Sorina Mihai (Porter Novelli): “Incercam sa punem “purpose” in toate demersurile pe care le facem si incurajam clientii nostri sa urmeze acest model”

Cu peste 18 ani de experienta in comunicare, conduce Porter Novelli Romania din mai 2007 si se poate mandri cu expertiza in domenii precum FMCG, telecomunicatii, banking, farmaceutice, energie, etc. Am avut o discutie foarte deschisa si sincera cu Sorina Mihai, Managing Partner Portner Novelli Romania, parte din the group, despre cum s-a simtit perioada de izolare, despre Purpose, ce se asteapta din punct de vedere business de la 2020, cum se pozitioneaza agentia pe piata si cum s-a adaptat la nevoile pietei din acest moment. 

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Sorina Mihai

Sorina Mihai

Cum a inceput anul pentru agentie?

Dupa un 2019 in care ne-am autodepasit si ne-am dovedit creativitatea si skill-urile prin campanii integrate care ne-au adus aprecieri, dar si multe premii, 2020 a demarat cu multa vana cu un pitch castigat in prima luna a anului, consolidarea echipei si ambitii mari.

Cat de mult vi s-au schimbat planurile pe parcurs, din cauza pandemiei?

Business-ul nu s-a oprit niciun moment. Desi am avut campanii sau activitati anulate, in locul lor au aparut altele generate de nevoile de comunicare in contextul pandemiei. Vestea buna este ca deja vedem o schimbare in dinamica proiectelor, pitch-uri castigate lucrand “de acasa”, clienti noi care ni s-au alaturat si proiecte pro bono care ne-au insufletit intr-o perioada in care a fost usor sa “te pierzi” in incertitudine.

Cat de dificila a fost pentru voi adaptarea la work from home, atat din punct de vedere logistic, cat si din alte puncte de vedere? 

Profesia de comunicator nu este eminamente „an office job”. Mobilitatea e una din partile intrinseci, asa ca atunci cand am decis sa lucram „remote” pentru siguranta echipei, nu am ezitat. Dupa cateva zile de „fine tunning” si suport din partea colegilor din departamentul de IT, am realizat ca serviciile pe care le oferim clientilor isi vor pastra dinamica si calitatea si in noile conditii de lucru.

Care au fost primele masuri pe care le-ati luat pentru clienti si ce i-ati sfatuit?

Cum era si de asteptat in contextul actual, eforturile au fost concentrate in zona proiectelor de comunicare interna si de criza, care au facut apel la o informare cat mai corecta si la adoptarea masurilor de siguranta si protectie specifice, dar, nu in ultimul rand, proiecte pro bono pentru initiative care au oferit suport si solutii in gestionarea crizei COVID-19.

Totodata, starea de urgenta a generat, cum era si de asteptat, destula confuzie. Legitimitatea surselor de informatie si raspandirea „stirilor” din surse chestionabile au scos la iveala nevoia unor canale credibile care sa filtreze „stirile” de „pseudo-stiri”. E de apreciat faptul ca multe companii din mediul privat au avut demersuri de comunicare care au avut ca obiectiv informarea corecta a angajatilor cu privire la masurile luate pentru siguranta fizica si psihica. De asemenea, este salutar faptul ca majoritatea campaniilor de comunicare din aceasta perioada au avut „compasiunea” ca numitor comun, nu doar la nivel declarativ, ci si practicata in comunitate.

Dar in ceea ce priveste motivatia pentru angajati?

Pe langa siguranta psihica si fizica, am incercat sa ramanem uniti ca echipa. Am plecat urechea, poate mai mult decat o faceam pana acum, la ce au de zis colegii mei. Am traversat o perioada grea impreuna si pe noi asta cred ca ne-a adus mai aproape. In ceea ce priveste motivarea echipei, incercam sa punem “purpose” in toate demersurile pe care le facem si incurajam clientii nostri sa urmeze acest model.

Ce asteptari si dorinte aveti de la restul lui 2020?

Sa ne reluam avantul. Sa prindem elan si sa continuam trend-ul ascendent ca agentie si ca echipa, sa avem un impact pozitiv in societate prin proiectele pe care le facem, fie ca sunt demersuri care vin sa rezolve lucruri subrezite in societatea noastra, fie campanii de comunicare alaturi de branduri puternice, care au forta si datoria de a schimba status quo-ul.

Cum iti doresti sa fie perceputa agentia in tara si ce trebuie neaparat sa stie clientii despre voi?

Revin la „purpose”, combustibilul care activeaza motoarele Porter Novelli.  Si ma refer aici la reorientarea noastra, ca agentie, catre proiecte definite de „purpose”, unde valoarea e dictata de telul pe care il indeplinesc.

Suntem o echipa de specialisti in comunicare care provin din background-uri variate, adusi impreuna de valorile pe care le impartasim.  O echipa de oameni actuali, pentru care scopul este mai mult decat “a means to an end”.

Suntem atenti in egala masura la trendurile de pe plan local, dar si la cele internationale, si va invit sa va lasati inspirati de continutul pe care il cream pe pagina noastra de Instagram unde veti gasi pe langa proiectele dezvoltate impreuna cu clientii nostri si continut original: trend reports prin care monitorizam semnele schimbarilor care impacteaza modalitatea in care consumatorii gandesc, simt si se comporta. Expertii nostri sintetizeaza si fac conexiuni care pot indica produsele, serviciile si experientele pe care oamenii le vor cauta in viitorul apropiat; acesta fiind si unul din “added values-urile” pe care le oferim brandurilor in incercarea lor de a ramane relevanti pe o piata mereu in cautare de “the next best thing”.

Cum consideri ca s-a schimbat intreaga piata de comunicare in timpul pandemiei?

Cred ca brandurile au inceput sa actioneze direct in folosul comunitatii.  A fost un moment cheie, in care toti jucatorii din sectorul privat si-au recalibrat eforturile si au transformat intentia „giving back to the community” in realitate.

Care sunt actiunile luate in aceasta perioada de care esti cea mai mandra si de ce?

Sunt bucuroasa ca am putut sa sprijinim pro bono o initiativa de suflet: campania de vizibilitate pentru prietenii de la Modulab, care au produs si donat mai multi roboti de dezinfectie spitalelor din Romania. Laboratorul de cercetare a creat o solutie inteligenta de dezinfectare si sterilizare prin UV-C, personalizata pentru nevoile Romaniei, si care lupta contra coronavirusului.

Cum ti-a schimbat tie perspectivele aceasta pandemie?

Incercarile prin care treci te fac mai intelept si iti dau mai multa profuzime. In cazul meu, a fost o lupta cu rabdarea, o perioada in care a trebuit sa dau dovada de mai multa intelegere si momentul in care “eu” nu am mai fost pe primul loc, pentru ca am constientizat the “bigger picture” si cat de mult depindem unii de altii.  O transformare din care am “iesit” mai apropiati de clienti, si cu o echipa mai consolidata.

Cum s-a simtit pandemia la voi in retea? 

La Porter Novelli pandemia s-a trait prin mobilizare si implicare. Acces rapid la informatii, la tool-uri care ne-au ajutat in demersurile pentru clienti, la mesaje de incurajare, idei la care au contribuit mai multe sucursale. Am fost in permanenta in contact cu colegii din Londra, Atlanta si New York, ne-am consultat si impartasit resurse si solutii locale aplicabile la nivel central.

La inceputul primaverii declarai ca industria de PR din Romania trebuie sa isi gaseasca echilibrul intre coeziune si diversitate. S-a schimbat ceva din acest punct de vedere?

E un proces de transformare care, probabil, se va putea cantari mai bine in timp. Schimbarile incep, totusi, sa se remarce, pentru ca aceasta perioada a chemat la unitate. Cred ca daca vom continua pe acest trend vom putea vorbi si despre evolutia industriei de comunicare locala, care momentat traverseaza o perioada de tranzitie.

Spune-ne mai mult despre unul dintre principiile voastre principale – Purpose.

Ca agentie-pionier in social marketing, Porter Novelli inseamna servicii care de peste 40 de ani contribuie la schimbarea comportamentelor sociale, prin insighturi despre: media, consumatori si trenduri care dicteaza ce va conta maine.  Inspiram brandurile sa aiba un impact pozitiv in societate prin campaniile pe care le gandim impreuna, vrem sa cream o miscare care reformeaza modul in care se face si scopul cu care se face comunicarea pe plan local.

Ce te mentine in continuare pasionata si dornica sa faci comunicare?

Pentru mine profesia de comunicator inseamna o transformare continua care ma anima. Ma insufleteste faptul ca sunt mereu inconjurata de oameni ai dialogului, de ganditori, de maestri ai cuvantului si a nuantelor, oameni care dau o noua fata viitorului, oameni de la care am ce invata si care ma inspira: strategi, analisti, creatori de continut, designeri, jurnalisti, adrenalina pe care o simti cand incerci sa rezolvi o criza de comunicare si, nu in ultimul rand, “the action itself”.