GMP & U, o agenție din oameni care vor să schimbe lumea, să creeze super povești, să viseze împreună

GMP PR anunță schimbarea identității de brand și extinderea serviciilor agenției. Decizia vine în urma unui amplu proces de rebranding, care a durat opt luni și a avut la bază concluziile unui studiu care s-a adresat întregii industrii de comunicare din România.

În cadrul acestui demers, agenția a căutat un model de business relevant pentru nevoile complexe ale clienților de astăzi, care să satisfacă și să motiveze în același timp și angajații din industrie. Astfel, după 18 de ani pe piață, agenția devine GMP & U, an IDEA Company, care crede în puterea ideilor și în soluții fluide la problemele complexe de business, de astăzi.

Am vorbit cu Ioana Mănoiu, General Manager GMP & U, Corina Toma, Head of Campaigns, senior cu experiență internațională, și Răzvan Mătășel, Strategy & Growth Director, cu peste 25 de ani de expertiză în strategie, recent adăugați echipei de experți ai agenției. Am aflat mai multe informații importante din procesul de rebranding, dar și ceea ce va urma pentru agenție.

un interviu de Romanița Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

GMP PR serbează majoratul. Cum este acest moment pentru tine?

Ioana Mănoiu: Este un moment “exciting” în viață noastră, am început un nou capitol, cu multe schimbări, cu adrenalină. Construim campanii, facem planuri, suntem entuziasmați. Suntem la aceeași masă oameni vechi cu oameni noi, ne aliniem valorile, creăm împreună. Este fun, este surprinzător, îmi da energie. Mă simt că la începuturi.

Cum ai descrie experiență ta în antreprenoriat?

Ioana Mănoiu: Este un roller coaster permanent, ești când sus, când jos, când ti se pare că stăpânești jocul, apare ceva neașteptat care te zăpăcește și trebuie să fii și mai deștept de data asta. Îmi place fiindcă mă stimulează, mă face să îmi bat capul, să fiu mereu în priză, să citesc, să mă auto-dezvolt mereu. Uneori mă și obosește, aș vrea să fie mai ușor, să mă consume mai puțin. E un joc care pentru mine în toți anii ăștia a avut mereu mai multe plusuri decât minusuri.

Care au fost cele mai mari provocări de până acum, dar și cele mai frumoase și importante momente?

Ioana Mănoiu: În 18 ani de management de agenție, dacă ceva sigur nu a lipsit, cu siguranță au fost provocările. Dar la un moment dat devin ciclice, încep să se repete. Sunt perioade în care ne confruntăm cu lipsa oamenilor, perioade în care nu mai avem work spectaculos, perioade în care avem presiune pe costuri. Arta în management este să acționezi rapid și să știi pe ce butoane să apeși în funcțiile de nevoile dintr-o anumită perioada. Să nu te atașezi de un anumit mod de a face lucrurile.

Cu siguranță ultimii ani au fost cei mai dificili, fiindcă au apărut provocări de altă natură, cu care nimeni nu se confruntase până acum. Momente frumoase sunt multe, când câștigăm clienți noi, lansăm campanii, câștigăm premii, creștem echipa cu oameni deștepți. Job-ul nostru îți oferă multe motive de satisfacție. Energia pe care o punem acum în construirea noii agenții este foarte frumoasă.

Cum s-a schimbat agenția de-a lungul anilor de la gândul cu care ai plecat inițial?

Ioana Mănoiu: Agenția a avut 3 capitole până acum. Au fost primii 10 ani, în care orientarea noastră a fost către premii, vizibilitate și creștere accelerată. A urmat capitolul 2, de maturitate, începând de prin 2015/2016 în care focusul a fost să construim un business sustenabil, cu relații pe termen lung cu clienții și angajații. Și acum am început capitolul 3, care cumva le înglobează pe primele două. Ne păstrăm toate obiceiurile sănătoase din capitolul 2, abordarea matură, de business, dar ne retrezim spark-ul și energia de la început, pe care în toți anii de pandemie, le-am ținut în umbră.

Ce a determinat acest rebranding și de ce tocmai în acest moment?

Ioana Mănoiu: E simplu. Pentru că noi suntem îndrăgostiți de meseria noastră. Și când ești îndrăgostit, nu te mulțumești cu second best. După cum spuneam, pe business stăteam ok, veneam după ani de creștere financiară, creștere a echipei, avem aproape 50 de oameni azi. Dar a dispărut spark-ul, a dispărut energia creatoare, intrasem într-o rutină. Livram ce aveam de livrat și rezolvam problemele zilei. Și mi-am dat seama că nu pentru asta am intrat în această industrie.

Noi suntem aici să schimbăm lumea, să creăm super povești, să visam împreună. Nu să supraviețuim zilelor. Și magia antreprenoriatului asta este, te poți trezi într-o dimineață și decizi că vrei altceva. La începutul anului am decis că de noi depinde să ne transformăm în ce ne inspiră pe noi azi și sigur vom găsi alți oameni inspirați de același lucru.

Cât a durat întregul proces și în ce a constat el exact, cu cine ați lucrat?

Ioana Mănoiu: Am avut o echipa de rebranding mixtă, cu oameni de la noi și consultanți externi. Am făcut lucrurile că la carte, cu research atât calitativ cât și cantitativ, analiza culturii organizaționale, etc. Am vorbit inclusiv cu foști angajați care astăzi lucrează în alte agenții, ca să vedem, obiectiv, cum stăm. A durat în jur de 8-9 luni, cam cât îți ia să faci și un copil.

Ce alte schimbări importante s-au întâmplat la nivel de echipă și cum ați ales oamenii respectivi?

Ioana Mănoiu: În noul model, strategia va avea un rol cheie, alături de creație. Vom fi an idea company, care va genera idei și soluții, independente de mediile de comunicare. Am căutat să am pe cineva de top în zona strategică și am avut multe întâlniri și interviuri în acest an. Când l-am întâlnit pe Răzvan, mi-a fost atât de clar că el va fi. Pe lângă experiența foarte mare pe care o are, de neegalat în industrie, ne este ușor să construim pe idei, avem aceeași pasiune față de meserie și aceleași standard față de calitatea livrabilelor.

Un alt om cheie pe care l-am adus din afară este Corina, care vine cu o experiență foarte interesantă, atât locală, cât și internațională, și în agenții și la client.  Ea aduce perspectiva de brand building și campanii integrate și la fel ca și Răzvan, nu și-a pierdut entuziamul față de meserie, ceea ce pentru mine a fost un criteriu foarte important. Nu pot face echipă cu oameni blazați, care și-au pierdut capacitatea de a visa și caută doar un job.

Spuneați în comunicatul de presă despre cinci noi departamente specializate. Care sunt acestea și ce informații ne poți oferi despre fiecare în parte?

Ioana Mănoiu: Funcționăm cu o zona centrală de IDEA CREATION, care implică departamentele STRATEGIE și CREAȚIE, cărora li se alătură 5 departamente specializate care aduc ideile la viață: Consultanță & PR, Campanii integrate, Employer Branding, Digital & Social media, Evenimente.

Ce ne mai poți spune despre rezultatele studiului adresat întregii industrii de comunicare din România care a stat la baza rebrandingului?

Ioana Mănoiu: Clienții au nevoie de agenții mai fresh, mai creative, mai vii, mai conectate cu lumea lor. Și pentru asta GMP & U va petrece cât mai mult timp la sediul clientului, ne vom lua singuri briefurile, vom construi ideile împreună.

Care dintre concluzii te-au surprins și de ce?

Ioana Mănoiu: Mi-a plăcut foarte mult ceva ce a reieșit dintr-unul din studii. Că atunci când intri în universul GMP PR, angajat sau client, simți că ești printre prieteni, că suntem easy, că suntem apropiați, pozitivi. Și că este un anume feeling pe care îl ai când ești aici. Un feeling pe care nu l-au mai întâlnit în alte părți cei care au plecat, de exemplu. Și de aici ne-a venit ideea să ne numim GMP & U. Pentru că este despre ține. 

Cum ați primit propunerea și ce v-a determinat să spuneți da?

Corina Toma: În primul rând a fost o surpriză frumoasă să mă reîntâlnesc cu Ioana, noi fiind colege la începutul meu de drum în publicitate, în Graffiti BBDO. Eu încercam să îmi găsesc un loc care să mi se potrivească în primul rând ca și cultură, iar Ioana era în căutarea unor noi colegi care să completeze echipa din perspectiva noii poziționări, respectiv a unei abordări integrate de comunicare. Cumva nu ne căutam una pe cealaltă, mai exact Ioana era în căutarea unui senior în strategie, iar eu oscilam între a lucra la client și a mă reîntoarce în agenție, dar în momentul în care m-am întâlnit cu Ioana am știut că împreună putem face lucruri frumoase și am zis da, evident.

Răzvan Mătășel: Am fost super încântat. Și a fost perfect timing pentru că eram în perioada în care simțeam nevoia să mă implic într-un proiect cu scală. Eu cred mult în alinierea de valori și în Ioana și echipa de la GMP& U am găsit aceste valori care sunt și valorile comunicate la rebranding: pasiune pentru comunicare, punerea factorului uman în centrul întregului ecosistem și habotnicismul pentru Idee.

Ce planuri și țeluri aveți pentru primul an în noile funcții?

Răzvan Mătășel: Nu cred și nu am crezut niciodată în funcții. Cred în leadership și în energie colectivă. Ne dorim campanii frumoase cu gând strategic în spate, idei rotunde care să depășească etichetarea de PR și construirea GMP Academy, un centru de educație aliniat la noile tendințe și așteptări ale clienților.

Corina Toma: Cred că cel mai important este să aducem împreună în industrie campanii de impact. O astfel de campanie care îmi este foarte dragă este campania realizată recent de către colegii mei pentru spitalul Victor Gomoiu, în vederea schimbării meniurilor pentru copii în spitalele din România. Vă dau această campanie ca exemplu pentru că este genul de campanie cu impact, dar și cu suflet, făcută de oameni pentru oameni. Așa cum vrem să fie toate campaniile noastre în cadrul GMP&U, pornind de la oameni și nevoile lor, indiferent cui ne adresăm. Campanii integrate, care pornesc de la idee și de la factorul uman, așa cum menționează și Răzvan.

Pentru amândoi este primul job într-o agenție de PR, din câte știu eu. Cum considerați că ajută vastă voastră experiență anterioară în noile poziții?

Răzvan Mătășel: Am mai fost implicat într-o structura de PR și numele meu este și pe lista oamenilor care au adus primul shortlist la Cannes pe PR, dar eu nu am crezut niciodată în barierele artificiale impuse de denumiri, de etichete. Cred în Idee și în abordarea ei într-o modalitate fluidă, o idee care poate să îmbrace orice formă online sau offline. Și da, barierele acestea dispar și sunt tare fericit că se întâmplă aceste lucru.

Corina Toma: Experiență mea vine complementar. Colegii mei sunt deja foarte bine pregătiți să abordeze campaniile integrat pornind de la idea strategică și creativă către canale, indiferent că vorbim de PR, ATL, BTL, sau digital. În acest sens cred că vom vedea la nivel de industrie și client nevoia de a nu mai gândi în funcție de canale, ci în funcție de nevoile strategice ale brand-ului și evident ale consumatorului căruia ne adresăm.

Cât de mult considerați că s-au rupt barierele dintre publicitate / social media / PR și alte zone ale comunicării și cum veți aborda voi zona la GMP & U? 

Corina Toma: Cumva ce am scris mai sus răspunde la întrebare, în sensul în care ne întoarcem la o abordare orientată către cosnumator și brand în primul rând, cu focus pe idee. Aș mai adaugă și faptul că este încă un proces de tranziție pentru noi toți, indiferent de background și know-how. În cadrul GMP&U cel mai mult îmi doresc să avem un impact pozitiv și să depășim toate barierele în sensul cât mai bun al cuvântului. Să lucrăm integrat, cross-departments și funcții, să fim o echipa înainte de orice, cu același obiectiv – de a face lucrurile cât mai bine și cât mai eficient.

Ce înseamnă pentru voi The Idea Company?

Ioana Mănoiu: Îmi place să folosesc un termen la modă, suntem a non-binary agency care nu mai crede în etichete și în limitările construite de-a lungul timpului, inclusiv de noi, specialiștii în comunicare. Clienții au probleme de business la care noi vom veni cu soluții creative, cu big ideas care să aibă impact în multe zone. Aceste big ideas nu vor fi de PR sau de advertising sau de digital, vor fi big ideas și atât. Conectate la nevoile de astăzi ale consumatorilor, pornind de la o înțelegere profundă a acestora. Ulterior vor întră în scenă specialiștii care le vor duce la viață pe diferite canale și vor întră în dialog cu diferiți stakeholderi.

Corina Toma: Așa cum a menționat și Ioana mai sus, focusul se mută pe idei și soluții și ulterior pe cum folosim și ce canale folosim pentru a transmite mesajul cât mai bine și cât mai eficient. Pentru toate astea lucrăm cu idei care pot fi ușor de declinat pe toate mediile, idei cu impact și scalabilitate.

Cum vedeți industria locală de marcomm? Care sunt punctele ei forte, dar și cele mai puțin ok și de ce?

Răzvan Mătășel: Așa cum ai menționat și tu dispar barierele între specializări și cred că asta este tare bine, că oamenii nu trebuie să mai rămână blocați într-o singură cutiuță. Cel mai mult mă supără că dispare pasiunea din industrie și cei puțini care încă mai au focul aprins sunt extrem de izolați. Și mă mai deranjează că dispare know-how-ul din industrie, dar rezolvăm noi acest lucru cu GMP Academy. Dar se mai fac campanii frumoase și eu personal sunt un mare suporter al performanței românești, atât la nivel strategic cât și creativ.

Corina Toma: Atât industria locală cât și cea globală cred că se confruntă în primul rând cu o mare provocare acum, respectiv cu nevoia oamenilor de autenticitate și de apropiere. Nu mai vorbim doar de vânzări, ci și de emoția umană. Orice interacțiune autentică care are la bază un insight bun va vinde implicit. Înainte să primim trebuie să învățăm să dăm.

Toate astea cer empatie, pasiunea de a face lucruri bune pornind de la factorul uman. Legat de industria locală, o văd pregătită și cred că este nevoie doar de un reboot al creativității și al ideilor focusate pe insight-uri cât mai ancorate în realitatea actuală. În plus, ar mai fi nevoie de răbdare, trăim fast forward și asta tinde să ne țină într-o zona execuțională și de survival în primul rând. Așadar să ne mai oprim din când în când, să ne tragem sufletul și să facem lucrurile pas cu pas.