Julia Leferman (Asociatia Berarii Romaniei): “2021 va fi un an al provocarilor pentru sectorul berii atat pe zona de sustenabilitate, cat si in privinta politicilor agricole care sa sustina productia de malt si hamei”

Julia Leferman, Director General al Asociatiei Berarii Romaniei, a fost realeasa, pentru inca doi ani de mandat in calitate de reprezentant al regiunii Central si Est Europene in Comitetul Executiv al Asociatiei Berarii Europei. Din regiunea central si est europeana fac parte asociatiile nationale ale berarilor din Bulgaria, Cehia, Croatia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Ungaria.

Europa este al doilea mare producator de bere din lume, dupa China. In cadrul Berarilor Europeni, sunt peste 10.000 de fabrici de bere active care produc peste 400 de milioane de hectolitri de bere si creeaza 2,3 milioane de locuri de munca de-a lungul intregului lant de productie, de la cereale pana la paharul de bere. Contributia totala a sectorului berii la veniturile guvernamentale a fost de aproape 44 miliarde EUR in UE in 2018.

Am discutat despre planurile pentru cele doua asociatii in acest mandat, despre masurile luate de adaptare la situatia dificila din acest an, cat de afectata a fost piata berii de pandemie, sustenabilitate, precum si de importanta pasilor profesionali facuti de ea pana acum.

un interviu de Romanita Oprea

Julia Leferman, Director General al Asociatiei Berarii Romaniei

Ce reprezinta pentru dvs sa fiti aleasa pentru a doua oara ca reprezentant al regiunii Central si Est Europene in Comitetul Executiv al Asociatiei Berarii Europei?

Faptul ca asociatiile nationale din cele 8 state din regiunea noastra – Bulgaria, Cehia, Croatia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si Ungaria – m-au reales pentru al doilea mandat consecutiv confirma increderea acestora ca voi reprezenta corect obiectivele noastre comune in cadrul Berarilor Europei, mai ales in perioada dificila care se anunta. Le multumesc si sunt convinsa ca vom colabora foarte bine si in urmatorii doi ani.

Care considerati ca vor fi principalele provocari pentru industria berii locale si europene in 2021?

Prioritatile anului viitor pe plan local sunt implementarea unui sistem viabil de garantie pentru ambalajele de bauturi, dar si promovarea stabilitatii fiscale, insotita de masuri de sprijin pentru sectorul ospitalitatii care sa sustina revenirea economica.

La nivel european, prioritatile sunt aceleasi. Prin programul #BREWING4EU, Berarii Europei si-au stabilit obiective de mediu extrem de ambitioase care vizeaza optimizarea consumului de resurse naturale, folosirea la o scara tot mai larga a energiei regenerabile in unitatile de productie si inovatie in ambalajele folosite in industria berii.

O alta directie importanta o reprezinta sprijinul acordat sectorului ospitalitatii, puternic afectat de criza sanitara cu care ne confruntam anul acesta, in conditiile in care Horeca reprezinta o parte importanta din lantul valoric generat de industria berii.

Ce planuri aveti pentru adaptarea la situatie si sustinerea industriei?

Industria berii face parte dintr-un lant complex in care opereaza multe business-uri – fermieri, procesatori, transportatori, distribuitori, Horeca, colectori de deseuri si reciclatori. Atunci cand o veriga importanta din lant, asa cum este industria ospitalitatii, este atat de lovita se produce un efect de domino in intregul sistem. De aceea, eforturile noastre s-au indreptat si continua sa se indrepte, spre crearea unui ecosistem sanatos pe tot acest lant.

Si incepem de la prima veriga, agricultura, prin incurajarea extinderii culturilor de hamei si orz, ingredientele de baza din industria noastra. Din pacate, schimbarile climatice in general si seceta extrema de anul acesta in particular, au dus la scaderea cantitatilor de hamei si orz de bere produse in Romania. Sectorul berii este unul prin excelenta national, 97% din consumul intern este asigurat din productie locala. De asemenea, peste 50% din ingrediente folosite in procesul de fabricatie al berii provin din agricultura romaneasca, iar dorinta producatorilor locali de bere este sa crestem cat mai mult acest procent. De aceea, avem nevoie de politici agricole de sustinere a acestor culturi.

Avem, in egala masura, nevoie de un cadru fiscal stabil. Asa cum declara si dl. Ministru al Finantelor, Florin Citu, in cadrul evenimentului nostru anual Berea face cinste Romaniei, in aceste momente avem nevoie de injectii de lichidate, de o politica fiscala stimulativa care sa ajute intreaga economie. Ne bucuram ca avem un dialog deschis cu autoritatile, deoarece este important sa fie luate din timp toate masurile necesare revenirii economice.

Pandemia a venit cu multe provocari economice, in primul rand prin masurile de lockdown care au afectat puternic sectorul Horeca. Multe din business-urile din Horeca au dat faliment in aceasta perioada, iar cele care au reusit sa supravietuiasca au fost nevoite sa renunte la o parte din personal.

De aceea, in toate aceste luni de la declansarea pandemiei, am cerut constant sprijin guvernamental pentru sustinerea Horeca si am derulat si noi, la nivel de asociatie, o campanie de solidaritate #SOSHoreca, #mancaredesuflet, prin care am incurajat consumatorii sa sustina restaurantele si localurile preferate in perioada de lockdown, apeland la serviciile de livrare la domiciliu sau de tip take away. Odata cu redeschiderea teraselor favorite din baruri, pub-uri, cafenele, restaurante si hoteluri, oamenii au fost invitati sa iasa din nou sa socializeze si sa isi recapete increderea ca pot consuma in siguranta, bineinteles cu respectarea stricta a normelor de distantare si de igiena.

Cat de afectata a fost pana in prezent industria de pandemie?

Efectele crizei Covid se resimt puternic si in industria berii. Restrictiile impuse in sectorul ospitalitatii, anularea competitiile sportive, a festivalurilor si concertelor au avut deja un impact negativ asupra consumului de bere in acest an. In primele 6 luni de criza, scaderea inregistrata a fost de 7 procente, dar impactul cel mai puternic se va resimti in trimestrul al treilea al anului care, in mod obisnuit, este varful de sezon pentru bere.

Care au fost principalele masuri pe care le-ati luat?

Ca prime masuri imediat dupa declararea starii de urgenta, toti producatorii de bere au venit in sprijinul restaurantelor si a barurilor prin amanarea platilor datorate, dar si prin retragerea din piata a cantitatilor de bere pe cale sa expire, astfel incat operatorii de locatii sa nu acumuleze pierderi suplimentare. Totodata, inca de la debutul crizei Covid-19, membrii asociatiei au sustinut sistemul de sanatate prin parteneriate si donatii de materiale sanitare.

La nivelul asociatiei am lansat campania #soshoreca, #mancaredesuflet care si-a propus sa sustina sectorul ospitalitatii, intr-o prima etapa prin comenzi acasa si apoi prin incurajarea reluarii bunului obicei de a iesi la terase.

Ce credeti ca mai trebuie facut in Romania pentru educarea pietei si a consumatorilor?

Sustinerea trecerii la o economia circulara este o prioritate pentru producatorii de bere. Si speram ca aceasta sa devina o prioritate si pentru cetateni. Prin implementarea garantiei pentru ambalajele de unica folosinta de bauturi, speram sa limitam aruncarea in natura, la intamplare, a ambalajelor, fie ele din sticla, plastic sau aluminiu. Iar acesta va insemna un mediu mai curat si mai sanatos pentru noi toti.

De aceea, avem nevoie de o schimbare de mentalitati in ceea ce priveste colectarea si reciclarea si la acest capitol credem ca avem cea mai mare nevoie de educatie, de campanii de constientizare si de informare asupra modalitatilor in care putem colecta si recicla corect ambalajele.

Cat de importanta este sustenabilitatea in acest domeniu si ce masuri ia Asociatia Berarii Romani pe plan local?

Implementarea sistemului garantie – returnare, prin care consumatorii vor plati o garantie pentru ambalajele de bauturi pe care o vor recupera atunci cand returneaza ambalajele folosite va duce la cresterea gradului de colectare si reciclare si va permite tarii noastre sa atinga tintele UE de colectare pentru ambalajele de bauturi din plastic de unica folosinta – de 77% pana in 2025 si de 90% pana in 2029.

Impreuna cu producatorii din industria bauturilor racoritoare, am creat Alianta Producatorilor de Bauturi, o initiativa  privata, pentru a ajuta la implementarea acestui sistem in Romania. Colaborarea stransa intre toate partile implicate este vitala pentru a ne asigura ca Romania va avea un sistem eficient pentru colectarea si reciclarea ambalajelor primare de bauturi.

Suntem in dialog permanent cu Ministerul Mediului pentru adoptarea pana la finalul acestui an a unui cadru legislativ clar pentru ca acest proiect important pentru Romania sa fie pus in practica.

Conform website-ului Asociatiei, va doriti sa „oferiti consumatorilor experienta unei calatorii placute spre descoperirea culturii berii, in bogatia sa infinita de aspecte”. Prin ce masuri si actiuni realizati acest lucru?

Principala noastra misiune este sa promovam si sa dezvoltam o industrie a berii responsabila si puternica. Pentru aceasta, derulam programe de informare si educare prin care incurajam consumul responsabil de bere, evidentiind beneficiile unui consum moderat si, implicit, promovam un stil de viata echilibrat. Derulam, in parteneriat cu institutiile statului, proiecte sociale cu impact asupra diferitelor comunitati:  „Alcoolul nu te face mare”, derulat in liceele din tara si “Fara alcool la volan” prin care descurajam consumul in randul conducatorilor auto aflati in trafic.


Ce va propuneti pentru 2021?

2021 va fi un an al provocarilor pentru sectorul berii atat pe zona de sustenabilitate, si aici vorbim despre implementarea masurilor necesare pentru trecerea la sistemul de garantie – returnare, cat si in privinta politicilor agricole care sa sustina productia de malt si hamei in tara noastra.

Incurajam, de asemenea, masurile de ajutor ale Guvernului pentru sectorul Horeca. Pe langa scutirile de taxe, acordarea de microgranturi, plata somajului tehnic sau garantarea creditelor, masuri de ajutor pe termen scurt care se aplica deja, sustinem si introducerea unor stimulente din partea autoritatilor cu efecte pe termen lung, care sa incurajeze digitalizarea companiilor care isi muta activitatea in mediul online si turismul, un sector important pentru consumul de bere.

Multi ani de zile ati fost consilier in Parlamentul Romaniei si ati condus departamentul de PR si Reprezentare al Camerei de Comert a Romaniei. Ce v-a determinat sa faceti trecerea profesionala catre o agentie de PR precum Grayling si ulterior spre Asociatia Berarii Romaniei?

A fost o trecere fireasca pentru ca expertiza si abilitatile de care am avut nevoie in fiecare dintre rolurile enumerate sunt complementare. Din pozitia de Public Affairs Director in cadrul Grayling Romania, am lucrat impreuna cu reprezentanti ai Guvernului si Parlamentului pentru imbunatatirea cadrului legislativ in anumite domenii, cum ar fi cel al sanatatii – legea vaccinarii sau al digitalizarii tranzactiilor – am promovat inrolarea autoritatilor in platforma ghiseul.ro, devenita principalul instrument de plata online a taxelor si impozitelor si am modificat legislatia tichetelor de masa/cadou pentru a permite acordarea acestor beneficii si pe suport electronic. Ca reprezentant al patronatului din industria berii sunt in dialog permanent cu autoritatile pentru asigurarea unui cadru de reglementare care sa permita dezvoltarea industriei noastre si sprijinim armonizarea legislatiei romanesti cu cea europeana, in toate aspectele care au impact asupra industriei berii.

Care ati spune ca au fost cele mai bune decizii pe care le-ati luat din punct de vedere profesional si de ce?

Cred ca cea mai buna decizie a fost aceea de a imbratisa schimbarea, de a iesi din zona de confort si de a accepta provocarile noi care s-au ivit pe parcurs. Astfel, am facut trecerea de la sistemul de stat la concurenta profesionala din domeniul privat, de la activitatea politica si administrativa la consultanta pluridisciplinara si management de organizatie.

Totodata cred in dictonul ‘Omul cat traieste, invata’. Cand scopul e invatarea, aproape ca nu ai cum sa esuezi. Ajungi sa inveti de la cei din jur sau din propriile greseli si in final performantele personale se imbunatatesc.

Care au fost cele mai importante sfaturi pe care le-ati primit pana acum si cum v-au impactat cariera?

Cineva mi-a spus odata ca ”o problema dureaza atata timp cat ii dai”. Cu alte cuvinte, situatiile dificile devin mai usor de gestionat, atunci cand te pui in miscare, decat daca stai si construiesti la nesfarsit scenarii in cap. Pe mine acest sfat m-a ajutat sa devin un om de actiune si astfel sa depasesc mai usor momentele de rascruce inerente pe care le-am intalnit in viata si in cariera profesionala.

De asemenea, am incercat de-a lungul anilor sa ma inconjor de oameni care ma provoaca sa gandesc diferit, sa pun intrebari noi, sa caut perspective diferite, alaturi de care propriile mele idei devin mai clare.

Extra info

Julia Leferman are o experienta de peste 18 ani in Public Affairs, acumulata in importante institutii publice si in consultanta privata. Inainte de a se alatura Berarilor Romaniei a facut parte din echipa Grayling, coordonand proiecte complexe de public affairs din domenii diverse, precum: servicii financiare, IT, sanatate si energie. Anterior experientei la Grayling, a detinut pozitii cheie in administratia centrala in calitate de consilier pe politici economice si afaceri europene al Presedintelui Camerei Deputatilor si consilier pe teme de legislatie europeana in Cancelaria Primului Ministru. Detine un Master in Dreptul International si European al Afacerilor la Universitatea Paris I Pantheon Sorbonne, in parteneriat cu Facultatea de Drept din Bucuresti, si este licentiata in Stiinte Politice si Relatii Internationale la Universitatea Bucuresti.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.