Sorin Dutoiu (YOLO Media): Cand ai crede ca ti-ai atins obiectivele, ramane mereu un pas nou si provocator de facut

YOLO Media, agentie de PR fondata in Romania in 2011 de Sorin Dutoiu si Christian Stan, a inaugurat prima sa filiala in Emiratele Arabe Unite, devenind astfel prima agentie din Romania care realizeaza acest lucru in Dubai. Noua divizie va gestiona conturile companiilor internationale si locale din zona GCC furnizand servicii de comunicare si strategie de imagine pentru pietele din Orientul Mijlociu.

Am vorbit cu Sorin Dutoiu despre aceasta decizie, industria de PR din Dubai, concurenta, servicii si secretele unui specialist in PR.

un interviu de Romanita Oprea

Ce v-a determinat sa lansati biroul din Dubai?

In ultimii 6 ani activitatea agentiei noastre s-a extins peste hotare, prin colaborari si proiecte speciale, atat pentru clientii interni, cat si pentru companii internationale.

Cele mai multe proiecte au fost inspre si dinspre Dubai, in special prin colaborarile cu DTCM (Department of Tourism and Commerce Marketing), Emirates Airlines, flydubai, astfel ca am inteles piata si am reusit sa construim conexiunile necesare activitatii noastre.

Feedback-ul primit de la colaboratorii nostri externi privind modul profesionist in care lucram a reprezentat o incurajare in plus pentru a infiinta un branch al companiei, in Emirate, unde sa putem derula mult mai eficient proiectele din acea zona.

De ce tocmai acum?

Decizia de a infiinta biroul in Dubai a fost luata anul trecut, iar lansarea propriu-zisa a avut loc in luna martie 2022. Extinderea a venit ca un proces natural, organic al activitatii noastre. De multe ori ne amuzam cand spunem ca unul din motto-urile noastre este ”Don’t get too comfortable!”. Cand ai crede ca ti-ai atins obiectivele, ramane mereu un pas nou si provocator de facut. Suntem constienti de calitatile noastre si ca aducem pe masa cartile seriozitatii si profesionalismului, astfel ca estimam ca, in maximum 5 ani, sa devenim una din primele 5 agentii de top din Dubai.

Cum este industria de PR din Dubai?

Este o piata masiva, unde razbesti doar printr-un nivel de profesionalism extrem de ridicat si printr-o capacitate de adaptare semnificativa. Networkingul este extrem de important, realizarile vorbesc de la sine si te recomanda pe mai departe.

Care sunt cele mai solicitate servicii si de ce?

Noi oferim servicii similare celor din Romania, acoperind domenii de activitate diverse. De la Public Image Consultancy, Media Communication, Events & Brand Experience, Video Production, Influencer Marketing ori Social Media Management, pana la CSR Campaigns, Responsibility PR sau New Tech PR. 

Ce clienti vizati?

Am pornit deja la drum cu un portofoliu ce acopera zonele de F&B, Luxury Goods, Medical si Real Estate. Suntem in discutii cu potentiali clienti si din alte sfere de activitate.

Cum este concurenta?

Fireste, este extrem de puternica. Insa niciodata nu am fost intimidati de acest lucru. Am pornit de la zero in Romania, am convietuit alaturi de agentii gigant, si am crescut la nivel international dovedind eficienta si seriozitate.  Am implementat modele de business pe piata romaneasca, ce au fost replicate ulterior de alte agentii, insa acest lucru nu a devenit niciodata un disconfort pentru noi, ci o noua confirmare a faptului ca am fost mereu curajosi si creativi.

Christian Stan, Ionela Savescu, Sorin Dutoiu

Care au fost criteriile dupa care ati ales colaboratorii de acolo?

Ionela Savescu este noul Managing Partner al YOLO Media UAE si impreuna coordonam echipa de specialisti din Emirate. Foarte important este sa ai experienta pe piata din Middle East, sa cunosti atat limba engleza, cat si araba, si sa ai conexiunile necesare in industrie si o mare flexibilitate, intrucat totul se desfasoara acolo de N ori mai rapid decat in Europa sau Statele Unite ale Americii. In general, ai fi tentat sa crezi ca lucrurile se intampla mult mai usor in Dubai, insa, in momentul in care intri in joc, iti dai seama ca procedura este extrem de complexa, provocarile sunt mari si complet neasteptate, iar acest lucru ne testeaza mereu capacitatea de adaptare.   

Intr-un interviu anterior spuneai ca cele mai bune decizii le-ati luat in momente de criza. Putem adauga si decizia lansarii noului birou tot acolo?

In general, perioadele de criza au fost pentru noi un imbold de a fi creativi si de a gasi solutii pentru impasul in care ne-am afla. In perioada de criza economica de acum 13 ani am lansat agentia si alte proiecte si am muncit extrem de mult pentru a construi tot ce avem in prezent. Extinderea in Dubai nu a venit pe fondul unei crize, ci a fost practic o noua etapa fireasca, organica, pe care o doream de cativa ani, dar pentru care nu am avut timp sa o implementam pana acum.

Cum a fost 2021 pentru agentie?

A fost un an bun. Desigur, cu multe provocari si schimbari radicale de situatii. Dar suntem constienti ca piata nu a fost si nu va fi niciodata una stabila, insa acest lucru te motiveaza sa dai tot ce ai mai bun, sa fii creativ si sa iti dezvolti o capacitate excelenta de adaptare. Pe plan intern ne-am diversificat portofoliul si am crescut semnificativ ca si expunere media, cu 30%, pentru clientii nostri comparativ cu 2020.

Care sunt proiectele anului anterior cu care va mandriti cel mai mult si de ce?

Toate proiectele sunt ca si copiii nostri si este dificil sa iti alegi favoritii. Fiecare a avut frumusetea lui, in fiecare ne-am implicat 100% si am dovedit profesionalism si eficienta. Un loc special l-a avut comunicarea intr-un domeniu de suflet pentru noi, de sustenabilitate si protectie a mediului inconjurator. Suntem implicati pentru a construi un viitor mai bun pentru umanitate si sa sprijinim Asociatiile si ONG-urile care militeaza pentru acest lucru.

Ce va propuneti in plus pentru 2022?

Activitatea din Romania va continua, fara nicio schimbare, in paralel cu cea din Emirate. Este important pentru noi sa manageriem eficient echipele din ambele zone si sa crestem notorietatea agentiei din Dubai. O crestere de 20% a revenue-ului pe plan local, prin diversificarea portofoliului de clienti, consolidarea reputatiei ca agentie care reprezinta specialisti in mai multe domenii, in paralel.

Ai spune ca esti un om optimist si asta te ajuta?

Sunt un om realist care incearca sa isi pastreze acea doza de optimism care ma ajuta sa fiu deschis si curajos in fata noilor oportunitati. Cred ca este combinatia ideala.

Care crezi ca sunt calitatile unui bun PR specialist acum?

Este foarte important sa ai baza solida a PR-ului clasic si sa fii indeajuns de flexibil si adaptabil pentru a intelege si a tine pasul cu schimbarile modalitatilor de comunicare ale prezentului si ale viitorului. Trebuie sa fii mereu un bun diplomat, sa dai mereu mai mult decat ceri, sa intelegi ca nu ai munca de birou 9-17 si ca foarte des apar situatii in care lucrezi peste program, in wekeend-uri, in vacante.

Care sunt trendurile in PR acum, din punctul tau de vedere?

Ultimii doi ani si jumatate ne-au dovedit ca oricand pot aparea situatii fara precedent care iti pot da peste cap toate planurile si toate perceptiile pe care le aveai despre ceea ce reprezinta activitatea ta. Traim vremuri foarte volatile, pulsul societatii se schimba de la o zi la alta, astfel ca este nevoie sa fii perfect adaptabil si sa stii sa comunici conform noilor nevoi ale publicului. Sa stii sa fii uman si sa stii sa transmiti informatie si emotie in acelasi timp.