Irina Roncea (Golin): „Mi-as dori sa vad curaj, nu disperare, ambitie, nu resemnare”

Golin a fost desemnata, de revista Biz, Agentia Anului 2020 in PR. Este pentru a cincea oara cand Golin este pe primul loc, in topul realizat de revista de business si Unlock Research. Pentru ca este o agentie obisnuita cu premiile, am vrut sa vedem ce inseamna aceasta distinctie pentru reprezentantii ei, dar si cum au facut fata provocarilor acestui an pandemic, trenduri in industrie, adaptabilitate si inceputuri. Am vorbit cu Irina Roncea, Managing Director Golin, desemnata cu titlul de „Profesionistul Anului în PR”.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Ce inseamna pentru voi primirea din nou a titlului de Agentia Anului de catre Revista Biz?

E o bucurie, o responsabilitate si un standard pe care il avem in minte an de an. Poate mai mult decat oricand, anul acesta ne-am bucurat sa fim nr. 1 in Top pentru ca fiind un an atat de dificil pe toate planurile, momentele bune au fost mai rare dar mai apreciate. E un stroke pozitiv de care aveam nevoie in echipa, sa ne energizam si sa ne crestem entuziasmul pentru ultima parte a lui 2020. Rezultatul acesta ne-a aratat si ca avem alaturi clienti cu care facem echipa buna, iar votul lor de incredere ne onoreaza.

Cat credeti ca sunt de importante premiile in new business-ul de PR astazi?

Irina Roncea, Managing Director Golin

In orice domeniu recunoasterile, premiile sunt importante. Mai ales intr-o cultura ca a noastra unde inca de la scoala functionam intr-un sistem care parca spune „premiant or nothing”.

Sa faci parte dintr-o echipa care are performante recunoscute public in mod constant e motivant si inspirational. Iar concurenta pe care o imprima astfel de topuri si competitii e sanatoasa, ne mentine alerti si ne forteaza sa fim mai buni de la an la an.

Pentru clienti, sa lucreze cu o agentie care are astfel de rezultate aduce o extra doza de incredere ca lucrurile se vor intampla bine si la un standard ridicat de profesionalism, creativitate, implicare. Pentru clientii aflati in cautarea unei agentii partenere, topurile ajuta in selectia agentiilor pentru pitchuri sau pentru colaborari in diverse proiecte.

Cum a fost 2019 pentru agentie (clienti, angajati, cifra de afaceri, etc.)? Cu ce planuri si sperante ati pornit in 2020?

A fost un an caruia acum pot spune ca i se potriveste perfect expresia „mixed feelings”. A fost un an care a inceput cu planuri ambitioase, de crestere, dar care din martie incoace a stat pe nisipuri miscatoare, a devenit greu, plin de incertitudini. A fost un an care ne-a fortat sa stam la distanta unii de altii, atat ca echipa cat si in relatie cu clientii, si in mod paradoxal ne-a invatat cum sa functionam mai bine impreuna, sa ne cunoastem, sa ne maximizam punctele forte si sa ne acceptam limitele si emotiile. Cred ca azi suntem mai prieteni decat eram in ianuarie, stim cum arata casele noastre, ne cunoastem toate animalele de companie, stim ce citim in fiecare saptamana si ce-am gatit la pranz.

Business-ul nu a fost ferit de efectele crizei pandemice pe care o traim, in special in Q2 si Q3 au existat scaderi sau bucati de business care au disparut complet (ex. evenimente, festivaluri). Din fericire suntem un business solid, avem un portofoliu de clienti robust, am avut capacitatea sa ne adaptam rapid, si ca modus operandi si din puncte de vedere optimizare costuri, astfel incat la final de an putem spune ”we f*** did it” si ne putem bucura de rezultatele noastre.

Cat de mult s-au schimbat acestea din cauza pandemiei?

Viata noastra, a tuturor, s-a schimbat practic peste noapte in luna martie. Foarte rapid ne-am trezit intr-un context ciudat, nemaintalnit, in care a fost necesar sa luam decizii rapid, sa ne adaptam din mers activitatea si chiar modelul de business. Am avut nevoie de flexibilitate si viziune, rezilienta, transparenta si autenticitate, implicare si solidaritate.

Am lucrat indeaproape cu clientii pentru a reseta prioritatile si a regandi strategiile de comunicare, astfel incat sa ne adaptam eficient la noul context. Iar noul context s-a schimbat aproape de la luna la luna. In Q2-Q3 a crescut cererea pentru servicii de consultanta strategica, crisis management si proiecte de social purpose – CSR. Spre finalul verii au reinceput mai puternic proiectele de brand communication si consumer engagement. Toamna si finalul de an sunt foarte intense si aglomerate.

Cum v-ati adaptat/ care au fost primele masuri luate?

Cele mai importante atribute pe care ne-am bazat in perioada aceasta au fost viteza de reactie si capacitatea de adaptare. Pentru noi primul pas, si cel mai important, a fost mutarea operatiunilor in sistem work from home in doar cateva ore, asa incat activitatea noastra sa nu sufere si sa putem continua in conditii de maxima siguranta. Pe parcursului intregului an, am analizat periodic daca este oportun sa revenim la birou si in ce mod. Am optat sa venim voluntar – colegii care isi doresc sau au nevoie sa lucreze din birou o pot face, respectand reguli stricte de siguranta si distantare. Colegii de la HR si IT au avut anul acesta un rol mai important decat oricand, iar faptul ca ne-au sustinut din plin ne-a ajutat sa ne desfasuram activitatea cu bine.

Cat de mult ati fost afectati sau nu de pandemie?

Schimbarile din business sunt inerente, o parte dintre clientii nostri activeaza in industrii care au fost puternic afectate anul acesta (ex. HoReCa) iar lucrul acestea a avut impact si asupra noastra.

Acum, pe final de an, ma uit mai degraba la schimbarile pe care le luam cu noi mai departe si tragand linie vad ca am invatat sa facem mai mult, mai smart si mai repede cu mai putin. Am devenit mai flexibili, iar perioada aceasta ne-a oferit o oportunitate de a ne imbunatati modelul de business si vom pastra ceea ce a inceput sa functioneze bine.

Ce credeti ca se va intampla in 2021?

Cred ca orice predictie e ”doomed to fail”. Dar mi-as dori sa vad curaj, nu disperare, ambitie, nu resemnare, capacitate de inovatie, nu rigiditate.

Cat de mult va schimba pandemia industriile de comunicare pe termen lung?

Munca de agentie e o munca preponderent in echipa, creativa si colaborativa. Atata vreme cat reusim sa pastram asta de oriunde am lucra ”the creative kids will be ok”.

Ce trenduri ai spune ca s-au dezvoltat acum si ce servicii au fost cele mai solicitate si de ce?

In primul rand nu ne mai temem de digital si multe lucruri vor ramane in place si dupa pandemie. A crescut cererea pentru consultanta strategica, crisis management sau proiecte CSR, in special in domenii ca sanatatea si educatia.

Care ai spune ca este avantajul competitiv al Golin?

Echipa, in primul rand, si faptul ca ”ne mana in lupta” o curiozitate acerba, o ambitie extraordinara si dorinta de a face comunicare relevanta, nu doar campanii ”dragute”. In al doilea rand, capacitatea de a gandi strategic, de a pune idei creative earned first pe masa si a implementa apoi flawless.  

Cum v-ati schimbat/ adaptat de-a lungul anilor?

Noi am crescut constant, ne-am diversificat portofoliul de servicii, am pariat pe social media si digital din T0, ne-am dezvoltat portofoliul de clienti acoperind toate industriile relevante. Facem parte dintr-o retea globala, iar accesul la know-how si tool-uri dezvoltate la Chicago sau Londra ne ajuta sa fim mereu cu un pas inainte. Avem o echipa in care se echilibreaza perfect comunicarea corporate si cea de brand. Acum suntem 3 generatii in echipa – elder Millenials, Millenials si Zs – si invatam unii de la altii, ne provocam reciproc, ne sustinem si crestem impreuna.  

Revenind la inceputuri, ce te-a determinat sa faci trecerea de la postul de traducator si profesor de limbi straine la cel de consultant in PR?

Acelea au fost joburi de final de studentie, care mi-au oferit confortul financiar de a-mi cauta my dream job. Pentru mine viata de agentie a fost prima pe lista si am luptat destul de mult pana am gasit locul care sa mi se potriveasca.

Care ai spune ca au fost cele mai mari provocari si cum le-ai depasit?

A fost foarte greu sa-mi gasesc primul job. Peste tot se cerea experienta, majoritatea agentiilor trimiteau ”fetele dragute” la CS pentru ca „se vor intelege bine cu clientii”, iar eu voiam in Creatie. Era o incompatibilitate de timing si mentalitate. Din fericire am descoperit PR-ul unde m-am potrivit si integrat imediat.

Ce iti doresti cel mai mult in cariera de acum incolo?

Sa fac in continuare lucruri care ma pasioneaza, sa lucrez alaturi de oameni care ma motiveaza si inspira, sa pot sa-i sustin pe colegii cu care lucrez sa se dezvolte, sa creasca.  

Cum ai descrie-o pe Irina Roncea – profesionistul, in cateva cuvinte?

In viata profesionala am reusit sa aduc impreuna pasiunea si o capacitate de munca relentless si se pare ca asta a functionat pentru mine.