“Foarte multe business-uri vor trece online, fie ca vor, fie ca nu vor.” – Valentin Manescu, fondator WEBECOM

Am stat de vorba zilele trecute cu Valentin Manescu, fondatorul WEBECOM, companie ce sustine cu solutii digitale afacerile antreprenoriale inca din 2005.

Pentru ca mi se pare absolut fabulous, ca in vreme de criza sa vezi efectiv cum explodeaza un domeniu de business, i-am adresat cateva intrebari celui care si-a pus semnatura in peste 1000 de magazine online si site-uri de prezentare romanesti.

interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

IMG_1540

Valentin Manescu

Ce-a adus nou pandemia asta, in contextul in care foarte multe lucruri s-au mutat online? Ce-a adus nou in categoria in care activezi tu, in care activeaza WEBECOM?

Noi lucram foarte mult cu antreprenori, cu intreprinderi mici si mijlocii. Multi dintre ei aveau deja solutii de e-commerce, pe care le foloseau zi de zi, ori ca un punct aditional al business-ului lor ori ca element principal. In momentul in care s-a declansat Starea de Urgenta foarte multi s-au repliat in online, mai mult ca niciodata.

 Au inceput sa aiba mai multe comenzi, au inceput sa apara comenzi pe clase de produse, care pana acuma nu prea se vindeau online, din cauza logisticii, pentru ca erau volume mari de produse.

Poti sa-mi dai niste exemple?

De exemplu site-urile care livreaza bunuri alimentare la domiciliu. Pana acum, atunci cand deschideam un magazin de genul asta era foarte greu sa aducem flux de comenzi. Acum lucrurile s-au schimbat radical, media pe comanda este mult mai mare decat mediile din alte perioade ale anului, pe partea de bunuri alimentare.

Ai observat la clientii tai, si nu numai, o crestere a comenzilor pe zona asta de mancare, de produse de prima necesitate. Pe ce alte categorii ai mai vazut cresteri, de cand cu pandemia si cu Starea de Urgenta?

Am vazut cresteri pe foarte multe domenii, chiar si pe piese de tractor, produse electronice si electrocasnice, inclusiv pe anumite site-uri de cosmetice care s-au adaptat si au inceput sa vanda si dezinfectanti si alte solutii de genul asta. Deci, cresteri au fost relativ multe, scaderi au fost doar in zona de Beauty, pentru ca foarte multe volume, din ce se tranzactiona online, se duceau catre saloane.

Poti sa dai niste procente pe zona de mancare, o crestere in medie?

Nu am niste procente exacte dar au fost business-uri care acum au pornit, si-au pornit in forta. Incepusera sa faca demersurile in Februarie si-acum au pornit foarte rapid, cu foarte multe lucruri incomplete pregatite, si cu toate astea au avut succes.

S-au salvat multe joburi datorita comertului online. Cunosc firme care voiau sa-si trimita oamenii in somaj tehnic dar i-au repliat pe partea de vanzari directe. Eliberandu-se traficul, din Bucuresti, au fost foarte eficienti. Inainte era aproape imposibil sa livrezi din zona de Vest pana in zona de Sud a Bucurestiului, in conditii de eficienta economica, cu flota proprie. Acum e convenabil pentru ei.

720x100 Magazin online la pret promotional pentru producatorii din Romania 3

Ce-ai facut pentru clientii WEBECOM, pentru clientii existenti, pentru clientii noi? Cum i-ai ajutat in perioada asta? Ce solicitari au venit?  

Au crescut bugetele de publicitate, pentru cei care aveau produse care se adaptau starii actuale. Le-am schimbat campaniile in Google Ads si Facebook Ads foarte rapid si le-am imbunatatit solutiile de raportare, ca sa stie cu ce sa se aprovizioneze de la furnizori.

Iti imaginezi ca un magazin online, in situatii normale, poate avea 5 sau 10 comenzi pe zi. Avem magazine care acum au ajuns si la 100-200 de comenzi pe zi si nimeni nu mai stie cum sa scoata o situatie centralizata, exact cu ce are nevoie, pe fiecare distribuitor si segment, in parte.

Sunt foarte multe cereri noi de magazine online. Ni se-ntorc clienti, care pana acum cativa ani nu erau interesati de domeniul asta, pentru ca domeniul comertului online este un domeniu care a avut o crestere constanta dar lenta, in fiecare an.

Un magazin online nu reuseste fara foarte multa munca, dar in momentul in care ajunge la un anumit nivel, este foarte greu sa scada. In perioada asta se intampla urmatorul fenomen, pe  care l-am mai identificat in trecut, daca-ti aduci aminte, si la Black Friday si la alte perioade de varf, creste foarte mult numarul de vanzari online. A crescut foarte mult si plata cu cardul, apropo, sunt clienti care abia acum au inceput sa-si implementeze si plata cu cardul. Creste, deci, foarte mult volumul de plata cu cardul. Curierii se adapteaza, multi dintre ei inca fac fata la situatia actuala, desi nu le este nici lor foarte usor, urmand ca dupa perioada de relaxare sa se pastreze acelasi nivel de volum.

Comertul online nu va da inapoi, in perioada urmatoare, pentru ca devine deja confort. Pe de alta parte, exista o zona, careia eu ii spun economia de utilitate, pentru ca sunt doua tipuri de produse, produsele care se vand din impuls, vorbim aici de haine, fashion, lucruri de lux, si mai sunt produsele de utilitate. Aici sunt incluse produsele de stricta necesitate, cum sunt ochelarii, de exemplu. Vrei nu vrei, ochelari de vedere trebuie sa-ti cumperi de undeva. Cred ca o mare parte din economia de antreprenoriat va vira, odata cu inceputul crizei si cu recesiunea, spre economia de utilitate.

Care sunt categoriile care crezi ca vor creste, in afara de cele de utilitate? Ce crezi ca va inflori mai mult, in a doua jumatate a lui 2020? Cum vezi ca va evolua piata, pentru ca sunt foarte multe business-uri, care nu sunt online. Vezi o migrare masiva catre online?

Foarte multe business-uri vor trece online, fie ca vor, fie ca nu vor. Unii au inceput inaintea valului din industria lor, altii au asteptat pana in ultimul moment. Se vor redeschide, probabil, centrele comerciale si bataia va fi intre centrul comercial si comerciantul online, care are costuri mult mai mici dar e si mai putin vizibil.

Referitor la domeniile de activitate care vor creste, dupa ce vor trece vanzarile de sezon sau de conjunctura, cum sunt vanzarea de benzi de alergare, de masti si dezinfectanti, lucrurile vor intra cumva in normal dar cei care raman in offline vor avea de pierdut.

Cei care au vandut prima comanda in online probabil ca o vor vinde si pe a doua si-a treia. Nu pot sa am o estimare exacta, despre zona in care se vor duce lucrurile si unde se va investi mai mult. Probabil ca se va pastra tendinta sa se vanda mai mult Home-Deco si in zona de alimente, unde pana acum era foarte costisitor sa livrezi. Transportatorii vor gasi solutii eficiente, ca sa livreze colete de dimensiuni mari. Asta este o zona inca neacoperita, in comertul online, in Romania.

De ce clienti esti mandru, de ce clienti e mandru business-ul vostru? Sunt categorii care in mod traditional apelau la dezvoltarea de solutii online, facute de WEBECOM sau aveti de peste tot, din toate domeniile cate unul sau doi operatori?

Avem din toate domeniile 1,2,5,7,10. Avem produse de IT, produse de Fashion, produse Home-Deco. Sunt in principal mandru de atitudinea lor fata de situatia actuala, sunt foarte, foarte putine cazuri de oameni care au vazut negru in fata ochilor, care sa zica “va trebui sa-mi inchid business-ul sau sa-l pun pe pauza, cateva luni”. Sunt mandru de cei care au reusit sa se adapteze, inclusiv cei din zona Beauty, unde nu le dadeam foarte mari sperante. Cred ca avem unul sau doi clienti care au avut o problema reala, data nu de disponibilitatea lor de-a se adapta, ci de restrictiile care nu le mai permiteau sa functioneze.

De ce ar cumpara cineva o solutie online de la WEBECOM? De ce ar cumpara un magazin online, de ce ar cumpara un market place?

Din cate spun clientii nostri, principalul lucru care ne diferentiaza este seriozitatea. Din punctul meu de vedere, interesul meu este sa lucrez cu oameni, care dupa ce achizitioneaza de la noi solutia si platesc investitia, chiar folosesc ce facem noi. Asta e cea mai mare satisfactie. De aceea atunci cand am vazut ca un proiect nu are succes, l-am refuzat din start. Motive sunt mult mai multe, in primul rand incercam sa ne facem treaba temeinic.

Sunt sute de diferentiatori, in functie de solutiile pe care le livram, de asta nu pot sa-ti zic exact, Noi livram o solutie completa, de la partea de gazduire, inregistrare domeniu, creare magazin online, publicitate. Fiecare solutie are alti diferentiatori, care sunt importanti. Pentru fiecare domeniu in parte pot sa-ti zic cu exactitate dar la nivel generic pot sa-ti zic ca suntem seriosi si ca incercam sa oferim solutia completa, nu doar bucati de solutii. Deci suntem integratori de solutii e-commerce, pana la urma.

Ce planuri de viitor aveti, ce lucruri vreti sa faceti pentru clientii vostri? Cum va ganditi sa va dezvoltati si sa va scalati business-ul in perioada urmatoare, pentru ca activati intr-o zona absolut exploziva? 

Interesul nostru este sa digitalizam cat mai mult din orice activitate se efectueaza acum manual, in interiorul firmei, si cu aceeasi echipa sa servisam cat mai multi clienti. Vrem sa ne indreptam atentia strict catre lucrurile pe care calculatorul nu poate sa le faca, sub nicio forma. Asta inseamna ca va trebui sa folosim solutii de toate tipurile, pana la inteligenta artificiala, si alte interconectari, cu tot felul de sisteme si parteneri, pentru ca totul sa mearga cat mai automatizat.

Nu vrem sa dam oameni afara, nu vrem sa ne restrangem personalul, vrem sa avem o capacitate mai mare de a furniza solutii, pentru antreprenorii din piata. Surprizele vor fi multe, dar nu pot sa le prezint inca, din motive de confidentialitate.

1 răspuns »