10 ani in 10 ganduri

Joi 22 Noiembrie, compania Universal Solution a sarbatorit 10 ani de activitate, printr-un eveniment la care a invitat reprezentantii mai multor companii de publicitate din Romania, ca de altfel si ai celor mai importante agentii. Cu aceasta ocazie i-am adresat Elvirei Munteanu, cofondatoarea companiei, cateva intrebari.

interviu de Marian Costache

Momentul 2008. Care a fost gandul de-nceput?

Am inceput la sfarsitul lui 2008 cu atata energie si entuziasm, ca nu intelegeam de ce toti cu care vorbeam ma indemnau la prudenta si cumva erau contrariati ca am plecat dintr-o pozitie privilegiata de la o multinationala, ca sa-mi bat capul cu un start-up, in plina criza economica. Am crezut foarte mult ca pot schimba lucrurile in piata romaneasca de OOH. Veneam dupa o perioada in care fusesem obligata sa respect rigorile politicilor de vanzare, impuse de actionarii internationali,  pentru o piata total atipica si haotica, asa cum era cea din Romania.

Astfel ca, momentul deciziei de a pune bazele unei regii de vanzare de spatii outdoor, alaturi de cativa prieteni, a venit oarecum instinctiv. Adica, nu ne-am gandit prea mult daca e bine s-o facem, simteam doar ca piata cere altceva decat ceea ce se livra in momentul acela. Si am facut-o! Am reusit sa conectam proprietarii de retele mici sau retele locale din tara cu bugetele centralizate ale clientilor directi sau agentii de media

Cine a fost primul client? Care a fost prima campanie?

Primul client a fost  McCann, cu un brand Coca Cola. Au urmat multi altii. Mult mai multi decat as fi crezut in primul an.

Cum a fost cea mai mare provocare?

Au fost multe provocari, insa mi-o amintesc pe cea care mi-a dat fiori. La inceputul lui 2009 am avut prima vizionare de retele propuse spre vanzare. Imi amintesc si azi ca era o zi de februarie urata, cetoasa, umeda, traficul era infernal, iar eu eram in tur de locatii cu clientul Praktiker, care la vremea respectiva era un mare consumator de campanii OOH. Totodata, era si un client foarte pretentios si atent cu bugetele sale. Incercam sa-l conving sa-si inceapa campaniile mai devreme de aprilie asa cum intentiona el, insa a fost o misiune foarte grea.

La inceputul lui 2009 a fost un crash total al bugetelor de comunicare, majoritatea advertiserilor fusesera avertizati ca urmeaza cativa ani de foc si para, astfel ca majoritatea saving-urilor se facusera din bugetele de marketing. In acea zi de februarie erau afisate in Bucuresti mai putin de 5 campanii care toate insumau vreo 300 fete, adica mai putin de 10% din potentialul OOH bucurestean la momentul respectiv. A fost un tur de locatii trist ca si perspectiva insa victorios pentru mine, deoarece am convins clientul ca este un moment excelent sa comunice in acel moment, cand majoritatea nu o faceau, pentru a castiga vizibilitatea inzecita fata de perioadele high sales.

Care este cel mai de pret capital?

Cel mai de pret capital a fost si este in continuare notorietatea noastra. Avem o  notorietate buna atat fata de partenerii externi (clienti, furnizori) cat si interni (colegi).

Atat clientii cat si furnizorii ne-au testat capabilitatile si onestitatea, le-am castigat increderea si de cele mai multe ori merg pe recomandarile noastre, deoarece de foarte putine ori le-am tradat asteptarile.

Notorietatea buna in echipa am castigat-o impreuna cu ei, zi de zi unindu-ne efortul de a fi cat mai buni, atat pentru noi insine, cat si pentru partenerii nostri. Suntem aproape in aceeasi formula, ca si echipa, ca in urma cu 10 ani

Care a fost cel mai dulce moment?

Cel mai dulce moment a fost chiar petrecerea Universal, de aniversare a 10 ani de existenta. A fost dulce atat la propriu, pentru ca am avut ciocolata din belsug ,cat si la figurat. Am fost onorati de prezenta majoritatii pietei de OOH din Romania. A fost peste asteptarile noastre, a fost o petrecere cu un vibe energizant dar si emotionant.

Am primit extrem de multe felicitari pentru ceea ce suntem, ceea ce facem, ceea ce vrem sa schimbam in piata OOH, iar toate acestea ne-au vibrat sufletele si ne-au mangaiat ego-urile intr-un mod flatant.

Ai avut vreodata o cumpana majora?

Nu cred ca am avut sau poate ca nu am luat-o ca pe o cumpana. Sunt crescuta si educata in spiritul “esti pe cont propriu, trebuie sa te descurci, poti sa o faci”, astfel ca fiecare obstacol intalnit a fost tratat cu “trebuie sa reusesc, trebuie sa depasesc momentul”. Insa, nu cred ca am avut ceva care sa ma marcheze a fi “cumpana majora””

Ce este Universal, dupa 10 ani?

Dupa 10 ani, Universal este in top 3 playeri OOH. Mi-amintesc ca spuneam in 2011 sau 2012 intr-un interviu, cand am fost intrebata daca vreau sa castig din volume sau vreau sa ma pozitionez ca un boutique de calitate in outdoor. Am spus atunci ca le vreau pe amandoua adica volume mari, derulate high quality.

Ne-am propus sa fim o regie de vanzari OOH, prima din  peisajul romanesc, care sa conecteze retelele de afisaj locale cu strategii si bugete globale, am vrut sa fim un jucator aparte, un jucator onest, care sa joace cu cartile la vedere. Cred ca asta a facut diferenta intre noi si competitorii nostri, cu noi stii totdeauna “pe ce picior dansezi”, adica nu-mi asum proiecte pe care nu le pot face si ”nu vand pielea ursului din padure”. Sunt lucruri absolut firesti intr-o lume normala guvernata de bun-simt, insa in Romania lucrurile nu sunt tocmai asa. Stai si te uiti la televizor si esti atins de fascinatia grotescului.

Cine este astazi Elvira Munteanu?

Azi sunt o persoana mai inteleapta, care a invatat din propriile greseli dar si din greselile altora. Sunt o persoana mai echilibrata, care a invatat ca liberul arbitru trebuie sa guverneze si intr-o relatie de business, dar si intr-o relatie personala.

Stiu sa apreciez mai mult timpul meu si lucrurile marunte care fac posibile lucruri marete, stiu sa ma bucur mai mult de viata, insa cu toate acestea am ramas insa la fel de ancorata in realitate, ca acum 10 ani.

Cum a fost 2018?

Din punct de vedere business, a fost un an foarte bun, in care ne-am crescut numarul de clienti si gradul de ocupare, ne-am crescut cifra de afaceri, ne-am eficientizat costurile, am castigat doi colegi valorosi in echipa, am implinit 10 ani, am avut o petrecere super, si il asteptam pe Mos Craciun!

Ce planuri de viitor aveti?

Avem planuri si inca ce planuri!

Din 2018 am devenit portavocea OOH-ului romanesc, in sensul ca eu reprezint vocea si interesele sindicalizate sub umbrela Brat, a majoritatii pietei de outdoor din Romania, iar noi ca piata ne-am propus foarte multe sa facem. Vrem sa legam panourile cu audienta!

Stii ca suntem in plina desfasurare de forte pentru pregatirea si lansarea Studiului de Audienta Outdoor (SAO). Anul  viitor vom avea primele date de audienta ale panourilor publicitare si date despre profilele persoanelor, care intra in contact cu acestea. Personal, imi propun sa schimbam paradigma de vanzare a OOH-ul in Romania, vreau sa vindem audienta si nu panouri la rate-carduri, deoarece doar prin standardizarea și raportarea la același sistem de referință putem oferi date complete clienților noștri, care vor să cumpere pe baze științifice și nu empirice.

Imi doresc ca o dată cu lansarea SAO, să susțin cu cifre ceea ce spun de 15 ani încoace: “outdoorul vinde”.