Dio Boaca (Phoenix Media): ”Eu i-am adus pe „Bono” si “Filarmonica din Viena”, sa cante, dar tot “As da zile de la mine” se-aude.”

Am stat de vorba zilele trecute cu Dio Boaca, Managing Director @ Phoenix Media, si printre multe lucruri interesante, unele dintre ele surprinzatoare, a fost si opinia sa ca Outdoor-ul clasic din Romania, asa cum se face inca in acest moment, este de fapt „maneaua” Publicitatii. Cu speranta ca lucrurile se vor aseza relativ curand pe baze mai sanatoase si mai potrivite secolului 21, va las mai jos discutia cu Dio, care pe alocuri e haioasa, si ar fi si mai haioasa daca n-ar fi vorba chiar despre industria in care multi dintre noi au afaceri. Cand ne gandim asa, parca ne cam ingheata zambetul pe buze.

un interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

21 Septembrie a fost de mai multi ani ziua in care adunai piata de Outdoor si lansai cate ceva, sarbatoreai ceva. Cum ai inteles sa punctezi in acest an aceasta data? E la fel de important pentru tine acest moment si in 2020?

E foarte important, pentru mine a contat tot ceea ce am facut in ultimii ani, si faceam un eveniment similar si in 2020. Din pacate, asa cum am spus si in clipul trimis catre piata saptamana trecuta, pandemia si-a spus cuvantul.

Este foarte dificil sa organizezi un eveniment, in momentul de fata, mai cu seama ca n-o sa stii cati oameni o sa vina. Din nefericire, a trebuit sa dam factor comun evenimentul de anul asta, si doar sa anuntam o mica parte din lucrurile pe care le-am facut, anume ca in momentul de fata functioneaza un Learning Machine, in server-ele Phoenix.

Acest Learning Machine va imbunatati calitatea serviciilor noastre si va face un lucru incredibil de transparent, din alcatuirea tuturor ofertelor. In momentul in care sunt intrebat de un anumit pret, tin sa am un raspuns foarte corect si transparent, pentru toata lumea. Acest pret se va baza nu neaparat pe emotie, cat pe niste lucruri clare, care s-au intamplat de-a lungul timpului in platforma noastra STOC.

Aceasta Inteligenta Artificiala, care ruleaza in STOC, acumuleaza informatiile pe care account-ii le pun acolo. Oamenii din agentie nu se vor simti cumva “furati”? Acest Learning Machine nu le copiaza know-how-ul, fara ca ei sa-si dea seama? 

Hai sa ne-ntelegem ce-nseamna Inteligenta Artificiala! Inteligenta Artificiala, in lumea asta, nu au decat Google, Amazon, si alti baieti d-astia, care au bagat zeci de milioane de euro in asta. Ca sa ajungi la AI, ai nevoie de doua etape: Learning Machine si Deep Learning Machine.

In momentul in care avem un Learning Machine, noi nu facem altceva decat sa automatizam, astfel incat softul sa invete niste procese logice si corecte, atat pentru mine, cat si pentru ceilalti. Astfel, pretul rezultat este unul corect.

Publicitatea se cumpara in foarte stransa legatura, adica totala, cu cati oameni o vad. Asa se cumpara si la TV. Vrei sa spui ca la Pro TV si la Etno TV e acelasi pret?

Ca aici e problema noastra in Outdoor, ca panoul trebuie sa coste “atata”, pentru ca are dimensiunea aia. Nu conteaza, insa, numai dimensiunea.

Parca nu vrea nimeni sa crestem un pic. Trebuie sa intelegem ca publicitatea se cumpara pe audienta. Imi doresc sa vina SAO, studiul facut de BRAT, ca sa se obisnuiasca lumea si sa inteleaga ca nu conteaza numai marimea panoului. Imi doresc enorm sa vina acel studiu. Imi doresc enorm sa vina langa mine companii care sa gandeasca nu pentru poimaine dimineata, ci sa ne gandim ce facem macar peste doi ani.

De aceea vreau studiul, ca sa avem o aplicatie, sa poti sa alegi o target-are, sa poti sa vezi ce beneficii ai. Totul in jurul nostru este value-for-money, noi ramanem tot la dimensiunea panoului, la “cat e halatu’?”

Trebuie sa incepem sa ne ridicam, daca nu facem lucrurile astea, n-o sa iesim niciodata din ceea ce suntem. Outdoor-ul asta, in momentul de fata, e maneaua Publicitatii! E o manea! Numai combinatii, numai manevre!

Noi nu mai avem baza, “Solo Location”, asa se invata Outdoor-ul, atunci cand a fost inventat el. Sunt niste principii de bun simt, peste care am trecut total. Le-am calcat in picioare. Aici sunt problemele majore, pe care eu le vad.

Lumea zice ca-s ipocrit dar eu imi doresc sa vina acest studiu (SAO), sa existe o platforma, sa se vada care sunt traseele, sa se-nteleaga cum se cumpara, si va creste si industria asta, numita Outdoor.

Eu imi dau toata silinta s-o cresc, de ani si ani de zile, dar e greu de unul singur! Imi doresc ca prin chestia asta sa fim mai multi care sa gandim, repet, peste 3 ani si nu peste o luna jumatate, nu peste doua saptamani.

Spuneai ca Outdoor-ul este “maneaua Publicitatii”. Parerea mea este ca de vreo cateva zile cantam altceva. Se stie ca Nicusor Dan este la Primaria Capitalei, cu Vlad Voiculescu. E un tandem de oameni din “alt film”, fata de ce-a fost pana acum. Cum crezi ca va afecta asta Publicitatea din Bucuresti si nu numai, pentru ca o mare parte din orasele din Romania vor urma exemplul?

Ce intrebare lunga mi-ai pus si ce raspuns scurt iti dau. Ce cred eu ca se va intampla cu Outdoor-ul bucurestean, in urmatoarea perioada, avand in vedere toate alegerile astea, nu?

Iti raspund foarte simplu. Si mi-ai spus ca vrei sa cante alta muzica. Iti raspund exact la obiect. Raspunsul se afla intr-o melodie, melodia nr. 13, de pe albumul “Kill Bill”, volumul 1 – soundtrack.

Vor exista multe schimbari in Publicitate, ceva insa nu se va schimba, respectiv pofta pentru inovatie. Ce planuri are Phoenix, la acest capitol?

Pentru Phoenix va exista mereu acest apetit pentru inovatie, pentru ca este mai mult decat un apetit. Mie-mi place sa ma inspir de peste tot unde vad un lucru frumos, unde vad un lucru care ar putea fi adus si in industria mea, ca sa putem sa crestem, in primul rand calitativ.

Mie-mi place sa ma joc. Am niste joculete pe telefon, de 10-11 ani, in care am ajuns printre primii 100 de jucatori din Romania, pentru ca este pasiunea mea. Dureaza 3 minute, nu deranjez pe nimeni, este evadarea mea. Am transmis mai departe si catre colegii mei acest lucru.

Pentru noi nu este greu sa inovam, pentru ca niciodata nu vrem sa ne oprim. Tot timpul vrem alt level. Vrem sa crestem. Cand ai de unde sa iei acel level, il scrii tu.

Si altii incearca sa se joace. Cand te joci cu prisme, cand te joci cu remorci in Piata Victoriei, te joci intr-adevar dar te joci “Hunger Games”. Nu te joci sa-ti creezi singur scenariul, sa-ti faci level cu level, sa-ncerci mai mult de la povestea aia. Asta este diferenta.

Eu nu inteleg de ce se cumpara prismele. Efectiv nu inteleg, pe langa problema lor de legalitate, care nu este subiectul meu acum.

Gandeste-te ca te duci la un hotel, care are o locatie senzationala. Este pe plaja, cobori din camera direct pe nisip, ai sezlonguri, zona e frumoasa, totul in regula. Doar ca patul e legat cu sarma, covorul are firmituri pe el, pe pereti nu s-a vopsit de douazeci de ani. Asa este o prisma. Nu poti sa faci quality cu ate legate…  E ca si cum ti-ai cumpara ceva fake. Tu ca si client, pentru imaginea ta, iti place sa-ti iei pantofi sport Abibas?!

Trebuie sa ne oprim din asta, trebuie sa dam cu totii un semnal, la nivel de industrie. Esti ceea ce arati ca esti! Asa e de cand lumea.

Sper ca lucurile astea sa se schimbe, asta este parerea mea si este de notorietate ca nu poate sa mi-o schimbe absolut nimeni.

In background, pe parcursul acestui interviu, a rulat o prezentare a aplicatiei Phoenix Media, pentru mobil. In ce stadiu se afla in acest moment? Am vorbit de ea de altfel si la evenimentul de anul trecut.

Am vorbit, am spus ca o facem anul asta, pana in Septembrie. A venit COVIDu’. Aplicatia este gata, in proportie de 95%. Am lansat alte chestii intre timp, chiar daca unele au fost si cu circuit inchis. Apropo de level-urile de care vorbeam, si aici am vrut sa mai crestem vreo doua trei.

Avand in vedere ca vine sfarsitul anului, vedem ce se va intampla cu toata nebunia asta. Apoi in Ianuarie – Februarie avem alte lucruri de comunicat, cred ca undeva in Martie – Aprilie toata lumea va avea aplicatia, atat pe partea de IOS, cat si pe partea de Android.

Asta va schimba putin din regulile jocului, de-asta am si lansat, pentru anumiti clienti, o noua provocare. Aplicatia va schimba regulile jocului pentru ca va duce la o si mai mare simplitate, cu care se pot cumpara aceste ecrane stradale. Un ecran stradal se va putea cumpara doar si o ora, daca ai nevoie. Nu ai probleme de a face postarea, nu trebuie productie, nu-ti trebuie nimic. Totul este simplu si-atunci vrem sa facem acest lucru cat de simplu este posibil.

Vor fi newslatter-e, rapoarte, informatii, poze de monitorizare, la un minut de cand a inceput sa ruleze campania. Totul e cu cifre, cu date, toate lucrurile astea sunt de gasit in noua aplicatie, ce va fi lansata la inceputul anului, asta daca nu cumva, cu un mare partener de-al nostru, nu reusim o alta solutie, care va fi absolut colosala. Este vorba despre un partener din telefonia mobila.

Va fi prima aplicatie din Romania, lansata de un furnizor de media. Nu vorbim acum de companii de digital. Ei banuiesc ca au. Eu vorbesc de media cealalta. Noi suntem in OffLine.

Incercam prin tot ceea ce facem sa aducem OffLine-ul in OnLine, iar asta mi se pare un lucru fantastic, pentru ca secolul 21 este despre OnLine, nu este despre OffLine. Lucrurile astea, pe care noi le punem in valoare, caramida cu caramida, nu ne vor ajuta numai pe noi, Phoenix Media, vor ajuta intreaga industrie de Outdoor, in urmatorii ani.

Eu pot sa spun cu certitudine, pentru ca in momentul asta lucram la STOC 5.0, care va avea doua tipuri de ofertari diferite. Cand vorbesc de ofertari diferite, nu ma gandesc la tipuri de cumparare, ci cum ti se prezinta oferta. Va fi ceva uluitor.

Pot sa spun ca in Octombrie lansam “Free Planning On Target”. “Free Planning-ul” l-am lansat in Februarie, ca un exercitiu, in sensul ca exista un spatiu gol, pe care poti sa-l cumperi mai ieftin. Nu va fi nicio diferenta in a cumpara afisari, pe un site de profil, si a cumpara panourile mele, pentru ca este acelasi lucru. Platesti la afisari si negociem costul pe mia de afisari, in target. Avem rapoarte zilnice, vedem ce e bun, vedem ce e rau, primim date, facem analiza post campanie.

Este clar ca odata si cu venirea lui SAO, cu tehnologizare, cu aplicatii, cu cifre, cu date, toate aceste lucruri vor aduce si mai multa plus valoare industriei noastre.

Vorbeam mai devreme ca suntem “maneaua Publicitatii”. Asa cum se cumpara Outdoor-ul clasic, in momentul de fata, da. Eu i-am adus pe “Bono” si “Filarmonica din Viena”, sa cante, dar tot “As da zile de la mine” se-aude. Sa vina niste “compozitori” langa mine, ca si eu sunt “compozitor”, sa facem o melodie frumoasa, pentru ca este pacat.    

Media asta, Outdoor-ul Digital, pentru ca se va transforma din Outdoor in Outdoor Digital, va fi a doua medie globala. Sa profitam de lucrul asta. Va fi Digitalul, Digital Outdoor-ul si TV-ul, asta va fi ordinea.