Facultate privată de management, din toamnă, în București. Sau cum să ai parte, ca absolvent de liceu, de o experiență internațională, cu diplomă din UK, și studii centrate pe practică

„Ce facultate urmez, încotro mă îndrept?”, „Să aleg o facultate din afara țării sau să rămân în România?”, sunt unele dintre cele mai frecvente întrebări pe care liceenii și le adresează lor înșiși sau în discuțiile cu părinții, prietenii sau mentorii.

Alegerea e cu atât mai dificilă când te cuprinde mirajul studiului în străinătate, dar, parcă ai rămâne și în țară, pentru că știi că nu poți lăsa în urmă prietenii de aici, familia, tot ce înseamnă „acasă”.

„Best of both worlds” există, din această toamnă, pentru absolvenții de liceu care vor să urmeze o carieră în management, la BiSM (Bucharest International School of Management): au parte de o experiență internațională, cu diplomă din UK, know-how local și cursuri predate de profesori din întreaga lume, în limba engleză. Totul despre obiectivul de a „construi” o facultate ca în afară, în România, bazată pe studiul practic, într-un interviu exclusiv pentru WeInvent, cu Laura Lăzărescu, Managing Director BiSM.

un interviu de Andreea Retea

După MBA-urile și masterul prin care BiSM a devenit renumit și apreciat, ați decis să lansați și cursuri pentru studenți. O facultate privată de management. Ce v-a determinat să luați această decizie?

Sunt trei motive principale pentru care ne-am decis să extindem programele și către un public mai tânăr. Primul a venit din direcția comunității noastre. În cei 16 ani de când suntem pe piața educațională din București, am lucrat cu peste 500 de absolvenți. Ei sunt cei care ne-au spus de nenumărate ori că ar fi ajutat să facem parte din viața lor mai devreme. E adevărat că experiența primează în orice proces de business, însă dacă ai o fundație solidă la nivel de cunoștințe teoretice, dar cu înțelegere practică, poți să ajungi mult mai repede și mai eficace să faci lucrurile bine.

Al doilea motiv e legat de misiunea noastră. Programele pe care le construim au rol transformator, iar cei care trec prin ele ajung să fie agenți de schimbare la locul de muncă, sau în viața lor, practic, în relațiile lor. Dacă reușim să ajungem la cât mai multe persoane, cât mai devreme, efectul va crește exponențial.

Iar al treilea motiv e cel legat de noi, ca școală. Ne dorim să devenim locul fanion pentru educație de calitate, internațională, universitară și postuniversitară din România. Planul este să ne extindem anual portofoliul, desigur, în parteneriat cu alte universități excepționale, așa cum sunt Abertay University și Maastricht School of Management.

Care sunt opțiunile pe care viitorii studenți le au la dispoziție la BiSM, dacă vor să urmeze o carieră în business și management?

Începând cu toamna aceasta, vom da startul celor trei programe de licență pe care le avem în parteneriat cu Abertay University: Business Management, Digital Marketing and Business Management și Accounting and Finance with Business Analytics.

Programele urmează modelul britanic de învățământ, de la universitatea Abertay, care este situată în top cu privire la calitatea predării, conform analizei The Sunday Times. Dublăm acest curriculum, adaptat nevoilor actuale ale pieței muncii, cu profesori profesioniști în business, și care predau atât din teorie, cât și din experiența lor în afaceri. Iar la absolvire, studenții vor primi o diplomă emisă de Abertay University, recunoscută la nivel internațional.

Cui îi sunt dedicate cele 3 programe de licență? E important ca viitorii absolvenți să aibă o înclinație către management, poate un business de familie sau pur și simplu să simtă că e un drum cu potențial, dat fiind că în România e un trend înspre antreprenoriat, business-uri, afaceri proprii?

Răspunsul e da, e important, dar nu neapărat. Tinerii din ziua de astăzi au o atenție extraordinară centrată pe dezvoltare personală. De când am lansat programele de licență, ne-am întâlnit cu zeci de elevi la evenimentele pe care le-am organizat și toți sunt pur și simplu fantastici. Vor să încerce lucruri, sunt curioși și curajoși. Cam așa arată profilul studentului nostru.

Cunoștințele de business sunt utile și importante în orice domeniu, fie că vrei să lucrezi într-o corporație, sau pentru a-ți deschide propria afacere. Faptul că înțelegi imediat după ce ai terminat facultatea modul în care funcționează un business, că ai capacitatea să iei decizii asumate și, în plus, ai oportunitatea să le iei pentru că ai lucrat deja în companii, în timp ce ai studiat (în fiecare an dintre cei trei de facultate există un internship facilitat de către noi), nu poate decât să fie binevenit în orice context.

#personaldevelopment

Mai mult decât atât, studenții urmează un program de Personal development pe parcursul celor trei ani de studiu, având, la final, un portofoliu care practic va ține ulterior loc de CV, deci cunoștințele pe care le vor aduna sunt de mare ajutor indiferent de drumul pe care vor alege să-l urmeze.

Pe lângă programul de Business Management, am ales să începem încă două programe, Digital Marketing și Accounting and Finance with Business Analytics, pentru că e nevoie de oameni care să stăpânească subiectele acestea în ecosistemul de business din România. Însă și ele au o componentă puternică de business, de înțelegere a modului în care funcționează el, peste care, desigur, vin specificitățile industriei. În toate programele predau profesioniști din piața locală, dar și profesori internaționali, așadar, fie că tineriii știu deja ce vor să facă, sau doar vor să aleagă un program de facultate versatil, care să-i pregătească pentru orice (dacă nu au nevoie de cunoștințe specifice, ca, de exemplu, drept sau arhitectură), se pot orienta către programele BISM.

Va putea studiul în România, cu o diplomă internațională, să detroneze mirajul urmării unei facultăți în afara țării? Se va schimba acest trend?

Cel mai probabil, nu. Elevii care aleg să plece în străinătate pentru un program de facultate iau decizia asta deoarece își doresc o experiență completă internațională. Noi replicăm foarte mult asta, însă din perspectivă educațională. Mai exact, ei studiază după o programă de studiu internațională, lucrează pe proiecte împreună cu colegii din străinătate, avem vizite integrate în program la partenerul nostru din UK, însă nu se compară cu experiența full în care pleci cu două valize și îți pui singur viața pe picioare. Depinde însă de ce își doresc studenții de la facultatea pe care o vor urma.

Noi ce facem este că oferim, în România, un program internațional, orientat pe studenți și nevoile lor, însă adaptat totodată și la piața de muncă și de business, locală și internațională. Cum spuneam, programul va avea loc în România, mai exact în București.

Așadar, noi ne adresăm celor care vor să rămână aici din diverse motive, familie, prieteni, faptul că e un loc frumos și cu foarte mult potențial de creștere. Facultățile din străinătate sunt extraordinar de bune și recomandăm oricui își dorește, și e construit pentru genul acesta de experiență, să „go for it”, însă, pentru noi, e important să nu mai plece tinerii din România pentru că nu au o opțiune „ca afară” aici, pentru că ea acum există. Avem extrem de des discuții cu studenți care au ales să plece, dar nu s-au adaptat în Olanda, sau în UK, și vor să vină către programele noastre. E greu să pleci, și clar nu e pentru toată lumea, dar, din nou, e o experiență fantastică de avut, dacă ești făcut pentru ea.

Care crezi că sunt principalele motive pentru care un tânăr absolvent ar alege să studieze în România în loc să ia calea străinătății? Cât au părinții implicare în această alegere?

Părinții au un rol important, absolut. Știm asta din discuțiile cu ei, dar decizia finală este cea a studentului, sau e important să fie, pentru implicarea lui în procesul de învățare.

România e un loc în plină dezvoltare. Cu siguranță există multe probleme aici. Vedem asta în fiecare zi. Părinți care aleg să plece din țară pentru educația copiilor. Însă e un loc extraordinar în care să înveți, să te distrezi și să crești.

Povesteam zilele trecute cu cineva care locuiește în Germania și îmi spunea că se simte sub utilizat la locul de muncă, pentru că acolo toate sistemele sunt deja puse la punct, iar dacă rezultatele sunt bune, nu e nevoie de inovație, pe când atunci când locuia în România era constant stimulat să inoveze, să schimbe și să găsească alternative. Se întâmplă foarte multe lucruri bune aici.

#social

De exemplu, Bucureștiul e una dintre cele mai active capitale din punct de vedere social, iar acesta, pentru studenți, e un criteriu de selecție a orașului în care vrei să studiezi. Mediul antreprenorial a crescut extraordinar de mult, e foarte deschis către tineri și noi inițiative, iar pe piață există o multitudine de mecanisme financiare prin care aceste business-uri pot să se dezvolte. Piața locurilor de muncă e diversă și suntem lideri în Europa pe anumite industrii, așadar, România e un loc în care să te dezvolți profesional.

O să mă întorc la comunitatea noastră de absolvenți, la cei peste 500 de oameni de business care au trecut prin programele noastre. Poate că o mică parte dintre ei nu mai sunt în România, însă majoritatea sunt aici și-și cresc companiile, ceea ce duce și la o dezvoltare fantastică a întregului mediu de business.

Cum a venit acest parteneriat al vostru cu Abertay University?

A fost un proces complicat, amplu și de durată. Planul nostru a fost să lansăm programe de licență, cu o universitate din UK – asta pentru calitatea programelor de aici, însă ne trebuia partenerul potrivit. Am lucrat cu o agenție din UK specializată pe asta; am avut 10 universități cu care am purtat nenumărate discuții, însă i-am ales pe cei de la Abertay, pentru că atenția lor principală este pe student și pentru că sunt foarte buni la ceea ce fac – în 2021 au luat titlul de University of the Year for Teaching Quality.

Au o conexiune extraordinară cu mediul de business din Dundee, Scoția, mediu la care ne dorim să-i expunem și pe studenții din România. Totodată, noi, împreună, spunem că studenții termină cu o carieră programele noastre, nu doar cu o diplomă, iar asta poate să se vadă inclusiv din curriculum și din ce se studiază în program. De exemplu, studenții de la toate cele 3 programe vor face un curs care se numește The Future of Work, în care aceștia vor analiza trendurile de pe piața de muncă și skill-urile necesare în viitor, skill-uri pe care le avem deja acoperite prin proiectul de Personal Development.

Care sunt avantajele unei diplome emise de o facultate din UK, în timp ce tinerii studiază în România?

O să folosesc, din nou, engleza aici – până la urmă programele sunt livrate integral în limba engleză – avantajul principal este că tinerii au parte de „best of both worlds”. Nu trebuie să renunțe la nimic drag lor (familie, prieteni, poate chiar România), însă au parte de o experiență internațională, cu diplomă internațională, predată de către practicieni și profesori, din România și din toată lumea (Canada, Cehia, UK, Portugalia, Olanda etc).

Desigur, așa cum ziceam mai sus, pentru cei care caută o experiență internațională, cursurile BISM le oferă doar parțial aceasta. Depinde ce își doresc viitorii studenți, dacă vor să trăiască în străinătate și, eventual, să exploreze viața acolo și după absolvire, sau dacă vor să rămână în locurile familiare lor și să se dezvolte în mediul de afaceri de aici.

Cine sunt profesorii de la care vor “fura” meserie studenții BiSM? Cât crezi că e de importantă experiența internațională, studiul în limba engleză, în formarea lor?

Toți profesorii, lectorii, din cadrul programelor noastre, sunt oameni de business, sau chiar dacă jobul lor principal este unul academic, sunt extrem de conectați cu mediul de business. Asta face ca ceea ce spun ei să fie lucruri practice, testate, greșite și apoi refăcute mai bine. Însă mai mult decât atât, toți cei care predau la BISM sunt foarte pasionați de ceea ce fac și dedică foarte mult timp cercetării subiectelor despre care vorbesc, ca să le aducă cât mai aproape de studenți. E interesant totuși că mulți tineri, elevi de liceu, și-au manifestat mai degrabă o grijă față de faptul că cei care urmează să predea în programele noastre de facultate sunt oameni de business, spre deosebire de cei de la EMBA care văd asta ca pe un diferențiator și ca o resursă extraordinară de creștere pentru ei.

#lectorii

Grija tinerilor vine din faptul că nu vor înțelege despre ce se vorbește și că nu au încă experiența necesară ca să fructifice cu adevărat oamenii din fața lor, însă nu e așa. Majoritatea dintre lectori predau la alte facultăți din lume, și în programe de licență, în plus, au interacționat cu studenții în tot felul de proiecte. Lectorii de la BISM nu sunt doar practicieni, sunt și foarte buni pedagogi.

Toți cei care predau în programele de licență vor lucra în strânsă legătură cu partenerii de la Abertay University, pentru că e important să există o aliniere clară între studenții de aici și cei din Scoția, la nivel de cunoștințe. Spre exemplu, lectorii pot să adapteze ceea ce predau la mediu local, să aleagă cum fac proiectele de grup și pe ce studii de caz vor lucra studenții, însă examenul de final de curs va fi unic și se va da în același timp, atât în România, cât și în Scoția.

Facultatea pe care am urmat-o eu era construită să livreze conținut pentru numere mari de studenți, cu informație standard și care, din păcate, nu m-a pregătit să știu ce am de făcut după finalizarea studiilor, deși ar fi trebuit. A fost o facultate bună, însă abia când am urmat un program de EMBA am înțeles ce înseamnă să ai loc de discuții cu lectorii, să ai parte de expunere internațională prin ceea ce înveți și prin experiența celor care predau. Focusul pe modalitatea de predare, pe curriculum și pe interacțiunea studenților din program – de la predarea programelor în limba engleză, până la comunitatea internațională din care vor face parte studenții, fiecare aspect e extrem de important în dezvoltarea tinerilor, atât din punct de vedere personal, cât și profesional.

Cum s-ar traduce atenția pe care o dă BiSM, prin această facultate, studiului practic? Ce pot învăța studenții, mai precis?

Pentru cineva interesat să lucreze în mediul de business, fie că urmează să aibă un rol specific în marketing sau finance, sau mai degrabă ceva de management general, faptul că va fi expus la atât de multă informație – care îi este predată ca un instrument cu care învață să lucreze și care îi este explicată raportat la situații reale – că va trece prin diverse experiențe în internshipuri, că învață să lucreze într-un grup și într-o echipă (că va înțelege diferențele dintre cele două) cu colegii din România, sau UK, sau de la ceilalți parteneri pe care Abertay University îi are, aduce cu adevărat valoare.

Dacă e să ne uităm la materii, unele dintre ele sunt Business Analytics, People, Planet, Profit, Digital Business Strategy, International Business & Management, Corporate Finance – cu mici diferențe între cele 3 programe.

Ați ”pus la bătaie” o serie de burse. În ce constă ele, mai exact, și când se pot obține?

Una dintre cele mai consistente burse este cea de Early Bird, de 2,000 de euro din taxa de școlarizare a primului an, accesibilă celor care se înscriu până la 1 mai. E important să menționăm aici că înscrierea la programele de licență BISM e puțin atipică programelor românești, în sensul că nu se realizează doar după susținerea examenului de bacalaureat, ci e deschisă încă din toamna anului 2021.

Viitorii studenți se pot înscrie și primesc un răspuns condiționat de obținerea unei medii de peste 7.5 la examenul de bacalaureat. Revenind la burse, avem bursele fondatorilor, de 3,000 de euro (câte 1,000 de euro pe an), oferite de fondatorii BISM în rețelele lor – Radu Atanasiu, Sergiu Neguț, Dora Surugiu-Kocsolade și Adrian Stanciu. În plus, mai avem și burse de merit, de 1,500 de euro (câte 500 de euro pe an) și burse pentru cei care aduc un coleg sau prieten în program – 250 de euro pentru fiecare dintre ei.

Care e cel mai important obiectiv pe care doriți să vi-l îndepliniți prin aceste programe de licență?

Să oferim învățământ de calitate excepțională, internațional, în România. Să fim un loc unde se poate învăța clar cum să faci lucrurile, adaptat la piață. Să avem studenți entuziasmați de ceea ce fac și de ceea de urmează să facă. Cred că e clar că nu mă pot limita la un singur obiectiv, iar asta pentru că ne propunem să facem lucruri mari. Până acum ne-au ieșit și avem o comunitate extraordinară. Sper foarte tare să avem în curând și una tânără, la fel de hotărâtă să facă lucrurile și mai bine, dar și mai bune.

Ce obiective aveți în viitorul mediu și îndepărtat cu BiSM?

Instinctiv am dat răspunsul la această întrebare, chiar la începutul interviului: „Ne dorim să devenim locul fanion pentru educație de calitate, internațională, universitară și postuniversitară din România”. Acesta e un obiectiv îndepărtat și totodată apropiat, pentru că, în timp ce construim către el, îl punem și în aplicare constant, prin programele curente: Mini MBA-ul nostru, Fast Track Management Program, care a ajuns deja la a 15-a ediție odată cu startul de pe 4 martie 2022, Programul de EMBA care din toamna anului 2022 ajunge să aibă deja 13 grupe, Programul de Master în Management și, desigur, toate programele executive pe care le livrăm in-house, în companii.

#comunitatea

A rămâne în contact cu comunitatea noastră e un alt obiectiv permanent. Avem o multitudine de evenimente pe care le organizăm în mod recurent pentru ei, de la faptul că le acordăm un loc de învățare și după ce termină programele prin diverse workshopuri, webinarii, cursuri, până la oportunitatea de a deveni lectori în programele noastre, dacă își doresc experiența aceasta. Avem una dintre cele mai frumoase comunități de business din România, unde oamenii vor să împărtășească greșelile lor, reușitele și lecțiile pe care le-au învățat, doar pentru că așa pot să-i ajute pe ceilalți să devină mai buni. Iar ca să ducem această experiență mai departe, ne pregătim să facem una dintre cele mai mari conferințe de business și management din România, chiar în primăvara anului 2022.

Scopul nostru este să creăm experiențe de învățare, inovative și în linie cu ceea ce oferă marile școli de business din Europa, academice sau non-academice, și nu doar de business – pentru că intenționăm să sprijinim mai multe industrii din România cu viitorii absolvenți ai programelor educaționale, universitare și postuniversitare, extrem de pregătiți. Avem multe lucruri mari de făcut și suntem plini de entuziasm, că avem în jurul nostru resursele necesare să le facem să se întâmple.