Vara aceasta ne jucam de-a “normalitatea” ca solutie temporara de adaptare la o noua realitate. Suntem cu adevarat bine?

articol de Alexandra Caciur

Pana in luna martie 2020, romanii aveau agendele pline, mergeau la concerte, planuiau city break-uri, vacante, weekend-uri cu ceva timp inainte. Copiii se plangeau ca nu mai aveau timp de atatea activitati in plus fata de gradinita sau scoala. Viata de birou isi continua cursul firesc. Lumea era obisnuita cu un ciclu de viata slefuit si perfectionat an de an. Si aceea era normalitatea.

Alexandra Caciur – Head of Data & Business Intelligence @Digitas Romania

Odata cu perioada de lockdown, multe comportamente s-au schimbat esential. Au aparut doua tabere: cei care cred si respecta stiinta si cei care risca, gandind altceva. Noi categorii de produse au devenit o achizitie constanta, multe din motiv de panica. Am inceput sa facem stocuri, sa mentinem prieteniile despartiti de ecrane si sa stam poate prea inghesuiti cu cei dragi. Inevitabil, mintea noastra anxioasa tindea uneori catre vechile escape-uri.  

Cu toate acestea, liniaritatea vietii de dinainte nu va mai exista, predictibilitatea activitatii sezoanelor viitoare dispare incet, iar adaptabilitatea la schimbare va fi esentiala sau va face diferenta dintre cei sanatosi din punct de vedere mental si cei indragostiti de trecut.

Iunie 2021 ne picteaza o realitate idilica in digital. Peisajul creat de branduri ne reaminteste ca s-au relaxat masurile, piscinele sunt pline si surprinse din toate unghiurile pe Instagram, festivalurile vand bilete, planuim iar concedii in afara tarii. Momentan, vedem reclame la creme de soare si explicatii despre cum sa le aplicam, se promoveaza aparate de aer conditionat si accesorii pentru amenajat terasele, discutiile de sezon luand locul celor dificile si creatoare de panica anterioare, legate de COVID-19. 

#ourminds

In acelasi timp, in the back of our minds stim ca niciun lucru nu se vindeca atat de repede si ca poate ne “pacalim” un pic cu aceasta idila estivala. Poate ca e sanatoasa si avem nevoie de aceasta aroma de normalitate si de familiaritate, ca paliativ. Insa, asa cum arata si definitia termenului, este temporar. Poate cel mai important lucru este ca in si dupa aceasta vara sa nu ignoram efectele latente ale perioadei COVID-19.

Doar in luna iunie 2021 s-au inregistrat 136.000 data points aferente unei liste lungi de brand-uri (69 in total) din diferite categorii. Din analiza acestora se poate concluziona ca, in ciuda continutului care promoveaza lipsa de griji, starea consumatorilor este schimbatoare. Drept dovada, in perioada cea mai light si relaxanta a anului, sentimentul negativ al textelor analizate pe luna iunie a crescut pe cateva categorii fata de luna mai: pe auto cu 13% (aproape dublu), pe retail, cu 3%, pe soft drinks, cu 4%. De asemenea, sentimentul pozitiv fluctueaza destul de mult: pe acelasi auto a crescut cu 5%, pe acelasi retail a crescut cu 5% si pe soft drinks a scazut cu 15%.

Categoric, acestea sunt si categoriile cele mai active in iunie, cu cele mai multe interactiuni, alaturi de Finance, mai stabil indiferent de sezon. Este normal ca subiectele noi sa polarizeze, totusi se vede o crestere subita pe extreme (sentiment pozitiv si sentiment negativ). Asadar, avand mult mai putin sentiment neutru, starea noastra denota, de fapt, un grad de incordare sau o tensiune inca nerezolvata.

#recomandare

Recomandarea noastra pentru branduri este sa fie in continuare atente la comportamentele consumatorilor astazi, sa tina aproape de activitatea din comunitatile lor, sa se adapteze la realitatea lor adevarata, mixta, cu griji ascunse si, in acelasi timp, cu bucuria normalului. Sa nu uite de anxietatea acumulata recent, pentru a nu-si pierde conexiunea. 

Un alt trend existent de mai bine de un an este cel legat de grija pentru planeta. Cateva branduri din industria telecom incep sa vorbeasca despre energia verde, modelele auto hybrid se diversifica, retailerii promoveaza produse bio si spun povesti despre cum procesul de productie eficientizeaza resursele planetei, ca trend opus consumerismului estival. E un trend cu o crestere mica, dar continua, construit cu efort sustinut si prezent in toate categoriile.

In plus, din punct de vedere al canalelor folosite de branduri, o constanta pozitiva ramane prezenta influencerilor in mixul de comunicare, diversificarea canalelor mai departe de cele clasice, cresterea numarului de parteneriate de continut si, nu in ultimul rand, cresterea, pe anumite categorii, a continutului audio (ex. podcasts).

Topurile se găsesc pe www.digitalhealthindex.ro.

Digital Health Index oferă la nivel lunar, începând cu octombrie 2021:

  • Optimizarea mixului de canale digitale
  • Determinarea celor mai bune mesaje pentru brand, luând în considerare și teritoriile ocupate de competiție
  • Indentificarea celui mai potrivit unui mix de formate testate și optimizate pentru fiecare canal în parte
  • Identificarea topicurilor pentru a construi o comunicare contextuală
  • Strategiile câștigătoare și instrumentele necesare pentru a fi la paritate sau chiar pentru a depăși brandurile competitoare și pentru a diminua lipsa de comunicare dintre brand și consumator

Digital Health Index, un instrument propriu de măsurare a sănătății brandurilor în digital, este creat special pentru a pune la dispoziția clienților, în timp real, informații relevante despre starea brandurilor acestora – de la radiografierea brandurilor și a concurenței până la diverse predicții în scopul luării celor mai bune decizii in comunicare si business.

Categorii:Criza, News, Opinii

Etichetat ca:, , ,

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.