Mind the GAP: Arta vs. Publicitate

Arta si advertising-ul si-au dat mana de nenumarate ori pana acum, si, trebuie sa recunoastem, uneori ies lucruri exceptionale. Pe la festivalurile internationale se simte imediat cand e mana unui regizor intr-un spot publicitar, asa cum la expozitia AdPrint am putut vedea de multe ori cu ochii nostri, pe perete, campanii semnate de fotografi profesionisti.

Nu stiu exact cum sa definim “artvertising-ul”. Atunci cand un artist paseste intr-un spot, cand trage un cadru, pe care-l vinde ulterior la pret de regizor artist se pune ca e arta sau publicitate? In fine, poate nu are sens sa ne zbatem in definitii. Ci, doar sa analizam rezultatul.

GAP a lansat recent o serie de spoturi artsy, regizate, din ce am inteles, si de Sophia Copolla, printre altii. Sincer, pe mine nu m-au dat pe spate, cred ca puteau fi facute lejer in house, dar uite ca altfel nu aveam o stire in media de specialitate. Iar sloganul Dress Normal, dupa toata nebunia care se intampla in spoturi, nu stiu daca e cel mai potrivit. Dar imi place directia. Poate e din cauza varstei 🙂 Stiu ca atunci cand am citit titlul, am zis, clar, asta e de blog.

Dar citind pana la capat, vazand lucrurile, incep tot mai des sa realizez ca e doar un alt stunt de PR. Care vad ca sunt acceptate, daca-s impachetate frumos. Cumva, incepem sa ne mintim in cerc, castiga fiecare o perioada, dupa care, incepem sa pierdem pe rand. Ca la Caritas. (Ca o paranteza, aici, voi v-ati mai uitat in ultima perioada la spoturile romanesti de pe TV? Chiar e jale, ma intreb in ce domenii s-au refugiat oamenii cool din advertising. Arta e probabil unul din raspunsuri. Si asa inchidem paranteza.)

Hai sa aruncati si voi un ochi pe GAP-uri, poate vedeti altceva. Tip: eu am apasat play la toate simultan, asa ca in 45 de secunde aproape ca le vezi pe toate.