Veronica Placintescu (Oxygen PR):  „Strategia insa este un serviciu pe care l-as compara prozaic cu o investigatie jurnalistica: dureaza”

Agentia de comunicare Oxygen isi continua strategia de dezvoltare si consolidare a echipei, numind-o pe Veronica Placintescu in pozitia de Head of Public Relations, responsabila de gestionarea intregului departament de PR. Cu 15 ani de experienta, s-a specializat in strategie de comunicare, managementul reputatiei si PR si a consiliat clienti din mai multe industrii, precum financiar-bancar, energie, FMCG, IT&C, retail si imobiliare.

Am vorbit cu Veronica Placintescu despre jurnalism si trecerea spre PR, evolutia ei in agentie, cum a trecut prin pandemie, dar si care sunt miturile despre viata in PR, provocari si teluri.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Cum te-ai hotarat sa faci trecerea de la jurnalism la PR? Ti-ai dorit de fapt intotdeauna o cariera in comunicare si jurnalismul a fost doar un preambul sau au fost altele motivele?

Eu mi-am dorit  de fapt sa schimb lumea, modul prin care am vrut sa o fac s-a transformat cu timpul. Pe rand, in functie de etapa vietii in care ma aflam, am vrut sa fiu profesor de matematica (la 10 ani), scriitor, (la 20 ani) si corespondent de razboi (la 25 de ani). Mai tarziu in viata, am schimbat optica si am ajuns in comunicare ca lumea sa ma schimbe pe mine.

Care au fost cele mai mari diferente intre ceea ce stiai despre PR cand erai jurnalist si munca reala de om de PR?

Cred ca subestimam cat de frumoasa este aceasta industrie, cat de mult iti permite sa iti extinzi orizonturile si cat te invata despre oameni. As spune ca lucrurile profund pragmatice, precum excelurile sau prezentarile, au fost o surpriza care mi-au dat bataie de cap. Insa psihologia meseriei, puterea pe care o capeti cand un client iti urmeaza sfatul si modul in care reinventezi ce stiai despre poezie printr-o strategie de comunicare – toate acestea au facut sa trec usor peste orice preconceptie sau greutate.

Ce mituri ai demonta acum despre viata de specialist in comunicare si de ce?

Ca in PR lucreaza doar fete, ca in PR se duc jurnalistii sa se pensioneze si ca oamenii de PR stau toata ziua la cafele 🙂 Comunicarea e o industrie extrem de diversa, cu oameni inteligenti (mai ales) din punct de vedere emotional si cu o capacitate extraordinara de a analiza si de a se mobiliza intr-o situatie de criza; se invata mult, de la o zi la alta, astfel incat -extrem de important- niciodata nu te plafonezi, niciodata nu te plictisesti si nicio zi nu seamana cu alta.

Faci parte de 8 ani din echipa Oxygen. Cum ai spune ca ai crescut in aceasta perioada?

As spune ca organic, putin cate putin in fiecare zi, dar ma tem ca as fi prea generica.  Un copac creste pentru ca asa ii este legea firii, insa daca nu ar fi toate elementele naturii care sa il ajute, nu ar rezista niciun an. Pe mine m-a ajutat echipa Oxygen sa cresc. De la ei invat lucruri noi in fiecare zi si nu este nimic care sa fie prea putin important sau irelevant in relatiile pe care le-am construit alaturi de oamenii din Oxygen.

Care au fost momentele cele mai frumoase?

Lucrul de echipa in pitchuri, toate strategiile de comunicare la care am lucrat si fiecare prezentare in fata unui public numeros – as spune ca acestea sunt definitorii in ce mi-a dat mie satisfactie de-a lungul timpului. Dar as extinde lista si cu alte ancore; mici detalii de finete care nu ajung la clienti si nici nu pot fi promise prin contract traditional de munca: modul in care ne sustinem la bine si la greu in Oxygen, certitudinea ca am sustinerea neconditionata a echipei si a managementului, curajul pe care il prind cand Tereza (ownerul Oxygen) imi spune ca are incredere in mine si primul mail pe care l-am primit de la un client sa imi multumeasca pentru eforturi.

Dar principalele provocari? Cum le-ai depasit?

Agatandu-ma de ancorele enumerate mai sus.

Ce a insemnat pentru tine pandemia si cum ai abordat-o ca profesionist in comunicare?

Pandemia, pentru mine, a insemnat, pe de o parte, o intoarcere la origini, si, pe de alta, sansa de a fi leaderul care inainte doar credeam ca sunt. Am coordonat echipa ca o redactie de stiri si birou de consultanta strategica, am imbunatatit timpii de reactie si dinamica dintre membrii echipei (lucru la care nu ma asteptam in epoca distantarii sociale) si, cu exceptia unor momente justificate de slabiciune, am refuzat sa ma las demotivata.

Care au fost serviciile pe care te-ai axat cel mai mult in ultimii ani si de ce?

In ultimii ani m-am axat tot mai mult pe consultanta si strategie de comunicare, pe de o parte, si pe cresterea competentelor echipei, pe de alta. Strategia de comunicare imi place cel mai mult – te face sa gandesti, sa citesti, sa intelegi; iti creeaza un teren de joaca pentru a-ti exersa creativitatea si iti permite sa faci parte din echipe de lucru agile. Strategia insa este un serviciu pe care l-as compara prozaic cu o investigatie jurnalistica: dureaza. Ca sa pot sa petrec mai mult timp in procesele de strategie, fara a diminua nevoile recurente de client service, mi-am alocat cel putin jumatate din timp, in ultimii doi ani, ca sa dezvolt abilitatile si autonomia oamenilor din echipa, astfel incat sa asiguram continuitatea in account management inainte de a investi timp pentru si in strategie.

Ce iti propui sa realizezi din noua pozitie/ care sunt telurile tale pentru urmatorul an?

Mi-am propus sa extind la nivelul intregului departament modelul de lucru care a functionat in echipa de Corporate Commununications – sa invat oameni cu abilitati complementare sa lucreze impreuna, sa aiba input strategic si executional pe conturi nu musai ca CS, ci prin prisma competentelor si ariilor sale de specialitate. In continuare vom fi echipe dedicate, insa pentru clienti foarte mari am observat ca o echipa de cont traditionala nu este suficienta; este mai curand nevoie de un task force format din oameni diversi, unde fiecare este specialist la altceva (influencer marketing, comunicare interna, relatii cu presa, project management samd) si lucreaza concertat. Scopul meu este sa creez dinamica si mediul care sa faciliteze acest lucru in intregul departament.

Ce ai spune cuiva interesat sa se angajeze la Oxygen? Ceva care crezi ca nu se stie sau trebuie scos in evidenta?

Noi cream relatii umane inainte sa cream relatii profesionale. Agentia a fost construita de oameni cu principii, etica de munca si valori umane. Experientaprofesionala se construieste in timp, insa caracterul este fundatia iar fara el, totul se clatina.

Cum vezi industria de PR din Romania in acest moment? Ce oferiti voi diferit?

Noi oferim suflet, ceea ce se regaseste si in sloganul Oxygen – With a Heart for Business. Cred ca ne aflam intr-un moment foarte interesant in istorie, in care status quo-ul se schimba pe repede inainte, iar etica, empatia, transformarea digitala si sustenabilitatea devin ancore tot mai importante atat in business, in general, cat si in comunicare, in particular.