Cafeaua e cancerigena. Deocamdata doar in California.

Buna dimineata si bine v-am gasit. Daca v-am nimerit la cafea, ne cerem scuze, pentru ca dupa ce cititi s-ar putea treceti pe ceai.

Intr-o stire recenta de pe Wall Street Journal am aflat ca in California cafeaua va trebui sa poarte un avertisment de cancer, in urma deciziei de Miercuri a unui judecator de la Curtea Superioara de Justitie din Los Angeles, in contradictoriu cu Starbucks si cu alti retaileri.

Deci cam asta inseamna progesul, iar viteza cu care se deruleaza lucrurile e absolut uluitoare. Merita spus ca acest minunat rod al pamantului e cunoscut si mentionat pentru prima data dupa anul 800 si ca este cultivat organizat dupa 1400, in 1453 la Constantinopol fiind deschisa prima cafenea. Cu alte cuvinte, noi credem ca daca aceasta bautura ar fi facut mai mult rau decat bine, am fi stiut cu totii asta, de foarte multa vreme.

Nu tinem sa luam apararea nimanui, in conditiile in care nu am vazut vreo analiza spectrala, dar parca daca n-ar fi fost marketingul urias din spatele Starbucks, ca de altfel si al altor branduri de cafea, acest proces nu s-ar fi intamplat. Stim ca e foarte interesant cum de companii atat de puternice nu au putut sa se apere, demonstrand ca acea chimicala (acrilamida), aparuta in procesul de prajire a cafelei, nu este la o concentratie atat de mare, incat sa provoace rau de vreun fel.

Bine, lucrurile trebuie privite intr-un context ce tine de felul in care functioneaza societatea civila americana, pentru ca procesul a fost pornit in 2010 de un ONG (Council for Education and Research on Toxics), care uite ca a avut si stiinta si resursele sa-i puna la zid, deocamdata doar in California, pe producatorii de cafea.

Nu stim  daca acest precedent se va rostogoli si catre Europa, ca sa aiba vreo consecinta si in tarisoara noastra. Vedem insa un risc major pentru producatorii/preparatorii mai mici, artizanali, de cafea care probabil ca vor fi cei care vor suferi cel mai mult, daca acest precedent va naste vreo miscare globala, de natura sa protejeze, chipurile, drepturile de informare a consumatorilor.

Ganditi-va si voi, un business mic de cafea, fara un branding serios, fara bugete de comunicare, va trebui totusi sa aiba pe ambalaje un avertisment oarecum similar cu cele de pe pachetele de tigari. Cu alte cuvinte, daca promovarea e cumva optionala, avertismentele nu vor fi.

In plus, ce-ati vedea scris la intrarea intr-o cafenea?! Ca daca insistati cu consumul, s-ar putea sa va alegeti cu boala? Pai nu mai bine beti voi un ceai?! Asta pana cand o sa vedeti si pe ierburile pentru ceai vreo inscriptie misto.

Ce nu va e clar? Banii sunt masura lucrurilor astea!