“Eu am stat o data o saptamana in agentie, fara sa ajung acasa. Acum e totul mult mai corporatist” – Radu Olteanu, Graphic Designer (www.Acum100ani.ro)

Radu Olteanu a trecut de-a lungul carierei de graphic designer prin mai multe agentii dar si prin mai multe proiecte. De la VR, 3D, CGI, site-uri si toate nebuniile pe care le poate face un om cu calculator si ochi. Printre agentiile ce i-au fost casa se numara McCann, Infinite Solutions, Tribal, alternate cu mult freelancing. Azi insa vorbim de cel mai recent proiect din cariera, site-ul www.acum100ani.ro, o alternativa light si jucausa a site-urilor de istorie.

interviu de Dr. Like

radu-olteanu-cover-800

Cum a aparut ideea site-ului www.acum100ani.ro?

Ideea a aparut acum vreo 2 ani, la Paris. Eram in concediu si acolo oamenii aniversau 100 de ani de la Primul Razboi Mondial, apareau carti pe domeniu, erau multe evenimente cu conotatie istorica etc. Initial am vrut sa fac un documentar full CGI, dar totul ar fi ajuns prea scump. Apoi, am zis, ca e mai fezabil sa fac o platforma pentru tineri, din care acestia sa invete istoria altfel si sa-i mentin in mediul lor, acela al jocurilor, “game-ificat”. Eu sunt si pasionat de istorie si jocuri si atunci lucrurile au venit natural.

Cat de greu a fost sa pui cap la cap toate datele istorice cu elementele grafice?

Site-ul s-a construit vazand si facand. Practic noi am inceput ideea ca un documentar in CGI, dar din lipsa de fonduri si resurse, nu s-a putut face. Asa m-am trezit cu multe materiale si ma intrebam ce facem cu ele. Site-ul in sine e un intreg eco-sistem. In momentul in care tu citesti despre o batalie, vezi ce personalitati au participat, iti arata imediat legaturile importante cu alte personalitati, ce medalii au luat, ce s-a scris despre ele de-a lungul vremii si asa mai departe. 

Ai lucrat singur la el?

Initial am inceput singur, dupa care  mi s-a alaturat si sotia mea, Alina Galeriu, de la Galeriu & Partners PR (https://www.facebook.com/galeriuandpartners/), apoi a mai venit un baiat pe programare, iar pe social media 2 oameni. A durat vreo trei, patru luni pana am reusit sa-l punem sus. Proiectul este pro bono, insa lucram cu parteneri, edituri, cum ar fi Humanitas, Corint, Editura Militara, care ofera partea de memorialistica.

Cat de precise sunt datele de pe site?

Au fost si cativa istorici implicati, am lucrat cu asociatia de reenactement istoric Traditii Ostasesti. Ei “joaca” anumite batalii de cateva ori pe an, iar cei cativa istorici de acolo s-au asigurat de veridicitatea informatiilor. Apoi am intrat intr-un parteneriat cu revista Historia, ei venind cu o garantie a informatiei. Ne-am si promovat reciproc, ceea ce a ajutat destul de mult. Incercam acum la Prima TV sa avem cateva pastile istorice, dar e inca in lucru. Un alt aspect fain e ca oamenii simpli, pasionati de istorie, au donat lucruri apartinand bunicilor lor care au luptat in razboi, medalii sau poze. Este primul proiect de visual history din Romania, e pilot, si clar nu va fi ultimul.

Urmeaza si continuarea, deci?

Absolut, ma gandesc deja la un sequel, la ceva complementar site-ului si orelor de istorie  obisnuite.

Cum e colaborarea cu elevii, cum ati ajuns la ei?

Am inceput o caravana prin tara, unde mergem la licee si vorbim cu elevii despre proiect. Mai grea e partea tehnica, ce presupune aducerea obiectelor reale in fata lor, pentru ca vrem sa le prezentam exact cum arata o ranita de razboi, un binoclu sau o pusca din vremea aia.

Cum a fost lucrul cu influencerii pentru a-ti promova proiectul?

A fost un comunicat de lansare care a fost preluat de multa lume, nu numai de influenceri, de radiouri, televiziuni, reviste. Intr-o actiune in care am implicat si influencerii, le-am trimis mai multe collectable boxes, ce contineau un intreg kit de razboi, o statueta simpatica si mai ales valiza de armata.

Ai fost inspirat de World of Tanks?

Da! Si eu sunt foarte pasionat de jocuri de razboi, de la World of Tanks la Call of Duty si am incercat sa aduc ce e mai bun de acolo din punct de vedere vizual. Iar tinerii stiu lulcrurile astea, stiu modelele de tanc, arme, insa nu si rolul si importanta lor in istorie. Ce a insemnat pentru Romania fiecare item. Practic, aducem in fata aceste obiecte de razboi, iar in spate le incarcam cu partea istorica.

Care a fost raspunsul de la istorici si de la tineri in general?

Tinerii au fost cei mai deschisi catre proiect, asta se vede si zilnic pe site, din statistici. Pe de alta parte, profesorii si mari doctori in istorie sunt mai reticenti, spun ca nu este ceva enciclopedic, in principiu ei nu prea inteleg mediul. De exemplu, am primit o intrebare de ce una din personalitati e pusa inaintea alteia. Le-am zis ca asa a fost ordinea in care a fost urcata pe site. Dar in general feedback-ul e unul foarte bun.

Ce target are site-ul?

Site-ul incepe de la copii si merge spre gimnaziu, liceu. Dar in mare, include toti pasionatii de istorie, 360. Dar scopul proiectului in sine e sa devina o resursa complementara manualului de istorie, care a ramas cum era acum 20 de ani. Copiii nu mai au timp si trebuie sa le servesti informatia cat de repede.

Site-ul este updaptat zilnic si e facut pentru mobil in primul rand, dar si pentru desktop. Este folosit mai mult de pe PC, pentru ca oamenii vad totul mult mai mare. In fiecare zi putem afla ce s-a intamplat in aceasta zi, acum 100 de ani. Exista multa memorialistica, iar in momentul asta avem peste 2000 elemente de acest tip si inca pe atat de updatat. Obiectele ce tin de armata, care sunt toate 3D sunt si ele adaptate zilnic. Curand o sa dam drumul si la sectiunea de batalii, peste care o sa adaugam si poze cu personalitati din vremea aia, insa colorizate.

Ai vrea sa transformi proiectul intr-un joc?

Proiectul are 2 etape. Acum inca suntem in prima, in care Romania era inca in razboi. In curand se va transforma in ceva mai festiv, legat de Centenarul Unirii, o sa serbam si noi 100 de ani de la Centenar. Daca vom reusi sa accesam niste fonduri, vom vrea sa facem o etapa a doua, deoarece Romania a fost ultima tara care a intrat in razboi si ultima care l-a terminat. Noi la anul o sa avem campania din Transilvania si cea de debolsevizare a Ungariei. Iar la anul vom incerca sa aducem tinerii sa experimenteze prin Virtual Reality si filme360,  viata din transee sau sa afle prin Augmented Reality despre personalitati. Parteneri pentru acest proiect sunt Docuart. Insa totul depinde daca obtinem finantare pentru aparatura de VR, proiectoare si tot necesarul pentru proiect.

Cum poate lumea sustine proiectul?

Recent, am inscris proiectul si pe site-ul www.taraluiandrei.ro, unde oricine poate vota pentru el.

Se poate vota aici, http://bit.ly/2Dje4kt. Dar avem si un concurs pe facebook acum, cu premii interesante. Puteti participa la el aici: https://www.facebook.com/acum100ani/videos/307346476535118/

In prezent te atrage mai mult experienta de agentie sau freelance-ul?

Nu as putea sa le impart. Sunt momente unde te simti foarte acaparat si cand esti pe cont propriu si in agentie. Nu e exclus sa ma bag din  nou intr-o agentie full time, in functie de colectiv si de proiecte, oriunde poate fi ok.

Ce e pe val in prezent in materie de graphic design?

Partea asta de VR, 3D. In Romania inca mai facem promotii cu coduri sub capac. Dar sunt si oameni, cum ar fi, de exemplu, Matei Psatta de la The Pole Society, care are un sistem smart de tracking si livrare a continutului, prin care poti face niste super campanii pe outdoor smart in oras.

Mai e culeanu sa lucrezi in advertising?

Am experienta sotiei mele si a mea, si uitandu-ne la tinerii ce vin din urma parca sunt mult mai sensibili. Ei vor sa fie si creativi, dar fara niciun sacrificiu. Nimeni nu parcurge acel extra mile. 

Si nu e ok asa?

Nu stiu, eu am stat o data o saptamana in agentie, fara sa ajung acasa. Acum e totul mult mai corporatist. S-a ajuns aici pentru ca nici agentiile, in marea lor parte, nu mai stimuleaza creativitatea, au devenit niste mici fabricute. Nu mai ai sentimentul ca faci ceva important.

Pe cand agentia ta?

Agentie, niciodata! Am avut un studio de CGI, dar in Romania inca e obscur domeniul, nu prea se pune accent pe asta. Inca se merge pe principiul, daca se poate sa se faca totul din camera.

La ce ai mai lucrat memorabil anul asta pe langa “transee”?

Anul asta la Tribal am avut o campanie pentru Bitdeffender, un proiect de CSR, unde incercam sa atingem subiectul cyber bullying in randul tinerilor, www.nutastaura.bitdeffender.ro

Era o campanie impotriva violentei pe net, celor care vad lucrurile astea si nu intervin. Era o invitatie pentru oameni sa ia atitudine cand observa astfel de lucruri, sa-i incurajam sa dea report cand e cazul.

GIF-1-1