Anca Ghinea, Creativity Coach: „Darul creativității nu pică din cer, se construiește”

Om de creativitate aplicată. Poate așa se poate sintetiza experiența bogată a Ancăi Ghinea în domeniul creativității, ceva ce ne dorim cu toții dar care adesea ne provoacă spaime, angoase și frustrări. De la Anca putem afla multe lucruri practice despre cum să facem față mai fructuos acestora.

Anca Ghinea e și om de corporație, și freelancer. Are peste 20 de ani de experiență în PR, marketing, publicitate, comunicare și copywriting. Scrie de mulți ani articole și cărți – iar cea mai recentă apariție este, „Creatori în acțiune – Ghid de creativitate” (publicată în 2021, anul aparent cel mai tâmp și lipsit de creativitate din ultima lungă vreme).

În 2015 a lansat Kreatoria.ro, „o pledoarie pentru arta trăitului creativ, o invitație la explorare interioară și la cultivarea talentului”. Este o platformă dedicată atât creativității practice cât și celei „visătoare”, unde puteți găsi idei și tehnici concrete dar și interviuri cu personalități marcante din mai multe domenii, ce reușesc în diferite moduri să își depășească obstacolele și să fie (mereu mai) creativi și rodnici în viața și activitatea lor.

Am povestit cu Anca despre diferitele aspecte, beneficii dar și blocaje ale creativității, despre partea bună a eșecului și reinventare. A ieșit un mic ghid pentru fitness-ul creativității.

un interviu de Cristina Enescu Aky, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Cine și ce ești, Anca? Ai mai multe titulaturi.

Sunt în primul rând un creator aplicat, sunt scriitoare, fondatoarea comunității dedicate creativității kreatoria.ro, trainer, om de comunicare. Scriu, creez, inventez, conectez oameni. Am mai multe roluri profesionale diferite, toate sub o pălărie comună: creativitatea.

Am responsabilitățile care decurg din funcția de Product Marketing & Communications Director, iar în afara acestui job am și o multitudine de roluri care mă susțin în misiunea mea de a aduce creativitatea mai aproape de oameni. Ajut businessurile să comunice creativ și ajut oamenii să-și manifeste creativitatea prin scris și prin cunoașterea unui proces creator practic.

Cum ai devenit „expertul în creativitate”/ Creative Manager-ul care ești astăzi, ce a contribuit la formarea ta?

Am devenit asta în timp, mai precis în 20 și ceva de ani, tot căutând soluții. În domeniul comunicării, publicității, scrisului ai nevoie de creativitate dar și de capacitatea să o înțelegi: să-i stăpânești etapele, provocările, să descoperi cum poți să îmblânzești ideile.

Ce este, ce nu este și la ce ne ajută creativitatea?

În primul rând creativitatea nu înseamnă doar visare, așa cum nu înseamnă să aștepți să pice de undeva o idee bună. Mulți oameni greșesc prin faptul că definesc creativitatea drept o destinație de neatins! O altă greșeală este a nu lăsa loc și timp creativității.

Ce nu este creativitatea? Nu este doar artă și scris, nu este doar stare boemă și talent. La ce ne ajută? La avea sens și direcție într-o viață care să aibă semnificație.

Care sunt cele mai importante ingrediente de bază ale creativității?

Curiozitate, disciplină, voință.

Cum ne poate ajuta un trainer de creativitate, indiferent de meseria sau viața pe care le avem?

Ca trainer de creativitate sau ca mentor vin, mai ales în ședințele 1:1, cu soluții personalizate care deblochează capacitatea persoanei respective de a găsi soluții pentru diferitele domenii ale vieții sale. Gândirea de tip creativ se exersează. Mai toate consultațiile încep cu „Anca, să știi că eu nu sunt creativ/creativă” și se termină cu conștientizarea de către acea persoană că există multe arii de viață în care își manifestă deja creativitatea. În aceste consultații își fac loc discuții despre provocările din afaceri dar și despre barierele din modul în care percep viața. „Sunt blocat, nu reușesc, nu pot înainta” sunt expresii des întâlnite în fazele incipiente ale lucrului cu clienții, apoi treaba devine mai ușoară, pe măsura exersării.

Un alt beneficiu al creativității este încrederea în ideile pe care le ai, și o pricepere mai solidă în a distinge ideile câștigătoare de cele cu drum închis care consumă doar energie și resurse.

A fi creativ stă în primul rând a-ți asuma această atitudine care te îmbracă. De tine depinde dacă este ca o haină roasă sau una care ți se potrivește.

Ce înseamnă „să te reinventezi”, și când e necesar să o facem?

Din păcate, cuvântul reinventare s-a tocit foarte mult în ultima vreme. E folosit atât de des încât și-a pierdut din sens, din miez. Toată lumea se reinventează acum… dar nu cu adevărat. Pentru mine, reinventarea nu înseamnă doar să faci o ședință foto cu noi outfit-uri sau realizezi un face lift brandului tău. Nu este doar despre imagine, ci este o lucrare profundă, o explorare în tărâmul valorilor și de acolo de căutat noi sensuri, noi direcții de viață, de business. Primul pas al reinventării este supraviețuirea. Apoi, un drum lung, de construcție, de acceptare a schimbărilor, de trecere dincolo de disconfort, de provocare, și de a lăsa o moștenire calitativă. Când? De obicei, când suntem forțați de viață și asta apare ca un răspuns de adaptare.

Spuneai că „omul crește creativitatea iar creativitatea îl crește pe om.”

Da, când vezi că tu ai creat un lucru util, plăcut, apreciat și de altcineva acea stare de bucurie te crește, te face să te observi, să fii mândru de progresul tău și-ți dă aripi pentru mai departe.

Big C (creativitatea înaltă) și Little C (creativitatea zilnică): ce le aseamănă, ce le deosebește, și cum se manifestă ele în viața reală?

Se deosebesc prin cantitatea de efort, resurse, implicare. Creativitatea zilnică vine în paralel cu traseul vieții, urmărind activitățile pe care le parcurgem: călătorii, mese și gustări, lecturi, decoruri de casă sau grădină, haine-povești etc., iar creativitatea înaltă vine ca o misiune într-un anumit domeniu și aduce o muncă de ani de zile de documentare, studiu, creație, inovație, rezultate clare. Fie că s-a manifestat printr-o carte, un spectacol, o reușită în sport, un produs nou, o cercetare etc., creativitatea de ordin înalt aduce un beneficiu incontestabil.

Care sunt dușmanii creativității și cum pot fi ei depășiți?

Frica este cel mai mare dușman al creativității. Frica excesivă îl paralizează pe creator și-l face să-și lase creația într-un sertar abandonat al minții.

Câteva tips & tricks pentru un program de fitness al creativității?

Al creativității și al acțiunii, mai exact! Merită să trecem creativitatea în agenda noastră pentru că ne oferă, în timp, o amprentă greu de egalat, distinctă, vie.

În cartea Creatori în acțiune apărută la Editura Creator prezint idei clare care vin ca un program de fitness pentru tonifierea creativității. Atragerea inspirației este primul pas pentru că este ca o încălzire, apoi o menținem prin lucrurile care ne fac plăcere (o muzică bună, un fel de mâncare preferat, un obiect de design) și o exersăm prin acțiunile de care poate ne este teamă dar care sunt necesare pentru evoluția noastră.

Proiectul tău, Kreatoria.ro, îl descrii drept o pledoarie pentru arta trăitului creativ, dar și o platformă dedicată creativității pragmatice și celei artistice. Ce înseamnă aceste concepte pentru tine? Și ce roade a adus Kreatoria.ro?

Dacă e să fac o contabilitate a bucuriei pe care mi-a adus-o Kreatoria.ro, în mod clar sunt câteva roade pozitive și pragmatice, printre care conexiunea cu nume de referință în domenii creative și domenii ce nu sunt etichetate ca fiind creative, campanii de schimbare a perspectivelor cum este cea realizată alături de Galeria Galateca: Artiștii merită văzuți, dialoguri cu sens care și pe mine m-au ajutat să descifrez mai bine din misterele vieții de creator, inclusiv din punct practic de vedere, anume monetizarea creației.

O pledoarie pentru părțile bune ale eșecului?..

După 30 de ani am înțeles că eșecul poate fi de fapt altceva: un succes foarte incipient.

Aș vrea să vă povestesc cum, după o perioadă mai grea în care simțeam că nu apar rezultatele la nivelul dorințelor mele, m-am provocat la proiectul: Un an fără așteptări, dar cu multă muncă susținută. Eu l-am născocit pentru că nu mai doream să stau în energia dezamăgirii care venea în conflict cu energia creativității, acțiunii. Am mers înainte pur și simplu, gândind, acționând, muncind, învățând, ajutând, fără să mai simt presiunea colosală a așteptărilor interioare. Cartea „Creatori în acțiune” este rezultatul acelui an de resetare. Cândva un vis imposibil, cu rădăcina acum aproape 10 ani, aceasta carte e chiar un efect clar schimbării de perspectivă. Cu mintea poți să te duci oriunde dorești sau nicăieri. Eu am preferat să îmi creez noi moduri de a privi toate experiențele.

Pe de altă parte, am cunoscut succesul de la 14 ani, când am publicat prima dată în ziarul local, apoi am lansat o carte la 17 ani. Succesul și eșecul sunt atitudini. De aceea, succesul timpuriu nu mi-a modificat negativ structura mea interioară. Dimpotrivă, a ajutat la construcția unui om cu consistență, cu modestie, dar și cu dorințe mari. Am stat mereu lângă creatori de renume și i-am apreciat cel mai mult pe cei care, pe lângă rolul de creatori, și-au însușit și cel mai mare rol: de om.

Este un dar să fii conștient că ești creativ, dar acest cadou nu vine de undeva, nu pică din cer. Se construiește. Pas cu pas.

Ce faci în zilele sau în proiectele în care gândirea creativă te ocolește frenetic?

Nu am astfel de zile pentru că acum știu cum pot să chem inspirația. Găsesc pur și simplu declick-ul acelui proiect/ acelei zile. Nu întotdeauna pot fi de 10+, dar știu cum să salvez o zi sau un proiect chiar și în perioade foarte dificile. Devine un fel de a fi, pătruns direct sub piele, felul creativ de a născoci idei, soluții. Uneori e vorba de a găsi o metodă ca acel proiect să supraviețuiască, alteori vine cu surpriza (muncită) a unor rezultate incredibile.

Câteva sugestii practice pentru dezvoltarea creativității în viața de zi cu zi?

Nu trebuie să reinventăm roata, ci doar să aducem un plus valoric în viața noastră. Sugestiile practice sunt personalizate în funcție de felul în care persoana respectivă primește creativitatea în viața sa. Vrea să fie creativă pentru businessul său, ori poate doar pentru viața personală cu scopul de a simți bucuria mai mult? Are o misiune creativă (un talent la artă, sport, muzică, scris, comunicare, haine, bijuterii etc.) sau pur și simplu vrea să se deconecteze? Indiferent de scena vieții în care vrei să inserezi creativitatea, vei fi în câștig! Cum aș putea să trăiesc mai frumos? Cum aș putea să îmi dezvolt talentul? Cum aș putea să progresez? Sunt doar câteva dintre întrebările-bază care pot avea un rol de redirecționare și de impulsionare pentru fiecare dintre noi.