Miruna Pantazi (Koala Living): „Creatia va fi mereu subiectiva, de aceea este esential ca ea sa fie ancorata intr-o logica coerenta”

Cu o experienta de peste 18 ani in marcomm, parte din aceasta perioada obtinuta in agentii importante precum DraftFCB, Lowe & Partners (actual Mullen), Kaleidoscope, Miruna Pantazi este in prezent co-founder si senior consultant la Jakobim & Co. si co-founder Koala Living Shop. Am vorbit despre inceputurile in cariera, oportunitati, publicitatea de atunci, antreprenoriat si impactul pandemiei.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Ti-ai inceput cariera in marketing si vanzari in 2003. Cum era piata atunci si care ai spune ca sunt principalele schimbari in bine care s-au produs de atunci?

Am inceput sa lucrez din anul 2 de facultate, nu pentru ca trebuia sau ma impingea cineva de la spate, ci pentru ca realmente imi doream sa incep sa imi construiesc o cariera. Erau mai putine oportunitati atunci decat sunt in prezent pentru tinerii aflati la inceput de drum si era nevoie de multa perseverenta.

Din punctul meu de vedere una din principalele schimbari a venit odata cu cresterea mediului online si implicit social media. Lucrurile in esenta erau mai simple, aveai un mesaj pe care il diseminai in mai multe medii, in zeci de formate, dar controlul il detinea brandul. Intre timp rolurile s-au inversat – consumatorul nu mai este un ascultator pasiv, ci a devenit el insusi un influencer in cercul lui, mai mare sau mic. Briefurile au evoluat imens de la inceputul anilor 2000 si pana azi, cand trebuie sa iei in calcul un ecosistem mult mai complex si dinamic, iar bugetul este mai putin important ca nevoia de a fi relevant si pozitionat corect in mintea consumatorilor.

Cum ai hotarat sa treci in publicitate, ce te-a atras la domeniu? (mai ales ca de obicei trecerea este inversa – de la agentie la client)

La inceputul anilor 2000 publicitatea era unul din cele mai cool locuri in care puteai sa lucrezi in Bucuresti. Era aceasta lumea fascinanta de reclame, evenimente, sedinte foto, campanii cu vedete – cu totul altceva decat orice alt job. Imi aduc aminte insa si cat de greu era sa te angajeze cineva fara sa ai deloc experienta in acest domeniu. Eu eram inca la facultate si as fi vrut orice internship, doar sa am ocazia sa lucrez si sa invat. Primul loc de munca a fost la FCB pe vremea cand avea sediul in str. Viisoarei si Bogdan Santea ne intampina dimineata la intrare. Ce vremuri.

Ce inseamna pentru tine importanta strategiei si cum se vede acest lucru si in ceea ce faci astazi?

Strategia este fundamentul pe care ar trebui sa se cladeasca orice brand, pentru ca doar asa se poate obtine o aliniere intre toti stakeholderii si se poate decide in mod obiectiv cum se cheltuieste bugetul si ce initiative vor sustine constructia brandului pe termen lung.

Am inceput sa iubesc strategia cand am inteles cu adevarat valoarea ei si de aceea cand eram inca in agentie am insistat mereu sa lucram foarte bine acest aspect pentru clientii nostrii si asa am reusit sa castigam si foarte multe pitchuri. Creatia va fi mereu subiectiva, de aceea este esential ca ea sa fie ancorata intr-o logica coerenta. Am avut si norocul sa lucrez cu Stefan Chiritescu cativa ani si am invatat multe de la el.

Pentru brandul Koala Living pe care l-am lansat in 2020 impreuna cu sotul meu Cristian Pantazi am aplicat aceeasi gandire. Noi am lucrat impreuna de cand ne-am cunoscut tot in agentie si avem viziuni foarte similare cand vine vorba de asta. Am inceput cu o strategie de brand foarte clara, lucru care ne-a ajutat sa luam ulterior deciziile de produs, comunicare, prezenta online, initiative si colaborari. E o experienta incredibila sa poti construi de la zero un brand cu un produs in care crezi 100% si sunt foarte recunoscatoare ca am ocazia sa fac asta.

Care ai spune ca sunt, din perspectiva ta, momentele cele mai importante ale carierei si de ce?

Cu siguranta unul dintre cele mai importante momente a fost decizia de a lansa o agentie (Kaleidoscope) in 2009 impreuna cu sotul meu si alti 2 parteneri, in plina criza. Toata lumea ne spunea ca suntem nebuni ca renuntam la un job ca sa facem noi antreprenoriat. Timp de 9 ani am crescut-o la 35 de oameni, zeci de clienti si campanii cu rezultate foarte bune in cadrul grupului BBDO.

Care sunt sfaturile de business cele mai bune pe care le-ai primit pana in prezent?

Cred ca cel mai bun sfat pe care l-am primit si pe care il urmez si in ziua de azi este legat de alegerea partenerilor intr-un business si de managementul de expectanta pe care trebuie sa il faci foarte bine la inceput si pe parcurs. Este usor sa te entuziasmezi de o idee si sa vrei sa te asociezi cu unul sau mai multi oameni ca sa creezi un business. Motivatia fiecaruia insa este diferita, viziunile sunt diferite, mizele pot fi si ele diferite, la fel si competentele si know-how-ul, ceea ce este absolut normal. Daca toate aceste aspect nu sunt discutate si aliniate intre toti partenerii se pot naste frustrari si disensiuni.

Cum se imbina in viata ta actuala pasiunea pentru branding si cea pentru antreprenoriat?

Pentru mine brandul este asemenea unui copil – trebuie crescut armonios, cu grija si rabdare, lasat sa experimenteze lucruri noi pentru a putea ajunge la maturitate si implicit la o forma bine definita, dar cu o coloana vertebrala solida. Eu si sotul meu lucram in continuare cu clienti care vor sa isi dezvolte partea de brand si strategie de marketing. Perspectiva de consultanta este diferita versus ce de agentie pentru ca putem infuza si influenta la un nivel mai inalt deciziile si strategia pe termen lung.

Bunica mea imi spunea mereu sa masori de 7 ori si sa tai o data – cam asa si cu brandurile. Nu are rost sa arunci cu bani pe executii si livrabile daca nu stii ce urmaresti si nu ai o strategie pe termen lung bine conturata. E posibil sa nu construiesti de fapt in nicio directie sau si sa platesti lucruri de care nu ai nevoie. Un brand puternic va face mereu o mare diferenta, in special daca vorbim de produse similare.

Aceleasi principii le aplicam si pentru Koala Living – am definit partea de brand, am dezvoltat produsul in armonie cu brandul si construim comunicarea pentru a reflecta ambele dimensiuni (brand si produs). Este o experienta incredibila sa putem crea produsul nostru pentru consumatorul final dupa atatia ani de zile in care am lucrat pe alte branduri.

Care ai spune ca sunt provocarile unui antreprenor femeie in Romania astazi?

Cred ca a fi antreprenor in Romania este o provocare in sine, mai ales daca vrei sa faci lucrurile corect si ca la carte. Mai complicat insa este sa fii antreprenor si mama (asta pot sa spun si ca perspectiva personala). Cu siguranta mamele care sunt si antreprenori au avut cel mai mare setback profesional in aceasta perioada pentru ca realmente nu le poti face pe toate. Am un imens respect pentru toate mamele care au lucrat si au stat cu copiii, fie ca sunt mici si au multa nevoie de tine, fie ca fac scoala online si trebuie sa stai cu ei, nu e deloc usor si trebuie sa faci un management al timpului la minut. 

Cu ce scop ai lansat Koala Living si cum s-au schimbat telurile pe parcurs?

A fost o intamplare. Sotul meu a avut mereu probleme cu somnul si a incercat multe lucruri fara mare rezultat. Am citit la un moment dat un articol despre un produs despre care nu mai auzisem, patura ponderata (weighted blanket), care se recomanda celor care au dereglari ale somnului si nu dorm bine. Ele sunt in esenta pilote cu o umplutura care le confera greutate – cele de adulti pot avea intre 6 si 11 kg. La acel moment nu existau in Romania paturi ponderate, asa ca am comandat din alta tara. In cateva zile, sotul meu a inceput sa doarma din ce in ce mai bine. Nu se mai trezea noaptea, adormea mai repede, dimineata era mai odihnit – ceva nu se mai intamplase de mult.

Am vazut o oportunitate – in US, Europa, Australia acest produs este foarte popular de cativa ani pentru ca te ajuta pe bune sa dormi mai bine. Este o cauza pentru care merita sa te lupti si sa faci tot ce poti, pentru ca sunt atat de multi oameni care nu pot dormi. E groaznic sa fii obosit mereu. Pentru mine este foarte motivant sa creez un produs care poate schimba in bine viata oamenilor, pentru ca a dormi bine nu este un moft, este o necesitate.

Cum va pozitionati pe piata si cum inovati?

Koala Living este un brand premium, cu produse create cu materiale de cea mai buna calitate, lucrate in loturi mici si cu multa atentie la detaliu. Ne dorim ca cei care ne devin clienti sa le foloseasca si sa le iubeasca mult timp. Ce am facut diferit fata de cele mai multe branduri pe care le-am studiat din toata lumea a fost sa imbinam perfect functionalitatea si aspectul.

Pentru noi premium inseamna ca folosim bumbac organic si umplutura din micro-granula de sticla, rezultand o pilota grea ce poata fi folosita tot anul pentru ca lasa pielea sa respire.  Am creat o husa detasabila cu 10 puncte de prindere ce nu lasa patura sa alunece in interior dintr-un superb bumbac tesut in Romania. Vrem ca cei ce cumpara Patura Ponderata Koala sa nu simta ca fac un compromis estetic, ci dimpotriva sa ii bucure in fiecare zi. Pentru a completa setul se pot comanda separate fete de perna si huse extra. 

Valorile brandului nostru sunt empatie, calitate (pentru ca produsele sa fie folosite un timp indelungat) si sustenabilitate. Stim cat de valoros este sa dormi bine, in egala masura facem produse care sa poata fi folosite mult timp. Vrem sa minimizam pe cat posibil impactul negativ asupra planetei si folosim doar materiale reciclabile sau reutilizabile inclusiv la partea de packaging.

Cat de mult te-a ajutat experienta din publicitate in acest business?

Pentru mine cei 13 ani petrecuti in diferite agentii de publicitate cu diverse roluri m-au ajutat enorm sa evoluez si sa ma formez profesional, pentru ca atunci cand vrei sa iti faci treaba bine trebuie sa iti dezvolti foarte multe skill-uri. Te lovesti de multe tipuri de probleme si nu are cine sa le rezolve daca nu o faci tu. In egala masura esti fortat sa evoluezi, sa inveti lucruri noi, pentru ca mediile si piata se misca inainte si cu si fara tine. Invariabil insa aduni tot felul de frustrari cand lucrezi multi ani in publicitate, in special pentru ca nu detii controlul si strategiile sau ideile raman de multe ori doar in powerpoint, sau nu pot fi implementate.

#delazero

De mult timp imi doresc sa dezvolt un brand de la zero, doar ca aveam nevoie si de un produs in care sa cred. Ce am putut sa facem de cand am inceput sa lucram la Koala Living a fost sa punem brandul in esenta produsului si viceversa. Le-am dezvoltat simultan, ajustandu-le pana s-au armonizat perfect. Fara toate aceste cunostiinte ar fi fost mai greu si am fi dezvoltat probabil prima oara produsul si abia apoi am fi ajuns sa creionam si brandul. E ok si asa, doar ca dureaza mai mult si e nevoie de mai multa munca.

Am observat de-a lungul anilor multi antreprenori care au business-uri sau produse foarte bune, dar care nu inteleg marketing si valoarea lui, asa ca rateaza oportunitati sau o crestere coerenta si sustinuta. Multi cred ca doar pentru ca au si ei o pagina de facebook sau Instagram, sau un site facut acum 5 ani, e suficient. Insa nu este asa, e un motiv pentru care iti ia ani de zile sa fii un marketer bun si aceasta verticala lipseste in continuare multor businessuri din Romania.

Targetezi oamenii de business care se implica foarte mult in ceea ce fac si care ajung la stres si chiar si burnout. Cum ii ajuta produsul vostru?

Stiu din propria experienta ca pentru a putea avea energie, claritate si creativitate trebuie sa fii odihnit. Daca nu te dormi bine si nu te odihnesti cu adevarat in cele 7-8 ore de somn, nu vei putea functiona la capacitate maxima. Sigur ca sunt multe aspect care influenteaza somnul – mancarea, starea emotionala, rutina de seara si cum iti ajuti corpul sa se pregateasca de somn, insa atunci cand muncesti foarte mult sunt sanse mari sa faci compromisuri in aceste privinte. Patura ponderata functioneaza dupa un principiu validat stiintific pentru ca greutatea ei te ajuta sa te relaxezi, sa te linistesti si sa dormi mai bine. Nu trebuie sa faci nimic altceva decat sa te invelesti cu ea.

Cum v-a afectat sau nu pandemia de covid-19?

Pentru noi pandemia a creat si bariere dar si oportunitati. A durat mai mult sa avem produsul final, asta pentru ca noi facem totul de la zero, nu importam un produs gata facut, iar anul trecut totul s-a miscat mult mai greu. Ne-a luat destul de mult sa finalizam prototipul, sa gasim partenerii potriviti pentru partea de productie si sa il punem in piata.

Pe de alta parte, a crescut nivelul de stres si anxietate din motive evidente de incertitudine si dereglare a vietii normale asa cum o stiam. Patura Ponderata Koala este un produs pozitionat perfect pentru a scadea anxietatea si stresul, pentru ca ajuta corpul sa secrete in mod natural melatonina (hormonul ce regleaza somnul) si serotonina (hormonul fericirii) si sa scada cortizolul (hormonul de stres).

Care au fost deciziile luate si ce va propuneti si pentru 2021?

Cea mai importanta decizie a fost sa lucram doar cu parteneri din Uniunea Europeana, si pentru a ne asigura ca nu vom ramane fara produse din cauza restrictiilor internationale, dar si pentru a putea controla mult mai bine tot procesul de la cap la coada care sa ne asigure o calitate foarte buna.

Inafara de paturile ponderate pe care le producem in U.E. lucram totul in Romania. Bumbacul pentru huse le luam de la o fabrica ce lucreaza exclusiv cu materiale naturale si folosesc coloranti organici certificati GOTS, un material superb de care ne-am indragostit. Productia efectiva o realizam tot in Romania la o fabrica din nordul tarii.

Am lansat Koala Living cu paturile ponderate pentru adulti in 2 variante (6.5 kg si 9 kg) iar anul acesta vom lansa in Q2 paturi ponderate pentru copii precum si alte produse care sa completeze gama de lenjerii de pat.

Care este mantra cu care abordezi tu zi de zi?

Am citit de mult o mantra care mi-a ramas intiparita in minte – Where focus goes, energy flows. E important sa stii ce vrei in viata, ce conteaza cu adevarat. Altfel risti sa te trezesti peste multi ani ca nu esti pe drumul pe care ti-l doreai si ai irosit ani din viata si oportunitati, Daca putem gasi si ceva pozitiv la acest ultim an poate fi ca ne-a fortat sa ne oprim din alergat si ne-a dat timp (poate totusi prea mult) cu noi insine, sa reflectam la ce ne dorim si unde ne dorim sa ajungem.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.