Lucian Popescu (Victron Energy): “In momentul in care pretul energiei creste, automat viteza, cu care orice sistem fotovoltaic se amortizeaza, creste si ea. La fel si dorinta oamenilor de a deveni independenti.”

Lucian Popescu este unul dintre oamenii cu o vocatie consistenta atat pentru cercetare si inovare, cat si pentru antreprenoriat. Astazi Lucian este Sales Manager Victron Energy Southeast Europe si se ocupa de business-ul companiei pentru 7 tari din regiune. Pentru ca pasiunea pentru tehnica este la fel de mare, chiar daca planul de business e unul complex, datorita cresterii importantei energiei din sursa regenerabila, Lucian Popescu a schimbat postura de antreprenor cu cea de intraprenor. Astfel a dezvoltat, intr-o viziune proprie, o statie de incarcare auto, care a intrat deja in fluxul productiei de echipamente Victron Energy. Mai bine spus, compania se pregateste deja sa lanseze o a doua varianta, cu un design modernizat, a acestei statii.

I-am adresat lui Lucian cateva intrebari despre aceasta statie de incarcare, foarte interesat fiind despre cum reuseste un antreprenor pasionat de tehnica sa-si gaseasca locul intr-o companie internationala de renume, intr-un domeniu de inalta tehnologie, asa cum este cel legat de energia regenerabila.

un interviu de Marian Costache, din seria #perspective

Lucian Popescu, Sales Manager Victron Energy Southeast Europe

Cand ai intrat in business-ul Victron Energy, ce parere aveai despre toata gama de echipamente?

Am fost mai intai distribuitor Victron Energy si am ales sa lucrez cu ei tocmai pentru ca aveau o gama larga de produse, si practic orice sistem iti poti imagina poti sa-l faci cu echipamente Victron. 

Cand am inceput sa lucrez direct pentru Victron, ce am vazut in piata ca lipseste am inceput sa propun, sa sugerez companiei ca proiecte ce pot fi dezvoltate. De aici si statia de incarcare, despre care vorbim azi.

Aceasta era o veriga lipsa in tot ecosistemul Victron, mai ales acum cand se face tranzitia spre masini electrice. Ai o capacitate imensa de stocare, in interiorul masinii electrice, era pacat sa nu o atasam si sa nu o folosim in ecosistemul nostru. La statia noastra de incarcare am adaugat posibilitatea de a incarca doar cu surplusul de energie. Adica atunci cand avem pline bateriile casei, bateriile sistemului de backup, si panourile fotovoltaice inca produc, alegem sa trimitem surplusul de energie in retea, deoarece e pacat sa-l pierdem. In felul acesta eficientizam sistemul fotovoltaic si facem ca amortizarea intregului sistem sa fie mult mai rapida.

Majoritatea sistemelor, pe timpul verii, reusesc sa se incarce la 100% undeva la mijlocul zilei. Practic, in a doua parte a zilei, daca nu injectezi in retea, ai energie pierduta. Daca ai o statie de incarcare, in aceasta a doua parte a zilei poti trimite energia catre bateria unei masini electrice.

La momentul la care ai intuit ca exista aceasta nevoie in piata, cum ai reusit sa scoti un produs mai bun? Cu ce se diferentiaza prima statie de incarcare, fata de ce era in piata la momentul respectiv?

Primul model se diferentia fata de ce era in piata prin toata partea smart. Statia de incarcare poate fi controlata de la distanta, poate fi programata sa incarce cu surplusul. Poate fi integrata in sistemul nostru, astfel incat sa eficientizeze sistemul si sa creasca viteza de amortizare. Asta a fost toata ideea.

Statia de incarcare are display. Poate fi controlata de la panou, se poate configura curentul maxim de incarcare, se poate porni-opri. Are un inel luminos care poate fi programat sa afiseze prin diferite configuratii de culoare sau intensitati sa comunice diferite stari, daca masina e incarcata, daca incarca cu surplusul de energie, daca incarca in mod manual. Am vrut sa fie mult mai smart si mult mai prietenoasa decat o statie obisnuita, in care doar bagi cablul si incarci. Nu stii cand termina, nu stii cu cat incarca.

Statia noastra calculeaza costul de incarcare. Putem sa definim un pret pe energia primita din retea, iar la finalul incarcarii ne va spune exact cat a costat intreaga sesiiune de incarcare, tinand cont de cata energie a venit de la soare (aceasta este economia facuta) si cat am luat si din retea. Va rezulta un cost final de incarcare, cu 10 euro economie, de exemplu, si 15 euro consumati din retea. E doar un exemplu, extrem, pentru ca nu poate sa coste atata o incarcare. 

Ce a zis top managementul Victron, in clipa in care ti-ai manifestat intentia de a realiza aceasta statie de incarcare?

La noi nu exista o structura, cu top management. Noi suntem oamenii de vanzari, iar deasupra exista owner-ul companiei si atat. Nu avem directori si alti manageri si asa mai departe. Eu, de exemplu, administrez 7 tari din sudestul Europei. Nu am vreun sef deasupra mea, care sa decida peste mine, sa-mi spuna ce am de facut. Toate deciziile le iau eu si doar eu, nu exista altcineva care sa-mi dicteze o anumita directie. Politicile de vanzari, pe zona asta, sunt doar ale mele si se pare ca au fost bune, in ultima perioada, tinand cont de evolutia vanzarilor.

#prototip

Revenind la statia de incarcare, asta se intampla acum 4 ani, cand am propus produsul eu aveam o solutie la gata, aveam un prototip facut. Eu, fiind fan masini electrice de multi ani si avand ca realizare prima conversie de masina electrica, din tara, o Dacia Solenza, tot timpul am cochetat cu ideea de a adauga partea de statie de incarcare, in interiorul ecosistemului Victron.

Avand acces la protocoalele de comunicatie intre echipamentele Victron Energy, am reusit sa fac un produs care comunica cu restul produselor Victron. Practic, cand am fost sa prezint produsul owner-ului companiei, m-am dus cu el functional si am aratat ca merge. Din pacate, a durat un pic cam mult, de la momentul respectiv pana cand produsul a iesit pe piata, pentru ca a fost cu toata perioada asta de pandemie, care a adus intarzieri in productie.

Practic, s-a prioritizat productia echipamentelor ce erau deja in piata, si partea de produse  noi a fost un pic intarziata, astfel incat sa putem oferi clientilor produsele dorite, cu care erau invatati. Uite ca de la inceputul anului avem si statia de incarcare si vanzarile au fost mult peste asteptarile noastre. Urmatoarele doua stocuri, ce urmeaza sa fie primite in warehouse-ul nostru, sunt deja precomandate, deja vandute. Ceea ce e mult, mult peste asteptarile noastre. A trebuit sa crestem liniile de productie, sa le marim de 6 ori, fata de ce ne asteptam noi.

Acum a intrat in productie cea de-a doua varianta a statiei de incarcare?

A doua varianta a intrat deja in productie. Diferenta fata de cealalta este ca nu are display, are o carcasa mult mai prietenoasa dar si mai neutra. Adica o poti pune pe fata unei cladiri si arata bine. Nu mai este culoarea albastra, cu care suntem invatati, care sa iasa in evidenta. Permite infasurarea cablului, peste ea, fara sa cada, si ea va fi livrata cu mai multe fete (negru, albastru si alb).

Conectarea la retea e foarte usoara, pastreaza toate celelalte avantaje ale celeilalte statii: comunicare cu restul sistemelor noastre, control de la distanta, incarcare doar cu surplus, s.a.m.d.. Practic e aceeasi statie dar a fost facuta pentru oamenii la care si aspectul e foarte important. Cealalta e mai industriala, aceasta e mai aspectuoasa si mai usor de instalat.

Cum vezi contextul actual, definit prin doua directii, pandemia si respectiv razboiul din Ucraina?

Ambele motive sunt foarte legate, la ora actuala, fiindca dorinta fiecarei tari este sa devina complet independenta energetic, iar dorinta fiecarui om urmeaza acelasi trend. Energia devine o utilitate mai importanta decat toate celelalte, de multe ori. Avand energie ai acces la caldura, ai acces la apa, ai acces la informare, comunicatie. Absolut toate sunt legate de energie.

In momentul in care pretul energiei creste, automat viteza, cu care orice sistem fotovoltaic se amortizeaza, creste si ea. La fel si dorinta oamenilor de a deveni independenti. Au fost multe situatii in care sistemul local, din diferite tari, nu a fost suficient de stabil pentru a sustine consumurile noi, datorate tranzitiei de la sisteme de incalzire cu surse poluante (centrale termice pe gaz, carbune, etc.) la sisteme cu pompe de caldura sau la orice alte sisteme mult mai eficiente.

Stresul pe reteaua nationala de energie, in orice alta tara, a crescut. La toate acestea se mai adauga si explozia de masini electrice. Achizitia acestora a fost influentata de subventiile pentru acest tip de vehicule. Nu in ultimul rand, aceasta tranzitie este data si de tendinta naturala a oamenilor de a face un pic de bine si pentru natura.

Exista astfel o tranzitie spre sursa regenerabila de energie electrica. In Romania vanzarile noastre de echipamente au crescut cu 150%, fata de anul trecut. Din ce vad, in toate celelalte tari este cam aceeasi situatie.  

Cum se adapteaza compania Victron Energy la contextul actual?

Noi, spre deosebire de alti producatori, avem stocuri imense. Asta a fost tot timpul strategia noastra, nu ne-am hotarat in perioada asta sa avem stocuri. Asa am functionat tot timpul, nu lucram cu banul clientului, avem stocuri pregatite, clientul vine si cumpara si gaseste tot timpul produsele in stoc. Spre deosebire de alte branduri, unde la ora actuala termenele de livrare sunt de peste un an, la noi produsele sunt in stoc, cu livrare in maxim 7-10 zile.

O alta politica a fost sa nu crestem preturile. Tinand cont de toata situatia actuala, cu cantitatile mici de microcontrolere si de orice alte produse, pe baza de semiconductori, de care se lovesc toti, inclusiv producatorii auto, noi am avut stocuri imense si pentru componente. Astfel, nu am fost afectati de cresterea preturilor sau de lipsa respectivelor componente electronice.

Ce ne-a modificat un pic preturile, in trimestrul trecut, a fost pretul materialelor brute, precum aluminiu sau cupru, care sunt listate la bursa si au suferit o crestere de aproximativ 8%. Fata de alte companii, care si-au crescut enorm preturile in ultima perioada, noi am ramas cam la aceleasi preturi.

In rest, ca si politica, alegem in continuare distribuitori de foarte buna calitate, ce asigura suport, in toate tarile unde suntem prezenti. Avem o filtrare continua a distribuitorilor, astfel incat sa ramana cei mai buni. Acestea sunt principalele cauze, pentru explozia in vanzari, din ultima perioada.

Garantia de 5 ani la echipamente este de asemenea un factor important, alaturi de numele nostru, care este foarte cunoscut in grupurile de pasionati. Toata lumea stie ca Victron Energy este un reper, in zona de energie regenerabila. Nu spun ca nu mai sunt produse bune in piata. Spun ca toata lumea stie cine este Victron, pentru astfel de sisteme.