Codrut Dumitrescu (Overground Music): „In 2019 am organizat peste 80 concerte si am book-uit trupele pentru alte aproximativ 120”

La inceputul lunii aprilie, Overground Music a lansat Overground Showroom, o biblioteca video on demand dedicata concertelor, ce propune un serviciu similar altor platforme de streaming video (cum ar fi Netflix). Catalogul va contine concerte live ale artistilor din Romania, filmate full HD si cu sunet de înalta calitate. Concertele vor fi disponibile pentru streaming 24/7, iar veniturile generate de platforma vor fi directionate catre artisti. Pentru 9 euro pe luna, echivalentul unui bilet la concert, utilizatorii au acces la toate concertele disponibile în biblioteca online, urmand a fi adaugate periodic productii noi. 

Am vorbit cu Codrut Dumitrescu, Manager Overground Music, si am aflat maimulte despre noua platforma, dar si despre cum si-a inceput drumul in aceasta zona de business, provocari si cum sunt afectati de pandemie.

de Romanita Oprea

FotoUnion-1776_1 (003)

Codrut Dumitrescu,  foto by Cristian Sutu

Cum te-ai hotarat sa lansezi Overground Music? 

In 2006 cand a infiintat trupa byron, Dan Byron mi-a propus sa devin managerul lor. La momentul respectiv lucram intr-o multinationala si nu avusesem nici o tangenta cu industria muzicala, cu exceptia faptului ca mergeam frecvent la concerte. Am invatat de la zero regulile dupa care functioneaza alternativul si incet-incet am construit proiecte pentru trupa, de la concertul unplugged Acoustic Drama difuzat in 2007 pe MTV Romania, continuand cu Live Underground filmat in Salina Turda si difuzat apoi pe HBO Romania. Din 2009 mi s-au alaturat Iulia Pop si Cosmin Ionescu, care azi imi sunt parteneri la Overground Music, si-am devenit o mica echipa in jurul trupei byron care se ocupa de management, booking, PR, organizare de concerte, dezvoltare de proiecte speciale etc- cam tot ce face in mod normal o agentie de gen. In urmatorii ani, am inceput sa colaboram si cu alti artisti din zona de rock alternativ  si-am decis sa infiintam Overground Music. Numele de Overground era ascuns intr-unul dintre proiectele lui Cosmin care voia sa lanseze o publicatie online de muzica, Overground Magazine. Nu-mi venea sa cred cat de bine se potrivea numele cu proiectul nostru.

Cum va pozitionati pe piata?  

In primul rand suntem o agentie de management si PR artistic. Apoi, pentru ca nevoia ne-a invatat ne-am dezvoltat si pe partea de booking. De asemenea, organizam evenimente (concerte, turnee) pentru artistii din portofoliu si proiecte speciale- vezi seria de concerte ALTOrchestra 100. De curand am deschis si un magazine online de merchandise.

Va ganditi sa va extindeti si in alte zone muzicale?(pana in prezent va ocupati de trupe si artisti de indie si rock alternativ) 

Ne place si ne pricepem la rock, asa ca vom ramane momentan aici, unde de altfel ne simtim bine.

Aveti un model la nivel international? 

Segmentarea din industria noastra muzicala este total diferita fata de ce se intampla in alte teritorii.  Niciodata in strainatate o trupa ca The Mono Jacks sau un nume ca Lucia nu ar fi considerate Alternative. De aceea nu putem folosi pattern- uri din afara, sau “poteci” deja batatorite.

Cum a evoluat si s-a schimbat business-ul in timp? 

In ultimii ani, odata cu cresterea semnificativa a clasei de mijloc din Romania si a puterii lor de cumparare, artistii nostri au inregistrat cresteri in incasari. Publicul segmentului de alternativ este obsnuit sa sustina trupele si sa cumpere muzica lor (fie in format fizic, fie digital), bilete la concerte sau merchandise.  Acest lucru, coroborat cu faptul ca brandurile comerciale cauta parteneriate cu trupele, fac ca business-ul nostru sa creasca anual.

Banner Aurelia Visinescu

Care au fost cele mai mari provocari pana in prezent?

Diversificarea serviciilor pe care le oferim trupelor, pe masura ce intelegeam nevoile lor de business ( de ex: acum lucram cu o firma de transport care deserveste in principal trupele noastre atunci cand au concerte in tara).

Cum a crescut business-ul de la an la an (financiar, la nivel de clienti, angajati,etc)?

In urma cu 7 ani, desi munceam pe rupte o faceam ca hobby, pentru ca eram cu totii angajati in alte parti. Eu lucram la o multinationala, asa cum iti povesteam. Acum suntem 5 angajati permanenti, cu un sediu minunat, cu o infrastructura functionala si deservim 11 trupe.

In 2019 am organizat peste 80 concerte si am book-uit trupele pentru alte aproximativ 120. Cifra de afaceri a crescut si ea in ultimii 3 ani cu circa 50% de la an la an, dar evident va fi greu sa pastram trendul, mai ales in acest an.

Organizati si Mastering the Music Business. Cum a venit ideea evenimentului si cum alegeti speakerii din fiecare an?

Anca Lupes (de la Asociatia Star Education) initiase deja proiectul in 2016. Apoi in 2017 Carina Sava (de la Agentia de Vise) a venit cu propunerea de a ne uni resursele si energiile pentru a creste aceasta conferinta. In acelasi an ni s-a alaturat si Dan Fintescu. Stiam ca avem nevoie de un eveniment care sa aiba in mijloc industria muzicala, sa ne interconecteze la conferintele si organismele de gen din Europa si sa incercam sa aducem oameni – cheie din alte tari pentru a-i face sa inteleaga ca si in Romania se face muzica buna si ca exista un infrastructura functionala a scenei muzicale. In structura actuala a MMB fiecare dintre noi are rolul lui, iar Carina este cea“ raspunzatoare”  de alegerea speakerilor in functie de temele conferintei. Rolul meu este de a organiza partea de showcase-uri, de concerte si de a ma asigura ca totul functioneaza cum trebuie din punct de vedere tehnic pe parcursul conferintei.

Poate sa fie muzica un business profitabil in Romania? Daca da, in ce conditii? 

Eu cred ca da, dar ca in orice business trebuie sa intelegi foarte bine regulile jocului. Sa stii cui te adresezi, care e publicul tinta si care sunt nevoile lui.

Cat de afectati sunteti de pandemie? 

Extrem de afectati, practic incasarile noastre au cazut brusc cu 90%, iar evenimentele sunt incerte in continuare. Business-ul nostru se bazeaza in principal pe evenimentele live, ori in acest moment suntem departe de a intelege ce se va intampla in continuare.

Care au fost primele masuri pe care le-ati luat pentru sustinerea in continuare a business-ului?

Am taiat costurile la sange, dar fara ca nimeni sa paraseasca firma. Apoi am incercat sa gasim solutii alternative de generare a veniturilor pentru artistii nostri: am deschis un magazin online de merchandise, am organizat concerte live streamed din salile de repetitii, am lansat platforma Overground Showroom- biblioteca online de video on demand dedicata concertelor.

Ce masuri credeti ca trebuie luate pentru ca industria sa isi revina si cand credeti ca se va intampla acest lucru? 

Cred ca primele masuri sunt cele general valabile pentru IMMuri: credite fara costuri pentru asigurarea cash-flowului, facilitati fiscale si protectie sociala pentru a nu fi nevoiti sa reducem numarul de angajati. Evident revitalizarea poate aparea odata cu reluarea evenimentelor live.

Avem in plan si dezvoltarea proiectelor deja incepute de noi in aceasta perioada, adica shopul online pentru merchandise-ul trupelor si platforma Overground Showroom.

Apropos de Overground Showroom, cum ati ales pachetele tarifare si care este telul vostru pentru 2020? 

Accesul pentru o luna pe platforma este 9 eur + tva, adica aproximativ 50 lei. Cam acesta este si costul unui bilet la un concert de club acum. Apoi pachetele contin reduceri, pe masura ce perioada de abonare este mai indelungata ( un an costa 99 eur+tva).

Avem in plan sa lansam lunar productii noi, suntem in discutii si cu alti artisti din afara portofoliului nostru. De exemplu in luna mai vom lansa doua concerte care n-au mai fost difuzate online niciodata: un concert cu Alexandru Andries si unul cu Nicu Alifantis. Pana la sfarsitul anului speram sa crestem numarul de abonati si sa-i fidelizam pe cei deja existenti.

Ce sfaturi ati da muzicienilor romani in aceasta perioada?

Sa nu cedeze, sa creeze in continuare, sa se reinventeze, sa incerce sa foloseasca cat mai abil toate platformele de streaming, social media, pe scurt sa produca content si sa fie cat mai prezenti online.

Dar in general muzicienilor aflati la inceput de drum? Cand trebuie acestia sa apeleze la o echipa de profesionisti (pr, booking, etc) si de ce? 

Artistii aflati la inceput de drum trebuie sa aiba multa rabdare, sa inteleaga ca o trupa este o investitie si ca rezultatele apar cel mai devreme dupa 3-4 ani. Nevoia de echipa ar trebui sa apara odata cu stabilizarea trupei (componenta, stil muzical, live act) si producerea primelor materiale proprii.

Evident trebuie sa inteleaga ca e necesar sa fie o relatie de win – win atunci cand lucrezi cu o agentie.

Care este muzica ta preferata?

Ascult mult  Radiohead, Elbow, Dave Matthews Band.  Insa am bafta de a fi intr-un mediu unde recomandarile de muzica noua ajung foarte repede.