«De ce»-urile lui Alexandre Bompard

articol de Cezar Baciu

Miscarile  CEO-ului Carrefour nu sunt prea clare. Numai in acest an, inaintea mariajului nereusit cu Auchan, a fost incercarea de a se lasa cumparat de mult mai putin cunoscutul lant canadian (din Quebec) CoucheTard – care inaintase o oferta de preluare amicala -, initiativa stopata abia de interventia ministrului francez al economiei, Bruno LeMaire. Nu stiu cati isi mai aduc aminte ca in 2018, la nici un an de la preluarea functiei de la Carrefour, Bompard incercase o alianta cu rivalii de la Casino, un alt foarte mare retailer international din Franta.

Dar de ce atata insistenta sa doreasca sa se „casatoreasca” cu orice pret, cand grupul Carrefour nu merge atat de rau?

Pentru ca distributia bunurilor de larg consum trece printr-o revolutie.

Boom-ul comertului online, concurenta start-up-urilor cu livrare la domiciliu pentru produse proaspete… Distribuția pe scara larga se confrunta cu concurenta din toate partile si trebuie sa se adapteze noului comportament al consumatorilor. Modelul de hipermarket este deosebit de zdruncinat. La Carrefour, el reprezinta mai mult de jumatate din cifra de afaceri. Cel mai mare angajator privat din Franta nu mai este numărul 1 în distributie în Hexagon. Iar de la începutul anilor 2000, Carrefour a trecut de pe pozitia de al doilea mare distribuitor din lume (în spatele Walmart) la al saptelea: Amazon, Alibaba, Lidl sau Costco l-au depasit.

Deoarece Carrefour se grabeste mai mult decat ceilalti retaileri francezi

Confruntat cu independenti (Leclerc, Système U, Intermarché) sau cu marci de familie (Casino, Auchan și galaxia Mulliez), Carrefour se afla mai mult sub presiunea directa a nenumaratilor sai de actionari, caci este listat la Bursa de la Paris. Pe de alta parte, Alexandre Bompard reuseste sa repuna treptat Grupul pe drumul cel bun, iar rezultatele anului 2020 au fost pe un trend crescator fata de anul anterior, in ciuda pandemiei. Politica de reducere a costurilor a dat si ea roade: au fost realizate economii de 3 miliarde de euro in 2020 si inca 2,4 miliarde economisite au fost anuntate pana in 2023. De asemenea, un nou plan strategic va fi prezentat la începutul lui 2022. Marca este, de asemenea, mult mai bine pozitionata pe drive si digital de la sosirea lui Alexandre Bompard.

Pentru ca seful Carrefour are ambitii mari si putin timp

Ne putem imagina ca „salvatorul” Fnac-ului ar dori să dea o „lovitura de stat” la fel de spectaculoasa si cu Carrefour. Director de sport la grupul tv Canal + la 32 de ani, CEO al postului de radio Europe 1 la 35, Bompard avea doar 38 de ani când a ajuns la Fnac în 2001, intr-o perioada in care brandul cultural era in mare dificultate. El a reusit sa faca IPO (n.mea. Listarea la Bursa) cu succes, în ciuda ascensiunii „capcaunului” Amazon.

Bompard stimuleaza vanzarile online, dezvolta promotii si diversifica sortimentatia. El este cel care deschide rafturile Fnac pentru micile articole electronice. Mai presus de toate, s-a dovedit a fi un bun strateg, cumparandu-l pe Darty, lider în electrocasnicele din Franta. O lovitura de maestru care i-a convins pe actionarii importanți ai Carrefour, precum Bernard Arnault (proprietarul conglomeratului LVMH, detinator al unei averi care il plaseaza pe locul 3 mondial), sa-l aduca in fruntea gigantului comertului cu amanuntul, aflat in cautarea unei noi vieti. (Amanunt de culoare: Alexandre Bompard a facut liceul la Annecy (regiunea franceza Savoia), locul unde Carrefour a deschis primul supermarket  – din istoria sa si a  Europei – in 1960!)

Cat de departe va merge Alexandre Bompard?

Unii observatori  deja il imagineaza in fruntea Orange sau a viitorului grup tv TF1/M6. Dar mandatul lui la Carrefour a fost reinnoit în mai 2021. Insa… In luna septembrie a acestui an Bernard Arnault si-a vandut toate actiunile detinute la Carrefour (Alt amanunt de culoare : Arnault, prin vehiculul sau financiar Colony Capital, a cumparat, in martie 2007, actiunile la un curs de aproximativ 50 de euro si le-a vandut la 17 euro… Dar nu a pierdut bani, caci dividendele celor 14 ani… 😊). Insa… mandatul lui Stephane Richard, actualul boss de la Orange si candidat la propria succesiune(acum intr-o pozitie fragila), se încheie în mai 2022, iar fuziunea TF1/M6 este programata pentru sfarsitul anului 2022.

Iar restul nu poate fi deloc tacere…

Credit foto: Challenges, le Parisien, bfmtv.fr, Lineaires, Le Dauphine Libere