Eliza Rogalski: “Creativitatea cred ca va redeveni o forma de constructie a unui discurs public diferentiator si memorabil”

Managing Partner & Strategy Leader Rogalski Damaschin Public Relations, Eliza Rogalski a preluat anul acesta mandatul de Vicepresedinte pentru regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) al retelei PROI Worldwide (Public Relations Organisation International), cea mai mare retea globala de agentii de comunicare independente incepand din luna iulie, pozitia fiind ocupata pe baza de voluntariat si fara intreruperea rolului pe care il indeplineste in Romania in calitate de consultant pentru clientii agentiei sale de PR.

Eliza Rogalski, unul dintre cei mai apreciati si creativi specialisti de relatii publice din Romania, a fost votata de fondatorii si partenerii agentiilor membre PROI Worldwide din regiunea EMEA in calitate de co-VP al regiunii, pozitie pe care o ocupa statutar alaturi de Rania Azab, fondatoarea agentiei 4PR, Kaija Pohjala, fondatoarea agentiei Cocomms si sub coordonarea directa a Presedintelui organizatiei la nivel global, Ciro Dias dos Reis, care conduce agentia Imagem Corporativa.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Eliza Rogalski – Managing Partner & Strategy Leader Rogalski Damaschin Public Relations

Ai fost desemnata vicepresedinte PROI Worldwide pentru EMEA. Ce inseamna acest pas in cariera ta?

Este in primul rand o pozitie care implica responsabilitate si capacitate de coordonare la nivel regional, expunere si invatare continua din expertiza mai multor piete cu grade diferite de maturizare profesionala. In plus, experienta pandemiei, care face imposibila organizarea evenimentelor traditionale ale regiunii face ca toata activitatea mea pentru PROI EMEA sa migreze in mediul virtual, ceea ce pentru mine este mult mai eficient si mai accelerat.

Care sunt primele masuri pe care le-ai luat din aceasta functie si ce iti propui?

Nu le-as numi masuri si nu neaparat sunt doar ale mele. Este vorba de mai multe decizii colective – PROI functioneaza prin votul membrilor sai – a caror implementare va face parte si din mandatul meu. Unul din aceste proiecte vizeaza intarirea pozitiei PROI EMEA in regiune.

Regional, Rogalski Damaschin Public Relations se afla in top 5 cele mai creative agentii din zona EMEA. Cat de mult inseamna pentru tine aceasta pozitie si cat de importanta este creativitatea pentru voi?

Creativitatea a fost si ramane importanta pentru noi, chiar daca nu ne-am facut o eticheta din asta. Ca agentie de PR sa spui ca esti “cea mai creativa” mi se pare ca iti pui o eticheta subiectiva si usor de detronat – ceea ce pentru unii e creativ, pentru altii este un exces sau un cliseu. Asa ca noi nu vom fi niciodata cea mai creativa agentie de PR, insa vom fi intotdeauna agentia de PR cu cel mai vizibil impact pozitiv in societate.

Cum ai defini creativitatea in PR in acest moment? 

In acest moment cred ca este o forma de supravietuire, dat fiind contextul pandemic, dar cred ca va redeveni o forma de constructie a unui discurs public diferentiator si memorabil.

De asemenea, agentia a iesit pe locul 6 in Romania, ca cifra de afaceri,in topul Forbes, al principalelor agentii de PR. Cat de importanta este pentru voi aceasta pozitie si ce aduce odata cu ea?

Noi am fost intotdeauna pe la mijlocul acestui top, am avut si avem o crestere organica, ceea ce reflecta parteneriatele pe termen lung cu clientii nostri.

Cum se pozitioneaza agentia pe piata de comunicare locala si internationala?

Asa cum am spus si mai sus, pozitionarea noastra a trecut deja de exercitiul bunelor intentii. Faptul ca avem impact evident in societate – prin foarte multe campanii care traverseaza un intreg spectru de agende ale diverselor comunitati – face din noi o agentie pentru clientii care au ambitii si aspiratii foarte mari.

Ce iti propui pentru urmatorii ani de la Rogalski Damaschin Public Relations?

Agentia este rezultatul initiativelor mele si ale partenerei mele Alina Damaschin, dar si a unui management team din care vor veni urmatorii sai lideri. Ne vom concentra in anii care urmeaza ca ei sa fie pregatiti si calificati sa preia din atributiile noastre si sa duca agentia in urmatorul deceniu.

Care ai spune ca au fost cele mai importante lectii pe care le-ai invatat pana acum in acesti ani de antreprenoriat?

Lectia cea mai grea, pe care am inteles-o cel mai tarziu, a fost ca exista decizii pe care poti sa le iei si decizii pe care indiferent daca le iei sau nu, lucrurile nu se vor schimba. Ca antreprenor esti cel mai responsabil pentru companie, pentru oameni, pentru bunul sau mers, dar nu poti fi responsabil pentru “game-ul” in care nu joci de fapt, desi ti se pare ca esti actorul principal.

Care au fost cele mai mari bucurii? Dar cele mai dificile momente si cum le-ati depasit?

Cele mai mari bucurii au fost momentele in care colegii mei au fost fericiti si mandri pentru munca lor. Iar pe cele mai dificile le-am depasit impreuna cu Alina, au fost evenimente personale care mi-au zdruncinat increderea in mine si in viitor. Ea m-a ajutat sa imi recapat sensul profesional si astfel sa ma pot ridica sa merg mai departe.

Cat de mult ati fost afectati sau nu de pandemie?

In prima jumatate a anului nu am putut sa ne facem proiectii dincolo de luna iulie. Ni se parea ca nu exista a doua parte a anului, ca inaintam printr-o ceata densa in care ne ghidam doar dupa niste umbre. A fost dificil, dar nu doar pentru noi, ci si pentru clientii nostri. In a doua parte a anului avem deja experienta sa navigam prin necunoscut si un pic mai mult curaj sa-l infruntam.

Cum v-ati adaptat?

La fel ca toata lumea, am migrat toata activitatea noastra in mediul virtual si am cauta sa tinem vie cultura care ne-a unit atatia ani. In plus, am inventat noi produse adaptate noilor realitati. Unul dintre ele este webcast.agency, un instrument pentru evenimente transmise online, dar care are formatul unui show de televiziune.

Care sunt cele mai solicitate servicii in acest moment si de ce?

Am remarcat o revenire a cererii pentru servicii de crisis si media training dar si un interes foarte mare pentru nou lansatul serviciu webcast.agency.

Ce crezi ca nu ar trebui sa lipseasca in comunicare in acest moment?

Nu ar trebui sa lipseasca grija autentica pentru oameni – fie ei angajati, clienti, partenri de afaceri, furnizori. Ne aflam in mijlocul unei crize umanitare de proportii si cred ca trebuie sa ne incepem toate conversatiile cu intrebarea: “Ce faci? Esti bine?”. La capatul firului poate fi un om bolnav sau speriat, care are nevoie de incurajari si nu de mustrari ca nu a terminat ceva la timp.

Spui ca esti inspirata de probleme si dependenta de rezultate. Poti dezvolta mai mult subiectul, te rog?

Asa este. Pentru mine comunicarea este ca o problema de matematica: pleaca de la un enunt al unui mister ce trebuie descoperit si concluzionat intr-un rezultat concret si corect, verificabil prin “metoda inversa”.

Cat de importanta este strategia, din punctul tau de vedere, acum in PR?

Strategia a fost intotdeauna importanta in PR, pentru ca ea este de fapt metoda prin care “rezolvi” misterul  descris mai sus. Nu poti ajunge la un rezultat corect incercad sa ghicesti sau sa sari peste etape.

Cum ai caracteriza piata de comunicare locala?

Piata de comunicare locala in 2020: a fost un an excesiv in pitchuri si sarac in idei mari.