Unde se duc bannerele publicitare cand se duc? (interviu cu P. Ouriaghli, director Ateliere Fara Frontiere)

Interviu de Andrei Hategan

De atelierul remesh am aflat anul trecut si din start ideea mi s-a parut beton: sa faci ceva purtabil sau folositor din lucruri pe care oamenii le arunca, asta e ceva ce merita bagat in seama. Cand materialul de lucru sunt bannerele si mesh-urile publicitare aruncate la gunoi dupa campanie, iar din asta poti asigura niste joburi pentru categorii defavorizate de oameni, povestea capata sens si mai mult. Ca sa aflu amanunte, am pus cateva intrebari directorului remesh & Ateliere Fara Frontiere, Patrick Ouriaghli.

Patrick.jpg

A. H.: Cum a pornit proiectul si ce v-a indreptat spre Romania si nu Franta?

P. O.: Proiectul remesh a pornit in 2012 dupa ce am colaborat cu o firma din Franta care desfasura acelasi tip de activitate. Atunci nu am putut subcontracta pentru ei, intrucat nu aveam infrastructura si competentele necesare. Ne-a placut ideea si am gandit-o ca activitate de confectie, mai ales cu latura responsabila pentru mediu, nu numai ca se incadra bine cu ce faceam (gestiunea deseurilor), dar ne si permitea sa diversificam publicul tinta, sa atingem mai multe femei in dificultate.

Ateliere Fara Frontiere a fost creata in 2008 sub impulsul Ateliers Sans Frontières din Franta, intreprindere sociala cu acelasi scop – de a integra pe piata muncii persoane marginalizate sau excluse. Motivatia de a veni in Romania a fost ca tara avea nevoie de un astfel de dispozitiv de activare pe langa solutiile de ajutor social de baza care exista, find o economie in crestere, confruntata din ce in ce mai mult cu problemele de excluziune si dumping social, inegalitatile fiind din ce in ce mai mari si potential sursa de neliniste sociala. Faptul ca exista o comunitate de afaceri franceza puternica si apropierea geografica de Franta au contribuit la decizia de a explora “piata” in 2007, iar dupa un an am decis sa infintam o structura locala la Bucuresti.

A.H.: In ce consta activitatea remesh, cum ajunge un mesh sau un banner geanta sau portofel numai bun de purtat?

P.O.: remesh este un atelier social care transforma deseurile publicitare in genti si accesorii unice. Colectam bannerele si mesh-urile la sfarsitul campaniilor publicitare, le curatam,taiem si croim, apoi le coasem si finisam. Toate aceste actiuni fac parte din procesul de (re)integrare pe piata muncii si (re)dobandire a demnitatii si increderii in sine pentru cele 6 persoane care lucreaza in prezent in atelier.

A.H.: Cat de poluant este de fapt un banner publicitar dupa aruncare, ar trebui folosite alte materiale in producerea lor?

P.O.: Bannerul este un material plastic produs din doi compusi : poliester si vinil. Poliesterul este un produs chimic format din numeroase molecule de ester, iar vinilul este un radical organic, nesaturat, obtinut prin indepartarea unui atom de hidrogen din molecula etilenei. Pe scurt, bannerele publicitare contin substante chimice care in timp se infiltreaza in sol. In plus, numarul acestor materiale publicitare este foarte mare, iar durata lor de viata – foarte scurta. Ideal ar fi ca bannerele sa fie reciclabile,dar momentan nu avem aceasta solutie in Romania.

A.H.: Cam cate bannere reutilizati lunar si in ce orase se intampla asta?

P.O.: Sediul asociatiei si al atelierului este in Bucuresti. Colectam bannerele numai de aici, dar

produsele noastre pot fi livrate oriunde in tara si in lume. In medie, tranformam lunar 200 de kilograme de deseuri publicitare in genti, sacose, penare, sorturi si pufuri. Din 2012, de la inceputul proiectului, am colectat aproximativ 20 de tone de deseuri pe care momentam le depozitam pur si simplu, pentru ca nu avem capacitate de productie mare si nici alte optiuni de reciclare.

A.H.: Cam cate genti ies dintr-un panou outdoor obisnuit de pe strada?

P.O.: Depinde de dimensiunile bannerului si de modelul gentii (avem 10 modele diferite, le puteti vedea aici) – intre 30 si 75 de genti.

A.H.: Care au fost cele mai interesante proiecte de pana acum?

P.O.: Anul trecut am lansat o geanta de bicicleta in cadrului evenimentului “meet & greet remesh” sprijinit de Renault Romania, iar anul acesta am organizat un concurs de upcycling impreuna cu UP Romania prin care ne-am provocat publicul sa creezee obiecte decorative din materiale refolosite si am fost placut surprinsi de numarul si originalitatea creatiilor.

geanta-pentru-bicicleta-perfecta-1200x800

A.H.: V-ati gandit la o colaborare cu tineri designeri pentru mai multa vizibilitate?

P.O.: Da, chiar suntem in cautare de designeri cu care sa schitam si cream o linie noua de produs cu un design atragator si catchy si astfel sa ajungem in magazine de nisa si concept store-uri.

A.H.: Unde se gasesc de vanzare produsele pe care le realizati si cam care ar fi beneficiile lor?

P.O.: Ne gasiti in hypermarketurile Carrefour (Bucuresti, Braila, Buzau, Constanta, Cluj, Focsani, Galati, Ploiesti, Sibiu si Suceava) cu 3 modele de sacose si un penar, o selectie mai mare de produse la ROD Carturesti si CUIB din Iasi, doua modele de coperte de carte la Kyralina si online pe www.wunderkraft.ro.

Produsele sunt utile si originale si transmit un mesaj foarte important: impreuna contribuim la protejarea mediului inconjurator si la sprijinirea persoanelor vulnerabile. Mai mult decat atat, pentru companii reprezinta o maniera responsabila de comunicare, intrucat pot tranforma bannerele produse de ei in cadouri pentru parteneri, clienti si angajati.

A.H.: Referitor la integrarea sociala, ca misiune, cate persoane ati reusit sa angajati pana acum si din ce medii proveneau?

P.O.: In total pe AFF, am angajat 165 de persoane in dificultate de la inceput, cu 50 de iesiri pozitive dintre care 48 de persoane integrate durabil pe piata muncii. Angajatii in insertie in cadrul atelierului sunt persoane care au avut sau au in continuare un numar mai mic sau mai mare de dificultati: financiare, de familie, de formare / calificare, fara proiect profesional, fara locuinta, probleme de comportament, somaj de lunga durata, adictii, probleme medicale, de acte, cu justitia, de handicap fizic si / sau intelectual, probleme de analfabetism, femei necasatorite cu copii, femei maltratate, minoritati discriminate, imigranti si altele.

A.H.: In prezent sunteti in cautare de voluntari sau angajati?

P.O.: Da, avem nevoie de voluntari pentru vanzari (la targuri si evenimente) si design de produse.Persoanele interesate sunt rugate sa ne trimita un e-mail la adresaremesh@atelierefarafrontiere.ro.

recycle.jpg

A.H.: Voi cum va promovati?

P.O.: Prin networking si online: e-mail, Facebook si website. Catalogul si imaginea au fost concepute de agentia Eleven care ne ajuta foarte mult pro bono inca de la inceput. Le multumim si aici!

A.H.: La final, un sfat pentru producatorii de outdoor din Romania…

P.O.: Sa foloseasaca materiale reciclabile netoxice sau sa accepte sa plateasca pentru deseurile pe care le produc, exact cum producatorii de deseuri IT platesc pentru gestiunea / reciclarea deseurilor produse de industria lor.

A.H.: Proiecte de viitor?

P.O.: Pe langa seria de produse pe care vrem sa o cream in colaborare cu un designer, ne dorim sa organizam o prezentare de moda eco-friendly si sa atragem atentia asupra industriei fashion, a doua cea mai poluanta din lume dupa industria petroliera. Totodata, planuim sa lansam un magazin online si un ghid de bune practici pentru producatorii de bannere publicitare din Romania.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s