Top 10 erori de marketing pe 2010

Nici un an nu se incheie fara o greseala fatala de marketing, iar in 2010 am avut de unde alege. Momentan pe plan extern, asteptam si topul romanesc. Un round-up extrem de interesant facut de cei de la Brand Republic pe care l-am sumarizat mai jos.

 

ITV a ratat un gol…

In meciul de deschidere de la Cupa Mondiala dintre Anglia si SUA Steven Gerrard a inscris, insa cei 1,5 milioane de telespectatori nu au vazut altceva decat o reclama la Hyundai. Pe net a fost o minirevolutie din partea abonatilor, care au protestat, spunand ca ITV ar trebui sa predea BBC drepturile de difuzare a meciurilor.

 
…iar nationala Angliei a ratat un sponsor
Jucatorii nationalei au fost judecati de fiecare data cand au fost prinsi cu prostituate, poate si din aceasta cauza sponsorii nu prea s-au aratat interesati sa bage bani in Albion. Lucru care a dat destule batai de cap Asociatiei de Fotbal, dupa ce Nationwide a renuntat la sponsorizarea echipei. In acest moment inca se cauta un sponsor.

 
Perioada albastra a lui Dr Pepper
Dr Pepper a ramas cu o falca umflata dupa ce a rulat o promotie pe Facebook care permitea brandului sa preia update-uri de status de la useri.
Promotia a luat-o razna atunci cand pe profilul unei fetite de 14 ani aparea postul “M-am uitat la 2 Girls One Cup si m-am simtit flamanda dupa aceea”. Mama fetitei a vazut postul care se referea la un film pornografic si a depus o plangere impotriva companiei mama, Coca-Cola.
Dupa ce femeia a refuzat biletele la teatru oferite de Coca-Cola drept compensatie, campania a fost retrasa, iar compania a initiat un studiu mai intens asupra publicitatii online.
Agentia a fost si ea concediata , e vorba de Lean Mean Fighting Machine. E ironic faptul ca headline-ul campaniei lansate de Dr Pepper era “Ce se poate intampla in cel mai rau caz?”

 
British Petroleum a pus dop scurgerii
Pe 20 aprilie 2010 o explozie la sonda Deepwater Horizon a ucis 11 oameni, varsand milioane de galoane de petrol in Golful Mexic.

Sa numim aceasta catastrofa o eroare de marketing nu face dreptate tragediei umane si de mediu, dar fara indoiala, reputatia celei mai mari companii din Marea Britanie a fost grav afectata.
O stire din octombrie spunea ca 93 de mile din tarmul golfului sufera inca din cauza poluarii, iar 7 % din aria de pescuit a ramas inchisa.

 
Pauza proasta a lui Nestlé

 



Nestlé a facut fata unui dezastru piaristic dupa ce a exercitat o presiune legala asupra YouTube pentru a scoate de pe net un viral realizat de Greenpeace. Reclama se referea la faptul ca brandul Kit Kat foloseste ulei de palmier, asta aducand un mare prejudiciu urangutanilor care traiesc in padurile indoneziene de unde este extras uleiul.
Dupa ce reclama a ajuns pe Vimeo si pe Twitter, Nestlé a renuntat la principalul provider de ulei de palmier.

 

Toyota a intrat in marsarier
2010 a fost fara indoiala anul oribil al lui Toyota. Cel mai mare producator de automobile a trebuit sa faca fata unei probleme de siguranta la toate masinile pe care le exportau in lume, din cauza pedalei de acceleratie. Problema a adus Toyota in pragul unei adevarate crize.
In aprilie compania a fost amendata cu 11 milioane de lire sterline de catre Departamentul de Transport American, pentru intarizerea cu care a raspuns problemei.

 

Eurostar a deraiat
Inceputul de an nu a fost deloc de 5 stele pentru Eurostar, ca urmare a celor 5 trenuri care au ramas blocate in Eurotunel.
Felul in care reprezentantii companiei au facut fata crizei constituie un studiu de caz despre cum NU trebuie abordata o problema majora de comunicare.

 

MAC s-a ratacit in Mexic
Forta platformelor de social media s-a aratat in toata splendoarea ei atunci cand brandul de cosmetice MAC a fost fortat sa retraga o colectie controversata creata in parteneriat cu designerul Rodarte.

Despre colectie se vorbea ca a fost inspirata de orasul mexican Ciudad Juarez, cunoscut pentru numarul mare de femei ucise acolo. Dupa ce criza a atins cote maxime, MAC si-a cerut scuze in public, spunand ca va dona o parte din profit.
Pana la urma, colectia nu a mai iesit deloc, iar tot bugetul a fost donat organizatiilor de intrajutorare din orasul de granita.

 
Mind the Gap


Criticii au spus ca le raneste ochii, in timp ce internetul a izbucnit in comentarii care de care mai rautacioase atunci cand Gap a anuntat schimbarea identitatii vizuale. Retailerului american i-a placut dictonul “orice buzz e bun buzz” si primul raspuns a fost” suntem incantati sa vedem aceste dezbateri pasionante”.

Dupa care, compania a deschis si mai mult dezbaterea, lasand logo-ul pe mana oricarui designer care vine cu un logo mai bun. Nu prea le-a mers. Userii s-au prins si au postat mesaje pe contul Gap de pe Facebook, spunand lumii sa nu participe la competitie, pentru ca Gap nu vrea decat sa obtina gratuit servicii de design.

 
Bikini pentru fetite de la Primark
Primark a ajuns in presa in martie, dupa ce a fost fortat sa retraga de pe rafturi bikini pentru fetite de 8 ani.
Magazinul de haine a fost acuzat de “sexualizare prematura a copiilor si publicitate lipsita de principii”.
La fel ca in cazul MAC, Primark si-a cerut scuze, promitand sa doneze toate profiturile organizatiilor de intrajutorare a copiilor.