Despre Coronavirus, business, media si mitologii urbane cu Florentina Taudor, CEO Renania

In contextul isteriei coronavirus, consumatorii cumpara produse de protectie, uneori pana la epuizarea de stoc, urmand logica unei mitologii urbane care nu-si are confirmarea in realitate. Media si influencerii fac si ei prapad cu informari partiale sau pur si simplu gresite. Business-ul cu produse de protectie respiratorie are o dinamica cel putin interesanta, despre care nu vorbeste nimeni. Ce-are de zis Renania, cel mai mare producator, importator, distribuitor si consultant in siguranta ocupationala de la noi, intr-un interviu cu Florentina Taudor, CEO-ul companiei.

interviu de Marian Costache

1Florentina_Taudor

Coronavirus e unul dintre cele mai cautate cuvinte pe google la nivel global. In Romania, dezinformarea si mitologiile urbane plutesc insa in aer. De ce?

Florentina Taudor, CEO Renania: Traim intr-o societate in care limbajul vizual transmite informatie cel mai rapid. Auzi la tv “coronavirus” si vezi imagini cu oameni care poarta masti medicinale, tragi automat concluzia ca ai gasit metoda de preventie. Nimic mai fals. Masca medicinala ii protejeaza in mod superficial pe cei din jur, dar nu pe purtator. E de unica folosinta si are exact efectul unui servetel sau al unei batiste puse peste gura, la stranut sau tuse. Si totusi, in ultimele doua luni am fost asaltati de cereri, nu odata am fost aproape de golirea stocului pentru masti medicinale. Oamenii nu stiu ca in cazul Coronavirus, banala masca medicala nu este eficienta. Cu toate acestea, vezi instagramul plin de influenceri din zona modei si a showbiz-ului, purtatori de masti negre, unele mai stylish, altele mai putin, cu convingerea ca sunt la adapost.  Dominanta e masca neagra. Mesajul e general – masura de preventie. Nici masca neagra, nici cea albastra nu ofera solutia corecta. Coincidenta sau nu, si noi suntem in pragul unei noi campanii de identitate, care pleaca de la premiza “safety loves fashion”.  Cumva e o tensiune impusa de public si e de inteles – oamenii traiesc intr-o lume dominata de status, moda e un instrument de expresie, asadar “siguranta” si-atit nu mai e suficient pentru generatia instagram. Ce-ar trebui sa inteleaga totusi influencerii e ca “Safety” trebuie sa ramana primordial, iar #safe ar trebui folosit atunci cand chiar reflecta realitatea. “Safety first” si “better safe than sorry”, vorba poetului.

Care e alternativa corecta la ineficienta masca medicinala?

Pentru cei care calatoresc, care stau prin aeroporturi cu trafic intens si sunt expusi riscului de contact cu COVID-19 ori  cu alti virusi care se pot raspandi tot  prin tuse si stranut, semimastile  de protectie fara supapa, cu nivel FFP2 sau FFP3 sunt solutia. Inca ceva – daca ele nu sunt fixate corect pe fata, astfel incat sigilarea perfecta a suprafetei gura-nas sa fie asigurata sau daca sunt purtate intermitent, sunt la fel de inutile ca o masca neagra, tip influencer pe instagram. Am remarcat cum presa romaneasca traduce articole din SUA si recomanda semi-masca N95. Pentru ca suntem in Romania, majoritatea distribuitorilor locali folosesc insa produse validate de instantele Europene de reglementare. Un produs de tip N95, are drept corespondent European FFP2. In vreme ce N95 va fi mai greu de gasit la noi, FFP2 si FFP3 sunt valabile la nivel national. Si mai e un aspect: in cazurile in care riscul de expunere e mare – vezi personal medical sau de ambulanta ce-ar putea intra in contact cu purtatori, asa cum am vazut in cazul profesoarei de engleza de la suceava- combinezonul purtat conteaza si el. Doar un combinezon antichimic nu e suficient, adecvat e cel cu imbinari etanse, fara cusaturi. Cum le recunoastem ? De obicei sigiliile sunt fie de alta culoare fie foarte vizibile. Vreau sa atrag atentia ca nu orice combinezon antichimic te protejeaza contra virusilor. Stiu ca vizualul e prima sursa, dar in cazurile acestea recomand citirea etichetei, a descrierii si a indicatiilor la folosire. Nu tot ce zboara se mananca.

Care sunt efectele coronavirus in business-ul de safety?

Mitologiile urbane au impins oamenii la isterie. Se cumpara cu disperare fie produse inadecvate – cum ziceam in cazul mastilor medicinale – si se cumpara pe modelul “preventiv”, “sa fie acolo, ca nu se stie”, chiar si in cazul celor care nu calatoresc sau nu sunt expusi riscului. O mentalitate care imi aduce aminte de perioada comunista, cand oamenii isi faceau depozite de alimente, cand prindeau ulei sau faina, stiind ca uleiul risca sa se rancezeasca la un moment dat si faina sa se umple de gargarite.  Ce e si mai grav, e ca oamenii ignora reguli elementare de igiena – nu se spala pe maini sau nu suficient de des. Prima masura de protectie, inainte de masca, e igiena elementara – nu baga mana in gura si nu atinge apoi fata si obiecte din jur, de exemplu. In Romania nu avem cazuri de Coronavirus, pericolele reale vin de la gripa si virusi locali, de la ignoranta si lipsa de igiena.  Pe ele le tratam cu indiferenta, iar preventia pentru COV-19, cand chiar e necesara, se trateaza cu apa de ploaie.

Au aparut probleme cu stocurile, cu preturile de dumping, cu importurile? La ce duce asta?

Multi jucatori din safety au tratat topicul COV-19 ca pe o oportunitate de business – au cumparat volume cu furie si-au marit preturile de pana la 4 ori. In acelasi timp, importurile semi-mastilor din China au fost sistate. La Renania am pastrat preturile neschimbate si acolo unde am vazut predispozitie pentru specula am refuzat sa vindem cantitati mari. Si asta pentru ca intregi industrii care depind fundamental de utilizarea acestor produse in medii de lucru toxice isi pun semne de intrebare legate de lunile urmatoare – vezi industria auto. Noi avem parteneri traditionali care cumpara in mod curent cantitati foarte mari, pentru nisele in care lucreaza si care nu au legatura cu topicul medical. Imaginati-va ca de maine, cei din domenii legate de chimie, oil & gas sau productie auto raman descoperiti. Se blocheaza nise din economie, iar asta are efecte la scara macro. Eu vreau sa le spunem celor care vizeaza castiguri rapide dintr-un subiect ca acesta sa se gandeasca de doua ori, pentru ca o strategie pe termen scurt s-ar putea sa te saboteze mai tarziu. Iar pe ceilalti ii incurajam sa se documenteze, sa ne ceara informatii, nu sa cumpere cu ochii inchisi. Pe chat-ul companiei oamenii pot intra si pot pune intrebari pe topic, inainte de a face masive achizitii preventive.  Pana la urma, in Romania nu e inca niciun caz de coronavirus si aceste masti nu sunt inca necesare la scara macro. Legitim se poate intreba oricine – De ce sa cumperi, tu, consumator final, in cantitati industriale? Renania poate vinde masti de protectie oricui are cu adevarat nevoie de ele, evident, dar ne dorim sa treaca isteria golirii stocurilor doar din ambitie, specula sau din pura dezinformare.

Sa zicem ca ajungem in aeroporturi cu risc mare de raspandire a virusului. Cum ne pregatim pentru asta?

Achizitionati masca FFP2 sau FFP3. Spalati-va pe maini si pe fata. Aplicati masca etans, ideal cand plecati de acasa. Cand sunteti in aeroport / avion, nu scoateti masca, nu o atingeti sau daca e necesar, folositi dezinfectant sau spalati-va cu apa si sapun pe maini, inainte si dupa. La destinatie, cand nu va mai aflati in zona de risc, aruncati masca. Spalati-va pe maini sau folositi dezinfectant.