Hypno: “Cand se intrerupe filmul, ar fi bine ca reclama sa fie geniala”

Daca atunci cand auzi cuvantul “platou” primul lucru care-ti vine in minte e o gustare calda, atunci interviul asta nu e pentru tine. Insa daca te atrag chestii precum regie, videoclipuri, cadre si bugete, mai ramai un pic. Hypno e doar o porecla care i se trage de la trupa de goa in care a cantat la un moment dat. Nu are sens sa ne incurcam cu alte nume. Hypno e regizor de reclame si videoclipuri si multi dintre voi ii vedeti si comentati zilnic spoturile la tv. In principiu, am vrut sa aflu de la el care mai e treaba cu reclamele de la tv in epoca internetului, dar pana la urma a iesit un interviu in toata regula.

interviu realizat de Andrei Hategan

hypno

A.H.: Hai s-o luam cu inceputul. Cum ai intrat in meseria asta?

Hypno: Am inceput pe la 18-19 ani, datorita lui Tudor Giurgiu, care lucra la Atomic TV, pe vremea aia. Eu nu aveam legatura cu partea de video, dar Tudor m-a chemat la niste filmari, eu m-am dus, fara sa mi se para ceva interesant, in afara de fete. Dupa aia a inceput sa-mi placa si am inceput sa cred ca as putea sa ajut pe undeva, dar motivul real pentru care am ramas in business atunci erau fetele. Erau fete la filmari, radeau, voiau sa vorbeasca. Am facut mai intai catering, apoi am trecut prin productie, regie, am facut casting, am ajutat la niste scenarii de videoclip din perioada aia. Dupa care am avut un boost de a ma face regizor. Nu m-am gandit la asta niciodata inainte, desi mi-ar fi placut sa filmez niste clipuri. Prin 2000 am facut clipul Coma – Bruzli vs. Vandam, Omul cu Sobolani – Moksha si un clip pentru niste baieti din Deva care se numeau New Raps. Dupa care nu am mai continuat foarte mult pe partea de regie pentru ca imi placeau foarte mult reclamele. Incepusem sa ma uit in disperare la reclame, numai ca nu puteam sa ma apuc deodata sa le si filmez. Asa ca am plecat de la Tudor si m-am angajat la Multimedia Est, probabil cea mai mare casa de productie pentru publicitate din Romania, unde am inceput sa lucrez ca asistent de productie, dupa aia ca director de productie si asa mai departe.

Primul spot dintr-un singur cadru

A.H.: Mai tii minte vreun spot la care ai lucrat in perioada aia?

Hypno: Primele chestii care aveau treaba, asa, tangential, cu publicitatea, au fost niste promo-uri pentru Ad’Or. Dupa aia am avut functia de Director Scouter, mai exact cautam regizori pentru spoturile pe care Multimedia le facea. Asa am ajuns sa vad foarte multe reel-uri de regizori, vedeam sute de reel-uri pe zi. Primul spot facut ca regizor a fost pentru Sensiblu, in urma cu vreo 7 ani. Era un spot unde o tipa parea ca primeste un cadou de la cineva si cand colo vedeai ca ea doar repeta cum o sa primeasca cadoul, asa era scriptul. Cred ca in momentul ala a fost un fel de breakthrough, pentru ca tocmai cunoscusem un regizor suedez care era foarte tare pe spoturile filmate dintr-un cadru. In 2006 se intampla asta, pe un brief apartinand Saatchi & Saatchi. A fost un one shot, iar chestia asta le-a placut foarte mult. Dupa aia au inceput sa vina joburi de la ei. Pot spune ca Saatchi mi-a acordat increderea in momentul ala si m-au ajutat mult sa debutez ca regizor de advertising.

In publicitate e ca la frizer

A.H.: Care e diferenta majora dintre regia de spot si cea de videoclip?

Hypno: Sunt bucatarii total diferite. Eu ma simt bine in ambele parti, dar ambele au plusuri si minusuri. Imi place foarte mult sa fac publicitate, pentru ca asta mi-am dorit de pe la 20 de ani, nu mi-am dorit sa merg la Cannes. Acum imi traiesc visul si sper ca visul asta sa evolueze de la an la an. Cu reclamele e ca la frizer. Cu anumiti clienti poti sa te joci si poti sa imbunatatesti, altii spun doar “ia-ma pierdut pe la spate” si aia e. Vin si spun: “asta e bugetul, asta e scenariul” si atunci challenge-ul e sa-l execut cat mai bine in parametrii dati. Dar am invatat in anii astia sa spun povesti in timp scurt, dar si ce inseamna un personaj. Mai ales in reclame, unde ai foarte putin timp sa construiesti din detalii povestea. Am invatat multe lucruri care sunt importante si care se pierd atunci cand vine vorba de film, mai ales de filmul local.

A.H.: Clientii te mai lasa din cand in cand sa-ti faci si nebunia ta?

Hypno: De multe ori nu cunosc targetul. Sunt clienti din ce in ce mai multi care ma lasa sa mai schimb scenariul pe ici pe colo, care asculta altfel atunci cand le spun ca e nevoie sa schimbam una alta.

A.H. Ti s-a intamplat sa vina cineva la tine fara nicio idee, sperand sa faci tu totul cap-coada?

Hypno: Foarte rar. Si de obicei, agentii mici au venit si mi-au zis, “bai, uite, avem o directie, nu avem o idee completa”. Dar sincer, prefer sa nu merg in zona aia, pentru ca nu cred in one man show, mai ales la reclame. Nu cred ca eu ar trebui sa fac scenariul, tot eu sa-l filmez, pentru ca nu stiu brandul atat de bine. Acum, revenind la videoclipuri, acolo e cu totul si cu totul altceva. Eu fac videoclipuri doar atunci cand imi place piesa si inteleg ce zice baiatul sau fata repsectiva, trebuie sa fie o relatie personala. Atunci nu ma mai gandesc ca trebuie sa bag piesa in 30 sau 45 de secunde, ci, incerc sa gasesc ceva care sa completeze piesa vizual. Nici sa nu fie mai puternic decat piesa, dar nici sa nu o traga inapoi. E practic un alt proces de gandire. Daca la spot e mai logica abordarea, alegerea, la videoclip e mult mai emotionala. Ideea unui clip poate sa porneasca de la o culoare, de la o poza, de la o chestie pe care mi-o spune artistul. Mereu am inainte mici discutii cu artistul inainte sa ajung la un scenariu.

Valoarea unui regizor, in niste mega dintr-un folder

A.H.: Cum totusi de nu esti mai atras de regia de videoclip, daca libertatea e mult mai mare?

Hypno: Sunt atras, dar in Romania din pacate nu cred ca as putea sa ma intretin din muzica pe care o ascult eu si pentru care as putea lucra. Iar sa ma duc sa ma prostituez pentru niste trupe care nu-mi spun absolut nimic, si aici vorbesc de 99% din muzica romaneasca, prefer sa fac reclame, unde inteleg scopul packshot-ului, ca sa zic asa. Versus a ma duce sa lucrez cu…mai bine nu dau nume.

A.H.: Ti s-a intamplat sa refuzi clienti de publicitate?

Hypno: Da, in ultimii doi ani am refuzat, si din motive creative, si din motive de script, si din motive personale, in sensul ca nu am dorit sa lucrez cu anumiti oameni sau anumite agentii. Asta e un lux pe care mi l-am permis in ultimii ani, crescandu-mi cumva showreel-ul. Ca de fapt, in asta se masoara practic valoarea unui regizor, in niste mega dintr-un folder.

A.H.: Cam cat dureaza sa filmezi un spot bun in ziua de azi?

Hypno: Cred ca media e undeva la 12 ore. Dar au fost spoturi la care am filmat 5-6 ore si spoturi la care am filmat si 33 de ore continuu. A devenit o problema de buget in ultimul timp. Spoturi care ar trebui sa se filmeze in 2 zile se filmeaza intr-o zi.

A.H. S-au precipitat putin lucrurile din cauza crizei, simti ca agentiile vor totul mult mai ieftin, repede si bun?

Hypno: Si viata noastra e mai rapida. Google iti raspunde la orice sub o secunda. Atunci si ritmul de munca creste. Intr-adevar timpul de pregatire a unei reclame e foarte scurt, nu ai ragazul sa vii cu ceva temeinic. Dar cam asa e peste tot. Totul e dictat oricum de bani. Clientul / agentia programeaza intrarea on air conform unui timing, doar ca timing-ul de filmare nu se programeaza in acelasi timp. Asa te nimeresti ca primesti brief-ul azi si spotul trebuie sa fie intr-o saptamana pe TV. Lucru care de multe ori afecteaza produsul final. Pentru ca nu ai timp de casting ca lumea, sa cauti locatie etc.

A.H.: Au fost cazuri extreme, in care sa renunti la cadre din criza de timp?

Hypno: S-a intamplat sa se intarzie aparitia spotului la TV cu o zi, doua. Ne dam seama cu totii in faza de post productie ca ar fi mai bine sa mai lucram un anumit spot o zi sau doua si atunci se renegociaza lucrul asta cu agentia, pentru a ajunge la un compromis. Ar fi bine ca fiecare spot sa aiba macar o saptamana de pregatire.

A.H.: Cine baga cei mai multi bani in publicitate la noi?

Hypno: Bancile sunt clienti stabili, telefonia mobila…Iar ca branduri, mi-e greu sa pun degetul pe un client anume care a investit mai mult in ultima perioada. De obicei firmele mai mici au surprize, uneori vin ei in agentie, scot banii si daca le place o idee, platesc ca ea sa devina spot, oricat ar costa. Ceea ce nu se intampla tot timpul la corporatisti, pentru ca acolo bugetele sunt mult mai fixe, nu e nimic negociabil. Pe cand un client mai mic, avand doar el raspunderea, poate merge mai degraba de capul pe o idee.

Emotie in 30 de secunde, misiune (aproape) imposibila

A.H.: Tu ai stat si lucrat mult in afara, in New York, mai nou in Georgia. Diferente / asemanari?

Hypno: Sistemul e cam acelasi ca peste tot. Sunt aceiasi pasi. In Georgia am ajuns prin Ema Prisca, care e director de creatie la o agentie acolo. Ea m-a recomandat. Am ajuns acolo si am filmat vreo 7, 8 spoturi anul asta. Am simtit acolo o libertate mai mare in ceea ce priveste spotul si scriptul in sine. Pot sa ma joc cumva mai mult, nu e atat de riguros procesul, asa cum il resimt aici. Probabil asta simte orice regizor strain care merge intr-o tara noua. Conform zicalei, “nimeni nu e filosof la el in tara”. Probabil, daca intrebi un regizor din una din tarile in care am fost cum e la noi, o sa zica asta, ca lucrurile sunt mult mai riguroase.

Afara, simt ca productia in sine e mult mai ampla, chiar daca nu stiu niciodata bugetul. In momentul in care cer lucruri, cumva, se intampla, ceea ce nu e cazul in Romania, de cele mai multe ori. E o continua negociere intre mine si casa de productie, ca suntem prieteni, piata e mica. Hai ca-ti dau la casting pe nu stiu cine, dar nu-mi cere nici tu macaraua in locul ala. Acolo nu prea e loc de negociere. Ce le zic, aia trebuie sa se intample. Ca timing, din ce am observat, vad ca numai in Romania e presiunea asta cu spotul de 30 de secunde. In afara lucrurile sunt cumva mai laxe. Adica, daca le spun ca spotul asta incape in 45 de secunde sau intr-un minut ei incearca sa gaseasca solutii. Cred ca a devenit esential la un spot sa aiba un appeal foarte mare cand te uiti la el. Pentru ca noi oricum enervam oamenii cu publicitatea, le oprim serialul sau filmul. Iar daca te uiti la filmele din ziua de azi, multe din ele arata incredibil, serialele nu mai zic. Daca atunci cand le intrerupi filmul nu vii cu o chestie macar concurentiala cu chestia aia, sa nu mai zic geniala, atunci gradul de antipatie s-ar putea sa fie si mai mare, in loc sa-l tragi pe om spre tine. Asta se intampla de exemplu, de multe ori, cand clientul vrea un spot de 30 secunde, emotional. E greu sa creezi o chestie emotionala in jumatate de minut, din care 5 secunde e packshot-ul de final. Ideal ar fi ca pe viitor sa creasca si in Romania numarul de secunde alocate unui spot.

A.H. Pana la urma e o chestiune de buget…

Hypno: Asa e, dar, pana la urma, poti alege sa difuzezi un spot mai frumos de 300 de ori, in loc de un spot mai putin reusit, fortat sa intre in 30 de secunde, de 500 de ori.

De ce e spagatul lui Van Damme un viral reusit

A.H.: Pe youtube sunt multe spoturi mai lungi de 1 minut. Ai simtit ca agentiile au inceput sa lucreze deja spoturi special pentru youtube?

Hypno: Pe net mi se pare si mai greu sa faci un spot bun, decat pe TV. Am lucrat spoturi special pentru web, cel mai bun, dupa parerea mea fiind un spot pentru Samsung Worldwide, am lucrat cu Viral Factory din Londra. A fost un noroc, zic eu. A fost special pentru net, l-am filmat in urma cu 4 ani, dar bugetul cred ca a fost mai mare decat unul pentru un spot de tv obisnuit. Libertatea, din pucntul meu de vedere, a fost foarte mare. Orice idee aveam era luata in seama si cred ca e exemplul de cum ar trebui sa fie un viral. In Romania nu prea am vazut virale foarte bune. Cert e ca se fac putine spoturi special pentru net. In general sunt derivate din spoturile tv. Pe net ai intre 3 si 5 secunde in care omul e atent. Daca nu i-ai dat ceva in perioada aia, inainte de a da skip, cei mai multi inchid fereastra.

A.H.: Pana la urma, crezi ca functioneaza spoturile astea in prostie pe net, inainte de orice videoclip la care vrei sa te uiti? Sunt cazuri cand vad un spot de 20 de ori pe zi, desi il urasc…

Hypno: Am sa incerc sa fiu delicat, sa zic ca nu sunt eu in target. Dar cred ca e usor gresit, pentru ca daca un spot ajunge sa te enerveze, nu cred ca isi face treaba. Cred ca initial au fost niste spoturi TV, pe care, la un moment dat, le-au pus si pe internet. Dar nu asa trebuie abordat. Pe net nu-ti mai permiti sa fii pentru toata lumea.

A.H.: Sunt si foarte lungi…

Hypno: Asta nu conteaza neaparat, conteaza in cat timp reusesti tu sa-ti spui ideea. Poate fi de 10 minute sau de 5 secunde. Dar in timpul ala trebuie sa fii outstanding. Cred ca unii clienti inca se gandesc la spotul de pe net, ca la o varianta ieftina a spotului de pe tv, dar asta mi se pare o greseala. Ce e pe net ar trebui sa aiba tenta de viral, mereu. Uite, cel mai bun exemplu e spotul Volvo cu Van Damme. Incepe de la un prim plan cu Van Damme, camera se retrage si incepi sa razi din primele secunde si te face sa te uiti pana la capat.

A.H.: Ai vrea sa-ti faci casa de productie proprie, pe viitor?

Hypno: Nu, nu ma intereseaza. Am un site, am niste agenti care se ocupa de mine si de joburile care vin de afara.

A.H.: Asta e ceva nou. Exista si la noi agentii astia?

Hypno: La noi nu. Doar afara am intalnit. Un fel de booking agents in muzica. Ei isi iau in medie 20% chiar si 40 % din bani, in functie de amploarea jobului.

A.H.: Cum te-au gasit?

Hypno: Nu pot spune ca m-au gasit, ar fi fost prea frumos. Pur si simplu, s-a intamplat sa-i cunosc la un moment dat, in timp ne-am imprietenit, iar la un moment dat am avut nevoie unii de altii. In ziua de azi nu cred ca mai e nimeni atat de special incat sa fie descoperit exclusiv prin ceea ce face. Sa fii regizor e un job care implica foarte multa munca.

A.H.: Te intereseaza filmul?

Hypno: Sper sa fie cat mai curand un scurt metraj si la un moment dat sa ajung sa fac film. Mi-ar placea foarte mult sa fac si seriale.

A.H.: Ce te impiedica in momentul asta?

Hypno: La seriale e destul de evident…La ce se intampla in momentul asta pe televiziunile romanesti, nu m-as baga in genul ala de productii. Daca HBO va face un serial bun in Romania, atunci, da. Iar legat de film, cred ca nu am avut pana acum curaj, nu am simtit ca e momentul. Oricum, nu as vrea sa scriu eu scenariul. Eu nu cred in filmul de autor, si o spun cu tot respectul pentru cinematografia romaneasca. Cred ca intr-un film trebuie sa fie implicati cat mai multi oameni, incat in final sa intereseze cat mai multa lume.

A.H. Cu cine te bati pe piata de regie de spoturi din Romania?

Hypno: Exista o democratizare a filmului. A devenit mult mai accesibil, ceea ce e bine. Pentru ca concurenta intotdeauna creeaza produse mai bune. In publicitate daca sunt 5 sau 6 regizori locali care conteaza. Nu stiu care e locul meu intre ei. E Radu Muntean care face treaba foarte buna. De restul nu stiu sa-ti spun.

A.H.: Poate ceva oameni din noul val?

Hypno: Sincer iti spun ca nu prea vad noul val. Dar in mod logic ar trebui sa apara. Piata creste, automat ar trebui sa apara si regizori tineri. Cand vine vorba de videoclipuri, nu stiu sa-ti spun in afara de Iulian Moga, pe altcineva, chiar daca e intr-o zona total opusa fata de ce fac eu.

A.H.: Iti plac clipurile lui?

Hypno: Deloc. Nu-l cunosc personal, dar cumva asociez orice clip cu muzica. Si neplacandu-mi muzica, video-ul isi pierde orice interes pentru mine.

A.H.: Si nu ai trage un clip de Kiss TV, nici daca ai avea un buget mare pe mana?

Hypno: Daca ar fi un buget super mare si o libertate mare de miscare, probabil m-as baga. Dar cu anumite restrictii, cand vine vorba de muzica. Daca muzica aia e chiar ceva ce imi repugna, clar nu m-as baga.

A.H.: Pentru cineva care ar vrea sa se apuce maine de regie de spot, ce i-ai spune?Hypno: Sa-si ia o scula buna, un 5D, un Canon, un Nikon, sa-si ia un iPhone. Si sa puna mana sa faca lucruri, sa filmeze orice. Sa nu-i fie rusine sai sa experimenteze. Si sa-si dea seama inspre ce zona vrea sa se duca. Dar mai intai de toate sa fimeze si sa editeze. Tot timpul ai prieteni pe langa tine care te-ar ajuta. Youtube-ul e plin. In fiecare dimineata la ora 8 sunt in fata computerului, scotocesc blogurile, sa vad cine ce a mai facut.

A.H.: Nu ti se pare ca sunt prea multe filmulete, virale, fotograii pe net?

Hypno: Nu. Pentru ca in fiecare zi descopar ceva nou. Si unele imi trezesc o invidie, care pe parcurs devine o invidie pozititva. Ma gandesc, mama ce bine arata, tre’ sa fac si eu ceva sa ajung in zona aia. Cred ca ar trebui sa fie si mai mult content video, pentru ca acum nu e atat de multa calitate video. Iar pe mine ma ajuta ora aia de studiu de dimineata.

Pentru a vedea video reel-ul lui Hypno intrati pe www.hypnohypno.com

1 răspuns »

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s