Dio Boaca (Phoenix Media): “Noi, in industria asta, suntem ca Stevie Wonder, am luat-o pe incercate, pe pipaite. Unele au mers, altele n-au mers, dar toate au fost consumatoare de timp, munca si mai ales bani”

Traversam niste vremuri speciale, chiar tulburi pe anumite paliere ale vietii noastre. Oriunde ne intoarcem, insa, ne dam seama ce atuu deosebit il reprezinta agilitatea, atat in business, cat mai ales in tehnologia informatiei. Astazi, spre exemplu, nu poti concepe o campanie publicitara fara sa incluzi in mixul de media Outdoor-ul Digital, devenit intre timp un mediu de comunicare ultra performant, gratie viziunii unui antreprenor inspirat si tenace, Dio Boaca – Managing Director Phoenix Media.

Dio studiaza mult piata si tendintele, in plus are un stil aparte de-a prezenta lucrurile, consistent dar si cu umor, prin urmare e o adevarata placere sa-l avem ca invitat inca din prima luna a anului.

un interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Dio Boaca – Managing Director Phoenix Media.

2021 a fost pentru voi ca un “recital” de Tehnologie. Cu ce planuri plecati la drum in 2022?

Toata viata mi-am dorit sa vad un film, cu super actori care sa moara in primele 3 minute si sa se termine filmul, sa vad genericul. Sa fie genericul 15 minute si filmul 2 minute jumatate. Nu exista asa ceva!

Puteam sa fac interviul asta cu tine asa: “cum a fost anul 2021?” “foarte bun, multumesc!”

2021 a fost un an bun. Un an bun pentru Phoenix, cred ca si pentru piata, daca ne uitam la 2020. Mai mult decat atat, a fost un an bun pentru Phoenix pentru ca am lansat extraordinar de multe lucruri. Am promis la inceputul anului ca lansam vreo 8 lucruri si am lansat chiar 9. Ceea ce ne-a bucurat tare, ca am avut putere de munca si mai ales ca ne-au iesit.

E mai mult decat clar ca nu ai cum sa lansezi lucruri de tehnologie, gandindu-te azi la ele si maine dimineata sa te duci sa le faci. Asta nu se poate. Noi ne gandim acum si sunt lucruri pe care le lansam peste sase luni, peste un an, peste un an si jumatate. De la jumatatea anului trecut lucram la ceea ce vom lansa anul acesta, 2022.

Cred cu tarie ca 2022 va fi un an la fel de bun, vad o crestere de cel putin 10% a outdoor-ului, in general, si un trend senzational, mai ales in partea de Digital Outdoor. In concluzie, ridicam din nou stacheta si vom lansa 6 lucruri, in acest an, unele incredibil de spectaculoase, ce vor revolutiona efectiv tot ceea ce stim pana acum despre Outdoor. 

Care sunt invatamintele lui 2021? Exista asa ceva?

Orice an are invataminte, altfel e ca si cum ai spune “sunt suficient de destept si de bun, ca nu mai am nimic de invatat.” Nu exista asa ceva. Orice om de pe pamantul asta mai are de invatat, mai are sa se perfectioneze, mai are sa inoveze, mai are sa munceasca. Intotdeauna se va intampla asta.

2021 a fost ca o lectie pentru noi, pentru ca ne-am dat seama ca doar muncind si investind putem sa crestem corect, cinstit si pe niste valori normale ale anului 2021, worldwide. 2021 a fost si o confirmare ca ceea ce facem noi de ani de zile in piata este un lucru corect, pozitiv si bun.

Pentru ceilalti, sunt convins ca faptul ca s-au montat peste 20 de ecrane in piata a insemnat tot o lectie. A insemnat faptul ca au constientizat ca Outdoor-ul modern si nu cel traditional reprezinta viitorul.

Nu trebuie sa fii om de stiinta, ca sa-ti dai seama de aceste lucruri. Lucrurile astea le vezi in celelalte industrii. Asa cum comertul modern are 80-90% din piata, in momentul de fata, fata de comertul traditional, asta se-ntampla si in Outdoor. Exista Outdoor-ul contemporan, Outdoor-ul modern, Outdoor-ul usor de cumparat, si Outdoor-ul Clasic. Acesta nu se va desfiinta niciodata, va ramane acolo, dar majoritar si contemporan vorbim de Outdoor-ul Digital.

#imposibilul

Ceea ce este un lucru bun, pentru ca noi am facut atatea upgrade-uri, am facut atatea inovatii, am adus atatea lucruri noi in Outdoor, despre care nimeni nu credea ca sunt posibile si mai ales ca o companie romaneasca poate sa faca aceste lucruri, iar asta fara sa avem un competitor.

Montarea multor panouri (digitale), ale altor companii de Outdoor Clasic, in piata, practic ne-a adus niste competitori. Competitia intotdeauna a fost buna. Logic, ei intra la nivelul la care am intrat si eu in Outdoor-ul Digital, vorbim de-acum 10 ani.

E clar ca exista in momentul de fata un decalaj urias, e clar ca exista de fapt doua produse, daca te gandesti asa. Noi vorbim de ani si ani de zile de munca, de inovatie si de tehnologie, pe care nimeni nu poate sa-i recupereze intr-o zi.

Indiferent ca vezi tu ca Phoenix face niste lucruri, aceste lucruri Phoenix le-a dezvoltat singura. Nu s-a dus nici la Kaufland, nici la Dedeman, nu exista pe un raft, de unde sa te duci sa le cumperi. Ele compun un ecosistem si au fost construite intr-o perioada lunga de timp, au venit ca o normalitate a scalarii acestui business.   

Spui ca-ti place Competitia. Iti plac si toti competitorii?

Logic ca pe langa competitorii mei traditionali, companiile mari de Outdoor din Romania, care monteaza si ecrane, o sa apara si niste “patiseri-cofetari”, tot felul de “nea-baieti” d-aia, care au gasit acum ideea… Baietii astia confunda foarte clar aceasta problema. Ei inca cred ca Outdoor-ul asta e ca si cum ai inchiria o garsoniera. Nu e asa!

Business-ul asta se face complet diferit. In business-ul asta trebuie sa vii cu foarte multa tehnologie, cu foarte multa inovatie, in business-ul asta trebuia sa fii contemporan cu industria care acapareaza si castiga an dupa an cei mai multi bani, global. Cu Digitalul.

Daca nu reusesti sa vii in linie cu ceea ce se-ntampla in Digital, doar ai pus un ecran digital si atat! Nimic altceva, asta nu inseamna nimic!

Ce incercari crezi ca urmeaza in 2022, pentru piata de Outdoor?

Dupa cum iti spuneam, 2022 va aduce un plus in piata de Outdoor si implicit in piata de Outdoor Digital. Outdoor-ul Digital fiind o medie la inceput de drum, ca sa spun asa, va creste cu niste procente mult, mult mai mari. Va lua practic din Outdoor-ul Clasic si va duce in Outdoor-ul Digital. Exact cum iti spuneam, comertul traditional versus comertul modern. Incercari vor fi cu nemiluita.

Panourile astea, in momentul in care le montezi la inceput, ele sunt ca intr-o casnicie. Totul e frumos, roz si misto, esti indragostit, n-ai nicio problema. Dupa doi-trei ani ele incep sa aiba niste probleme. Poate sa ti se mai strice din piese. Vorbim de electronica aici, si nu la tine in sufragerie, ci electronica in spatiu public, in aer liber. Ti se-ntampla sa se strice calculatoarele, vor veni foarte, foarte multe lucruri, altele decat cele cu care esti obisnuit, cand faci Outdoor-ul Clasic.

#piata

Sunt convins ca toata piata isi va da seama de avantajele Outdoor-ului Digital si mai ales de aceste diferente dintre Outdoor-ul Clasic si cel Digital. Outdoor-ul Clasic se monta si statea 30 de zile. In cazul Outdoor-ului Digital, pui un spot acum, il opresti peste jumatate de ora sau o ora. Il mai pui inca o data la ora 4, il opresti la 11, maine la 12 ii dai drumul, il opresti la 14, s.a.m.d.. Vorbim de alte lucruri, vorbim de alta tehnologie, vorbim de alti ani.

Sunt convins ca toata lumea isi va da silinta, pentru ca pana la urma s-au investit niste bani. Ecranele astea nu costa chiar nimic.

Ma uitam si afara, ca tie mereu iti place sa faci comparatii sau studii de caz. Afara se schimba foarte, foarte multe in Digital. Backlit-uri aproape nu mai exista. Deci, pe langa faptul ca au o problema de sustenabilitate, backlit-urile dispar. Mai exista panouri cu hartie si panouri digitale. Eu nu vorbesc neaparat de orasele importante. Noi nu vorbim ca asta e la Paris si la Londra. Acolo e asa demult. Noi vorbim de orase mai mici, de orase de 80.000, de 100.000 de locuitori, atat in Franta, cat si in Anglia.   

Ce incercari urmeaza in 2022, pentru Phoenix Media?

Pai noi de sase ani tot traim niste incercari, nonstop. Noi, in industria asta, suntem ca Stevie Wonder, am luat-o pe incercate, pe pipaite. Unele au mers, altele n-au mers, dar toate au fost consumatoare de timp, munca si mai ales bani!

Nu poti sa ajungi in domeniul asta, fara investitii, nicaieri. Absolut nicaieri!

Incercarile lui Phoenix?! Noi in fiecare an ne punem niste task-uri… La fel ca si anul asta. Avem de lansat sase chestii. Mie-mi place sa ma tin de cuvant, mie nu-mi place sa mint. Daca vorbesc adevarul, il pot repeta de cate ori vreau eu.

Vom avea incercari, multe. Eu sunt convins ca vom trece cu brio de ceea ce spunem ca facem. 2022 va fi un an hotarator, un an incredibil de important, un an care va schimba regulile jocului, in timpul jocului. Incercarea pe care vreau s-o trec cu brio este sa reusesc ca in trei ani de zile sa dublam veniturile acestei industrii.

STOC versus SAO

Aud intrebarea asta… Si chiar as vrea s-o lamurim. In primul si-n primul rand se creaza o mare confuzie, pentru ca se compara doua lucruri diferite. Nu gresite, atentie! Niciunul nu este gresit.

SAO este un studiu de audienta, STOC este cu totul si cu totul altceva. STOC este un ecosistem, creat de Phoenix Media, care-l are in centru pe client. STOC are si el un studiu de audienta integrat dar acest studiu de audienta este doar o mica parte, din ceea ce inseamna STOC.

STOC inseamna un tool de planificare, un tool de ofertare, un tool de monitorizare, un tool de monitorizare in real time (Track my Spot), un tool de urmarire a campaniei (Track my Campaign), un tool de semnare a actelor intre companii, un tool de automatizare a spoturilor, a content-ului, un tool in care se gaseste si un studiu de audienta.

Deci noi vorbim de o chestie mare versus o chestie mai mica, valoroasa, la fel ca si studiul nostru de audienta, dar sunt doua lucruri diferite. Nu trebuie comparat STOC versus SAO, trebuie comparat SAO versus datele de audienta din STOC. Sunt doua lucruri diferite! Eu cred ca e foarte bine ca sunt doua. Intotdeauna, cand au fost doua lucruri in orice fel de industrie, aceasta a dus spre progres. 

Noi, Phoenix, am dezvoltat STOC-ul si am facut impreuna cu D&D Research acest studiu de audienta si sunt convins ca asa va ramane. Nu avem de ce sa ne integram cu celalalt studiu de audienta.

#nusuntresearcher

Nu sunt researcher, nu pot sa spun care-i mai bun. Pot sa spun doar ca sunt diferite. In primul si-n primul rand, noi avem audienta in real time. Noi stim la ora 14, cati oameni sunt in locatia Y, la ora 5, la ora 19. Daca a nins afara sunt mai putini, daca ploua sunt mai putini, daca-i soare foarte tare sunt mai putini, daca-i accident nu-i numaram, pentru ca s-a blocat strada, s.a.m.d..

Sunt lucruri importante, atentie, pentru ecranele digitale!

SAO este un sistem foarte corect, foarte bun, pentru Outdoor-ul traditional. Astea sunt doua lucruri diferite intr-o piata. Mie nu-mi place sa ma bag in lucrurile sindicalizate. Mie-mi place sa raman singur. Nu cred ca este nimic gresit in toata povestea asta.

Iti dau trei nume de companii, nu sunt cine-stie-ce dar n-o duc chiar rau: Google, Facebook si Apple. Acestea nu sunt in sisteme sindicalizate, deloc. N-au de ce sa fie.

Mai vrei o comparatie? SAO se masoara asa cum se masoara Presa, audienta din STOC masoara dupa cum masoara TV-ul si Digitalul. De ce? Tocmai datorita acestui real-time-counting.

Nu vom ramane un ecosistem inchis. Avem de gand, nu stiu cand dar muncim si la chestia asta, ca peste sase luni sau un an sa lansam un Marketplace, in care sa invitam orice jucator din piata, care detine suporturi de tip Outdoor Digital, sa ni se alature. Logic ca vom face asta pe sistemul de audienta pe care noi il avem, iar vanzarile vor fi facute prin Marketplace-ul Phoenix Media.

Muncim la asta, nu stim cand o s-o lansam, pentru ca muncim la alte lucruri care mie mi se par mai importante decat acest Marketplace, in acest moment. Deci nu vom ramane un ecosistem total inchis.    

Care crezi ca pot fi surprizele DOOH-ului in viitor?

“Surprizele DOOH-ului in viitor?!” La ce te referi? Daca DOOH-ul o sa-ti dea, cand treci pe langa ecran, un ou Kinder? Eu nu inteleg, ce intrebare e asta?!

Surprize placute, neplacute, la ce te referi? Aha, la neplacute!

Sa nu uitam, ecranele astea ca sa functioneze dupa benchmark-ul pietei (adica noi) au nevoie de Internet, Tehnologie, Software, s.a.m.d.. Unul dintre lucrurile pe care eu il vad de departe cel mai periculos, si pe care lumea care intra acum in piata il ia in deradere, este cyber security. Cred ca si in cazul ecranelor, discutand de niste suporturi media in aer liber, conectate la internet nonstop, chestia asta trebuie sa dea de gandit.

Noi am facut anul trecut un audit, pentru ca eu am inceput sa ma gandesc si la povestea asta. Eu il cred pe Bogdan al meu ca noi suntem “safe” dar am zis ca e mai bine sa ne luam un auditor extern si l-am luat pe Orange, care a venit cu Big Sentinel. A rezultat un maldar de raport, ca sa vedem ca suntem ok.

Toata lumea vede pericolul, la asta cu ecranele, ca vine un pusti cu un telefon (un android, un HTC, o chestie de genul asta) si s-a bagat langa televizorul tau. Ti l-a conectat imediat si te trezesti ca ai un mega movie frumos, direct de pe Porn Hub.

#problema

Nu cred ca asta e problema. Eu cred ca problema adevarata e alta si e mult mai nasoala! Ca vine pustiul ala la ecranul tau, si el i-a vandut celui cu cofetaria, din coltul de vis-à-vis, celui cu floraria de peste drum si celui cu service-ul auto, trei spoturi pe ecranul tau, iar tu te prinzi peste doua saptamani, ca-ti ruleaza spoturile alea si ca el a incasat banii.

Ca pustiul vine si spune: “vrei sa-ti arat ca pot sa pun spotul tau? Uite!”

Mi-e teama ca dupa doua saptamani, cand te prinzi, ai o alta problema. Nici macar nu mai poti sa-l controlezi, ca de fapt el iti controleaza playlist-ul. Si nici nu poti sa-l opresti si nici nu poti sa adaugi ceva! Abia atunci incepe sa fie nasol si aici vad eu cu adevarat pericolul.

Cred cu tarie ca partea de securitate nu e o gluma, iar in momentul in care o sa ai retele de panouri…

Hai sa investim!