Inteligenta artificiala, apocalipsa sau provocare

articol de Valentin Adrian Tenescu

Anul acesta am reusit si eu, dupa 30 si ceva de ani de asteptare, sa-i pot vedea pe baietii de la Metallica, live intr-un concert! Nu despre asta asta vrea sa va povestesc insa, caci nu-i asa, cine nu-i cunoate pe cei „patru calareti ai apocalipsei”, cei care in mareata lor lupta capitalista pentru dreptate au reusit sa inchida Napster ,  primul sistem de filesharing?! Ca in cazul oricarui sistem care se autoadapteaza, insa, actiunea lor a facut ca sistemul informational (Internetul)  sa se adapteze si sa devina ceea ce este astazi un sistem deschis de distributie necentralizata  a informatiei, in care cei care share-uiesc informatia nu sunt legati de un nod central si de aici si modularitatea si distributivitatea.  Stiu, si asta este alta poveste. Ce voiam totusi sa va povestesc este oarecum legat intr-un fel de apocalipsa, tehnologie , arta si inventivitate …

La concertul Metallica am fost placut surprins sa vad un „roi de cyber-molii”, mici quadrocoptere,  care s-au ridicat la unison de undeva de sub scena si au performat un dans autonom, dupa care au aterizat inapoi in culise, la fel de sigure cum au si zburat, ca niste parteneri egali de show. O tehnologie noua ce deja face parte din viata de zi cu zi.

Tehnologia evolueaza astazi  intr-un ritm, cu care nu mai suntem capabili sa tinem pasul si cred ca acel „mergi or crapa” din legiune, se poate foarte usor extrapola, asa ca azi putem spune ca ne adaptam la nou sau ca  „nu mai suntem”.

Imi amintesc acum cativa ani ,nu multi, cand a trebuit sa desfac telecomanda de la consola copiilor ca sa ii iau senzorul de miscare si sa-mi pot construi primul quadrocopter – asa se numeau atunci „dronele”, quadrocoptere, si se construiau in garaj  din componente demontate din diferite alte sisteme  si reansamblate impreuna  in mici sau chiar mari masini zburatoare telecomandate – imi amintesc si acum cu placere de primul zbor si de primele filmulete facute de sus. Acum iti poti cumpara o drona de la magazinul din colt si nu ai nevoie de nimic sa o faci sa zboare, poate doar de ceva inconstienta, pentru ca aceste aparate nu sunt chiar jucarii.

Tehnica evolueza rapid. Daca acum 5 ani iti trebuiau oarece aptitudini ingineresti sa construiesti ceva nou, acum nu avem nevoie decat sa stim sa punem impreuna diferite module si asta e suficient ca sa cream ceva nou. Spre binele nostru comun insa si sistemul social in care traim  evolueaza  la fel de repede si se adapteaza, pentru ca acum avem, cel putin in Occident, legi care restrang folosirea unor astfel de aparate zburatoare, care in trecut puteau fi lasate sa zboare  in curtea din spatele casei …

Sa inventezi sau sa inovezi in zilele noastre nu mai inseamna sa redescoperi roata, ci sa aduci impreuna ceea ce inseamna cunoastere si iluminare  si  sa ii dai o forma noua, sa combini, sa faci ceva la care nimeni nu s-a mai gandit.

Traim vremuri memorabile dar asa cum spunea cineva la un moment dat, se pare ca ne-am nascut cu 100 de ani prea tarziu, ca sa mai putem explora locuri necunoscute pe pamant, si cu 100 de ani prea devreme ca sa putem sa exploram Universul. Mi-e teama insa ca o evolutie prea rapida a tehnologiei nu poate tine pasul cu lentoarea in care mentalitatea umana evolueaza. Ne-au trebuit 100 de ani sa trecem la evolutia industriala si doar 50 sa trecem intr-un salt rapid la inteligenta artificiala si sa construim masini, care pot calcula mult mai repede decat omul.

Suntem astfel depasiti ca si putere de calcul de mici dispozitive de siliciu, ce ne incap in buzunarul camasii, si in curand vom trece poate sa construim masini care sa depaseasca puterea umana de intelegere, aici ma refer la posibilele computere cuantice.

Pana atunci, insa, trebuie sa ne readaptam si sa ne indreptam catre noi forme de creare a valorilor. Probabil ca va trebui sa ne repozitionam in jurul meseriilor care tin de insasi  structura noastra umana, de ceea ce ne face oameni si ceea ce ne va diferentia de masini. Ma refer aici la creativitate, inventivitate, arta, mai spuneti si voi…

Apropo, printre profesiile despre care se crede ca vor disparea se numara cea a functionarilor din cadrul tribunalelor si a celor de la ghiseele autoritatilor fiscale. Chiar si unii avocati risca sa ramana fara locuri de munca, in viitor. Un algoritm inteligent a trecut prin deciziile Curtii Europene a Drepturilor Omului si a descoperit tipare. Dupa ce a studiat aceste cazuri, algoritmul a reusit sa prognozeze deciziile din alte cazuri, cu o acuratete de 79%. Potrivit unui studiu Deloitte, „100.000 de locuri de munca din sectorul britanic al dreptului vor fi automatizate in urmatorii 20 de ani”. Fara cuvinte!

Nu mai vorbesc despre robotii industriali care sunt mult ma ieftini decat cea mai ieftina mana de lucru umana. Un robot de productie este astfel mai ieftin decat un muncitor din China, pentru ca un robot nu se imbolnaveste, nu face copii, nu intra in greva si nu are dreptul la concediu. Sistemele de inteligenta artificiala, bazate pe masini ce invata, de tipul celor de la IBM (Watson), vor face ca si cunoasterea sa ne fie mai usor accesibila, astfel ca numai de noi oamenii va depinde cat de departe vom evolua. Deocamdata viitorul imi pare totusi sumbru si de asta faceam referire la apocalipsa.

Daca nu vom face ceva sa devenim mai buni, ne vom indrepta cu siguranta catre un posibil Univers in care lumea distopica sa devina realitate. Unul dintre tabuurile evolutiei umane ar trebui sa ramana lasarea deciziilor, „de viata si de moarte”, la latitudinea algoritmilor de inteligenta artificiala. Simt ca asta ne paste.

Nu vreau sa ma gandesc ca vor veni masinile autonome ale viitorului, care la un moment dat isi vor pune, in algoritmul lor de functionare,  intrebari de etica la un posibil accident, despre care sa fie alegerea intre doua victime. Conform carui algoritm se va alege astfel intre doua vieti umane? Ca oameni, avem constiinta si liber arbitru. Va trebui sa le dam si masinilor? Nu stiu. Sunt unele intrebari care inca nu si-au gasit raspuns. Cum va putea o masina ucigasa inzestrata cu AI sa aleaga intre doua tinte? O zona tabu in stiinta inteligentei artificiale este astfel si cercetarea dedicata unor sisteme armate inteligente, care sa traga fara ca un om sa ia decizia.

Consecintele unei defectiuni ale unei astfel de masinarii sunt enorme, asa ca este cu atat mai de dorit ca nu numai SUA, ci si ONU sa discute o interzicere a sistemelor armate autonome. „Arme Automate” trag deja pe pietele financiare, tranzactionand la bursa cu viteze mult superioare interventiei umane. Ce opreste un astfel de sistem autonom sa produca un crash financiar  si apoi un intreg haos? Trebuie sa definim linii clare pana unde putem lasa AI sa coeziste cu societatea umana, daca nu vrem sa ne autodistrugem.

“Guvernele trebuie sa reglementeze domeniul, nu trebuie sa asteptam roboti pe strada, care ucid oameni. Am contact cu cele mai noi tehnologii AI si cred ca oamenii ar trebui sa fie ingrijorati”, a spus Elon Musk in fata National Governors Association Summer Meeting, Sambata. “Eu tot trag semnale de alarma, insa pana cand oamenii nu vor vedea roboti mergand pe strada si ucigand oameni, nu vor reactiona, pentru ca totul pare suprarealist”, spune antreprenorul, citat de TheVerge.

Viitorul poate fi subru dar poate fi si luminos, asa cum masinile au luat locul oamenilor in era industrializarii, lasand omului mai mult timp pentru a deveni mai creative. Poate ca tot asa si AI va lasa timp oamenilor sa devina mai UMANI. Nu trebuie sa ne temem , sa ramanem deschisi la nou, optimisti, si sa nu ne punem toate ouale intr-un cos.

Primim deja reclame personalizate pe tiparul nostru. In viitor cand vom fi si mai integrati in sistemele emergente (masini inteligente, case inteligente, majordomi inteligenti, etc.),  publicitatea va disparea. De fapt eu cred ca se va transforma intr-un fel de imbunatatire a experientei . Nu vom mai cumpara publicitate, ci experiente. De ce sa nu lasam inteligenta artificiala sa creeze moduri noi de impartire a cunoasterii?

Reclamele tâmpe si repetitive adresate creierului reptilian  si cumpararea din reflex poate ca vor ramane in continuare pe piata,  dar prin evolutia omului va fi nevoie de adaptarea la noua capacitate cognitiva a generatiilor erei informationale si aceste reclame repetitive vor fi inlocuite printr-o forma de valoare adaugata produsului, acel ceva informational care te va determina sa cumperi ACEL PRODUS si nu produsul concurentei. Cunoasterea va lua astfel locul reflexului.

Sunt deja fabrici total automate, care prin tehnologia 3D construiesc pantofi unici. Comanzi pantofii online si iti sunt construiti intr-un fel unic pentru tine  de catre roboti. A patra revolutie industriala (Industria 4.0) este in desfasurare, astfel ca o noua industrie va aduce cu ea si o noua forma de marketing. Nu cred ca va mai fi nevoie de reclama pentru a determina un comportament de cumparare bazat pe instinct si nu vom mai cumpara fara sa stim ceea ce cumparam. Totul se va transforma intr-o EXPERIENTA bazata pe noua avutie a erei informationale  CUNOASTEREA!

Inca se definesc standardele si inca exista nise, in care noi tehnologii pot deveni staruri peste noapte. Intr-un viitor, poate nu foarte indepartat, inteligenta artificiala va fi pusa in slujba diviziilor de marketing si va livra continut informational personalizat consumatorului, facand experienta unica si adaptata fiecarui consumator, la fel ca dronele acelea utopice care sa „livreze” un mesaj unic fiecarei victime.

Imi imaginez un sistem de inteligenta artificiala  de tip asistent personal, creat de diferiti creatori de marketing, asemena chipului si asemanarii noastre, care persuasiv ne va determina sa luam anumite decizii de cumparare, decizii influentate de cel in slujba caruia va lucra inteligenta artificiala. Credeti ca este ceva SF?

Cate reclame  personalizate ati primit pana acum in urma tiparului facut de diferitele motoare de cautare? Probabil ca nici nu v-ati dat seama. Intr-un viitor nu foarte indepartat asistentii personali, creati pe baza inteligentei artificiale, vor fi accesibili ca si pret dar vor ascunde  ideea de marketing a creatorilor lor. Sistemele noi se vor adapta la noile forme ale distribuirii informatiei. Informatia este deci noua valoare adaugata,  noua moneda a viitorului!

Valentin Adrian Tenescu este de profesie inginer, pasionat de gadgeturi si tehnologie dar mai ales de futurologie. Publica pe WeInvent despre subiecte aflate la interferenta pasiunilor sale cu Marketingul si Comunicarea.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s