Locul femeilor e in bucatarie

articol de Marian Costache

Daca nu prinzi gluma din ad-ul asta, atunci esti prost. Cam asta e principala idee din sketch-ul lui Bill Maher din show-ul sau Real Time with Bill Maher, difuzat de HBO.

Bill, insotit la masa rotunda de Larry Wilmore si Scott Galloway isi incepe discursul impotriva bigotismului la care s-a ajuns in industrie, atunci cand vine vorba de un ton mai provocativ (sau challenging, mai pe romaneste), cum ar fi cel din reclama lansata de Burger King UK, pentru incurajarea femeilor ce ar putea fi chef in restaurante. Ad-ul are ca headline Women belong in the kitchen, cu alte cuvinte, locul femeii e la cratita. E o gluma sau e o reclama care incearca sa starneasca umorul si sa mai dezmorteasca un pic peisajul plin de restrictii si cancel culture? Cert e ca dupa 12 ore de dezbateri intense, tweet-ul a fost sters, semn ca morcovul e mare.

#ong

Deja, parca se simt hoardele de ONG-uri care vin in fuga sa-i dea in judecata si sa-i acuze public de discriminare si lipsa de egalitate de sanse si cate si mai cate deviaza de aici. Sunt Burger King o companie sexista, care incearca sa se joace cu mintile prea inclestate ale wokesterilor sau pur si simplu e vorba de o reclama inocenta si de un copywriter care inca se crede liber in limbaj, fara frica ca la capatul oricarui headline cineva s-ar putea simti jignit si totul ar putea izbucni intr-un scandal. Sau poate chiar se urmarea izbucnirea unui mic scandal si debate pe tema asta, stiind cat de benefic e uneori sa provoci discutii si engagement, decat sa stai cuminte in banca ta, cu mainile la spate, incercand sa nu ranesti sentimentele nimanui.

Poate primul comentariu de la linkul asta de youtube e cel mai graitor, de aia o fi fost si cel mai votat:

“Women belong in the kitchen. Men belong in the kitchen. Everyone belongs in the kitchen, because the kitchen has food.”

Ce bine ar fi daca in mijlocul tuturor aceste scandalute inventate ar aparea acest comentator magic care sa calmeze apele, pe cel mai firesc ton cu putinta, in ciuda radicalilor care nu mai au ce discuta la pauza infocata de cafea sau in viata reala de pe Facebook. Din tot dialogul celor 3 ar mai fi de retinut totusi o fraza cheie: s-a creat o industrie a shamingului, care presupune ca in momentul in care te simti jignit, automat ai si dreptate.

E de reflectat, dar nu prea mult, ca strica. Mai bine, sa vedem si celelalte exemple de ad-uri foarte incorecte politic din finalul clipului, ca sa vedem ca se poate si mai rau sau chiar mai bine.