Cum a fost la UX Bucharest 2015

Imi plac prescurtarile si acronimele. Asta asa ca sa ne-ntelegem. Totusi cand am dat prima oara cu nasul de termenul de UX m-am blocat putin, apoi mi-a placut. Indiferent cat de SF pare. Apropo de SF, conferinta organizata saptamana trecuta la Club Biavatti s-a desfasurat intr-o atmosfera demna de Razboiul Stelelor si asta spre deliciul intregii audiente.

ux 9

Asa cum spuneam intr-un articol de la-nceputul acestei luni, UX Bucharest este organizat cu sustinerea Adobe Romania si Bitdefender in calitate de parteneri principali ai evenimentului. Sponsorii acestui eveniment unic au fost CVUintelligence, Grapefruit, Luxoft, Orange, Optaros si Pandorra Story Style.

Pe masura ce speakerii s-au perindat pe la microfon cu diverse prezentari care aveau in heavy rotation reguli despre cum sa sau cum sa nu ghidonezi constructia de experiente/interactiuni cu consumatorii tai + exemple concrete comentate deschis, pe bune, am apucat sa notez ce mi-a blinkanit interesant.

Iata mai jos notitele mele:

Ingrid Lindberg/Customer Experience

Experienta consumatorului e suma tuturor interactiunilor persoanei respective cu compania ta. Pare de bun simt dar adesea uitam de asta…

Formuleaza intr-o fraza scopul companiei tale. Explica cine esti ca si companie.

Intr-un scurt flash despre ce-ar putea fi in mintea consumatorului am inteles o data in plus de ce trebuie gandite cu atat de mare atentie interactiunile. Iar cand crezi ca ai nimerit pe un drum bun trebuie sa ai rabdarea unui sfant, inima (curajul) unui leu si tenacitatea unui luptator de strada!

Karl Fast/Designing for Understanding

Interactiunea clarifica lucrurile iar uneori e mai rapid sa faci o miscare in realitate decat in mintea noastra. Adica 500 milisecunde fata de 5 secunde.

V-ati pus vreodata problema cum ne vede un computer?!

Pe masura ce lucrurile devin mai complexe, interactiunea e tot mai importanta.

V-ati pus vreodata problema de ce “vorbim” cu mainile?! Se pare ca gesturile ne formeaza gandurile iar lipsa gesturilor ne inhiba gandirea. Adancind genul acesta de abordare vom fi condusi catre o concluzie foarte interesanta, anume ca mintea e un concept mult mai bogat si nu se limiteaza doar la creier. Mintea excede creierul!

ux 3

Jeroen Van Geel/The Power of Product Personality

E o greseala in felul in care gandim sistemele. Acestea ar trebui sa evolueze in felul in care ofera experiente. Exista o multime de site-uri care nu exprima promisiunile brandului.

Companiile ar trebui sa gaseasca o cale prin care sa fie ele insele si nu o copie.

Oamenii atribuie personalitate umana la tot ceea ce este in jur. Daca stii care e audienta atunci ar trebui sa stii ce personalitate sa conturezi afacerii tale.

Steve Fisher/Conflict is the Key to great UX

Adesea pe Net ajungem sa ne simtim deconectati de Lume.

Merita intotdeauna sa creezi engagement cu o voce clara si cinstita.

O companie ar trebui sa aiba foarte bine definite: audienta, viziunea, principiile si scopurile. In foarte multe cazuri se sare direct la scopuri, fara ca celelalte lucruri sa fie clare.

Mike Atherton/Designing with linked data

Atunci cand vine vorba de consumator cercetarile pot facute extrem de amanuntit dar avand in vedere ce anume iti propui sa afli trebuie mereu sa te gandesti daca vrei sa fii un camion sau o autostrada.

E intotdeauna de recomandat sa publici mai putin si sa conectezi mai mult informatiile intre ele. Nu e nevoie sa “reinventezi roata”. Pana la urma Net-ul a fost proiectat ca sa darame bariere si sa construiasca noi punti de intelegere, de aceea conexiunea (intre date) e totul!

ux 5

UX Storytelling/Damjan Obal

Povestile sunt pentru oameni precum apa este pentru pesti. Designer-ii de experiente sunt in principal povestitori iar ei ar trebui sa stie cateva reguli simple cu care pot capta atentia publicului. Spre exemplu daca vor sa scoata in fata un erou ar trebui sa construiasca pentru el o epopee. Daca vor sa atraga imediat atentia/simpatia ar trebui ca in poveste sa existe o fata in pericol. La o adica nici Batman nu poate exista fara Joker iar un echipament traznit va anunta mereu un erou (Superman, Spiderman, etc)

Mesajele ar trebui sa fie simple si minimale in fata si puternice, smart & sexy in spate.

From Idea to Product/Geoff Dowd

Cand prezinti un produs trebuie sa-ncepi cu “De ce?” De fapt poti incepe cu “Ce-ar fi daca?” Cand ti-e teama ca cineva iti va fura ideea e mult mai bine sa te deschizi catre colaborare, pentru ca de fapt e foarte greu sa scoti un produs care sa functioneze.

Un prototip este ceea ce te ajuta sa afli daca ipoteza ta teoretica se verifica. Cel mai bun sfat pentru cei din acest domeniu este sa nu se opreasca niciodata din a construi prototipuri.

Cum stii daca un produs va fi cu-adevarat bun pentru piata? Ei bine, nu stii!

Deoarece Geoff Dowd este Director of Experience Design @Adobe, a fost intrebat la un moment dat din sala: Cum ai incadra creionul Adobe, avand in vedere ca si Apple a scos unul?

Creionul Adobe nu e un succes comercial dar e un succes al echipei. In fiecare saptamana, Luni dimineata, echipa de proiectare se intalneste si discuta care sunt prioritatile, a mai continuat dl. Dowd.

O alta intrebare pentru el a fost: Cum explici bugetul pentru un proiect, daca nu exista succes comercial?

Trebuie sa ai CEO-ul langa tine. Daca faci propriul hardware este foarte probabil sa poti inspira un nou software si-atunci poate aparea de-acolo succesul. Trebuie sa-ncerci sa evaluezi succesul pe toata linia. Trebuie sa fii cu-adevarat optimist si entuziast cand lucrezi in industria asta dar trebuie mereu sa ai CEO-ul in spatele tau, a raspuns Geoff Dowd.

In incheiere el a concluzionat plin de respect ca ii datoram cu totii foarte mult lui Sir Jony IVE, pentru modul in care a pornit Design-ul ca disciplina.

Service Design/Erik Roscam Abbing

Consumatorul trebuie vazut in mediul lui, trebuie sa ne uitam la intreg parcursul lui, sa intelegem ce urmeaza dupa interactiunea cu produsul sau serviciul nostru.

Oamenii pot fi nelamuriti intre ce produse sau servicii sa aleaga. De exemplu atunci cand se uita dupa o masina de gaurit, de fapt ei au nevoie sa cumpere o gaura. Mai departe de-atat, in gaura respectiva ar vrea sa puna un cui si sa atarne o poza de familie, care evoca niste amintiri. Prin urmare, adevarata performanta ar fi sa facem legatura intre gaura si amintiri.

ux 6

Acest mod de-a vedea lucrurile te duce in mod clar cu gandul catre colaborare si catre co-creare atunci cand vine vorba de design. Cand oamenii colaboreaza de fapt nu mai conteaza ce departament reprezinta, iar cand colaboreaza isi redescopera scopul.

Dupa ce intelegi toate astea urmeaza sa te focusezi. Cum alegi pe ce te focusezi? Te concentrezi pe ce conteaza pentru consumator. Dupa ce stabilesti pe ce te focusezi, urmeaza proiectarea. Implicand astfel echipa o pastrezi focusata pe client.

Ca designer de UX trebuie sa arati respect business-urilor pentru care lucrezi si sa accepti sa incepi si cu un proiect mic, atunci cand dai peste un client interesat.

Magical UX & the Internet of Things/Josh Clark

Dupa 30 de ani in care totul a fost dominat de tastatura si mouse, dintr-o data touch-ul capata importanta, aceasta mijlocind interactiunea fizica cu mediul digital. De altfel tehnologiile pot fi combinate in mod divers pentru a construi noi experiente.

Telefonul este prima noastra “bagheta fermecata”, primul device IoT. Daca nu credeti asta ganditi-va la Shazam sau Google Translate. Smartphone-ul a distrus anumite categorii de lucruri si a nascut multe altele si treptat intervine tot mai mult intre noi si mediu.

Poate ne-am facut treaba prea bine … sau prea prost! Poate ca oamenii ar trebui sa se intoarca la ceea ce conteaza mai mult in viata lor.

Pentru noi ca designeri ar trebui sa fie o prioritate sa scoatem interactiunea in afara ecranului. Cum ar fi, de exemplu, daca lucrurile ne-ar vorbi si/sau ne-ar ajuta la treburile curente?!

In alta ordine de idei, cand te gandesti sa proiectezi un device nu fi un Jerk, nu asalta oamenii cu mesaje, ci vino cu ceva util!

Revenind la lucruri care vorbesc, scopul nu e de fapt asta ci conversatia. Poate cu totii ne dorim o casa mai relaxanta, de fapt. Nu ar trebui doar sa ne placa tehnologia ci sa aplicam tehnologia asta in vietile noastre.

IoT-ul trebuie sa mearga cu modelul mental despre Lume. Cu alte cuvinte mai avem de lucru si la nivel uman. In prezent prea multe modele de business sunt despre atragerea atentiei.

Sigur ca prototipurile sunt foarte importante ca sa vedem daca anumite ipoteze se verifica dar nu toate trebuie s-ajunga produse in serie. Pana la urma cat destept ar trebui sa fie patul tau, ca sa nu ajungi sa-ti fie frica sa te culci in el, a incheiat haios Josh Clark ultima prezentare a conferintei.

UX Bucharest a fost cu-adevarat o premiera si de departe unul dintre cele mai interesante evenimente dedicate celor care sunt preocupati de constructia de experiente, fie ca e vorba de oameni din companii client sau din agentii specializate.

Ca o parere personala, trendul asta e atat de puternic incat strapunge in forta limita, pana de curand foarte clara, intre OnLine si OffLine. IoT ajuta bogat in acest sens! Vad aici treptat o schimbare de paradigma in privinta felului in care brandurile vor comunica dar despre asta vom mai povesti cu siguranta!