa ne confere o oarecare stabilitate in vremuri grele precum acestea. La fel si lansarea biroului de la Cluj-Napoca, care ne confera o pozitie strategica pe o piata in crestere, pe plan local. 

Ce te-a determinat sa repozitionezi agentia (de la agentie de PR la agentie de comunicare integrata?

Acest lucru a fost in planul nostru de dezvoltare. Si a venit natural, foarte mult legat de nevoile clientilor pe care i-am deservit de-a lungul timpului. PR-ul ramane o componenta importanta a business-ului nostru, insa cred ca brandurile si companiile cauta solutii integrate. Cand ai un obiectiv de business si trasezi KPIs de comunicare, nu gandesti neaparat in baza “canalului” pe care vrei sa comunici. Te gandesti la cea mai buna si creativa solutie pentru a atinge acele obiective – si aici intervine insightul, strategia, creatia si dupa canalele de comunicare. Am realizat campanii integrate de mult timp, dar acum ne-am si pus “palaria oficiala” de agentie integrata. 

In 2018 ati deschis o filiala la Cluj-Napoca. Cum a evoluat aceasta de-a lungul anilor si ce asteptari aveti in continuare?

Intram abia in al treilea an de activitate cu biroul de la Cluj-Napoca, continuam sa ne consolidam numele in piata si sa deservim clienti locali si globali, precum BERD, ATP Motors, FoodPanda, KiK, Alfa Software, RinfTech, Meron, Metro System, GoMag, Romanian Business Leaders, Zurli si multi altii. Suntem convinsi ca vom continua sa crestem, iar partenera Ruxandra Marin care conduce biroul din Cluj are o experienta de ne-egalat pe plan local. 

Cat de mult v-a afectat pandemia si cum v-ati adaptat la noul context?

Ne-a afectat asa cum a afectat intreaga piata. Pe plan uman, emotional, personal. Si asta e cel mai profund impact, pe care cu totii incercam sa il gestionam si depasim. Pe plan economic am fost de asemenea afectati. Totusi, avand un portofoliu de clienti variat si cu multe branduri puternice – in cea mai mare parte – parteneriate pe termen lung, am reusit sa ne mentinem stabili. De altfel, continuam sa recrutam si sa ne dezvoltam, planurile noastre nu au fost puse pe hold, ba dimpotriva. Ne-am adaptat si suntem in proces de adaptare continua – de altfel agilitatea in business e esentiala si noi la Oxygen o avem in ADN. 

Cum a venit decizia preluarii Frank si ce asteptari aveti de la acest pas?

Anul trecut, am. facut un audit de brand intern si extern si am analizat cu mare atentie cum putem sa devenim mai buni si mai relevanti in ceea ce facem. Am integrat toate serviciile si disciplinele sub o singura umbrela, cea Oxygen, astfel incat sa putem oferi clientilor pe de o parte agilitatea, rapiditatea si flexibilitatea unei agentii independete integrate, si pe de alta parte solutii strategice si creative la nivelul agentiilor de topi full service din piata, pentru orice tip de nevoie de comunicare. 

Cum credeti ca veti incheia 2020 si ce va doriti de la 2021?

Cred ca toata lumea se concentreaza pe a asigura continuitatea businessului anul acesta – cu prioritati in zona de retentie de clienti si dezvoltare de new business, precum si echilibrul echipei si asigurarea stabilitatii. Avem o viziune clara pe termen mediu si lung, trebuie sa depasim acest hop si sa ne continuam dezvoltarea.  

Cum ai spune ca se diferentiaza Oxygen de concurenta?

Oxygen livreaza niste promisiuni esentiale prin care ne-am construit reputatia de-a lungul anilor: incredere, creativitate axata pe rezultate, viziune strategica si schimbare de paradigma in abordarea oricarui brief. 

Ce servicii au fost cele mai cautate in aceasta perioada si de ce?

Fiind o perioada care a zdruncinat companii mari si mici deopotriva, am facut destul de mult management al crizei si mentinerea reputatiei. Serviciile din zona digitala si social media au explodat, precum si real time & content marketing. S-a pus si mai mare accent pe creativitate cu impact, pe campanii generate din insighturi ce tin de schimbarea nevoilor si a tiparelor de consum. 

In ce fel crezi ca va fi industria de comunicare schimbata chiar si dupa trecerea pandemiei?

Asistam la o schimbare de paradigma la nivel global, nu numai la nivel de industrie. Inca traversam aceasta perioada, concluziile finale nu au fost trase. Dar cu siguranta, ne indreptam catre era “no-bullshit” a publicitatii. 

Pe tine cum te-a schimbat / influentat?

Pe mine m-a tulburat profund aceasta perioada, m-a scos din zona de confort (desi foarte rar stationez acolo) si mi-a reconfirmat niste principii si prioritati de viata dupa care ma ghidez. Mi-a intarit increderea in oameni si in viitorul Oxygen. Mi-a alimentat rezilienta si determinarea de a merge mai departe.  

Cum ai caracteriza piata de comunicare din Romania in acest moment?

Piata de comunicare este in stare de alerta in acest moment. Se va dovedi rezilienta ei odata ce trecem cu bine de pandemie. 

Ce iti doresti de la ea in anii urmatori?

Sa isi continue ascensiunea si expansiunea cu vizibiliate pe plan international, si cat mai putin bulls*?t.