Raul Man (Publicis Groupe Romania): “Va trebui sa fim intr-o continua adaptabilitate in functie de viteza cu care se schimba lucrurile”

Dupa 9 ani in cadrul Publicis Groupe Romania, Raul Man revine in functia de Business Media Director. El si-a început cariera in interiorul Grupului in functia de Account Director al agentiei de media Starcom, acum 16 ani. Pasionat de industria de media si cu experienta in trading, Raul Man a avut ocazia sa experimenteze moduri de lucru diferite in diverse tari – de la Europa, Statele Unite ale Americii, America de Sud, la China sau Africa de Sud.

WeInvent l-a provocat la o discutie despre piata de comunicare de atunci si de acum, crizele economice si impactul lor asupra industriei, pasiunea pentru acest domeniu, precum si ce isi propune sa realizeze din noua functie.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Raul Man

Cum te-ai hotarat sa te reintorci in cadrul Publicis? Dar in tara?

Din Publicis nu am plecat niciodata. Decizia de a ma intoarce in tara a venit logic si natural, nu plecasem cu gandul de a nu ma mai intoarce. La momentul respectiv, mi s-a oferit sansa unui rol international in cadrul Publicis, iar dupa 10 ani in afara mi-am zis ca este momentul oportun sa incep o experienta noua.

Cum ai spune ca a evoluat industria de publicitate din momentul in care ai facut primii pasi in ea?

La fel cum a evoluat si societatea. Evolutiile tehnologice si dezvoltarea economica au deschis calea catre oportunitati pe care industria le-a imbratisat. Astazi putem vorbi despre o cu totul alta industrie fata de cea de acum 15-20 de ani, cu mijloace de comunicare si interactiune cu consumatorul care la vremea respectiva pur si simplu nu existau.

Ce te-a atras la aceasta industrie? Cum iti pastrezi pasiunea pentru ea dupa 16 ani, stiind fiind faptul ca este un domeniu foarte competitiv si solicitant?

Cred ca m-a atras faptul ca student fiind, aveam nevoie de un job, nu am visat de mic sa lucrez in publicitate. Dar mi-a placut de la bun inceput si imi place in continuare. Iar faptul ca este un domeniu competitiv si solicitant, nu este deloc un lucru dezarmant, dimpotriva. Cat timp iti place ce faci,  atat competitivitatea, cat si nivelul de solicitare iti hranesc in continuu pasiunea. Cel putin asa este in cazul meu – as fi parasit industria in secunda doi daca nu ar fi fost competitiva si solicitanta.

Ai spune ca existe diferente majore intre publicitarii de acum cativa ani si cei de acum?

Posibil sa fie, dar eu nu le vad. A fi publiciar a insemnat acelasi lucru mereu. De exemplu, sa fii curios, sa folosesti toate instrumentele pe care le ai la indemana pentru a-ti face treaba, sa iti placa sa inveti lucruri noi in fiecare zi.

Care sunt cele mai importante lectii pe care le-ai invatat in acesti ani?

N-am idee, n-am stat sa fac un bilant. Cred ca mai degraba am invatat sa apreciez mai mult lucrurile pe care le stiam deja, de exemplu sa asculti, sa pui intrebari, sa nu presupui, sa fii proactiv, sa comunici eficient.

Care sunt cele mai mari diferente intre pietele de publicitate pe care ai activat pana in prezent? Care ai spune ca sunt particularitatile Romaniei?

Diferentele pe care le-am observat vin din cauza nivelurilor de dezvoltare pe care se afla pietele respective. Sunt pietele evoluate, as zice din Statele Unite ale Americii si Europa de Vest, piete mature, capabile sa se autoreglementeze, si piete cu modele tranzactionale foarte clare. O categorie distincta sunt pietele in curs de dezvoltare, le-as numi eu, cu diverse praguri evolutive atinse intre tari, fie ca vorbim de Europa Centrala, Orientul Mijlociu, Asia sau America Latina. Particularitatea Romaniei este ca se afla in Europa Centrala si de Est, avand astfel posibilitatea si capacitatea de a fi un motor de dezvoltare pentru toata regiunea.

Ce iti propui de la noul rol? Care au fost primele decizii pe care le-ai luat?

Imi propun sa valorific tot ce am invatat pana acum si impreuna cu colegii mei sa continuam sa gasim cele mai eficiente si relevante solutii de comunicare pentru clientii nostri.

Cat de mult ai spune ca a fost si va fi industria de comunicare afectata de pandemia din 2020-2021? Ce crezi ca a invatat industria din marea criza ecomomica precedenta (2008-2010)?

Sunt mai multe lucruri de spus aici. In primul rand, in general la nivelul investitiilor in media, exagereaza evolutia PIB. Asadar, o criza economica majora atrage dupa ea o scadere a investitiilor in acel an si potential in anul urmator.

Asta s-a intamplat la nivel global in 2020, cu toata recuperarea din ultimul trimestru al anului trecut. Previziunile pentru 2021 sunt contradictorii: unii vad o usoara crestere fata de 2020, altii nu o vad. In martie 2020 am invatat, ca industrie, sa ne adaptam mai repede la ce se intampla in jurul nostru. Imediat dupa socul de atunci, lucrurile au inceput incet-incet sa isi revina si sa incheiem anul intr-o piata similara cu cea din 2019.

Dar criza economica este doar un efect al pandemiei. Pandemia nu se va incheia in 2021, iar daca anul trecut ne-am adaptat si realitatea pandemica a devenit noul normal, ca industrie, cred, ca va trebui sa fim intr-o continua adaptabilitate in functie de viteza cu care se schimba lucrurile.

Daca din precedenta criza economica am invatat sa fim mai precauti ca industrie, acum cred ca invatam sa fim mai agili.

Categorii:Agentii, Interviu, News, Opinii