The Betterist: „Dacă nu s-a întâmplat încă este pentru că încă nu am găsit calea corectă. Dar o voi găsi”

Când trecem prin vremuri grele, personale sau colective, cea mai puternică sursă de inspirație și putere o găsim adesea în oameni din jurul nostru – care nu sunt super-oameni dar reușesc cumva să facă din greutăți – oportunități. Așadar, iată încă un astfel de om.

Pe scurt – Cristina Ursu aka The Betterist. Mai pe lung: psihoterapeută, career coach, consilier de dezvoltare personală; manager de echipă, corporatistă, recruitment manager; freelancer, actriță amatoare, om pasionat de a fi catalizatorul reușitelor altora. Cristina Ursu, The Betterist, are experiență multiplă (și simultană) atât în zona corporatistă cât și în cea de antreprenoriat. Un om ce îi însoțește cu blândețe pe oamenii cu care lucrează, și care își expune onest propriile temeri și nereușite transformându-le în oportunitate de inspirație pentru ea însăși și pentru alții.

#NO.MADe

Când a fost speaker la evenimentul „Povești NO.MADe – Pandemia Made Me Do It”, iar prestația ei a fost, în propria opinie, nesatisfăcătoare, a transformat experiența acestui eșec personal într-o postare publică pe FB, onestă și curajoasă, despre cum a fost sub proprile așteptări la un public speaking, ce a simțit legat de asta, și cum a reușit să transforme o experiență neplăcută într-una de învățare, auto-acceptare și creștere.

Prin proiectul The Betterist, Cristina Ursu oferă, traininguri de grup, programe personalizate pentru companii și servicii de diagnoză organizațională, precum și ședințe individuale de terapie, coaching și orientare în carieră. A colaborat cu Social Incubator (ca trainer de educație în carieră pentru liceeni), TEDxObor (trainer de arta discursului) și TEDxBăneasa (organizator). Săptămânal, din aprilie 2020 până la sfârșitul lui 2020, a susținut pe Facebook sesiunile live gratuite 15 minute pentru cariera ta”. De asemenea este colaboratoare a No.Mad Kind Market, și susține și cursuri de public speaking, debate și dezvoltare personală cu copii. Iar pentru 2021 are nu puține proiecte interesante.

un interviu de Cristina Enescu Aky, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

De ce și cum ai devenit (și) freelancer, având în spate (da și în prezent de altfel) diferite experiențe de lucru în corporații?

Mereu mi-a plăcut să răspund la întrebarea asta pentru că răspunsul mă duce înapoi destul de mult pe linia timpului. Am început ca trainer într-o agenție de pariuri. Eram formator pe procese. Instruiam operatorii nou angajați pe procesele pe care urmau să lucreze. Mi-a plăcut la nebunie tot procesul, întâi să înțeleg eu în ce constau lucrurile, pe urmă să le explic, să adaptez informația pe stilul și nevoia fiecăruia. Simțeam că realmente fac diferența și contez.

Când firma respectivă s-a desființat am ajuns într-o corporație pe o poziție de customer service representative. Norocul meu a fost că acea corporație avea și echipe de voluntari care făceau o sumedenie de activități interesante, printre care și trainingul. Imediat ce s-a dat anunț că sunt în căutare de traineri am aplicat, și după un proces de selecție de 3 luni am intrat. Acolo s-au consolidat bazele mele de trainer de dezvoltare personală. Am ținut traininguri de Career Management, Decision Making, Public Speaking, Train the Trainers, Networking etc. După 4 ani am simțit că vreau să fac lucrul ăsta în continuare dar sub altă formă, fără să mai fiu limitată de direcția organizațională, ca să pot răspunde realmente la nevoile oamenilor.

Așa că am luat o decizie tare grea la momentul acela: după 8 ani în corporația respectivă am decis să plec și să încep ceva pe cont propriu. Sigur, puteam face asta și rămânând acolo, teoretic. Însă practic nevoia mea era satisfăcută, devenise un loc călduț. Așa că „am smuls bandajul”, am plecat, și așa s-a născut The Betterist.

Care sunt cele mai mari provocări/ dificultăți ale tale ca terapeut și coach individual vs. trainer pentru echipe și organizații?

O întrebare interesantă… Pentru că din anumite puncte de vedere ambele sunt cele mai grele dar și cele mai ușoare, prin comparație. Cred că diferența principală ca terapeut/coach e că poți crea o relație de durată cu omul cu care lucrezi, spre deosebire de training care este one time only (sau cel mult un program de câteva săptămâni) și este în general un cadru de învățare, nu neapărat unul de vindecare. Ăsta este, probabil, cel mai ușor și de ajutor lucru în coaching/terapie.

Cel mai greu este să identifici nevoia reală a clientului, să o validați împreună și să mențineți obiectivele stabilite de comun acord. La training omul vine cu o nevoie destul de clară, bazată și pe obiectivele pe care le citește în descrierea trainingului.

Ce înseamnă pentru tine o atitudine antreprenorială? Ce e un antreprenor, ca mentalitate personală și de business?

Mi-ai amintit de o prietenă care mi-a zis, la începuturile Betterist-ului, că e greu să pornești un business. Și m-a surprins un pic pentru că mie nu mi se părea greu.  Am avut destule traininguri anulate din lipsă de participanți, uneori nu aveam clienți pentru sesiuni individuale, totuși nu mi s-a părut greu. Pentru că știam că o să reușesc. Ce mi-am zis mie însămi mereu a fost „dacă nu a mers acum nu este pentru că nu va merge niciodată. Ci pentru că nu ai găsit calea prin care să-l faci să meargă”. Atitudinea de bază pentru mine este exact asta: Nu renunța. Sigur există o cale.

Din experiența ta ca și career coach, care sunt principalele obstacole pe care le au oamenii în dezvoltarea profesională? Și care sunt principalele soluții?

Obstacolul numărul 1: „nu sunt suficient de bun”. Ăsta e blocajul din spatele mesajelor pe care oamenii mi le spun în general: nu știu în ce direcție s-o apuc, nu mă pricep la acea nouă activitate, nu știu ce mi-ar plăcea să fac.

Iar soluția principală este să ne uităm peste toate acele momente în care persoana a fost suficient de bună, peste toate skillurile (transferabile și nu numai) pe care le-a dobândit și care o pot ajuta să facă acel nou job cu succes. Facem împreună analize ale experiențelor anterioare, jocuri de rol, puneri în situație care scad puțin câte puțin puterea mesajului parazit „nu sunt suficient de bun”.

Apropo de întâlnirile NO.MAD Talks intitulate „Pandemia Made Me Do It”, la care ai fost speaker. Ce provocări și ce oportunități ți-a adus ție pandemia pe toate planurile profesionale?

Provocările avute n-au fost, culmea, legate de profesional. Au fost în familia mea niște probleme de sănătate pe care îmi place să cred că le-am depășit cu succes. Însă pe plan profesional pentru mine pandemia a fost realmente benefică. Datorită mutării activității tuturor în online, am avut o deschidere fantastică spre lume. Am cunoscut comunități la care nici nu visam, despre care habar nu aveam că există. Am cunoscut o sumedenie de oameni faini și am făcut tare multe programe noi.

Pandemia m-a ajutat să mă reinventez. Mi-a adus colaborări extraordinare, clienți noi și noi perspective. Iar acest lucru cred că a fost posibil pentru că am primit cu brațele deschise schimbarea. Am privit spre oportunități și nu spre lucrurile pe care nu le mai puteam face.

Ce ți-ai propus și ce ai realizat prin proiectul „15 minute pentru cariera ta”, o serie de live-uri pe Facebook pe care le-ai încheiat la sfârșitul lui 2020?

Proiectul s-a încheiat pe 21 decembrie, iar obiectivul a fost să le ofer cât mai multor oameni instrumente și informații din cunoștințele și experiențele mele. Și a prins mult mai bine decât mă așteptam. Am avut feedbackuri foarte bune, au fost oameni care mi-au scris să-mi mulțumească pentru tehnicile oferite și să-mi spună că viața lor e mai bună și mai ușoară datorită lucrurilor pe care le-au pus în aplicare. Consider, deci, că rezultatele mi-au super-depășit așteptările.

Ce alte proiecte vrei să dezvolți (în măsura în care vrei să le promovezi/ pre-prezinți).

Practic „15 minute pentru cariera ta” se reinventează în ceva mai complex și mai de suflet, pentru că am în plan două proiecte pe care le voi demara în primele luni ale lui 2021:

  1. Seria de live-uri săptămânale „La ceas de seară”, povești și tehnici de psihoterapie. Vor avea loc pe grupul de facebook Betterize Yourself.
  2. Seria de podcasturi lunare „The Betterists – Interviuri cu oameni împliniți”, în care îmi propun să discut cu oameni care au avut și au un parcurs profesional interesant, pe care vor să-l împărtășească cu alții.

Cum definești tu, pe scurt…?

Eșecul/ nereușita.

Un șut în fund, un pas înainte: eșecul și nereușita sunt acolo să-ți arate că ai ceva de schimbat ca să te redresezi și să fie iar bine.

Teama/ fricile

Un moment în care să te oprești puțin și să analizezi ce se întâmplă cu tine. Frica poate fi și benefică, și blocantă. Când o simți, oprește-te și analizeaz-o. Vezi ce-ți vine să faci. Dacă acțiunea ta te menține într-un cerc vicios, ieși din el transformând frica în oportunitate. Bineînțeles, nu vorbim aici de situațiile ce-ți pot pune în pericol viața și/sau integritatea.

Psihoterapeutul

Acea persoană care te însoțește pe drumul regăsirii de sine. O persoană care te ascultă, te înțelege, îți pune oglinzile necesare în față, și care nu-ți trădează niciodată încrederea.

Career coach-ul

Persoana care te ajută să te deblochezi, să-ți regăsești încrederea de sine și să fii pregătit/ă pentru obținerea jobului visurilor tale.

Oportunitatea

Momentul ăla despre care se spune că nu vine des dar care de fapt vine mai des decât vrem noi să acceptăm. Și pe care uneori ni-l creăm și singuri. Dacă nu ne e frică  (apropo de definiția mea de mai sus pentru „frică”).

Dezvoltarea personală și profesională

Acel drum către sine pe care te însoțesc psihoterapeutul și coachul în carieră J. De fapt e un drum care, în funcție de cum alegi să-l faci, poate să fie ca șoselele din România sau ca autostrăzile din Germania.

Încrederea în sine

Idealul către care toți tindem și care uneori este atât de fragil că poate fi răsturnat de câteva cuvinte rele.

O atitudine pozitivă

Mindset-ul menționat mai sus pentru zona antreprenorială: „Se poate. Am toate resursele să reușesc. Dacă nu s-a întâmplat încă este pentru că încă nu am găsit calea corectă. Dar o voi găsi”.

În vremuri „normale” (whatever that is…) dar mai ales în vremuri tulburi și dificile ca acum, care e relevanța și impactul sănătății psiho-emoționale, a managementului stresului, într-un cuvânt a „sănătății mentale” atât pentru indivizi cât și la nivel organizațional?

Cred că răspunsul ăsta sumarizează ce povesteam mai devreme: dacă am un psihic curat, stresul este menținut sub control, am o sănătate mentală bună, atunci pot trece cu bine peste vremuri tulburi. Și pot face asta pentru că în orice moment greu îmi pun întrebări precum: Ce înseamnă asta pentru mine? În ce fel mă afectează asta? De ce simt sau gândesc lucrurile astea? Ce pot face pentru mine acum ca să-mi fie bine?

Ce atitudini sau concepte trebuie să se afle în „trusa de prim ajutor mental” a persoanelor respectiv a organizațiilor aflate în situații majore de stres? Ce ne ajută să mergem mai departe când totul pare să nu mai meargă?

Caută să faci lucruri care-ți plac. Mereu. Găsește-ți hobbyuri care dau un sens vieții tale. Păstrează legătura cu oamenii care te fac să râzi și te fac să te simți bine. Fă-ți un program și ține-te de el, pentru că structura și curățenia exterioară vor reduce stresul. Mănâncă sănătos, fă mișcare și dormi în intervalele corecte. Astfel creierul va ști în orice moment pentru ce trebuie să se pregătească, nu va mai fi bombardat constant de informații noi și va putea să se concentreze pe bunăstare.