Tiberiu Mercurian: „Nu am înțeles niciodată de unde vine „rușinea” asta în România, de a face bani dintr-un act cultural”

Pentru romani, Mercur era zeul câștigului comercial dar și al elocvenței și al comunicării abile. Pare și totodată nu pare o întâmplare faptul că numele acestui zeu se regăsește în cel al lui Tiberiu Mercurian, un om cu o bogată și interesantă experiență în marketing (acea artă a cunoașterii lucrative a pieței și a consumatorilor) dar și în comunicare și antreprenoriat cultural. Este unul dintre cei mai cunoscuți (și nu foarte mulți, din păcate) profesioniști care au reușit să împletească rodnic experiența corporatistă și de marketing cu diferite proiecte culturale, în mod particular teatrale. Știți dvs., teatrul, acea „activitate culturală” (de care multora le e dureros de dor de un an încoace) pe care adesea publicul o vede ca fiind (și trebuind să fie) opusă domeniului comercial și corporatist. Tiberiu Mercurian reușește de niște ani să demonstreze contrariul, și să comunice pertinent și atractiv despre asta.  

#primulteatru

Printre altele, este și soțul regizoarei și scriitoarei Chris Simion-Mercurian, alături de care s-a implicat în proiecte teatrale precum Festivalul de Teatru Independent UNDERCLOUD (ajuns în 2020 la a 13-a ediție) și Grivița 53, primul teatru construit împreună. Acesta este primul teatru privat care se construiește după Revoluție, anume din donații, în bună parte ale publicului larg. Proiectul este în derulare, iar Tiberiu Mercurian este atât co-fondator cât și marketeer aici – și încă ceva de fapt: „Rolul meu este să aduc pe pământ ideile și să le transform în Powerpoint-uri și Excel-uri. Așadar, în această formație, eu sunt băiatul de la clape.” Mai multe informații despre Grivița 53 – primul teatru construit împreună, precum și despre cum puteți contribui la acest proiect curajos și necesar, găsiți aici.”

Din 2011, Tiberiu Mercurian a colaborat și cu FITS (Festivalul internațional de teatru de la Sibiu), apoi, după întâlnirea cu Chris Simion-Mercurian, acum soția lui, s-a implicat și în proiectul creat de aceasta numit Festivalul de Teatru Independent Undercloud.

un interviu de Cristina Enescu Aky, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Tiberiu Mercurian: director de marketing, antreprenor cultural – și mai ce, în anul de grație 2021?

Uff…. Îți poate răspunde cineva la întrebarea asta? Cred că 2020 ne-a învățat să fim mai rezervați în materie de planificare pe termen lung. Dacă mi-ar fi spus cineva în ianuarie 2020 că voi fi coproducător la un film aș fi zis că e nebun [E vorba despre filmul „Care dintre noi” regizat de Chris Simion-Mercurian, care dramatizează povestea reală a regizoarei, anume lupta cu cancerul, Mai multe informații despre acest film găsiți aici ]. Așa că nu știu ce să îți răspund. Da, director de marketing și da, antreprenor cultural, cel puțîn la momentul ianuarie 2021.

În 2006 spuneai într-un interviu că principala ta pasiune o reprezintă oamenii și nevoile lor. Mai sunt oamenii pasionanți acum?

Absolut. Tot ceea ce fac vine din această pasiune și din aceeași curiozitate legată de nevoile oamenilor. Am schimbat multe domenii de atunci, însă determinarea a rămas aceeași.

Ce face un marketing manager să fie „bun” dincolo de faptul că își ajută compania să facă cât mai mulți bani?

Formează oameni și creează pentru oamenii din jurul lui un mediu predictibil, astfel încât echipa să se poată concentra pe a crea plusvaloare pentru organizație. Un manager bun stabilește fluxuri și un cadru de lucru clar și transparent în raport cu restul organizației și cu partenerii pe zona de comunicare (agenții, furnizori de diverse servicii).

Ce înseamnă pe scurt marketingul cultural și ce importanță are (în general și în particular, în aceste vremuri de pandemie)? Iar pe ține de ce te-a atras?

Într-o frază: dezvoltarea sau influențarea dezvoltării unui act artistic, maximizarea audienței prin promovarea corespunzătoare, diversificarea sau maximizarea potențialului canalelor de distribuție ale actului artistic și maximizarea beneficiilor materiale rezultate Lucrurile nu se schimbă în vreme de pandemie, pentru că un marketing aplicat corect ține seama de publicul țintă și de modalitatea sau de potențialul de consum cultural într-o anumită perioadă. Pe mine m-a atras în primul rând noutatea domeniului, dar mai ales faptul că pot să pun în aplicare în zona culturală tot ceea ce am învățat în cei 20 de ani de marketing în mari companii multinaționale din domenii diferite.

Vorbeai cândva despre plasarea inteligentă de produse în spectacolele de teatru. Ce le spui celor care consideră că artă trebuie să se promoveze dar totuși să nu aibă o mentalitate de business/ consumerism?

Nu am înțeles niciodată de unde vine „rușinea” asta în România de a face bani dintr-un act cultural. Am întâlnit de multe ori ștampile puse pe un eveniment: „e prea comercial – nu are valoare”. Snobism nord-dunărean de neînțeles. Aplauzele nu țin de foame. Dacă tot apare o ceașcă de cafea ca decor într-o piesă, e o rușine să pun un brand comercial pe ea și să menționez că brandul respectiv susține producția piesei? Eu zic că nu.

Am întâlnit persoane implicate în actul cultural care își dau ochii peste cap cum că vezi Doamne e prea comercial, dar la sfârșitul spectacolului negociază până la ultimul creițar. Sunt pentru soluții inteligente de promovare în cadrul unui act artistic și împotriva unor opțiuni intruzive care modifică actul artistic. Arta în secolul 21 trebuie să producă bani, iar cei care produc artă trebuie să trăiască din ea.

Cum trebuie să fie marketingul acum, în „noua realitate” globală, în care s-au schimbat foarte multe paradigme de gândire și de business?

Așa cum a fost mereu: cu ochii, urechile și jumătate de creier îndreptate spre consumator, iar cu mâinile și cu cealaltă jumătate de creier să producă plus valoare pentru „Măria Sa” consumatorul sau spectatorul. Nu cred că s-a schimbat ceva fundamental în principii. Cred că s-au schimbat mijloacele și metodele de exprimare și de înțelegere a noii realități.

Ce calități indispensabile trebuie să aibă un profesionist atât în zona de business cât și în cea culturală și de antreprenoriat?

La calitățile unui profesionist din zona culturală nu mă pricep. Nu este aria mea de competență. În ceea ce privește calitățile unui profesionist din zona business și a unui antreprenor de succes îți pot spune ce am observat la oamenii cu care m-am intersectat eu de-a lungul carierei: disponibilitate mare de a munci, perseverență, pasiune, creativitate, curiozitate de a afla mereu ceva nou.