Mara Gojgar (Confident Communications): “Am crezut ca o sa capitulez, la un moment dat, pentru ca imi era prea greu si nu se lega nimic. Lucrurile au venit acum ca o recompensa, pentru tot ce-a fost greu.”

Mara Gojgar este o luptatoare, chiar daca n-ai paria pe asta, la o prima vedere. Stiu acest lucru colegii dar mai ales clientii sai, alaturi de care a trecut prin aceasta pandemie, al carei final se intrevede unul fericit. Cum a reusit sa faca asta si de ce e bine sa nu te descurajezi, atunci cand esti condus de pasiune, vedeti in randurile de mai jos.

un interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Mara GojgarFondator Confident Communications

Cu ce probleme v-a confruntat aceasta pandemie, la nivel de business?

Pandemia asta cred ca ne-a pus fata in fata cu anumite limitari de business si de antreprenori, in cazul afacerilor antreprenoriale. Noi am fost pusi fata in fata cu flexibilitatea si cu a-nvata ce-nseamna ca, de azi pe maine sau in decurs de cateva zile, sa te reinventezi si sa iei niste decizii care cumva au repozitionat business-ul.

Ca agentie avem doua divizii. Este partea de PR si este partea de Productie Foto & Video. Pe partea de PR, OnLine-ul era deja parte integranta a strategiei, pe care noi o implementam pentru clienti, si a fost cumva fireasca trecerea. Pe partea de Foto & Video a trebuit sa ne reinventam, pentru ca n-ai cum sa fotografiezi, daca nu esti in studio sau nu esti la un eveniment. Contactul fizic este esential.

#restrictii

Atunci, in contextul restrictiilor, nu mai erau evenimente, oamenii erau tematori sa vina la studio, si atunci am gandit niste pachete in care cumva am raspuns unei nevoi, deoarece foarte multi antreprenori aveau nevoie sa treaca in OnLine, sa-si faca auzita vocea acolo. Am plusat astfel mai mult pe partea de Video, deoarece contentul Video a preluat puterea in comunicare, in perioada pandemiei.

Astfel, din zona aceasta de business-uri si de antreprenori au venit cei mai multi clienti, iar decizia sa ne axam mai mult pe content Video a aparut rapid dar totodata inspirat. Am facut un landing page, am pus niste clipuri in care aratam ce putem sa facem in studio, si acela a fost un moment in care intr-o saptamana, de la contextul in care nu intra nimeni in studio, au inceput clientii sa sune si sa vrea sa faca o programare. De aici a pornit zona de Video.

Ce s-a intamplat cu divizia voastra de PR, in timpul pandemiei?

Zona de PR a fost partea care a ridicat foarte mult Confident Communications. In primul rand, pentru ca au revenit catre noi clienti mai vechi sau au venit clienti noi, in portofoliu. Acestia aveau nevoie sa pluseze foarte mult, cu precadere pe OnLine, dar era necesar sa vina cu concepte creative, catre clientii lor, sa sustina niste nevoi pe care clientii le aveau in perioada pandemiei.

Ce m-a bucurat si ce m-a uimit totodata este ca atat antreprenori romani, medii si mai mici, au fost foarte deschisi catre zona de PR, pentru care anterior nu gaseai aceeasi disponibilitate de a lucra cu o agentie.

Eu cred ca zona de PR a fost mai putin afectata, daca erai in zona de business in care faceai comunicare integrata, fara sa existe o preponderenta de OnLine sau de OffLine. Noi, ca agentie, si asta a fost o decizie pe care am luat-o in urma cu cativa ani, nu am mers pe o nisa de servicii, ci pe comunicare integrata, acolo unde sunt clientii clientilor nostri am fost si noi, cu mesajele. Asta ne-a permis sa avem un echilibru si sa nu fim complet dependenti doar de zona de evenimente, de exemplu, care intr-adevar a fost afectata, si a fost o zona in care antreprenorii specializati pe OffLine au fost legati de maini si de picioare.

Care sunt lucrurile speciale, pe care le-ati facut pentru clientii vostri, in aceasta perioada?

Ce am facut deosebit, ceva ce ne-a permis noua sa tinem business-ul in viata si sa si contribuim destul de mult la business-urile clientilor nostri, a fost faptul ca am dus evenimentele in OnLine. Noi faceam evenimente, pentru care productia era OffLine, dar fiind emise in OnLine cumva nu am dus lipsa prezentei Media, la aceste evenimente, a fanilor brandurilor. Astfel am reusit sa mentinem comunitatea engaged.

O alta zona a fost partea de CSR, respectiv donatii pe care le-am facut, din partea clientilor nostri si impreuna cu ei, catre anumite cauze, care aveau nevoie foarte mare de aceste produse, care sa rezolve probleme aduse in fata noastra, de criza sanitara.

Un alt capitol pentru noi, ca structura de business, a insemnat gestionarea cat mai bine a formulei de work-from-home, care de fapt a fost una hibrida, atat work-from-home dar si cu colegi care veneau aici, la birou, pentru ca nu ai cum sa faci altfel o productie de eveniment. Cu toate acestea, respectand conditiile impuse de autoritati, am reusit sa ne mentinem sanatosi. Slava Domnului, n-am avut niciunul dintre noi COVID, pana in acest moment.

Acestia ar fi trei cei piloni, care ne-au permis sa mergem mai departe cu comunicarea de marketing.

Care ar fi beneficiile clientilor dar si ale voastre, dupa traversarea acestei perioade?

Beneficiile au fost multiple, atat la nivel de business, in sensul in care am contribuit la mentinerea afacerilor clientilor nostri, astfel ca ei au fost prezenti langa comunitatile lor, langa clientii lor. Au facut asta in format OnLine, asa cum s-a putut, dar intr-o maniera relevanta, pentru comunitatile lor.

Alte beneficii au fost legate de modul in care am reusit sa mentinem in viata cele doua business-uri. Nu numai sa le mentinem in viata dar sa crestem cu adevarat, pentru ca a fost o crestere importanta pentru noi. Aceasta a fost cumva facilitata si de faptul ca noi avem o relatie foarte sudata intre noi, ca echipa. Modul asta, in care a venit pandemia peste noi, a sudat si mai mult relatia asta. Fiind o echipa mica, ne-am dat seama ca daca nu ramanem uniti, daca nu incercam sa facem ce putem fiecare, ca sa livram cat mai bine catre clienti si sa-i mentinem, pastrand relatia cu ei una fericita, pierdem toti.

#implicare

Am vazut din partea colegilor mei o implicare foarte mare, in a rezolva foarte multe solicitari, care veneau de la clientii nostri. Nu ca in perioada non-pandemica nu am face asta, dar cu atat mai mult a fost asta acum. Cumva a exista o sincronizare suplimentara cu clientii nostri, pentru ca si ei lucrau in conditii de stres, de-acasa, cu copii. Si ei aveau foarte multi indicatori si foarte multe solicitari, care veneau de la clientul intern, de la clientul global, pentru Romania. Atunci am incercat sa fim cat mai mult o resursa pentru ei si nu o problema in plus, pe langa cele generate de contextul sanitar, social, de contextul familial al fiecaruia.

Un alt beneficiu a fost legat de structura noastra de business. Noi suntem o companie boutique. Neexistand o ierarhie foarte complicata, deciziile au venit foarte repede. Relatia dintre noi este peste masa sau peste un mesaj de Whatsapp sau facem rapid un ZOOM call si s-a rezolvat o situatie. Nu a fost necesara o integrare a foarte multor departamente. Am reusit sa tinem, in cativa oameni, proiecte complexe si cu rezultate. Am vazut asta ca pe un beneficiu, in perioada asta de pandemie, fata de business-uri mult mai mari ca ale noastre, in care lipsa de prezenta fizica in birou a fost o problema.

Care este cea mai de pret concluzie a acestei perioade, pe care inca o traversam?

Noi am deschis foarte multe usi, care pareau ca nu se mai concretizeaza. In momentul in care a venit pandemia, am avut o saptamana in care anumite contracte s-au inchis, iar apoi au venit foarte multe din spate.

Oamenii spuneau “stiti ca noi am facut cu voi nu-stiu-ce, vrem sa incepem!”. A fost karmic. A venit peste noi tot ce a fost greu si a fost muncit in weekend, muncit extra-hours, a venit peste noi ca o recompensa, fix in momentul in care aveam cea mai mare nevoie. Asta a fost learning-ul meu ca antreprenor.

Alteori ma gandeam, “nu stiu, altora le e usor, fac ceva si lucrurile vin. Mie de ce mi-e asa de greu si de ce mi-e greu, in van?” Asta a fost un moment in care viata m-a recompensat si am reusit sa sustin business-ul asta de PR, sa sustin si partea de Foto si Video.

Am crezut ca o sa capitulez, la un moment dat, pentru ca imi era prea greu si nu se lega nimic. Lucrurile au venit acum ca o recompensa, pentru tot ce-a fost greu.

Sub aspect uman, cum te-a atins pandemia asta si in ce context?

Recunosc ca in momentul in care s-a declansat pandemia si a fost o perioada de o saptamana, in care se tot inchideau contracte, modul meu de functionare a fost unul de supravietuire. Astfel ca n-am apucat sa ma gandesc la ce ar putea sa se-ntample, ci pur si simplu aveam o echipa in spate, aveam partea de PR, aveam partea de Video, un business pe care l-am cladit timp de 10 ani si nu puteam sa-l las sa se scufunde.

Atunci mintea mea si toate emotiile au fost duse in zona asta, de cum sa facem miracole acum si cum sa ne mobilizam si sa crestem. N-am avut timp sa-mi ling ranile, n-am avut timp sa plang sau sa ma sperii. Pur si simplu m-am gandit ca nu e timp de prostii si ca trebuie sa ne concentram pe ce conteaza. Aveam un business, la care initial ne-am gandit sa se mentina, apoi ne-am gandit ca e momentul sa-l facem sa creasca.

Asa a fost, daca ai mindset-ul pe o problema si toate resursele tale emotionale si mentale sunt in zona respectiva, se-ntampla lucrurile. O spun dintr-o experienta, in care era ziua si contractul incheiat. Daca la genul asta de emotie te referi, pe astea le-am simtit, de altceva n-am apucat sa ma cutremur.

Sigur ca m-am gandit la partea asta, concret umana. Daca avem resurse in firma, pentru noi toti si pentru familiile celor care lucreaza aici, daca firma functioneaza, avem stabilitate. Asta poate sa contribuie la o stare de bine a tuturor. Si financiar, daca Doamne fereste s-ar fi intamplat ceva, am fi avut oportunitatea pentru un tratament mai bun. Oricare dintre noi puteam astfel sa fim salvati, pentru ca firma a fost intr-o zona de echilibru si o zona foarte solida.