Te-aș sugușa puțin, autorule!

Prind lanțul cu mâna dreaptă. Îl răsucesc apoi repede-repede în jurul ”gâtului” și încep să strâng. Cu milă totuși. Mă opresc curând pentru că, de fapt, gestul meu se vrea doar unul simbolic.

Sunt în tren, într-un rapid (sau interregio, cum se cheamă acum) care vine de pe Valea Prahovei. Nu e multă lume în vagon și de aceea nu are cum să nu-mi atragă atenția că pe fiecare masă din ”compartimentul” format de câte patru scaune se află o carte.

Unde stau eu e o carte pentru copii. Alături, un roman pasional, cu dragoste și sirop. Hmmm. În spate, o carte care nu îmi spune mare lucru și cum nu e nimeni acolo, mă așez și încep să o răsfoiesc. Între două gări citesc. Nu pot mai mult. Autorul cică scrie analiză politică, dar e doar prezumpțios, spune multe și fără miez, comentează cu parti-pris.

De aceea, la nivel simbolic, îmi vine să îl pedepsesc. Îl sugușez cu milă, după cum am descris mai sus. De fapt, am răsucit lanțul în jurul gâtului autorului din poza sa mare, de pe coperta 4. Am strâns numai puțin.

Dar despre ce lanț e vorba? Pare straniu, însă fiecare carte e prinsă cu un lanț. Da, cărțile sunt perforate și stau astfel legate de piciorul mesei. Arată urât, meschin.

Campania nu e nouă și e plină de bune intenții. Firma Bookland – care, printre altele, organizează târguri de carte în locuri neconvenționale, în mall-uri spre exemplu – a plasat cărți și în alte spații publice: în gări, în trenurile de metrou din București.

Dacă la început cărțile au fost libere, apoi au trebuit legate cu lanțuri, pentru a nu mai fi furate. Dar asta parcă e chiar contra spiritului proiectului: promovarea liberă și neîngrădită a lecturii. Sincer, poate că era mai bine ca volumele să fie luate de oricine e interesat, decât să fie ”înlănțuite”.

Pe de altă parte, efectele proiectului sunt limitate. Oamenii nu pot decât, cel mult, să răsfoiască o carte, nu să și o citească. Iar oferta de lectură – cel puțin din câte am văzut în tren – e săracă și nepotrivită.

Asta nu înseamnă că nu e nevoie de campanii de promovare a lecturii. Mai ales în condițiile în care, conform unui recent sondaj , peste jumătate dintre români nu au citit nicio carte în acest an.

Articol scris de Marian Chiriac.

Marian Chiriac este jurnalist si blogger (www.alerg.ro). Când nu aleargă îi place să privească realitatea din jur.